Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista teillä oli lapsena, jos isä oli huomattavasti (tyyliin jotain 20 vuotta) vanhempi kuin äiti?

Vierailija
21.10.2021 |

Oliko jotenkin kummallista verrattuna kavereiden perheisiin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tyyliin viittaat?

Vierailija
2/16 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ihan normaalia oli. Lapsille kaikki yli 20v ovat aikuisia. Ei niille ole mitään väliä onko 20v vai 50v isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tyyliin viittaat?

Barokki

Vierailija
4/16 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se johtui isän vanhuudesta/vanhanaikaisuudesta, että kuritettiin ruumiillisesti vyöllä vaikka olen 90-luvun alkupuolella syntynyt. Mutta olin myös "isintyttö" eli toisaalta hemmotteli kyllä.

Vierailija
5/16 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän jotkut kaverit ihmetteli ja jotkut luuli yläasteella että mun isä on mun isoisä. Mutta siis äiti oli 17 kun sai mut eli ei isäkään mikään ikäloppu ollut.

Vierailija
6/16 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että se johtui isän vanhuudesta/vanhanaikaisuudesta, että kuritettiin ruumiillisesti vyöllä vaikka olen 90-luvun alkupuolella syntynyt. Mutta olin myös "isintyttö" eli toisaalta hemmotteli kyllä.

Eikö nuorempi ja modernimpi äiti saanut lainkaan päättää kasvatusmenetelmistä?

Vierailija
7/16 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän toisenlainen asetelma mitä kysyit mutta mun nuoruusvuosien sydänystävän vanhemmilla oli todella iso ikäero. Hänen isänsä oli syntynyt 1919 ja äitinsä 1940. Hänen isänsä oli sodan käynyt mies ja jonkinlainen sotasankari, mikä valkeni mulle vasta isän kuoltua. Mun ja ystävän syntymävuosi on 1976, ystävän isä oli ollu aikaisemminkin aviossa mutta lapsia ei siitä liitosta ollut. Ystäväni oli isänsä ja äitinsäkin ainokainen.

Kaiken kaikkiaan hänen perhetilanteensa erosi niin isosti omastani, että tiedostin sen heti alusta asti kun tutustuimme ja olimme silloin ekaluokkalaisia. Mun vanhemmat on syntyneet 1954 ja 1952 ja mulla on 3 nuorempaa sisarusta.

Ystävän koti oli hirveän ankara. Hienoja antiikkihuonekaluja, upeita mattoja ja seinillä ylipäällikön päiväkäskyjä ja sotilaskuvia. Kun ystävän isä sanoi että nyt lapset hiljaa niin silloin oltiin hiljaa. En tykännyt leikkiä ystävän luona, vaikka hänellä oli paljon ja upeita leluja, koska siellä ei koskaan voinut keksiä mitään spontaania kun piti aina varoa, ettei isä suutu. Hänen äitinsä oli pitkä, hiljainen ja erittäin kaunis nainen.

Muistan  että kun ystävän vanhemmat tuli koulun kevätjuhlissa luokkaan, kaikki hiljenivät. Opettajakin niiasi kun kätteli heitä. Heillä oli aina hienot vaatteet ja isällä puku. Mun vanhemmat oli huolettomia sottapyttyjä ja etenkin äiti viis veisasi ulkonäöstä tai vaatteidensa kunnosta.

Teininä ystävä sai kotiarestia jos myöhästyi kotiintuloajoista minuutinkaan. Ei olis tullut kuuloonkaan että hän olis tehnyt mitään alkoholikokeiluja tai tupakkakokeiluja, hän ei uskaltanut. Mua ne ei kiinnostanu ollenkaan koska aloin urheilla aktiivisesti, joten oikeestaan mitään ikäviä tilanteita ei edes tullu. Sekin jäi mieleen että ystävän kotona oltiin ruokailutavoista ja -ajoista tosi tarkkoja ja mä aina jännitin, osaanko ottaa oikeat haarukat ja veitset vuorollaan. Mun kotona oli sen verran vilskettä, että ruokapöydässä oli aina ruokaa ja iltaisin oli semmoinen kolmen tunnin jakso, kun jokainen kävi syömässä yksin tai yhdessä.

Vierailija
8/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne isät on suhteellisen korkeassa asemassa yhteiskunnassa, ainakin nuoreen vaimoonsa verrattuna, ja se todella näkyy kotona. Toki vaimot myös haluavat niin, eihän ne muuten vanhaa ukkoa ottaisi.

Vierailija
9/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne isät on suhteellisen korkeassa asemassa yhteiskunnassa, ainakin nuoreen vaimoonsa verrattuna, ja se todella näkyy kotona. Toki vaimot myös haluavat niin, eihän ne muuten vanhaa ukkoa ottaisi.

