Kasvatusalan VAKAVA-koe 2022
Pistetäänpäs ryhmää tulille, minnes porukka aikoo hakea tänä vuonna VAKAVA-kokeella?
Onko kellään tietoa millon pääsykoetiedot yleensä päivittyvät nettiin?
Onko valmennuskurssi suosituksia?
Kommentteja vaan tulemaan!
Kommentit (1080)
Eilen päivitty just näihin aikoihin. Päivittelen tässä varmaan minuutin välein :D
Mulla on yleinen päivittynyt jo ennen 11, mutta mikään luokanope tai vakaope ei oo vielä liikkunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yleinen päivittynyt jo ennen 11, mutta mikään luokanope tai vakaope ei oo vielä liikkunut.
Luulis, et päivittyisi samalla kaikki. Eli ilmeisesti tänään ovat jo liikkuneet.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yleisen pisterajat nyt? Ja siis Helsinkiinkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yleisen pisterajat nyt? Ja siis Helsinkiinkö
Tampereelle hain, sielä todistusvalinnalla tällä hetkellä raja 84.9
Taitaa olla toivotonta tässä vaiheessa päästä 8. varasijalta vakaan Ouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelijat on koulutettu tehtävään tosi hyvin. Kirjoituksesta paistaa läpi tietty asenteellisuus ja jos soveltuvuuskokeessa on huonolla asenteella niin kyllä se huomataan heti...
Jos tarvitsee korostaa heti ensialkuun itseään ja julkaista MAP-malli siihen tarkoitukseen ainoastaan englanniksi ties kelle ihanteellisuuttaan vakuuttaakseen, niin olisin eri mieltä että nyt olisi löytynyt Suomen ensimmäinen tosi hyvin yhtään ketään kouluttava opinahjo. Kovin avaramielisessä seurassa en sillä sitoutuneisuusrastilla ollut, kun edes käytännössä yhden kysymyksen rastilla ei saanut minkäänlaista tunnustusta siitä että on harrastunut hakemansa opintosuuntauksen tiimoilta muutakin kuin juhlapuheita.
Absoluuttinen, hyvin koulutettu vakavuusmielisyys tuli esiin, kun piti kysymyksen lopussa korostaa "oikein vai väärin", erottelumetodin julmuudesta silmät palaen. Kun aivan äärimmäisen keskeistä oli ilmeisesti se oikein vai väärin osuus. Ymmärsin asiasta ennalta kokemuksia lukeneena, että tämä on todella tärkeää vastata oikein vai väärin. Mutta kun on itsekunnioitusta ennemmin kuin halua vaihtaa sitä pisteisiin niin mieluummin aloitan, että ei kovin oikealta kuulosta kuin väärin. Mutta sellaista se valintakokeissa on ja saa tietysti ollakin, kun en edelleenkään kritiikkiä kohdista kuin ensimmäiseen, jossa vedettiin epäreiluja johtopäätöksiä 0-infosta.
Tällaisessakin keskustelussa vedetään vähäisellä tiedolla hyvinkin rajaavia ennakkoluuloisia käsityksiä toisesta alle kahteen minuuttiin, joten en usko, että ketään voi kouluttaa ties millaisten äkkinäisten mielikuvien luomisesta luopumaan.
Hyvin neutraalisti siellä tuli ja pelkästään kysymyksiin vastattua. Suhteessa parhaat pisteet sain C-rastilta, jossa en vastannut ollenkaan kysymykseen, mutta poljentoa intohimoisti se että oli kulunut kaksi minuuttia kun aloitin vastaamaan. D oli taas ainoa, jossa sai minunkin puolestani ottaa pisteitä siitä etten halunnut vastata omilla henkilökohtaisilla, liian intiimeillä näkökulmillani kysymykseen, mitä moninaisuutta sinussa on.
Se että sen toiseen osaan piti opinto-ohjaajan näkökulmasta kääntää omasta toimestani kysymys, jossa oli kysymys nimen omaan omista valinnoista, ei tietysti ole optimaalista. Aikaa kun kuluu.
Edelleenkin se motivaatio-osuus on epäreiluin, kun puhutaan pelkästä mielikuvasta, jota pitäisi vielä todistella asiaan liittymättömällä infolla ja olemalla tohkeissaan promillemahdollisuudesta edetä kummankin vaiheen ei-ensikertalaiskiintiössä. Ilman että minkäänlaisesta kontekstista edes vaihdetaan sanoja tai avata vaikuttaako aiempi opiskelutahti esimerkiksi pisteytykseen sitoutuneisuudesta. Puhutaan myös turhan henkilökohtaisista asioista valintakokeeksi, jos niitä vielä pisteytetään.
