Voiko raskaana syödä savustettua kalkkunaa?
Meille tulossa 7 kg savustettu kalkkuna. Olen raskaana, voinko syödä sitä? Entä kylmä joulukinkku, uskaltaako esim tapaninpäivänä vielä syödä aattona tehtyä?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:29"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] Kyllähän listeria vie useampia sikiöitä vuodessa Suomessa. En nyt keskellä yötä ala kaivamaan lukuja, kaiva itse jos todisteet kiinnostaa. Terveelle aikuiselle listeria ei aiheuta edes oireita joten et välttämättä tiedä, onko omassa kinkussasi sitä joskus ollut. Sikiön se voi silti tappaa. [/quote] Eli thln suosituksille on perusteet. Hyvä. Vielä, kun kuulisin näiden thln listan vastustajien perustelut kannalleen.
[/quote]Siihen asti kunnes tilastoja on kaivettu esiin, tuo on pelkkää paskapuhetta.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse.
[/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja.
[/quote]
Kyllähän listeria vie useampia sikiöitä vuodessa Suomessa. En nyt keskellä yötä ala kaivamaan lukuja, kaiva itse jos todisteet kiinnostaa. Terveelle aikuiselle listeria ei aiheuta edes oireita joten et välttämättä tiedä, onko omassa kinkussasi sitä joskus ollut. Sikiön se voi silti tappaa.
[/quote]Ei kun sinä väität, sinä todistat.
[/quote]
Niinhän tekin väitätte, jotka haukutte suosituksia. Mutta vaikka ap on monesti pyytänyt, ette ole antaneet perusteita kannallenne.
Noudata listaa, jos se itsestäsi tuntuu parhaalta ratkaisulta. Samoja ratkaisuja joudut tekemään myös lapsen synnyttyä, ja aina tulee olemaan ihmisiä, joiden mielestä teet väärin ja jotka tuomitsevat valintasi. Paras lähtökohta mielestäni kuitenkin on, että noudatat sydämesi ääntä lapsesi hyväksi ja pyrit tekemään parhaasi olemassaolevan tiedon mukaan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:31"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:28"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:22"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] No miksi se lista sitten on julkaistu? Ymmärtääkseni alkoholi on aiheuttanut vakavia haittoja lapsille. Jos se on vaarallista, miksei sitten muu listassa lueteltu olisi? [/quote]Kai käytät hengityssuojainta ulkona liikkuessasi pakokaasujen, tupakansavun ja muiden saasteiden varalta? Olethan myös lopettanut kännykän käytön säteilyvaaran vuoksi ja sinullahan ei luonnollisestikaan ole mikroaaltouuni käytössä samasta syystä? [/quote] Noita ei ole thln listalla. [/quote]Oh, really? Tämä kertoi sen, mitä peräänkuulutinkin. [/quote] No, näetkö niitä siinä? Anna linkki sellaiseen thln listaan, missä nuo on mainittu.
[/quote]Miten noin yksinkertaisia ihmisiä voi olla olemassa?
Vaikka savustettua kalakukkoo söisit ääliö. Joulua
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:29"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] Kyllähän listeria vie useampia sikiöitä vuodessa Suomessa. En nyt keskellä yötä ala kaivamaan lukuja, kaiva itse jos todisteet kiinnostaa. Terveelle aikuiselle listeria ei aiheuta edes oireita joten et välttämättä tiedä, onko omassa kinkussasi sitä joskus ollut. Sikiön se voi silti tappaa. [/quote]Ei kun sinä väität, sinä todistat. [/quote] Niinhän tekin väitätte, jotka haukutte suosituksia. Mutta vaikka ap on monesti pyytänyt, ette ole antaneet perusteita kannallenne.
[/quote]Sinä siis olet sitä mieltä, että kun virallinen instanssi syöttää teille mitä hyvänsä, se pitää uskoa virallisena totuutena ilman todisteita.
Kyllä mä uskoisin virallista suositusta ennemmin kuin anonyymiä av-mamma, jonka pohjakoulutus on kesken jäänyt esikoulu ja pari viherpiipertäjänettisivua.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:29"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] Kyllähän listeria vie useampia sikiöitä vuodessa Suomessa. En nyt keskellä yötä ala kaivamaan lukuja, kaiva itse jos todisteet kiinnostaa. Terveelle aikuiselle listeria ei aiheuta edes oireita joten et välttämättä tiedä, onko omassa kinkussasi sitä joskus ollut. Sikiön se voi silti tappaa. [/quote]Ei kun sinä väität, sinä todistat. [/quote] Niinhän tekin väitätte, jotka haukutte suosituksia. Mutta vaikka ap on monesti pyytänyt, ette ole antaneet perusteita kannallenne.
