Onko alle 100€ kengät aina huonot?
Ärsyttää ostaa joka talvi uudet saappaat, mutta ei tunnu olevan varaa "kunnon kenkiin ".
Kommentit (44)
En ole koskaan omistanut yli 100e kenkiä... kannattaa hyödyntää alennusmyyntejä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:47"]
Sepä se, kun mulla ei ainakaan ole näin äkkiseltään varaa ostaa kahta paria hyvälaatuisia kenkiä :/
[/quote]
Luultavasti "huonompien" kenkienkin käyttöikä pitenee jos saavat lepoa, eli on enemmän kuin yksi pari käytössä.
Alennuksia kannattaa käyttää hyödyksi, keväällä ostaa talvikengät ja kesäkengät syksyllä.
Ite ostin talvella 2011 skopunktenista keinonahkakengät, jotka on pysynyt ihan uudenveroisina todella kovasta käytöstä huolimatta, ja on vielä todella hyvät jalkaankin! Maksoi peräti 20e, parhaat talvikengät mitkä itsellä ollut. Toiset skopunktenin keinonahkakengät pysyi hyvänä 3 talvea, mikä on sekin aika hyvin parin kympin kengille :) Poikkeuksia siis löytyy halpiksistakin!
Tärkeintä on materiaali: nahkakengät kestävät säätä, hoidettuna jopa kastumista. Nahkakengät venyvät, muovikengät repeävät. Muovikengät eivät kestä kovaa pakkasta, pinta halkeilee.
Hoitakaa nahkajalkineitanne! Korkokengissä korkolappuja on uusittava.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:59"]
Tärkeintä on materiaali: nahkakengät kestävät säätä, hoidettuna jopa kastumista. Nahkakengät venyvät, muovikengät repeävät. Muovikengät eivät kestä kovaa pakkasta, pinta halkeilee.
Hoitakaa nahkajalkineitanne! Korkokengissä korkolappuja on uusittava.
[/quote]
On tässäkin poikkeuksia. Ostin miehelle parin sadan nahka"buutsit" ja se mokoma löntysti ne parissa viikossa siihen kuntoon, ettei edes suutari auttaisi enää.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:47"]
Sepä se, kun mulla ei ainakaan ole näin äkkiseltään varaa ostaa kahta paria hyvälaatuisia kenkiä :/
[/quote]
Luultavasti "huonompien" kenkienkin käyttöikä pitenee jos saavat lepoa, eli on enemmän kuin yksi pari käytössä.
Alennuksia kannattaa käyttää hyödyksi, keväällä ostaa talvikengät ja kesäkengät syksyllä.
[/quote]
Huvittavia nuo jutut kenkein käyttöiän pitenemisestä jos ne saavat välillä "levästä". Ei niiden mekaaninen tai tekninen käyttöikä siitä pitene että ne ovat välillä sivussa. Mitkään kengät eivät kestä kuin vuoden jos niitä pidetään joka päivä.
Mä ostin viime vuonna jalaksen nahkaset lampaanvilla sisuksiset talvikengät, makso vähän päälle 200€, mutta maksavat varmasti itsensä takaisin kun ei tarvi ainakaan seuraavaan 5 vuoteen ostaa uusia.
Jos puhut siis talvisaappaista, niin kyllä se tuohon satasen paikkeille hyvän kengän hinta tulee.
Mun mielestä "hyvä" tarkoittaa siis nahkasaapasta, jossa on tarpeeksi joustava (iskua vaimentava) pohja, jolla ei liukastu eli esim. TR-kumipohja, jossa on leveä noin 3-4 cm korkea korko tai kiilakorko. Saappaan lestin tulee olla tarpeeksi leveä, että mukava jalassa ja että tarvittaessa saa paksumman sukankin. Lisäksi vuorellinen, vuori ei saa olla ohutta tekstiiliä, vaan lämpimämpi. Pitää istua jalkaan niin että tukee nilkasta, ja hyvä holvikaarituki (ellet käytä tukipohjallista). Jos käytössä Etelä-Suomessa, sitten pitäis olla Goretex-pinta tai muuten edes hieman kosteutta kestävä. Päällinen mieluusti nappanahkaa, eikä mokkaa, nappa vaan kestää paremmin.
Vaikka ostais lyhyehkövartisena niin ei hinta kovin paljon alle 100 e ole, ellei yli. Mutta kyllä kestävät yleensä 1,5 talvea vähintään.
Ollaan kavereiden kanssa huomattu että suomalainen saapas sopii parhaiten tänne, joten itse katson aina talveksi suomalaiset saappaat (Topman, Avec, Ilves, Pomarfinn yms.).
Ostin 4v sitten gaborin nahkasaappaat,ajaton tyyli ja joka talvi käytän suutarilla n. 20€ ja on taas kuin uudet. Kävelen näillä paljon n. 8kk vuodessa
Ei se hinta vaan laatu:
mun parhaat nahkanilkkurit maksoi 5v sitten M&S:lla 35 puntaa. Edelleen uudenveroiset vaikka lähes päivittäisessä käytössä talvisin. Vuosi sitten ostetut Marc by Marc J (ovh yli 100€, onneksi sain alennusta) nahkanilkkurit taas venyneet käyttökelvottomiksi yhdessä talvessa!
