Voiko raskaana syödä savustettua kalkkunaa?
Meille tulossa 7 kg savustettu kalkkuna. Olen raskaana, voinko syödä sitä? Entä kylmä joulukinkku, uskaltaako esim tapaninpäivänä vielä syödä aattona tehtyä?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"]
Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita?
[/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä.
[/quote]
Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"]Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita?
[/quote]
Ei oo totta. No, mä olin viime jouluna raskaana ja söin aattona paistettua kinkkua tapaninpäivänä, enkä saanut keskenmenoa, ruokamyrkytystä enkä monivammaista lasta. Kinkkua en lämmitellyt enkä kuumennellut uudelleen. Söin myös itse savustettua kalaa, enkä siitäkään saanut mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse.
[/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"]Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita?
[/quote]
Ei oo totta. No, mä olin viime jouluna raskaana ja söin aattona paistettua kinkkua tapaninpäivänä, enkä saanut keskenmenoa, ruokamyrkytystä enkä monivammaista lasta. Kinkkua en lämmitellyt enkä kuumennellut uudelleen. Söin myös itse savustettua kalaa, enkä siitäkään saanut mitään.
[/quote]
Entä, jos sulla oli vaan tuuria? Kerro nyt, miksi tuo thln lista sitten olisi huuhaata? Eli voin myös huoletta syödä graavikalaa, mätiä, Tartarpihvejä ja juoda alkoholia eikä siitä ole lapselle mielestäsi haittaa?
Oi voi. Ap ajattelee vain syntymättömän vauvansa parasta. Onko ihan pakko väheksyä ja kyseenalaistaa ap:n älykkyyttä, kun kuitenkin hyvän asian puolesta kyselee?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse.
[/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
[/quote]
No miksi se lista sitten on julkaistu? Ymmärtääkseni alkoholi on aiheuttanut vakavia haittoja lapsille. Jos se on vaarallista, miksei sitten muu listassa lueteltu olisi?
Voisiko joku ivaamisen sijaan perustella, miksi tuo thln lista on kokonaisuudessaan mielestänne huijausta?
Jankuti jankuti jankuti...... Jäikö levy päälle Ap? Käytä nyt niitä aivojas, jos sulla semmoset on.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:21"]
Oi voi. Ap ajattelee vain syntymättömän vauvansa parasta. Onko ihan pakko väheksyä ja kyseenalaistaa ap:n älykkyyttä, kun kuitenkin hyvän asian puolesta kyselee?
[/quote]On
Voit syödä savukalkkunaa ja tapaninpäivänä kinkkua kuumentamatta, kunhan ne on käsitelty ja säilytetty hygienisesti ja riittävän viileässä. Ei me tiedetä millainen hygieniakulttuuri teillä on.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] No miksi se lista sitten on julkaistu? Ymmärtääkseni alkoholi on aiheuttanut vakavia haittoja lapsille. Jos se on vaarallista, miksei sitten muu listassa lueteltu olisi?
[/quote]Kai käytät hengityssuojainta ulkona liikkuessasi pakokaasujen, tupakansavun ja muiden saasteiden varalta? Olethan myös lopettanut kännykän käytön säteilyvaaran vuoksi ja sinullahan ei luonnollisestikaan ole mikroaaltouuni käytössä samasta syystä?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:24"]Jankuti jankuti jankuti...... Jäikö levy päälle Ap? Käytä nyt niitä aivojas, jos sulla semmoset on.
[/quote]
Voisitko perustella? Vai kykenetkö vain palkkaamiseen? Kun kukaan ei edelleenkään ole kertonut, miksi mielestänne thln lista on huijausta. Väitätte vaan, että olen vajaaälyinen, jos noudatan sitä. Mutta ette kerro, miksi thl haluaisi huijata listallaan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:25"]Voit syödä savukalkkunaa ja tapaninpäivänä kinkkua kuumentamatta, kunhan ne on käsitelty ja säilytetty hygienisesti ja riittävän viileässä. Ei me tiedetä millainen hygieniakulttuuri teillä on.
[/quote]
Kalkkuna pidetään ulkona. Kinkusta en osaa sanoa, koska sitä tarjolla kylässä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] No miksi se lista sitten on julkaistu? Ymmärtääkseni alkoholi on aiheuttanut vakavia haittoja lapsille. Jos se on vaarallista, miksei sitten muu listassa lueteltu olisi?
[/quote]Kai käytät hengityssuojainta ulkona liikkuessasi pakokaasujen, tupakansavun ja muiden saasteiden varalta? Olethan myös lopettanut kännykän käytön säteilyvaaran vuoksi ja sinullahan ei luonnollisestikaan ole mikroaaltouuni käytössä samasta syystä?
[/quote]
Noita ei ole thln listalla.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"]
[/quote]
Kyllähän listeria vie useampia sikiöitä vuodessa Suomessa. En nyt keskellä yötä ala kaivamaan lukuja, kaiva itse jos todisteet kiinnostaa. Terveelle aikuiselle listeria ei aiheuta edes oireita joten et välttämättä tiedä, onko omassa kinkussasi sitä joskus ollut. Sikiön se voi silti tappaa.
Miksei kukaan anna perusteluja sille, miksi thln lista olisi vailla perusteita?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:22"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:10"] Mutta kertokaa nyt mulle, onko aattona kypsennetty kinkku tapaninpäivänä aiemmin valmistettua ruokaa, joka pitäisi kuumentaa ennen syöntiä vai ei? Ja miksi tuo thln lista on julkaistu, jos sille ei ole perusteita? [/quote]Älä syö mitään. Vajaaälyisten ei kannattaisi lisääntyä. [/quote] Voisitko haukkumisen sijaan perustella mulle tieteellisesti, miksi tuon thln listan noudattaminen on vajaaälyistä? Ellet pysty, niin vajaaälyinen olet itse. [/quote]Tiedätkö termin terve järki? Montako todettua kuolemaa, keskenmenoa tai sikiövauriota nämä THL:n listan tuotteet ovat aiheuttaneet vaikkapa viimeisen 40 vuoden aikana?
ps. AV tai Seiska eivät ole tieteellisiä julkaisuja. [/quote] No miksi se lista sitten on julkaistu? Ymmärtääkseni alkoholi on aiheuttanut vakavia haittoja lapsille. Jos se on vaarallista, miksei sitten muu listassa lueteltu olisi? [/quote]Kai käytät hengityssuojainta ulkona liikkuessasi pakokaasujen, tupakansavun ja muiden saasteiden varalta? Olethan myös lopettanut kännykän käytön säteilyvaaran vuoksi ja sinullahan ei luonnollisestikaan ole mikroaaltouuni käytössä samasta syystä? [/quote] Noita ei ole thln listalla.
[/quote]Oh, really? Tämä kertoi sen, mitä peräänkuulutinkin.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:29"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"]
[/quote]
Kyllähän listeria vie useampia sikiöitä vuodessa Suomessa. En nyt keskellä yötä ala kaivamaan lukuja, kaiva itse jos todisteet kiinnostaa. Terveelle aikuiselle listeria ei aiheuta edes oireita joten et välttämättä tiedä, onko omassa kinkussasi sitä joskus ollut. Sikiön se voi silti tappaa.
[/quote]
Eli thln suosituksille on perusteet. Hyvä. Vielä, kun kuulisin näiden thln listan vastustajien perustelut kannalleen.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:18"]
[/quote]
[/quote]Ei kun sinä väität, sinä todistat.
Et voi. Savukala on kieletty, joten viisainta on olla syömättä savustettua kalkkunaakaan. Kalkkunat on saastaisia eläimiä, joten ei kannata ottaa riskejä.