onko isovanhemmalla oikeus tietää?
Olen raskaana ja lapsen isä ei halua olla missään tekemisissä meidän kanssamme.
Onko mun velvollisuus huolehtia että miehen äiti saa tietää lapsesta? Tai toisinpäin, onko hänellä oikeus saada tietää lapsesta?
Jotenkin kolkuttaa omatunto että haluaisin itsekin tietää jos minusta tulisi isovanhempi.
Minun puolesta saavat miehen puolen sukulaiset olla tekemisissä vauvan kanssa. Kiva olisi että olisi isänkin puolen sukulaisia. :)
Kommentit (40)
A) miehen äidillä ei ole oikeutta tietää lapseta
B) sinulla ei ole velvollisuutta kertoa lapsesta miehen äidille
D) kukaan ei voi estää sinua kertomasta miehen äidille lapsesta
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 00:37"]
A) miehen äidillä ei ole oikeutta tietää lapseta
B) sinulla ei ole velvollisuutta kertoa lapsesta miehen äidille
D) kukaan ei voi estää sinua kertomasta miehen äidille lapsesta
[/quote]
KOMPPAAN TÄTÄ! Kuitenkin miettisin sinuna enemmän sitä, mikä on LAPSESI oikeus. Eli haluatko antaa lapsellesi oikeuden tietää miehesi äidistä, suvusta jne!
Lapsella on oikeus muihinkin sukulaisiin kuin vanhempiinsa. On oikeus myös isovanhempiinsa ja jos toinen vanhemmista koittaa estää isovanhempaa tapaamasta lasta niin se on lastensuojelun asia.
Tottakai saat edistää lapsen suhdetta sukuunsa!
Voit halutessasi kertoa, mutta kannattaa harkita vielä enkä oman lähipiirini kokemusten valossa kertoisi ennen kuin sinulla on lapsesi yksinhuoltajuus oikeudessa vahvistettu ja olet testamentissa tms määrännyt lapsen huollosta jos sinulle jotain tapahtuu.
Isovanhemmilla on oikeus kaikkeen! Siis Ihan kaikkeen!
Haluatko isyydentunnustuksen? Elatusmaksut? Haluatko perimisoikeuden? Haluatko olla tekemisissä lapsesi isän perheen kanssa lopun elämääsi? Haluatko viettää joka toisen juhlapyhän erossa lapsestasi? Mieti tarkkaan. Päätät miten tahansa, aina saat jotain ja menetät jotain.
Voit saada tukiverkon, mutta heillä on myös oikeus lapsesi ja hänen aikaansa.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 00:46"]Lapsella on oikeus muihinkin sukulaisiin kuin vanhempiinsa. On oikeus myös isovanhempiinsa ja jos toinen vanhemmista koittaa estää isovanhempaa tapaamasta lasta niin se on lastensuojelun asia.
Tottakai saat edistää lapsen suhdetta sukuunsa!
[/quote]
Lasu asia, minkä pykälän perusteella? Tuolla perusteella lapsia voisi ottaa huostaan jos vanhemmat eivät halua olla yhteydessä haitalliseen esim. juoppoon sukulaiseen.
Ei ole sinun velvollisuutesi. Mies kertoo, jos kertoo. Lapsella on toki oikeus sukulaisiinsa, mutta jos suku suhtautuu häneen kuin ei toivottuun äpärään, niin... Ilmeisesti ehkäisy on pettänyt (oliko sitä tai huijasitko???). Anna olla. Kanna vastuu itse, kun et kerran pystynyt huolehtimaan ehkäisystä.
Varmista ensin oma yksinhuoltajuus ja sovi varajärjestely testamentilla tms jos sinulle käy jotain. Sen jälkeen voit halutessasi kertoa.
Olisihan se lapsen etu, että hänellä olisi mummi. Jos olet yksinhuoltaja ja mummisuhde kehittyy hyväksi, niin helpottaa varmaan sinuakin.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:22"]
Varmista ensin oma yksinhuoltajuus ja sovi varajärjestely testamentilla tms jos sinulle käy jotain. Sen jälkeen voit halutessasi kertoa.
[/quote]
TÄMÄ ota ohjeeksesi. Saat samalla aikaa miettiä kaikin puolin asiaa teidän tilanteessanne.
Kunhan olet varma, että haluat nämä ihmiset omaan ja lapsesi elämään. Et taida tuntea heitä ollenkaan ja he kuitenkin kasvattivat "miehen", joka ei halua olla tekemisissä oman lapsensa kanssa. Jos huomaat, ettette tulekaan toimeen voi heistä olla vaikea päästä eroon.
Kysymys on kinkkinen. Näin miesnäkövinkkelistä kun asiaa lähestyn, niin ainakaan ilman miehen kanssa aiheesta keskustelua en lähtisi vanhempiin ottamaan yhteyttä. Jos tämä kyseinen kusipää kuulee, että olet hänen selkänsä takana mennyt ottamaan yhteyttä hänen vanhempiinsa, niin aika paljon tulee takapakkia sen suhteen, että tämä keskenkasvuinen aivokääpiö joskus ottaisi vastuun tekemisistään. Minä ainakin yrittäisin jonkunlaista keskusteluyhteyttä tämän miehen irvikuvan kanssa ja esittäisin nöyrän toiveeni, että hän itse kertoisi vanhemmilleen heidän isovanhemmuudestaan.
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta! Päätin nyt sitten että kun vauvan syntymä on lähellä niin kysyn mieheltä onko kertonut ja jos ei niin kerron itse.
Kyllä vaikka löytäisin uuden miehen niin haluaisin että tämä lapsi saisi myös tuntea oikeat biologiset isovanhemmat. Ja musta itsestä olisi tosi ikävä viedä myös isovanhemmilta ilo lapsesta, tämä kun on heidän ensimmäisensä. :)
- ap
Ainiin ja vielä lisäykseksi että tiedän että mies ei todellakaan ala havitella mitään isyyttä. Tunnustusta ei tule.
En usko että on mitään pelkoa että mun yksinhuoltajuus olisi millään tavalla vaarassa.
Kannattaa myös miettiä perintöasian kannalta. Lapsesi mahdollisesti perii isovanhempansa ja olisi isovanhemmille reilua, että he jo eläessään tietäisivät kaikista perillisistä. Jos siis isyys kuitenkin tunnustetaan tai testataan. Ei sillä, että perintö olisi yhtään olennainen asia tai syy kertoa, mutta ihan vain yksinäkökulma lisää. Suku on siis laajempi käsite kuin äiti ja isä..
Minusta isovanhemmilla on oikeus tietää, vaikka olisit jo ehtinyt erota miehestä. Voit ihan rehellisesti sanoa isovanhemmille, että he voivat olla lapsesi elämässä mukana, jos vain haluavat, vaikka et ole enää suhteessa heidän poikansa kanssa.