Käytän Gaborin avokkaita päivittäin - hintaluokka 65€ ja käytössä n 6-7 vuotta. Näitä ostan aina kun löydän. Höglin goretex talvisaappaat maksoi 8 vuotta sitten n 80€ ja virheettömät, tosi paljon käytetty.
Eilen ostin talvisaappaat Anttilan lopetusmyynnistä Tamaris 54€ (ovh 129€) saas nähdä miten kestää. Palmrothit olis olleet 99€ mutta lesti oli huono.
Köyhänhän ei kannata ostaa halpaa ja köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa jne. Entä jos omistaa kaksi paria halpiskenkiä, joista toiset hajonneet käsiin ja toiselle parille käy pian samalla lailla? Investoi tässä sitten joku 200e kenkiin, ei mitenkään mahdollista. Lähinnä mahdollisuudeksi jää ostaa taas yhdet halvat kengät, että selviää edes tämän talven...
Mun dinskosta ostetut 45 euron nilkkurit on ollut kovassa käytössä jo kolmatta talvea! :) ja primarkin 10 punnan kengät nekin kestäneet jo monta vuotta. Ihme kyllä :)
Onko mitään nettikauppavinkkejä, mistä saisi laadukkaita kenkiä ja ehkä alennuksella?
Ei se hintakaan laatua takaa. Täällä näkyy olevan hyviä kokemuksia Gaboreista, mutta mun 200 euron Gaborin saappaat oli ainakin aika huonot, tai siis todella huonot hintaansa nähden. Yhden talven niillä nyt just meni. Pohjat hajosi ja muutenkin kengät kulahti tosi nopeasti. Nyt ostin Eccon saappaat, saas nähdä kuinka niiden kanssa käy.
Halvallakin voi saada kyvää jos katsoo vähän mitä ostaa.
N. kuukuaisi siten kiertelin kauppoja, ostin Aleksi13:sta 50€ nilkkurit -50% alennuksella, ja ne ovat hyvät. Katsoin ns. "tekojälkeä" se oli hyvä, kokeilin pohjaa, se oli jämäkkä ja tunsi että se on sellaista materiaalia joka ei ole liukas (nyt jäisillä kaduilla olen kävellyt, ei lipsu).
Samalla reissulla kävin Koo-kengässä, ja suoraan sanottuna olin aika järkyttynyt siitä mitä p*skaa myyvät (ja mihin hintaan!) kenkäkaupassa. Vielä jotenkin vo ymmärtää jos jossain marketissa myydään halvalla ns. huonoja kenkiä, mutta en ymmärrä miksi kenkäkaupan valikoimissa on kenkiä joista näkee kauas että ne eivät ole hyvin tehtyjä, joissa on todella liukas pohja, korkolapuista näkee että hetken kun kävelee pitää vaihtaa, ja hinnat olivat useimmissa n.70-80€.
Joten hinta ei takaa laatua, kannattaa ensin katsoa se kengän laatu ja vasta sitten ostaa. Huvittavaa on sekin, että ihan samoja (ei kovin laadukkaita) kenkiä mitä Suomessa myydään n. satasella saa esim. Saksasta n. kympillä parilla. Varsinkin kesäkengissä huomaa mitä riistoa Suomessa harrastetaan: keinonahkaisia ballerinoja myydään samaan hintaan mitä muualta saa kunnolliset nahkaiset ballerinat.
Noja, yli 100euron hinta ei sitten kuitenkaan ole mikään tae hyvästä laadusta ja kestävyydestä. Ja mikään laatu ei kestä sopimatonta kulutusta.
Omat kenkäni kestävät useita vuosia, merkit ovat sieviä, kuomaa, clarksia, gaboria, rimaramia jne. Hinnat noin60-260€/pari. En pid parin sadan hintaa kalliina, koska a) mulla on vähän ogelmallinen jalka joka kipeyy helposti (osin siksi kun nuorna en pityt kunnollisia kenkiä) ja b nämä laatulengät mun käytössä kuitein kesävät vuosia.
Toisaalta ostin viime talvena teinipojalleni yhdet lacosten talvitennarit ja toiset vanssit, molempien hinta vähän päälle sataseen. Kummistakaan ei ole enää kunnolla käyttöön.
Kalliita kenkiä on siis sekä hyvönlaatuiia että huonolaatuisia. Halvoissa kengissä hyvälaatuisuus on harvinaisempaa, mutta kyllä sitä löytyy sitäkin, JOS osaa katsoa, mutta jos laatuun ei ole jossain päässyt tutustumaan, ei sitä ehkä tunnista. On väliä myös sillä, miten kenkiä hoidetaan. Saavatko nekuiu käytön väillä, vai vedetäänkö ne keta toisensa perään kosten jalkaan. Rasvaaanko tai teflonoiaanko nitä? Puhdistetaanko initä? Käveläänkö niillä jalkoja laahaten vai nostellaanko jalkoj? Onko kävelijällä asentovirheitä? Missä säässä kuljetaan? Millaisessa maastossa kuljetaan?