Ja tämä oli jatkokertomus...
Vastauksissani ironisesti oli nimen omaan tämä kokeellisen avomielinen suhtautuminen läsnä, niin en aivan liikaa korostaisi, että pitäisi pohtia avoimesti. Kun on aika rajattua, mitä miniluennoltasi odotetaan normina Itellä oli liian älykkäät jutut tähän taistoon tällä kertaa ilman että esiintyminen olisi omasta mielestänikään ollut riittävää, enkä ole mikään MAP-mallin ihannekaan vaan poikkeus siinä että saisin tehokkaasti luovasti toteutettuakin jotain monille hyödyllistä virassakin. Mitä voi muussakin tehdä ja siinä mielessä kivemmin ettei tarvitse alkaa luennoimista opettelemaan vaan voi keskittyä siihen itelle antoisampaan vaiheeseen.
En siis ole täällä kertomassa, että olisin erinomainen opettaja. Tai että olisin kuin tehty tämän tyylisiin kokeisiin ilman valmistautumista, kun itsellenikin oli hyödyllinen tieto se, että itellä ei ole käytännössä yhtään aivokapasiteettia varattuna siihen, mitä olen sanonut viimeisen kahden minuutin aikana suullisessa kokeessa, joten vaikeaa on täydentääkään. Tai kirkastaa viestiä. Olisiko se sitten helpompaa, jos kysyttäisiin asiaa edes välillä tai hakukohteesi "menetelmien" (jos sen verta voisi selventää kysyjä C) suhteen.
Oma tavoitteeni oli siinä että löytyisi asiaa joka kysymykseen eri näkökulmista (mikä toteutui siinä, että tuli ylipäätään juttuja mieleen) ja siitä ehkä saisi selvää. Ilmeisesti ei tällä kertaa onnistunut. Yritin tietysti kätkeä luonnettani parhaani mukaan ja olla neutraali kysymysten edessä, joten en näin avoimesti tai vailla minkäänlaista suuntamista tietysti lähtenyt avautumaan, kun tiedostan että pitäisi onnistua näyttelemään normitkin oikein, jottei joudu uudelleenkouluttavaksi.
Selvennetään myös, että itellä on hyvin poikkeukselliset lähtökohdat siinä, että voin sompailla useammissakin valintakokeissa erikoisia valintoja kokeellisesti tehden niin on tiettyä vapautta, josta en ole aivan varma onko siitä edes viisasta luopua. Enkä ole sitä koulukuntaa, että pitäisi olla kaikessa hyvä vaan askartelen lähinnä asioita, jotka kiinnostavat. Sen suhteen tuli jo hakuprosessin aikana uutta virikettä eteen. Mitä ei ole ollenkaan niin vaikeaa opetella entisestään kuin vaikkapa puhetaitoa olisi ollut lähteä harjoittamaan aika lailla nollista. Edelleen myös huvittaa, että omissa kirjoissani nuokin neljä vetoa olivat onnistuminen. Josta voi ammentaa iloa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Heeei! Onko täällä ketään muuta, joka olisi päässyt jyväskylään eikä millään meinaa löytää facebook ryhmää, jota nyt mainostetaan kaikkialla? Ryhmän pitäisi olla nimellä 'Jyväskylän OKL 2022'
Mä kans menos jkl luokanopeks mutta en oo missää ees nähny tollasest ryhmästä puhuttavan. Missä siit on sanottu? :)
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Suurin liike varasijoissa tapahtuu, kun 2.-6. hakutoiveita päästään vastaanottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Suurin liike varasijoissa tapahtuu, kun 2.-6. hakutoiveita päästään vastaanottamaan.
Kiva kuulla.
Kävin ottamassa oman paikkani vastaan nopeasti, kun huomasin täältä tulosten tulleen. En ikinä saanut mitään ilmoitusta tulosten saapumisesta opintopolun kautta. Ilman tämän palstan seuraamista en olisi todennäköisesti vielä edes käynyt opintopolulla. Tuleeko opintopolun kautta sähköpostiviesti siitä, että tulokset ovat tulleet? Itselleni ei ole tullut mitään viestiä. Osahan saattaa odottaa sinne 9.7. Asti ennenkuin muuten menee edes katsomaan tuloksia omilta sivuiltaan?
