Turha huoli vauvasta?
Vauvani on nyt 7 kk. Seurallinen ja sosiaalinen. Motoriset taidot puuttelliset. Osaa kääntyä vatsalleen (oppi reilu kk sitten) ja osaa kannatella päätään jotenkuten. Muuta ei osaa (ryömiä, pyöriä akselinsa ympäri tms). Käsien käyttö on tullut viiveellä ja ensin toinen, kädet olivat nyrkissä pitkään. Vauva on todettu lievästi hypotoniseksi. Tuntuu että vauva ei "tajua" yksinkertaisimpiakaan leluja, tyyliin missä on yksi iso nappi mitä painamalla tulee hassu ääni. Ottaa kyllä leluja käteensä mutta ei "osaa" leikkiä. Mororefleksi edelleen ja suojeluheijasteitsta ei tietoa... Kuitenkin varaa painoa jaloille hyvin, ei ole ikinä varvastanut, selkä on ollut jo pitkään suora tuetussa istumisessa.
Mitä tekisit? Itse olen jo todella huolissani.. Neuvolassa on vaihtuva terkka jota ei kiinnosta, kuulemma katsellaan. Lääkäriä ei ole, ja yksityisille on täälläpäin järkyttävät jonot (viikkoja). Kerran ollaan käyty neurologilla kun tyttö 3kk, mutta silloin oli liian varhaista sanoa mitään. Mitään todella erityistä löydöstä ei ollut.
Kommentit (8)
Millä tavalla terkkaa EI KIINNOSTA? Ja missä ihmeessä asutte, jos sieltä ei lääkäriä löydy?
Miksi on käynyt neurologilla 3kk ikäisenä, tai minkä "oireiden" perusteella?
Työntääkö itsensä päinmakuulla suorille käsille? Hakeeko konttausasentoa? Tuoko molemmat kädet keskilinjaan? Tarttuuko molemmilla käsillä leluun? Ponnisteleeko itse istuma-asentoon käsistä vedettäessä? Tukeeko istutettaessa käsillä eteen?
On lääkärinla reilun kuukauden päästä. Meillä on vaihtuva lääkäri (ts. virkaa ei ole saatu täytettyä), eli joka viikko tk:ssa huseeraa eri lääkäri, keikkalainen joka voi olla kandi...
Terveydenhoitajia on ollut tytön syntymän jälkeen 4 tai 5, raskausajan terkkoja en jaksa edes laskea.. On saikkua ja ties mitä. Eikä edes asuta missään korvessa, todellakaan. En uskalla paikkakuntaa mainita mutta tämän cityn asioita on kyllä terveydenhuollon osalta puitu lehdessä usein. No se ei nyt meitä auta...
Itse veimme neurologille tytön 3 kk ikäisenä, kun oli huolta motorisesta kehityksestä.
Luulempa, ettei terkkari ole vielä niin huolissaan kuin sinä ja siksi katsellaan. Yleensä 8kk iässä on lääkärineuvola, jolloin voidaan tarv. tehdä lähete esim. fysioterapeutin arvioon.
Ei työnnä itseään suorille käsille (nykyään jo rintalasta irtoaa osittain maasta kun on mahallaan), kyynärnojakin välillä katoaa. Ei hae konttausasentoa, todellakaan... Tuo kädet keskilinjaan selällään ja nykyään jo tarttuu molemmilla käsillä leluun ja on lähiaikoina oppinut vaihtamaan lelun kädestä toiseen. Jotenkuten ponnistele itse istumaan kun vetää käsistä. Ei ole suojeluheijasteita ollenkaan, eli ei tule kädet eteen istuessa.../ ap
Kai teillä on 8kk lääkärineuvola?