[/quote]Sinä siis olet sitä mieltä, että kun virallinen instanssi syöttää teille mitä hyvänsä, se pitää uskoa virallisena totuutena ilman todisteita.
[/quote]
2114
keseurannan kanssa. Epidemioiden yhteydessä
Kansanterveyslaitoksen infektioepidemiologian
osasto on kerännyt hoitavilta lääkäreiltä lisätie-
toja (perustaudit, sairaalassaoloajat ja seurauk-
set) potilaista, joista on tehty ilmoitus rekiste-
riin tai joista eristettyjä kantoja on lähetetty
Kansanterveyslaitoksen suolistobakteriologian
laboratorioon.
Listerioosi Suomessa
Suomessa listerian aiheuttamien vakavien ylei-
sinfektioiden ilmaantuvuus on 6–10 tapausta
miljoonaa asukasta kohti vuosittain. Vuonna
1999 lääkärit ja laboratoriot ilmoittivat valta-
kunnalliseen tartuntatautirekisteriin 41 listeri-
oositapausta. Vuosina 1995–1998 tapausmää-
rät olivat 34, 29, 53, ja 46. Lähes puolet sairas-
tuneista oli 65 vuotta täyttäneitä. Raskauteen
liittyviä ja vastasyntyneiden listeriainfektioita
todettiin vuosittain yksittäisiä.
Lisätietoja kerättiin 92 peräkkäisestä listeria-
tapauksesta aikaväliltä 1.1.1998–31.12.1999
(taulukko 3). Löydöksistä 72 tehtiin verestä, yh-
deksän likvorista, kolme verestä ja likvorista,
yksi verestä ja peritoneaalinesteestä sekä kuusi
muusta näytteestä (märkä, istukka, dreenierite,
syväpunktio, nivelneste, vatsaontelo). Tavalli-
simmat seroryhmät olivat 1/2 (50 %) ja 4
(17 %). Noin kolmannes tapauksista hoidettiin
Helsingin tai Uudenmaan sairaanhoitopiirin sai-
raaloissa. Kaikkiaan 23 potilasta kuoli, heistä
17 (19 %) viikon kuluessa positiivisen listeria-
viljelynäytteen otosta ja 22 (24 %) kuukauden
kuluessa. Menehtyneet olivat merkitsevästi iäk-
käämpiä (mediaani-ikä 77 versus 60 vuotta,
p = 0.001). Kaikilla heillä oli vähintään yksi pe-
rustauti, ja puolella se oli pahanlaatuinen. Neljä
tapauksista liittyi raskauteen ja yksi sikiö me-
nehtyi
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:41"]
Kyllä mä uskoisin virallista suositusta ennemmin kuin anonyymiä av-mamma, jonka pohjakoulutus on kesken jäänyt esikoulu ja pari viherpiipertäjänettisivua.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:37"]
[/quote]
[/quote]WT-maman onkin helppo elää, kun uskoo vaan mitä tuutista syötetään. Mediakriittisyys on liian suuri haaste, kun ei oikein osaa edes päättää mitä kivoja raitoja laittaisi tukkaan tai millaiset geelikynnet säväyttäisivät muut mammat.
Savustettua kalkkunaa en ole koskaan nähnyt myytävän vakuumipakkauksessa. Listeria-bakteeri on anaerobi, joten huoletta söisin savustettua kalkkunaa raskaanakin.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:31"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:22"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] No miksi se lista sitten on julkaistu? Ymmärtääkseni alkoholi on aiheuttanut vakavia haittoja lapsille. Jos se on vaarallista, miksei sitten muu listassa lueteltu olisi? [/quote]Kai käytät hengityssuojainta ulkona liikkuessasi pakokaasujen, tupakansavun ja muiden saasteiden varalta? Olethan myös lopettanut kännykän käytön säteilyvaaran vuoksi ja sinullahan ei luonnollisestikaan ole mikroaaltouuni käytössä samasta syystä? [/quote] Noita ei ole thln listalla.
[/quote]Oh, really? Tämä kertoi sen, mitä peräänkuulutinkin.
[/quote]
No, näetkö niitä siinä? Anna linkki sellaiseen thln listaan, missä nuo on mainittu.