Varasijojen kannalta mietin, tietävätkö kaikki edes vielä saaneensa opiskelupaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoakseni verrattain erikoinen valintakoekertomus ajassamme tämä, minkä kirjoitin ensireaktiona tulosten tulon ja aamukolmen välillä VAKAVA-kokeesta soveltuvuuskoetta ja sen kutakin etappia koskien omien kokemusteni pohjilta.
Kylläpä oli hengästyttävää tuotosta. Luin sen kuitenkin kokonaan.
Muistuttaisin tekstin tiivistämisen tärkeydestä. Saattaisi auttaa myös suullisessa esityksessä.
Jos joku ensi vuonna hakeva näitä lukee yritän tiivistää sen verran, kun yörajoitus esti eilen vastaamasta, että siitä ei valitettavasti ollut kyse. Kontekstillakin on eroa siinä onko kyseessä välitön luovempi ja erikoisempi pitkä reaktiokirjoitus vaiko äärilyhyt pisteytettävä suullinen valintakoe.
Vaikea on tietysti löytää sanoja, jolla kuvataan verrattain keinotekoiseen, moniosaiseen kysymykseen vastaamista aikapaineessa. Mikä moneen muuhun verrattuna ei minulle ole ilmeisesti niin luontaista. Oma lähestymistapani oli noin kolmen eri näkökulman reaktiivinen pohtiminen. Aikaa oli alle kaksi minuuttia per kysymys ja sitä jäi ylikin niin väittäisin sisällön määrän kontrollin olleen hyvä. Sisältö ja esiintyminen olivat huonoja.
Ite vihaan ylänuolialanuoli-internetissä sitä ajatusta, että pitäisi kirjoittaa viestejä, joita olisi muiden määrä lähinnä kompata. Kun enemmän varmaan keskustelu uusia näkökulmia avaa. Ainoa tarkoitus oli viestiä, että valintakokeet ovat verrattain keinotekoisia, jolloin valmistautuminen voi pisteytyksessä merkata enemmän kuin mitä olet kenties oikeasti, toisena päivänä tai kokonaan toisissa haasteissa nähtynä. Samoin sain VAKAVA-kokeessa ankaralla todennäköisyystaktikoinnilla ja pienellä hakujipolla tehtyä piste-eroa viivaan. Eli tiesin ennalta mitä olin menossa tekemään, jotta tulee maksimaalisesti pisteitä, jolla ylittää hulppea ei-ensikertalaisraja.
Omasta näkökulmastani taas en tällä formaatilla tai valmistautumallakaan kykenisi parempaan. Kun en mitään Danny-show'ta ollut aikeissa lähteä vetämään luokan eteen tunnista toiseen vaan yksilöllinen oppilaanohjaus on ainoa, mikä olisi kiinnostanut. Johon olisi ollut kenties annettavaakin, kun ite ainakin ajattelen ja osin jo toteutan näitä yksilöopiskelun eri muotoja jo valmiiksi. Tekemällä oppii ja tulee mielenkiintoista sekä muillekin hyödyllistä.
Eikä siinä mitään, ihan hyviä pointteja on tullut kokeen luonteesta vaikka oma ihmiskäsitykseni se ei ole, jossa MAP-mallin teorioinnin mukaisesti kokenut sankariopettaja luennointinsa keskellä seuraa luokkaa niin tarkkaan että yksittäisten oppilaidensa sieluunkin näkee. Mielikuvia on kenties helpompi muodostaa.
On se myös mielenkiintoista nähdä tosipaikassa, miten käyttäytyy vaikka tuo turhankin epäluonnollinen tilanne on etenkin monilauseisilla kysymyksillä.
Kari Tapio myöhemmistä menestyjistämme kantoi Danny-show'ssa neljän laulunumeronsa ohella roudarina käärmettä, joka otettiin kuitenkin huostaan kesken kiertueen sen lopetettua syömisen kokonaan.
Tekikö Ilkka oikein vai väärin? Ja ketä kohtaan vai eikö ketään? Väärin vai oikein?
Pitäisikö Danny-show'ssa Ilkan laulaessa Kuningaskobran Kari Jalkasen vetämän viltin alta paljastunutta taustalavastekäärmettä puhutella se vai hän? Pitääkö mielestäsi artisti-roudari Kari Tapiota tässä yhteydessä puhutella artistinimellään vai Kari Jalkasena? Pohdi kysymyksiä ääneen.
