Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatusalan VAKAVA-koe 2022

opintoihin joskus
22.10.2021 |

Pistetäänpäs ryhmää tulille, minnes porukka aikoo hakea tänä vuonna VAKAVA-kokeella?
Onko kellään tietoa millon pääsykoetiedot yleensä päivittyvät nettiin?
Onko valmennuskurssi suosituksia?

Kommentteja vaan tulemaan!

Kommentit (1080)

Vierailija
881/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opiskelupaikat täytetään 2.8. mennessä. 15.7. jälkeen jokaisella, jolle paikkaa tarjotaan on aikaa miettiä 3 päivää. Näin voi olla mahdollista, että kaikkia paikkoja ei ehditä täyttää määräpvm mennessä. En tiedä onko kasvatusalalla näin käynyt, mutta mahdollista se tietysti on.

Vierailija
882/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena aikuisena ihmisenä kun on lainoja sun muuta, niin opiskelemaan lähteminen on aina riski, jos töitä ei saa yhdistettyä opiskeluihin. Itse en saa, mutta päätin kuitenkin, että opiskeleminen on nyt tärkeämpää. Elintaso toki tippuu paljonkin. Ymmärrän, että perheen yms. takia joku päättääkin jättää leikin kesken. Toivon, että saan ansiosidonnaisen niin ei tarvitse opintotuella kituuttaa vaan saisin enemmän rahaa ja saisin pidettyä talouden jotenkin kunnossa. Mies ja talo on Etelä-Suomessa joten ramppaan täältä Joensuuhun. LO ja erkkapedan perus- ja aineopinnot on tehtynä ynnä muita kursseja niin toivon, että ei tarvitsisi olla Joensuussa kuin parina päivänä viikossa. Monialaiset opinnot on siellä kuitenkin pakko tehdä. Luotan siihen, että asiat järjestyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako joku erkkapedaan hyväksytty jättää ottamatta paikan vastaan?

Ja jos, niin miksi?

Vierailija
884/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena aikuisena ihmisenä kun on lainoja sun muuta, niin opiskelemaan lähteminen on aina riski, jos töitä ei saa yhdistettyä opiskeluihin. Itse en saa, mutta päätin kuitenkin, että opiskeleminen on nyt tärkeämpää. Elintaso toki tippuu paljonkin. Ymmärrän, että perheen yms. takia joku päättääkin jättää leikin kesken. Toivon, että saan ansiosidonnaisen niin ei tarvitse opintotuella kituuttaa vaan saisin enemmän rahaa ja saisin pidettyä talouden jotenkin kunnossa. Mies ja talo on Etelä-Suomessa joten ramppaan täältä Joensuuhun. LO ja erkkapedan perus- ja aineopinnot on tehtynä ynnä muita kursseja niin toivon, että ei tarvitsisi olla Joensuussa kuin parina päivänä viikossa. Monialaiset opinnot on siellä kuitenkin pakko tehdä. Luotan siihen, että asiat järjestyvät.

Jos olet opiskelija, et voi olla työtön. Eli et saa mitään ansiosidonnaista, tai edes Kelan työttömyyskorvausta.

Täällä yksi työtön perheellinen, joka myös miettii opiskelupaikan vastaanottamista. 

Työttömyyskorvauksella kitkutellaan niukin naukin, niin entä jos sekin etuus viedään viideksi vuodeksi.

Toisaalta sen jälkeen saisi töitä. Nyt en ole saanut vuosikausiin, vaikka olen kuinka yrittänyt.

Vierailija
885/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet opiskelija, et voi olla työtön. Eli et saa mitään ansiosidonnaista, tai edes Kelan työttömyyskorvausta.

Täällä yksi työtön perheellinen, joka myös miettii opiskelupaikan vastaanottamista. 

Työttömyyskorvauksella kitkutellaan niukin naukin, niin entä jos sekin etuus viedään viideksi vuodeksi.

Toisaalta sen jälkeen saisi töitä. Nyt en ole saanut vuosikausiin, vaikka olen kuinka yrittänyt.

