Suositelkaa hyvä lautapeli pukin konttiin!
Ollaan pelattu aika paljon, eli saisi olla hiukan haastavakin. Toisaalta pelaajia on 8-vuotiaasta päälle nelikymppisiin. 8v on kyllä ikäisekseen tosi hyvä lautapeleissä ja matemaattisesti aika lahjakas. Kellään kokemusta Power Gridistä tai Puerto Ricosta?
Kommentit (44)
7 Wonders on tosi hienon näköinen ja vähän erilaisella logiikalla toteutettu peli. Se voi mennä jo 8-vuotiaan kanssa, mutta tulevina vuosina ainakin. Toinen vähän vastaava on Dominion, joka on kanssa vähän enemmän aikuisten peli. Sitten yksi hyvä ja helppo on Bohnanza (tai jotain sinne päin), korteilla pelattava "papupeli". Kaupassa kannattaa katsoa pelin saamia palkintoja, esim. valinta vuoden lasten peliksi tai vuoden aikuisten peliksi on hyvä suositus.
Niin, ja Power Grid oli sekin ihan hauska. En nyt ihan tiedä onko 8 vuotiaalle selkeä.
Mä en oikein tuohon Dixitiin lähtis sillä perusteella mitä netistä luin. Mieluummin joku taktiikkapeli. Menolippu meillä tosiaan on kovalla käytöllä, nyt mietin oisko lisäosat minkälaisia. Täytyy tsekata tuo Manhattan Project vielä.
ap
- 7 wonders. Rakennetaan kiertävistä korttipakoista kaupunkia ja ihmettä itselleen. Pisteitä saa eri korttiyhdistelmistä, sotimisesta ja kullasta. Helppo ja nopea pelata, käy 3-7 pelaajalle. Uudelleenpelattavuus ja eri taktiikat lisääntyvät lisäosien, esim Leaders, myötä.
- Pandemia. Yhteistyöpeli, jossa pelataan yhdessä lautaa vastaan. Tavoitteena keksiä lääkkeet maapallolla riehuviin tauteihin. Mahdollistaa taktikoimisen ja siirtojen laskemisen pitkällekin, mutta on mahdollista voittaa ilmankin. Parhaimmillaan 3-4 pelaajalla, lisäosan kanssa 5:llä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:45"]
Lautapelit on wt. Jätäpä väliin ja keskustelkaa sen sijaan. Ihanaa joulua!
[/quote]
Eiköhän wt:tä ole pikemmin se, että lapset jätetään omiin oloihin tietokonepelien kanssa, jotta vanhemmat saavat olla rauhassa ja puuhailla omiaan. Lautapeli on oivallinen tapa viettää hetki isojen ja pienten kesken yhdessä. Nykypäivän ylellisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:06"]Mä en oikein tuohon Dixitiin lähtis sillä perusteella mitä netistä luin.
[/quote]
Dixit on varmaan hauskin peli mitä olen ikinä pelannut. Ja mä olen siis pelannut liioittelematta yli 50 eri lautapeliä tässä 15 vuoden aikana (about kerran viikossa useamman tunnin ja monen eri lautapelin sessioita). Onhan se strateginen ja laskelmoivakin omalta osaltaan, kun pitää stoori yrittää muotoilla muiden tietämyksen mukaan. Sopii kaikenikäisille kun ne korttien tarinat keksitään itse.
Fury of Dracula on kestosuosikki sekin. Aika paljon Scotland Yardin tapainen, mutta reilusti monipuolisempi. Sopii mun mielestä myös 8 vuotiaalle, vaikka siinä Draculan kanssa joutuukin tappelemaan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:06"]Mä en oikein tuohon Dixitiin lähtis sillä perusteella mitä netistä luin. [/quote] Dixit on varmaan hauskin peli mitä olen ikinä pelannut. Ja mä olen siis pelannut liioittelematta yli 50 eri lautapeliä tässä 15 vuoden aikana (about kerran viikossa useamman tunnin ja monen eri lautapelin sessioita). Onhan se strateginen ja laskelmoivakin omalta osaltaan, kun pitää stoori yrittää muotoilla muiden tietämyksen mukaan. Sopii kaikenikäisille kun ne korttien tarinat keksitään itse.
[/quote]
Dixit on ihan hauska, mutta vaatii mielestäni tietyn luovan mielentilan, että se maistuu. Vihjeiden keksiminen voi olla yllättävän työlästä, enkä sitä strategiapeliksi kumminkaan lukisi.
Yksi kokeilemisen arvoinen peli on myös Smallworld, jossa yritetään vallata pelilautaa eri roduilla ja kerätä rahaa. Roduilla on ominaisuuksia ja taitoja, jotka vaikuttavat siihen, miten niillä kannattaa pelata. Yhdellä rodulla voi pelata muutaman kierroksen, sitten se "kuolee sukupuuttoon" tai "jää eläkkeelle". Kuvitus on värikäs ja humoristinen, sopii 2-5 pelaajalle muistaakseni.
Catan on minusta se "lautapelien äiti". Saa todella taktikoida ja pelilauta on joka kerta erilainen. Suosittelen todella! Haastetta löytyy varmasti jokaiselle. Melko pitkä peli. Toinen mitä suosittelen on Bandu missä palikoista rakennetaa tornia niin ettei se sortuisi. Vastaavasti yritetää hajoittaa naapurin torni. Haastava, vaikka ei heti siltä kuulosta! Taktiikkapeli myöskin.