Ahdistaa, kun en pääse vielä vastaanottamaan paikkaa vaan pitää vielä odottaa. Minulla siis tuo luokanopettaja 3. vaihtoehtona ja ehdottomasti haluaisin ottaa sen paikan vastaan nyt heti, pelkään että tapahtuu jotain ja koko paikka häipyy savuna ilmaan 😅 Ensimmäisen ja toiseen vaihtoehtoon olen varasijoilla 29. ja 36., eli niihin tuskin pääsen. Jos oikein ymmärsin, niin voin ottaa tuon luokanopettaja-paikan vastaan 8.7 kun kaikki tulokset on julkaistu? Onko täällä muita samassa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö täältä kukaan Kokkolaan vakan monimuoto-opiskeluun?
Huippua, että vuoden aikana tehdyt avoimen opinnot eivät olleet turhaa työtä! Nyt odotan malttamattomana, että saisin lisää infoa opiskelun aikatauluista.
Minä pääsin😊 Täällä kans odotellaan koulun alkua innolla🤩
Olin itse myös Joensuussa soveltuvuuskokeissa, eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa kokemuksesta. Ihmiset olivat ystävällisiä ja tehtävät selkeitä, kun tuli kokeeseen avoimin mielin, kuunteli kysymykset tarkkaan ja vastasi niihin. Olen itse myös alanvaihtaja ja sain motivaatio-osuudesta lähes täydet pisteet. Mielestäni kysymykset edellisistä opinnoista ja motivaatiosta olivat aiheellisia ja asiallisia. Omaa motivaatiota kannattaa tarkastella myös kriittisesti. Miksi haluan opiskella kasvatustieteitä? Tähän auttaa hyvä itsetuntemus ja esim. TE-palveluilla on ammatti- ja uraohjausta, jota voivat hyödyntää muutkin kuin TE-palveluiden asiakkaat.
Olen myös ensikertalainen, mutta VAKAVA-kokeen pisteeni olivat reilusti tuota alarajaa korkeammat. Eli se, että on ensikertalainen ei tarkoita sitä, etteikö olisi voinut saada VAKAVA-kokeesta korkeita pisteitä.
Lopullisessa tuloksessa opo-linjalla ensikertalaisten jonossa alimmat hyväksytyt pisteet näyttävät tällä hetkellä olevan 89 ja kaikille hakijoille 88. Ja juuri näin päin.
Soveltuvuuskokeen ajankohta ei tullut yllätyksenä, kun asennoitui siihen niin, että se on annettuna aikana ja todennäköisesti ennen juhannusta, jotta tulokset ovat valmiit heinäkuun alussa. Kun hakee opiskelemaan Joensuuhun, niin on odotettavissa, että sinne joutuu jossakin vaiheessa mahdollisesti myös matkustamaan. Kun sain oman ajan soveltuvuuskokeeseen, varasin junaliput Joensuuhun ja koska matka oli pitkä ja halusin herätä aamulla rauhassa, niin tulin kaupunkiin jo edellisenä iltana.
Sain opiskelupaikan. Sain myös vuorovaikutuksesta täydet pisteet. Mutta vaikka en olisi paikkaa saanut, niin se ei olisi muuttanut kokemustani soveltuvuuskokeista. Omalla asenteella on vaikutusta siihen, millaisen kuvan annat itsestäsi. Ulkonäöllä tässä asiassa ei ole merkitystä. Hyväksyttyjen joukossa on varmastikin hyvin eri näköisiä, tyylisiä ja eri taustoista tulevia ihmisiä.
Toivottavasti tämä yhden ihmisen kokemus ei pelottele tulevan vuoden hakijoita. Itse koin, että koko prosessi VAKAVA-kokeesta soveltuvuuskokeisiin oli kaikin puolin positiivinen. Ja kannustukseksi muille, että
myös ensimmäisellä hakukerralla on mahdollista saada opiskelupaikka. Ja vaikka ei heti tärppää, niin kannattaa kokeilla seuraavana vuonna uudelleen.
Tsemppiä kaikille! Sekä hyväksytyille opiskeluihin, että niille joilla ei tällä kertaa tärpännyt tuleviin koitoksiin. Uskokaa itseenne!
