Teenkö suuren moraalisen virheen, jos pysäköin invapaikalle
ilman invakorttia tai itse askarrellun invakortin kanssa, kun kuljetan satunnaisesti iäkästä ja huonojalkaista omaistani, jolla ei ole invakorttia? Mielessäni on esimerkiksi ison kauppakeskuksen parkkipaikka, jossa on kymmenkunta invapaikkaa ja ovat pienellä käytöllä.
Kommentit (43)
Invakortin haltija saa vapautuksen oman auton käyttömaksusta.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:15"]Jätä sukulainen ovella kyydistä ja vie auto kauemmas? Miten hän jaksaa kaupassa kävellä jos ei parkkipaikalla pientä matkaa..? [/quote] Huonosti jaksaa kävellä ylipäätään missään. Invapaikat ovat lähellä ovea, muut vapaat paikat viimeksikin tavattoman kaukana. Yksin ei todellakaan voi jättää.
[/quote]
Ota pyörätuoli autosta ja jätä hänet lämpöiseen tuulikaappiin. Kaupoissakin on lainattaviss pyörätuoleja. Sen saa myös kunnan apuvälinelainaamosta.
Siinä ajassa kun hänet sinne jätät niin tuskin kukaan tulee kiukuttelemaan kun näkee mitä olet tekemässä. Itselläni on tuo kortti mutta ei pyörätuolia, joten siitäkään ei itse asiassa voi päätellä vammaisuuden astetta. Voimia teille!
Minulla on invakortti. Viimeksi tänään jouduin ajamaan tavalliseen parkkiruutuun kortittomien autojen seistessä molemmissa invaruuduissa. Tapaus ei ole mitenkään poikkeuksllinen, vaan toistuu vähintään viikoittain. Ilmeisesti näiden pysäköijien moraali sitten antaa periksi.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:19"] [quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:15"]Jätä sukulainen ovella kyydistä ja vie auto kauemmas? Miten hän jaksaa kaupassa kävellä jos ei parkkipaikalla pientä matkaa..? [/quote] Huonosti jaksaa kävellä ylipäätään missään. Invapaikat ovat lähellä ovea, muut vapaat paikat viimeksikin tavattoman kaukana. Yksin ei todellakaan voi jättää. [/quote] Sitten vaan korttia hommaamaan. Jos ei "todellakaan voi yksin jättää" niin varmaan tarvitsee apua myös kortin hommaamiseen. Auta sinä ja hoida asiat niin kuin kuuluu. Ymmärrän, että haluat auttaa sukulaista, se on hienoa, mutta muille autosi näyttää vain siltä, että et ole jaksanut jättää kauemmas. Varmasti tympii pyörätuolia käyttäviä yms. vaikka me miten päätettäisiin palstalla nyt mitä... :/ [/quote] Pitääkö se lupa olla muiden mielipahan vuoksi eikä tarvetta varten. Siksikin tämä on vähän tympeää minulle, koska minulla kolme huonokuntoista omaista, joita satunnaisesti kuskaan ja heidänhän pitäisi sitten kaikkien hankkia omat kortit.
[/quote]
Kuule, se kortti on kymmenen vuotta voimassa. Kyllä normaaliälyinen ihminen jaksaa ja kykenee sen hankkimaan. T. Invalidi
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:17"]Olisiko se mahdotonta hankkia se invakortti jos sen tarvitsee asiointiin?
[/quote]
Ei mahdotonta, mutta vaivaa siitä kyllä on ja maksaakin enemmän kuin parkkisakko.
[/quote]
Sitten pysyt poissa invaruudusta, niin yksinkertaista se on.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:40"]
Karma. En periaatteessa suostu terveenä ihmisenä pysäköimään inva-paikoille, ettei vain karma iske. Olisi se kamalaa, kun terveenä ja hyvin voivana huijaisi noin typerässä asiassa, sitten joutuisi autokolariin, vammautuisi ja joutuisi oikeasti käyttämään niitä inva-paikkoja. En voisi koskaan antaa sitä itselleni anteeksi.
[/quote]
Huuhaatahan tuo Karman laki on, mutta oikeassa olet!
25, tööttää niin pitkään, että paikka vapautuu.
Jos ihmiset ovat niin SIKOJA, että ajavat terveinä invapaikoille, niin sinä voit paikkoihin oikeutettuna "pyytää" heitä siirtymään.
Teet väärin. Voit toimia noin vain siinä tapauksessa, että olet invalidi tai kuljetat ihmistä, jolla on invalidikortti.
Toivottavasti Karman laki ei toimi sinun kohdallasi.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:25"]Miksi ne on lähes aina tyhjänä, ylimitoitusta?
[/quote]
Kieltämättä on kyllä joissakin paikoissa ylimitoitettu, esim Järvenpään Cittarissa. Useimmiten kyllä jokseenkin sopivasti jos vain kortittomat saisi jollkin opilla pysymään niistä poissa.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:25"]MIksi sä haet meiltä siunausta, kun itsekin selvästi aloituksesi perusteella tiedät, että tuo on silkkaa perseilyä? Joo, teet moraalisen virheen, jos. Älä. [/quote] En hae siunausta, herätän keskustelua. Mielestäni en tee moraalisesti väärin. Tai siis en tekisi, jos pysäköisin, mutta kun en osaa olla noudattamatta sääntöjä.