Haaste peli! Meillä ollaan tästä tykätty todella paljon. Helppo peli, toki osa haaste tehtävistä voi olla vaikeita. Voi pelata koko perhe, lasten kanssa pelatessa lapset saa tehdä tehtävät eri ajalla.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:36"]
Catan on minusta se "lautapelien äiti". Saa todella taktikoida ja pelilauta on joka kerta erilainen.
[/quote]
Catan, meillä päin tunnettu myös nimellä "Pahan mielen peli" :D Peli on kyllä hyvä, mutta aiheuttaa toisinaan pientä turhautumista, koska nopanheitolla on niin suuri rooli pelissä. Alkaa ärsyttämään, kun kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti vitonen tulee useammin kuin kasi tai heitetään 11 kolme kertaa putkeen. Pelissä saattaa teoriassa hyvillä paikoilla saada useamman nollakierroksen, vain koska noppa ei satu osumaan kohdalleen.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:36"]
Catan on minusta se "lautapelien äiti". Saa todella taktikoida ja pelilauta on joka kerta erilainen.
[/quote]
Catan, meillä päin tunnettu myös nimellä "Pahan mielen peli" :D Peli on kyllä hyvä, mutta aiheuttaa toisinaan pientä turhautumista, koska nopanheitolla on niin suuri rooli pelissä. Alkaa ärsyttämään, kun kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti vitonen tulee useammin kuin kasi tai heitetään 11 kolme kertaa putkeen. Pelissä saattaa teoriassa hyvillä paikoilla saada useamman nollakierroksen, vain koska noppa ei satu osumaan kohdalleen.
[/quote]
tämä ei itseasiassa pidä paikkaansa ;) toki omalla paikalla on merkitystä mutta olettehan asetelleet numeronapit oikein? Itse pelaan sellaisen mestarin kanssa joka voittaa sama mihin on mökkinsä asettanut. Osittain tuuria, mutta taktiikalla kyllä voittaa vaikka arpanoppa ei suosikaan.
Meiltä löytyy Menolipusta Amerikka, Pohjoismaat sekä lisäosat Aasia ja Intia. Pohjoismaat ja Intia on 2-3 henkilölle. Aasia useammalle. Aasiassa tulee mahdollisuus tiimipeliin. Eli kaksi henkilöä muodostaa tiimin. Tiimin jäsenillä on erilliset kortit, mutta yhteiset junat. Itse suosittelen Aasia lisäosaa jos on vähintään 6 pelaajaa jolloin saadaan tiimit muodostettua. Lisäreissä on myös mukana tunneleita ja vuoristoreittejä. Suosittelen lämpimästi Menolipun lisäosia!
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 10:36"] Catan on minusta se "lautapelien äiti". Saa todella taktikoida ja pelilauta on joka kerta erilainen. [/quote] Catan, meillä päin tunnettu myös nimellä "Pahan mielen peli" :D Peli on kyllä hyvä, mutta aiheuttaa toisinaan pientä turhautumista, koska nopanheitolla on niin suuri rooli pelissä. Alkaa ärsyttämään, kun kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti vitonen tulee useammin kuin kasi tai heitetään 11 kolme kertaa putkeen. Pelissä saattaa teoriassa hyvillä paikoilla saada useamman nollakierroksen, vain koska noppa ei satu osumaan kohdalleen. [/quote] tämä ei itseasiassa pidä paikkaansa ;) toki omalla paikalla on merkitystä mutta olettehan asetelleet numeronapit oikein? Itse pelaan sellaisen mestarin kanssa joka voittaa sama mihin on mökkinsä asettanut. Osittain tuuria, mutta taktiikalla kyllä voittaa vaikka arpanoppa ei suosikaan.
[/quote]
Ollaan aseteltu oikein joo. Mutta kyllähän se vain vaikuttaa, jos esim alkupelissä ei satu saamaan yhtään savea, vaikka teoriassa mahdollisuudet siihen olisi hyvät. Suunnilleen tasaväkisessä porukassa ei ole paljoa tehtävissä, jos resursseja ei vain satu tulemaan. Taktikointihan tulee esille siinä vaiheessa, jos näyttää siltä, että jotain tiettyä resurssia on vaikea saada, niin muuttaa pelitapaansa niin, ettei sitä tarvikaan paljon. Esim. panostaa kehityskortteihin tai satamiin.
Splendor, ihan kiva peli. 7-vuotiaskin pystyy pelaamaan. Toimii kaksinpelinäkin, mutta parempi kolmella tai neljällä pelaajalla.
Manhattan Project on aika hauska, kuka ensimmäisenä kehittää ydinpommin. Ei kestä ikuisuutta ja säännöt nopea oppia. Silti monipuolinen eikä voittajaa arvaa ennen kuin peli on ihan lopussa tai loppu.
Täällä mainituista Dixit ja Menolippu Eurooppa loistavia. Bang! on kanssa kiva vaikka onkin korttipeli, 5-15 min peli joka helppo oppia.
Puerto Rico on ihan jees, mutta en ehkä uudestaan ostaisi.