Vierailija kirjoitti:
Olin itse myös Joensuussa soveltuvuuskokeissa, eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa kokemuksesta. Ihmiset olivat ystävällisiä ja tehtävät selkeitä, kun tuli kokeeseen avoimin mielin, kuunteli kysymykset tarkkaan ja vastasi niihin. Olen itse myös alanvaihtaja ja sain motivaatio-osuudesta lähes täydet pisteet. Mielestäni kysymykset edellisistä opinnoista ja motivaatiosta olivat aiheellisia ja asiallisia. Omaa motivaatiota kannattaa tarkastella myös kriittisesti. Miksi haluan opiskella kasvatustieteitä? Tähän auttaa hyvä itsetuntemus ja esim. TE-palveluilla on ammatti- ja uraohjausta, jota voivat hyödyntää muutkin kuin TE-palveluiden asiakkaat.
Olen myös ensikertalainen, mutta VAKAVA-kokeen pisteeni olivat reilusti tuota alarajaa korkeammat. Eli se, että on ensikertalainen ei tarkoita sitä, etteikö olisi voinut saada VAKAVA-kokeesta korkeita pisteitä.
Lopullisessa tuloksessa opo-linjalla ensikertalaisten jonossa alimmat hyväksytyt pisteet näyttävät tällä hetkellä olevan 89 ja kaikille hakijoille 88. Ja juuri näin päin.Soveltuvuuskokeen ajankohta ei tullut yllätyksenä, kun asennoitui siihen niin, että se on annettuna aikana ja todennäköisesti ennen juhannusta, jotta tulokset ovat valmiit heinäkuun alussa. Kun hakee opiskelemaan Joensuuhun, niin on odotettavissa, että sinne joutuu jossakin vaiheessa mahdollisesti myös matkustamaan. Kun sain oman ajan soveltuvuuskokeeseen, varasin junaliput Joensuuhun ja koska matka oli pitkä ja halusin herätä aamulla rauhassa, niin tulin kaupunkiin jo edellisenä iltana.
Sain opiskelupaikan. Sain myös vuorovaikutuksesta täydet pisteet. Mutta vaikka en olisi paikkaa saanut, niin se ei olisi muuttanut kokemustani soveltuvuuskokeista. Omalla asenteella on vaikutusta siihen, millaisen kuvan annat itsestäsi. Ulkonäöllä tässä asiassa ei ole merkitystä. Hyväksyttyjen joukossa on varmastikin hyvin eri näköisiä, tyylisiä ja eri taustoista tulevia ihmisiä.
Toivottavasti tämä yhden ihmisen kokemus ei pelottele tulevan vuoden hakijoita. Itse koin, että koko prosessi VAKAVA-kokeesta soveltuvuuskokeisiin oli kaikin puolin positiivinen. Ja kannustukseksi muille, että
myös ensimmäisellä hakukerralla on mahdollista saada opiskelupaikka. Ja vaikka ei heti tärppää, niin kannattaa kokeilla seuraavana vuonna uudelleen.Tsemppiä kaikille! Sekä hyväksytyille opiskeluihin, että niille joilla ei tällä kertaa tärpännyt tuleviin koitoksiin. Uskokaa itseenne!
Samanlaisia ajatuksia minullakin ja koe meni kutakuinkin samalla tavalla. Erityisluokanopettajaksi ja erityisopettajaksi pääsin opiskelemaan. Matkustin 400km koetta edellisenä päivänä. Jo talvella ilmoittautuessani vakavaan tiesin, että joudun mahdollisesti matkustamaan hyvin pitkän matkan ja valmistauduin siihen. Koejärjestelyt olivat ainakin omalla kohdallani hyvät eikä haastattelijoita tarvinnut ollenkaan jännittää. Koin jokaisen heistä ottaneen minut hyvin vastaan. Kysymyksistä ei ole mitään valitettavaa. Sellaisia ne ovat soveltuvuuskokeessa.
Itse olin siis myös tuolla Joensuun soveltuvuuskokeessa ja ei-ensikertalaisena hakijana opinto-ohjaajakoulutukseen. Jäin niukasti ulos pelkästä maisterihausta, jossa rajaan jäi 0,19 pistettä. Sen sijaan Vakavassa ero oli toisin päin.
Soveltuvuuskokeessa tajusin tehneeni yhden tyypillisen virheeni: vastanneeni hiukan ohi. C-pysäkki meni tosi omasta mielestäni huonosti ja sainkin siitä vain 11 pistettä. Yhteispisteet olivat 85, joten 3 pistettä jäin rajaan. Vastaavasti olisin maisterihauissa saanut paikan.
Luitko edes sen valintakoereportaasireaktiokirjoituksen, jos tulit siihen lopputulokseen, että sen tai minun on tarkoitus pelotella normaalihakijoita. Muutamaan otteeseen luulin asemoineeni itseäni siinä eroavaksi normista ja koko kirjoitusta erikoiseksi. Vaikea on sen enempää vihjeitä. Voin otsikkoon toki lisätä, että erikoinen kirjoitus.