[/quote]
Eli olet tietyn vähemmistön edustaja joka ajaa vaikka kahden invapaikan päälle silloin kun se on mielestäsi "moraalisesti" oikein? Ainakin annat itsestäsi sellaisen vaikutelman.
On väärin, minäkin uskon Karman toimivan, vaikka liikun huonosti, en invapaikkaa käytä,en vie sitä invakortin omaavalta. Moraalia ja ryhtiä. Tuon invakortin saa helposti, lääkärinlausunto liitteeksi, siis korttiin oikeutettu sen kyllä saa.
On siis moraalisesti täysin väärin pysäköidä auto invapaikalle silloinkaan, kun on hakemassa pysäköintilupaa. Olette mielestäni todella hyveellisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 00:03"]
On siis moraalisesti täysin väärin pysäköidä auto invapaikalle silloinkaan, kun on hakemassa pysäköintilupaa. Olette mielestäni todella hyveellisiä.
[/quote]
Kyllä, lupa on oltava, ja jos lupa on tarpeen, lääkärinlausunto irtoaa helposti hoitavalta lääkäriltä.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:19"] [quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:15"]Jätä sukulainen ovella kyydistä ja vie auto kauemmas? Miten hän jaksaa kaupassa kävellä jos ei parkkipaikalla pientä matkaa..? [/quote] Huonosti jaksaa kävellä ylipäätään missään. Invapaikat ovat lähellä ovea, muut vapaat paikat viimeksikin tavattoman kaukana. Yksin ei todellakaan voi jättää. [/quote] Sitten vaan korttia hommaamaan. Jos ei "todellakaan voi yksin jättää" niin varmaan tarvitsee apua myös kortin hommaamiseen. Auta sinä ja hoida asiat niin kuin kuuluu. Ymmärrän, että haluat auttaa sukulaista, se on hienoa, mutta muille autosi näyttää vain siltä, että et ole jaksanut jättää kauemmas. Varmasti tympii pyörätuolia käyttäviä yms. vaikka me miten päätettäisiin palstalla nyt mitä... :/ [/quote] Pitääkö se lupa olla muiden mielipahan vuoksi eikä tarvetta varten. Siksikin tämä on vähän tympeää minulle, koska minulla kolme huonokuntoista omaista, joita satunnaisesti kuskaan ja heidänhän pitäisi sitten kaikkien hankkia omat kortit.
[/quote]
Siis oletko ap nyt kolmen huonokuntoisen sukulaisen auttaja? En ihan tajunnut. Olen itse tuo no 21 ja vieläpä 'suht nuori mummo' Jos et ole ap niin ilman muuta vie lääkäriin, valokuvaan ja polliisilaitokselle. Olet apusi ansainnut. Hieno sinä. Ajatus ei aina kulje, vaikkei ole viinaakaan päässä.
On huonokuntoisia, ja niitä huonokuntoisia, jotka eivät invalupaa saa, kriteerit eivät täyty. Luvat jokaiselle.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:54"]
25, tööttää niin pitkään, että paikka vapautuu.
Jos ihmiset ovat niin SIKOJA, että ajavat terveinä invapaikoille, niin sinä voit paikkoihin oikeutettuna "pyytää" heitä siirtymään.
[/quote]
Oot vissiin asunut Espanjassa tai Italiassa tai muuten vaan fiksu;)) mitäs me rammat. Hyvää jatkoa. En ole Suomessa uskaltanut kokeilla, kun sakon paikka, ENSI KERRALLA teen noin. Jos tuo tapa täällä tulisi normaaliksi, elämämme helpottuisi. Kiva vihje! Anteeksi tuo huutaminen, innostuin. Blondi kun oon....
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:28"]
[/quote]
Siis oletko ap nyt kolmen huonokuntoisen sukulaisen auttaja? En ihan tajunnut. Olen itse tuo no 21 ja vieläpä 'suht nuori mummo' Jos et ole ap niin ilman muuta vie lääkäriin, valokuvaan ja polliisilaitokselle. Olet apusi ansainnut. Hieno sinä. Ajatus ei aina kulje, vaikkei ole viinaakaan päässä.
[/quote]
Olen ap ja kolmen huonokuntoisen lähisukulaisen satunnainen kuljettaja. Ymmärtääkseni en ole hieno minä, koska olen ap mutta jos en tunnusta olevani ap, voit jäädä siihen uskoon, että olen hieno.
Yksi autettava on kyllä helppo saada hommaamaan kortti, kaksi muuta on melkoidia pässinpäitä.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:50"]
[/quote]
Kuule, se kortti on kymmenen vuotta voimassa. Kyllä normaaliälyinen ihminen jaksaa ja kykenee sen hankkimaan. T. Invalidi
[/quote]
Olen itse kävelevä invalidi, eläkkeellä nyt ja hoidin älyllisesti kehitysvammaisia ja päihdeongelmaisia monta vuotta. Olet oikeassa. Normiälyinen sen pystyy hankkimaan. Taksit kulkee, nysset kulkee, sukulaisilla on autoja. Mikä tässä on vaikeaa?
Karma. En periaatteessa suostu terveenä ihmisenä pysäköimään inva-paikoille, ettei vain karma iske. Olisi se kamalaa, kun terveenä ja hyvin voivana huijaisi noin typerässä asiassa, sitten joutuisi autokolariin, vammautuisi ja joutuisi oikeasti käyttämään niitä inva-paikkoja. En voisi koskaan antaa sitä itselleni anteeksi.