Uupunut vanhemmuuteen
Mä oon väsynyt. Aivan totaalisen uupunut kolmen pienen lapsen äiti. En edes muista koska olisin saanut nukkua yli kahta tuntia, kun lapset eivät nuku. Alan olemaan vihainen ja katkera kaikille ja kaikelle. Jopa lähipiirille jotka niin kovasti ovat vakuuttaneet olevansa apuna ja nyt kun sitä apua tarvitsisi niin eipä näy ketään, ei vaikka sanoisi suoraan että nyt tarvitaan apua. Sit vaan tsempataan ja todetaan että jee jee hyvin teillä menee. Mistään ei saa apua. Tiedän, itse ollaan lapset tehty, mutta silti. Teenkö itsestäni ilmoituksen lastensuojeluun? Laitanko lapset päiväkotiin ja pidän vain vauvan kotona, toivoen että saisin joskus nukkua? Jätänkö lapset johonkin ja hyppään lentokoneeseen ja pois täältä? Alan olemaan ihan neuvoton mitä tehdä, en vaan enää jaksa. Vinkkinä kaikille lapsia suunnitteleville: älkää tehkö niitä.
Kommentit (29)
Kiitos kaikille teille joilta liikenee ymmärrystä ja empatiaa.
Meillä tosiaan on tarkka rytmi minkä mukaan pyritään toimimaan, mutta vaikeasti allerginen vauva on välillä vaikea sopeuttaa rytmeihin kun on niin itkuinen. Ulkoillaan kuitenkin ainakin parisen tuntia päivässä. Mies hoitaa vkloppuisin isommat lapset, mutta herään joka yö tunnin välein vauvan kanssa ja sitten noustaankin kuudelta taaperon kanssa. Unta kertyy yössä ehkä nelisen tuntia ja sekin pätkissä. Mikään unikoulu ei ole auttanut, enkä saa ketään sukulaista edes pariksi tunniksi avuksi että saisin päiväunet. Nyt en usko että olisi edes voimia alkaa toteutetaan uutta unikoulua. Laitan heti huomenna päiväkotiin hakemusta menemään, josko nuo isommat saisi vaikka kolmena päivänä viikossa hoitoon.
Tiedän kyllä että pikkulapsiarkeen kuuluu väsymys, mutta siitä huolimatta jossain vaiheessa tulee vain raja vastaan kun on riittävän kauan valvonut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isä osallistuu, sen minkä töiltään ehtii. Mutta hän on kotona vain 2,5 h päivässä siitä minkä lapset ovat hereillä.
Pelkään että satutan lapsiani kun suutun heille. Siksi mietin tuota laskua. Ehkä sen avulla voisimme saada lapset lähipäiväkotiinkin kun kauemmas ei onnistu kuljettaminen.
Paikkakunnan perheneuvolaan soitto. Asiat kyllä järjestyy.
Missä päin Suomea olet? Eikö täältä pääse joku mammoisa apuun?
Itse olisin tullut, mutta olen ulkomailla. Lapsia ei omasta takaa ole, mutta siskon lapsia hoidellut (3 kpl) toisinaan Suomessa asuessa ja mielläni olisin tullut auttamaan. Ilman palkkaa jos se olisi ollut esteenä. Joku ulkopuolinen vaikka päiväseltään muutamaksi tunniksi istumaan lasten kanssa keittiön pöydän ääreen piirtämään ja tekemään palapelejä ja sinä sulkeudut hetkeksi vaikka sängylle makoilemaan.
Itse en koskenut autoon, enkä koske vieläkään. Helpottaa jo kummasti, kun on autokuski. Mieheni on myös aina ollut todella innostunut ruoanlaitosta.
Vierailija kirjoitti:
INHOAN aivan SAATANASTI lastenhoitoa. Lapset sinällään ovat kivoja ja minulle myös rakkaita. Minä sanoin vaimolleni, että voidaan tehdä lapsia jos haluat, mutta älä helvetissä kuvittele että osallistun niiden hoitoon. Minä teen miehen työt ja pidän mm. talouden kunnossa ja nainen hoitakoon lapset. Toimii.
Kaikissa miehissä ei ole riittävästi miestä isyyteen. Harmi tietenkin lastesi puolesta, toivottavasti vaimosi saa heidät kasvatettua kunnon ihmisiksi sinusta huolimatta.
Päiväkotiin lapset ehdottomasti ja kun isommat lapset ovat päiväkodissa, otat löysää kotitöistä ja nukut päikkärit aina silloin kuin vauvakin nukkuu.
Eikä sun tarvitse lasua tehdä itsestäsi, mutta kyllä voit pyytää neuvolasta tai alueesi sosiaalityöntekijältä apua. Mun ystävä sai kotiapua, kun oli aivan uupunut. Sekin riitti, että kerran viikossa joku kävi auttamassa kotitöissä ja katsoi vähän lasten perään.
Mä kysyn nyt oikeasti ihan tosissaan mielenkiinnosta: Miksi niitä lapsia pitää tehdä niin monta ja niin pienellä ikäerolla?
INHOAN aivan SAATANASTI lastenhoitoa. Lapset sinällään ovat kivoja ja minulle myös rakkaita. Minä sanoin vaimolleni, että voidaan tehdä lapsia jos haluat, mutta älä helvetissä kuvittele että osallistun niiden hoitoon. Minä teen miehen työt ja pidän mm. talouden kunnossa ja nainen hoitakoon lapset. Toimii.