Olen saanut aikaisemmin ansiosidonnaisen, vaikka olin yliopistossa kirjoilla. Sanoin, että opiskelen sivutoimisesti ja etsin päätoimisesti töitä. No sain töitä taas muutaman kuukauden jälkeen ja opiskelin töiden ohessa sen mitä ehdin. Ainakin aikaisemmin työttömyyskassa katsoi minut työttömäksi työnhakijaksi, joka opiskelee sivutoimisesti. Olen ollut useita vuosia töissä ja työsopimus päättyy 31.7. työnantajan puolesta.

Vierailija
886/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku päivitteli, että eikö ne mietinnät ja suunnitelmat olisi pitänyt tehdä jo ennen hakemista.

Minä en ainakaan ole miettinyt mitään valmiiksi, kun ihan vitsillä kävin kokeessa ja sovareissakin. 

Halusin vain kokeilla, että pääsisinkö yliopistoon, jos haluaisin, kun kaikki tutut niistä pääsykokeista on vuosikausia kohkanneet. No pääsin. Nyt sitten tuli mieleen, että pitäiskö sitä sitten oikeasti alkaakin opiskelijaksi. Pätkätöitä olen tehnyt tähän asti ja ikääkin kohta likemmäs 40v.

Vierailija
887/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ja painoin itselleni yläpeukkua heti viestin kirjoitettuani. 

Nih!

Vierailija
888/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut aikaisemmin ansiosidonnaisen, vaikka olin yliopistossa kirjoilla. Sanoin, että opiskelen sivutoimisesti ja etsin päätoimisesti töitä. No sain töitä taas muutaman kuukauden jälkeen ja opiskelin töiden ohessa sen mitä ehdin. Ainakin aikaisemmin työttömyyskassa katsoi minut työttömäksi työnhakijaksi, joka opiskelee sivutoimisesti. Olen ollut useita vuosia töissä ja työsopimus päättyy 31.7. työnantajan puolesta.

Tämä on muuttunut. Jos olet työtön sinun on haettava 4 työpaikkaa kuukaudessa ja otettava myös työ vastaan. Yliopisto-opiskelu on päätoimista.

Vierailija
889/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi enää saada ansiosidonnaista päätoimiseen opiskeluun

Vierailija
890/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täälläkin joku mainitsi, että on niin innoissaan, ettei uskalla painaa hyväksyntänappia 8-("

😅 itsekin pelkäsin että jos vahingossa valinta siirtyy en ota vastaan -kohtaan ja lähtee vastaus eteenpäin. Niin helposti kun tulee klikkauksia hiirellä/laattahiirellä, jos kädet tärisee.

Vierailija
891/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täälläkin joku mainitsi, että on niin innoissaan, ettei uskalla painaa hyväksyntänappia 8-("

😅 itsekin pelkäsin että jos vahingossa valinta siirtyy en ota vastaan -kohtaan ja lähtee vastaus eteenpäin. Niin helposti kun tulee klikkauksia hiirellä/laattahiirellä, jos kädet tärisee.

Siinä on varmistusviesti, että tarkoititko tätä todella?

Vierailija
892/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi joka ei ole ottanut vielä paikkaa vastaan. Ja 98% todennäköisyydellä itan mutta juuri kuten muutkin ovat täällä kirjoittaneet (joka on huojentavaa tietää että on muitakin) niin minulle on ollut suuri unelma olla joku päivä pätevä työssäni. Nyt hain yliopistoon ja pääsin. Olen järkyttynyt, että miten minä voin päästä! Kaikkien hakijoiden joukosta. Koen huijarisyndroomaa. Ja pääkke juuri se, että haluaisin ainakin ekan vuoden käydä myös töissä, mutta en tiedä onko se mahdollista. Työnantajallekin pitäisi ilmoittaa jotain. Stressaa taloudellinen puolikin. Tulot vaan laskee ja menot nousee kun pitää rampata opiskelupaikkakunnalle. Perhe ja asuntolaina jne.

Ja vielä se opiskelukin, osaanko, selviänkö.

Että tieto unelmien opiskelupaikasta voikin yllättävästi aiheuttaa myös stressiä. Tämä yllätti minut itsenikin, tiedoksi sille joka ihmetteli että eikö näitä mietitä jo etukäteen. Minä en ainakaan niin itsevarma ole, että olisin uskonut varmasti pääseväni sisään.

Vierailija
893/1080 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kasvatustieteen lehtori kerran tokaisi sukulaiselleni, että kasvatustieteen yliopisto-opinnoissa vaikeinta on päästä opiskelemaan.

