Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen vaikea tilanne ratikassa...

Vierailija
23.12.2014 |

Edessäni istui ehkä 40-vuotias mies, ja hänen takaraivoaan tuijotellessa huomasin todella pahannäköisen luomen. Läheiselläni on siis ollut melanooma, ja silloin luin ja katsoin paljon kuvia miltä melanoomaluomi näyttää. Ja tällä miehellä(oli siis kalju) oli takaraivon alaosassa juuri tämännäköinen luomi! mutta tummempi ja pahemman näköinen, ja reunoiltaan levinnyt, oikea oppikirjaesimerkki melanoomaluomesta :/ http://en.wikipedia.org/wiki/Melanoma#mediaviewer/File:Melanoma.jpg

Aloin siinä sitten miettiä että mitä jos mies ei ole itse huomannut luomea sen sijainnin takia, mitä jos kukaan ei ole huomauttanut siitä tai jos ei ole tietoinen siitä että se oli tosi huolestuttavan näköinen. Ja aloin miettiä olisiko minun pitänyt jotenkin hienovaraisesti aloittaa keskustelu ja todeta että kuule, tuo kannataisi tutkituttaa. Mutta sitten taas, tosi törkeää ja epäkohteliasta alkaa julkisella paikalla kommentoimaan tuollaisia ventovieraalle. 

No, mies jäi sitten yhdellä pysäkillä pois, ja minä pidin suuni kiinni. Nyt vaan mietin toiminko oikein. Mitä mieltä olette?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No melanooma onkin tosi nopeasti etenevä ja tappava sairaus, ja usein jää tunnistamatta. Ja jos luomi on paikassa jota ei itse näe niin voi jäädä huomaamatta.

Vierailija
2/7 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä toivoisin että joku sanoisi, mutta ei täydessä ratikassa. Varmaan sillä miehellä on läheisetkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele jos se mies vaikka tietää että sillä on syöpä ja se on jo niin levinnyt että ei kannata leikata ja sitten se purskahtaa ratikassa huutoitkuun kun alat puhua asiasta.

Vierailija
4/7 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melanooma etenee nopeasti. Läheiset ei ehkä ehdi huomata sitä, tai ehkä ei tunnista oppikirjatapaustakaan.

Vierailija
5/7 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 08:24"]

Ajattele jos se mies vaikka tietää että sillä on syöpä ja se on jo niin levinnyt että ei kannata leikata ja sitten se purskahtaa ratikassa huutoitkuun kun alat puhua asiasta.

[/quote] voi tietää, tai sitten ei. Ajattele jos eilen olisi ollut mahdollisuus estää melanoomakuolema tavallisella välittämisellä. Melanooma etenee nopeasti eikä kaikki kiinnitä huomiota takaraivon luomeen.

Vierailija
6/7 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjottaisin lapulle "hei! anteeksi mutta istuin takanasi ja huomasin niskassasi luomen joka voi olla melanoomaa. näytäthän sitä lääkärille jos et ole jo tehnyt. kaikkea hyvää"

sitten nousisin ylös, ojentaisin paperin miehelle ja jäisin pois kyydistä vaikka ei ole pysäkkini.

Vierailija
7/7 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisi se outoa mennä täysin tuntemattomalle yhtäkkiä puhumaan, että sulla on varmaan joku vakava sairaus. Et voi tietää hänen tilannettaan etkä voi varmuudella nähdä luomesta, onko se melanoomaa vai ei. Ehkä hänellä oli syöpädiagnoosi olemassa jo tai ehkä se olikin tavallinen harmiton luomi.

Moni sairaus näkyy jollain tavalla päällepäin. Jos jonkun vastaantulija iho oireilee, meetkö kysymään, että oletko tajunnut, että sulla on psoriasis/ihokeliakia tms.? Jos joku istuu ratikassa tuolilleen vaikeasti, meetkö sanomaan, että sulla on todennäköisesti välilevynpullistuma, ootko tutkituttanut selkäsi? Vähän sama kuin menitsit vaikeasti ylipainoiselle sanomaan, että sulla on todennäköisesti diabetes tai sepelvaltimotauti tai voi olla myös kolesteroli tai verenpaine koholla - ootko tietoinen. Tai jos jollain on vinot hampaat, ehdotatko oikomishoitoa, jotta ei tule pääkipuja myöhemmin?

Eli ihan ok että pidit suusi kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme