Mistä johtuu vuoto kesken e-pillerilaatan?
Jo toisen laatan aikana alkoi aikalailla tasan puolessa välissä
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Minulle lääkäri totesi, että kyseessä on ovulaatio. Asiaa tutkittiin ensin, mutta ei aiheuttanut muita toimia.
Ihmetyttää ku ei ikinä enne oo ollu tällasta. Vuoto jatkui viimeksikin lähes jatkuvana kuukautisiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle lääkäri totesi, että kyseessä on ovulaatio. Asiaa tutkittiin ensin, mutta ei aiheuttanut muita toimia.
Miten muuten sitä tutkittiin?
Stressistä, infektiosta, vammasta (kohdunkaula tai emättimen limakalvo voi verestää yhdynnän jälkeen). Ei hyvää päivää, miten te olette tietämättömiä nykyään. Myös sukupuolitaudit kuten HPV voi aiheuttaa vuotoa.
Jos on yhdistelmäpillerit niin joskus pienempi etinyyliestradiolin hormonimäärä voi aiheuttaa vuotoa ja vaihto "vahvempaan" voi auttaa. Eri merkeissä on vähän eroja niiden sisältämissä hormonimäärissä.
Ovulaation tunnistamiseen on pikatesti. Herää kysymys, MITEN niitä pillereitä onkaan käytetty, että on saatu aikaiseksi ovulaatio?
Kiitos vastauksista. Edelliseen viestiin, oikein olen niitä käyttänyt.
Varaa aika Oulun Mehiläiseen. Siellä selvittävät, mistä on kyse.
Minulla teki tuota useilla eri pillerimerkeillä, sekä hormonikierukalla myös. Parhaiten kävi ehkäisyrengas muistaakseni, mutta senkin kanssa oli jotain häikkää kun tiputteli silloin tällöin senkin kanssa. Mikään ehkäisy ei oikein käynyt ja sitten olin pitkään (varmaan pari vuotta) ilman mitään ehkäisyä ja tiputteluvuoto vaan jatkui silti ja oli siis juuri tuollaista, että alkoi suunnilleen ovulaation tienoilta ja jatkui ainakin melkein kuukautisiin saakka. Ehkä 1-2 kiertoa vuodessa oli ns. normaaleja, jolloin tiputtelua ei tullut. Lääkäri sanoi tuolloin, että on vain kokeiltava kaikki mahdolliset hormooniehkäisyn merkit ja keinot läpi, että ehkä niistä joku käy. No ei kohdallani käynyt ja kyllästyin sitten niihin jatkuviin kokeiluihin ja siirryttiin kondomiin/keskeytettyyn yhdyntään.
Todella ärsyttävä vaiva ja ongelma jatkui siis kohdallani vuosikausia. Selviteltiin gynellä mutta eipä oikein mitään muuta syytä löytynyt, kuin se, että ovulaatiossa oli jotain häikkää, se ei ilmeisesti ollut tarpeeksi vahva tms. Kun sitten koitin tulla raskaaksi niin eipä se luonnollisesti onnistunutkaan ja silloin huomasin, että ovulaatiota ei tapahtunut läheskään joka kuukausi kun ovulaatiotestejä tein. Sain ovulaatiota vahvistamaan lääkityksen, jonka avulla tulinkin heti raskaaksi ja vuodot loppuikin sitten siihen.
Jännityksellä odotan, että minkälainen tilanne välivuotojen kanssa on raskauden jälkeen, voi että toivon, että välivuotoja ei enää tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla teki tuota useilla eri pillerimerkeillä, sekä hormonikierukalla myös. Parhaiten kävi ehkäisyrengas muistaakseni, mutta senkin kanssa oli jotain häikkää kun tiputteli silloin tällöin senkin kanssa. Mikään ehkäisy ei oikein käynyt ja sitten olin pitkään (varmaan pari vuotta) ilman mitään ehkäisyä ja tiputteluvuoto vaan jatkui silti ja oli siis juuri tuollaista, että alkoi suunnilleen ovulaation tienoilta ja jatkui ainakin melkein kuukautisiin saakka. Ehkä 1-2 kiertoa vuodessa oli ns. normaaleja, jolloin tiputtelua ei tullut. Lääkäri sanoi tuolloin, että on vain kokeiltava kaikki mahdolliset hormooniehkäisyn merkit ja keinot läpi, että ehkä niistä joku käy. No ei kohdallani käynyt ja kyllästyin sitten niihin jatkuviin kokeiluihin ja siirryttiin kondomiin/keskeytettyyn yhdyntään.
Todella ärsyttävä vaiva ja ongelma jatkui siis kohdallani vuosikausia. Selviteltiin gynellä mutta eipä oikein mitään muuta syytä löytynyt, kuin se, että ovulaatiossa oli jotain häikkää, se ei ilmeisesti ollut tarpeeksi vahva tms. Kun sitten koitin tulla raskaaksi niin eipä se luonnollisesti onnistunutkaan ja silloin huomasin, että ovulaatiota ei tapahtunut läheskään joka kuukausi kun ovulaatiotestejä tein. Sain ovulaatiota vahvistamaan lääkityksen, jonka avulla tulinkin heti raskaaksi ja vuodot loppuikin sitten siihen.
Jännityksellä odotan, että minkälainen tilanne välivuotojen kanssa on raskauden jälkeen, voi että toivon, että välivuotoja ei enää tulisi.
Onko sulla aina ollut tiputtelua vai alkoiko se yhtäkkiä?
Voi olla syöpä, mutta ammattitaidoton lääkäri ei osaa tunnistaa sitä.
Itsella Qlairat aiheuttivat vuodon keskellä laattaa. En selvitellyt syytä sen tarkemmin, kun pääsin vaihtamaan niistä takaisin vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsella Qlairat aiheuttivat vuodon keskellä laattaa. En selvitellyt syytä sen tarkemmin, kun pääsin vaihtamaan niistä takaisin vanhaan.
Alkoiko tiputtelu heti vaihdon jälkeen vai myöhemmin? Itse syönyt samaa pillerimerkkiä noin vuoden
Aikalailla aina ollut tiputtelua sen jälkeen kun hormonaalisen ehkäisyn aloitin. Ihan siinä alussa taisi vähän aikaa toimia niin kuin oppikirjassa, mutta sitten vähitellen alkoi nuo tiputtelut ja siitä vaivasta kärsin sitten vuosikausia
Mulla tuli vuodot läpi kaikista kokeilemistani pillerimerkeistä. Ei onnistunut mikään menkkojen skippaaminen.
Syötkö sokerittomia karkkeja tai jotain muuta ohutsuolen toimintaa häiritsevää? Jos syöt ei kaikki pillerien hormoni imeydy ja määrät jäävät liian pieniksi. Huom! Riski ehkäisyn pettämiselle.
Aloitin e-pillerit 18-vuotiaana Mercilonilla. N. 26-vuotiaana mun olinpaikka vaihtaa ne korkeahormonisempaan Marveloniin, koska alkoi tulla väkivuotoja, sillä haluan syödä kolme laattaa putkeen.