Tämän vuoksi tällainen vastakkainasettelunuoli-internet on ikävää, kun on alanuolista tullut itelle ainakin huono fiilis. Vaikka ilman niiden ohjaamaa mielipideilmastoa tämä on kai ollut peruskeskustelua erikoisella twistillä. Olen kuitenkin ihminen, joka vapaa-ajastaan käytti hiljattain kaksi kuukautta oma-aloitteisesti tuhansia hyödyttävän nettisivun tekoon, niin en kesän kokeellisella kirjoituksella varmaankaan halua lannistaa ketään hakemasta yhtään mihinkään. Karsintaviivaa vastaan siellä kilpaillaankin, joten valmistautujalle muulla ei ole merkitystä kuin selvittää ennen koetta, kuinka siitä saa pisteitä. Minä en tiedä, joten enemmän haittaa olisi, jos siitä näkökulmasta lähtisin kirjoittamaan valintakokeesta neuvojani.
Mutta eikö tämä ole juuri haettua moninaisuutta. Ite kyllä uskon, että jos muodostuva mielikuva on mallia syrjäytynyt menee aika vaikeaksi arvostelu. Tekstissä se väite oli kuitenkin hauskuutus, kun tuon tekstin tyylilaji oli itsellenikin arvoitus niin ennen kuin jälkeen. Itseäni kyllä vaivasi, että lenkkarit olivat hajalla.
Tulosta pitää kunnioittaa vaikkei yksi valintakoe varmaan auta ketään itseään tai edes muita aivan niin voimallisesti ymmärtämään. Liekö kukaan muu edes anonyymisti vastaavalla tavalla on tätä ennen identifioitunut valintakoetta kuvaavassa tekstissään. Vaikka kaikenlaista tällaisissa yhteyksissä vaiettua onkin enemmänkin. Mitä ei tietysti kannata tuodakaan julki oikein missään yhteydessä. Eikä sitä mitä ikinä sanottavaa minulla mahdollisesti on ollut tarvitse ollenkaan ymmärtää tämän valintakokeen kontekstissa. Tai sen ulkopuolellakaan.
En ite ainakaan ollut siinä uskossa, että todennäköisyys edetä VAKAVA-kokeesta (opon 70% oikein ei-ensikertalaisvaade) jatkoon olisi edes 50-50. Kun nytkin jäi kaikesta äärihuolellisuudestani huolimatta huipputuloksella varaa vastata vain yksi monivalinta enemmän väärin. Sen vuoksi en ei-ensikertalaisena siis halunnut allokoida aikaa hyvin pieneen läpimenoikkunan toivossa soveltuvuuskokeisiin. Tiesin itsestäni sen verran myös, että jos pysäkeillä pitää olla enemmän opettaja kuin ohjaaja eikä joskus jopa toiminutkin 1vs1-tsärmi pure kasvomaskin takaa suolapatsaisiin edessä, niin mahdollisuudet on käytännössä olemattomat, kun oma vahvuuteni on kenties muussa. Siitäkin saa olla mitä moninaisimmin tavoin eri mieltä. Lannistaa vaan lähinnä, jos joku alanuoli-ihminen on sitä mieltä ettei erikoisille näkökulmille ole internetissä tilaa. Yritän olla huomisesta lähtien olla enää kirjoittamatta asian tiimoilta keskittyen seuraavaksi aivan muuhun. Kiva prosessi tämä kaikkinaisuudessaan oli, eikä siinä kirjoituksessa kai ketään edes mistään syytetty. Ei edes itse koetta muusta kuin ykköspysäkin kysymysten tarjoamasta 0-infosta sitoutuneisuuden arviointiin.
Monesta muustakin valintakoeprosessista voisi kirjoitella kaikenlaista inspiraation iskiessä, mutta tällä kertaa näin. Aiemmin keväällä ehdin jo tuomita sosiaalitieteiden nettihakukurssin työläyden sekä drakoniset monivalintakäytännöt. Ei tämä ole siis mitenkään kasvatustieteitä vastaan suunnattu kirjoitus menestys-sivustolta. Itse en edes hakisi mihinkään, jossa sisällöt eivät ole itselleni mielenkiintoisia tai valintakoeprosessissa olisi hitustakaan järkeä.
Ovatkohan varasijat jo liikkuneet tämän päivän osalta?