Onnea kaikille jotka ovat tämän seulan läpäisseet ja tsemppiä opintoihin!

Vierailija
894/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuukohan varasijat mahdollisesti myös lauantaisin eli esim. tänään? Opintopolun sivuilla lukee, että päivittyy joka päivä, vai miten se oli.

Vähän kyllä hermostuttavaa koko ajan sitä miettiä, miksi ei vois vaan viettää kesää.. 

Vierailija
895/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli sama tilanne joitakin vuosia sitten ja päädyimme perheen kanssa siihen, että perhe jää Etelä-Suomeen ja minä lähden opiskelemaan. Opintoja oli myös tehtynä, joten aloitin kandityön heti, kun opinnot alkoivat. Valmistuin kolmessa vuodessa ja sen jälkeen palasin kotiin ja pääsin heti töihin, ensin määräaikaiseen ja sen jälkeen vakituiseen virkaan. 

Vierailija
896/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys työkkäriin. Jos saisit kirjattua työllistymissuunitelmaan luvan opiskella työttömyysturvalla. Se auttaisi ainakin aluksi, vajaa kaksi vuotta. Jos sen jälkeen sais vaikka keikkatöitä opintojen oheen.

Vierailija
897/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enää mitään mahdollisuuksia, että varasijat liikkuisivat enemmän kuin muutamalla? Miten viime vuosina on käynyt näihin aikoihin? Voiko niitä vapautua vielä usealla viimeisinä päivinä, kun paikka pitää ottaa vastaan?

Vierailija
898/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ne varasijat on tänään liikkuneet?

Vierailija
899/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi joka ei ole ottanut vielä paikkaa vastaan. Ja 98% todennäköisyydellä itan mutta juuri kuten muutkin ovat täällä kirjoittaneet (joka on huojentavaa tietää että on muitakin) niin minulle on ollut suuri unelma olla joku päivä pätevä työssäni. Nyt hain yliopistoon ja pääsin. Olen järkyttynyt, että miten minä voin päästä! Kaikkien hakijoiden joukosta. Koen huijarisyndroomaa. Ja pääkke juuri se, että haluaisin ainakin ekan vuoden käydä myös töissä, mutta en tiedä onko se mahdollista. Työnantajallekin pitäisi ilmoittaa jotain. Stressaa taloudellinen puolikin. Tulot vaan laskee ja menot nousee kun pitää rampata opiskelupaikkakunnalle. Perhe ja asuntolaina jne.

Ja vielä se opiskelukin, osaanko, selviänkö.

Että tieto unelmien opiskelupaikasta voikin yllättävästi aiheuttaa myös stressiä. Tämä yllätti minut itsenikin, tiedoksi sille joka ihmetteli että eikö näitä mietitä jo etukäteen. Minä en ainakaan niin itsevarma ole, että olisin uskonut varmasti pääseväni sisään.

Tämä oli niin kuvaava puheenvuoro. Fiilaan. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja itse olen myös kokenut tämän kanssa kovaa ressiä,vaikka asia on iloinen ja tavoiteltu. Ihan noiden surkeiden tukienkin takia minun on pakko jatkaa töitä, ojaanhan siinä joutaisi muuten asumaan. Esimiehelle mainitsin kun sain maisteripaikan, mutta tätä enempää emme ole puhuneet, koska en itsekään täysin tiedä mitä tuleman pitää ja millaisia suoritusvaihtoehtoja on. Varmaan voin käydä niillä luennoilla, missä minulla on työkalenterissa tyhjää (päivätyö pääasiassa). Jos on päällekkäisyyksiä, niin niille luennoille en pääse. Itse tosin pääsin Helsinkiin maisteriin ja asun itse viereisessä kunnassa joten matkaa ei tule mielettömästi.

Eniten ressaa se, että yllättyisin syksyllä negatiivisesti siitä, miten rankan kakun olen itselleni leiponut ja palan loppuun tms. yhdistäminen ei onnistu. Tyyntä ennen myrskyä 😁

Vierailija
900/1080 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ne varasijat on tänään liikkuneet?

Ei oo liikkunut tänään oulun vaka tai yleinen eikä lapin opettaja. Kerran on liikkunu maanantain jälkeen, olisko ollu keskiviikko tai torstai.