Onko tämä ahdituneisuutta/stressiä
Moi! Olen viimeaikoina pelännyt kamalasti että minulla on ms-tauti, mutta oireeni eivät sovi ms-taudin kaavaan koska siinähän on pahenemisvaiheita ja minun oireeni ovat olleet joskus viikon tai päivien välein. Että jos olisi ms niin minulla olisi ollut 3 pahenemisvaihetta kuukaudessa joka ei ole hirveän mahdollista sitäpaitsi yleensä oireeni ovat olleet samoja ja yleensä alkaneet stressistä tai ahdistuneisuudesta joten googlasin oireita ja sain järkevämmän selityksen oireilleni joka on ahdistuneisuushäiriö koska minulla on lähes kaikki sen oireet eli
Autonomiset kiihotustilat oireet
1. sydän tykyttää tai tunne, että sydän hakkaa tai kohonnut pulssi.
2. hikoilu
3. vapina
4. suun kuivuminen, joka ei johdu nestehukasta tai lääkityksestä
Rinnan ja vatsan alueen oireet
5. hengitysvaikeudet
6. tukehtumisen tunne
7. rintakipu tai epämiellyttävä tunne rinnassa
8. paha olo tai vatsakipu (esim. vatsanväänteet)
Psyykkiset oireet
9. pyörryttävä, huimaava, sekava tai horjuva olotila
10. tunne siitä, että ympäristö on epätodellinen (dereaalisaatio) tai itse on kuin jossain kaukaisuudessa tai ”poissa tästä maailmasta” (depersoonalisaatio)
11. tunne itsehallinnan menettämisestä, sekoamisesta tai tajunnan menettämisestä
12. kuoleman pelko
Yleisoireet
13. kuumat aallot tai vilunväristykset
14. ihon puutuminen tai pistely
Jännitysoireet
15. lihasjännitys, -säryt tai -kivut
16. levottomuus ja kykenemättömyys rentoutua
17. hermostuneisuuden tunne
18. nielemisvaikeudet tai palan tunne kurkussa
Muut oireet
19. korostuneet reaktiot yllättävissä tilanteissa tai herkkyys pelästyä
20. keskittymisvaikeudet tai mielen tyhjäksi pyyhkiytyminen ahdistuksen tai huolestuneisuuden takia
21. jatkuva ärtyneisyys
Joten kysyisin että onko paikalla kohtalontovereita ja miten tästä pääsee eroon?
Kuulostaa tosiaan psyykkiseltä. Itsellä ollut vastaavaa. Ensiapuna voit kokeilla rentoutusharjoituksia. Suosittelen varaamaan ajan psykiatrille, lääkitys voi tulla myös kyseeseen.