No oudolta silti kuulostaa, jos vaimo on tuollaisessa asiassa antanut miehelle periksi, että on hyväksynyt ruumillisen kurittamisen. Kyllä äideille nyt yleensä lapsi menee miehen edelle.

Vierailija
10/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini (s.1972) isä oli syntynyt 1919. Kaverin vanhin veli syntynyt 1942 (isän 1.aviosta).

Isä tavallinen duunari. Ennen tuollainen oli tosi yleistä kun piti olla naimisissa saadakseen turvaa.

Vierailija
11/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän toisenlainen asetelma mitä kysyit mutta mun nuoruusvuosien sydänystävän vanhemmilla oli todella iso ikäero. Hänen isänsä oli syntynyt 1919 ja äitinsä 1940. Hänen isänsä oli sodan käynyt mies ja jonkinlainen sotasankari, mikä valkeni mulle vasta isän kuoltua. Mun ja ystävän syntymävuosi on 1976, ystävän isä oli ollu aikaisemminkin aviossa mutta lapsia ei siitä liitosta ollut. Ystäväni oli isänsä ja äitinsäkin ainokainen.

Kaiken kaikkiaan hänen perhetilanteensa erosi niin isosti omastani, että tiedostin sen heti alusta asti kun tutustuimme ja olimme silloin ekaluokkalaisia. Mun vanhemmat on syntyneet 1954 ja 1952 ja mulla on 3 nuorempaa sisarusta.

Ystävän koti oli hirveän ankara. Hienoja antiikkihuonekaluja, upeita mattoja ja seinillä ylipäällikön päiväkäskyjä ja sotilaskuvia. Kun ystävän isä sanoi että nyt lapset hiljaa niin silloin oltiin hiljaa. En tykännyt leikkiä ystävän luona, vaikka hänellä oli paljon ja upeita leluja, koska siellä ei koskaan voinut keksiä mitään spontaania kun piti aina varoa, ettei isä suutu. Hänen äitinsä oli pitkä, hiljainen ja erittäin kaunis nainen.

Muistan  että kun ystävän vanhemmat tuli koulun kevätjuhlissa luokkaan, kaikki hiljenivät. Opettajakin niiasi kun kätteli heitä. Heillä oli aina hienot vaatteet ja isällä puku. Mun vanhemmat oli huolettomia sottapyttyjä ja etenkin äiti viis veisasi ulkonäöstä tai vaatteidensa kunnosta.

Teininä ystävä sai kotiarestia jos myöhästyi kotiintuloajoista minuutinkaan. Ei olis tullut kuuloonkaan että hän olis tehnyt mitään alkoholikokeiluja tai tupakkakokeiluja, hän ei uskaltanut. Mua ne ei kiinnostanu ollenkaan koska aloin urheilla aktiivisesti, joten oikeestaan mitään ikäviä tilanteita ei edes tullu. Sekin jäi mieleen että ystävän kotona oltiin ruokailutavoista ja -ajoista tosi tarkkoja ja mä aina jännitin, osaanko ottaa oikeat haarukat ja veitset vuorollaan. Mun kotona oli sen verran vilskettä, että ruokapöydässä oli aina ruokaa ja iltaisin oli semmoinen kolmen tunnin jakso, kun jokainen kävi syömässä yksin tai yhdessä.

No onhan 21v parille iso ikäero mutta ei sen isompi kun mitä ap kyseli. On sitä isompiakin.

Vierailija
12/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini (s.1972) isä oli syntynyt 1919. Kaverin vanhin veli syntynyt 1942 (isän 1.aviosta).

Isä tavallinen duunari. Ennen tuollainen oli tosi yleistä kun piti olla naimisissa saadakseen turvaa.

Tämä on totta, naisten hyvä palkkaus ja asema yhteiskunnassa on lopettanut ikäeroliitot lähes kokonaan. Mutta ne saattavat palata, kun yhteiskuntaluokkien erot ovat jälleen lähteneet kasvuun.

Vierailija
13/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin isätön. Äiti oli 43 v kun synnyin ja isä 60 v kuoli aika pia. Koulussa muut lapset luulivat, että asun mummo luona ja kyselivät, missä mun vanhemmat on. Eipä ollut kovin "osallistuva" äitikään.

Vierailija
14/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oudolta silti kuulostaa, jos vaimo on tuollaisessa asiassa antanut miehelle periksi, että on hyväksynyt ruumillisen kurittamisen. Kyllä äideille nyt yleensä lapsi menee miehen edelle.

Ymmärräthän ettei tuollainen nainen ole moderni vaikka olisikin nuori.

Vierailija
15/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin erilaista oli kuin muilla. Ja isä kuolikin sitten kun oltiin 15 ja 10.

Vierailija
16/16 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 90-syntyneen isä on ollut vaikka 60v, niin on siis syntynyt 30-luvulla, joten ei varmaan mikään ihme, että tuon aikakauden ihminen on pitänyt remmin käyttöä normaalina asiana kasvatuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän