Vanhempien mielenterveysongelmat - mies näytille?
Olen 25v nainen ja olen vihdoin ja viimein löytänyt aivan ihanan miehen, jonka kanssa ollaan pikkuhiljaa siirrytty tapailusta vakavampaan seurusteluun (yhteenmuutostakin jo puhuttu). Mies tietää taustani (perheessä mt- ja päihdeongelmia, perheväkivaltaa yms.), mutta silti pelkään että kun hän oikeasti näkee ja tajuaa ongelmien vakavuuden hän tulee katumapäälle... mies itse on ns. normaalin lapsuuden elänyt ja appivanhemmat ovatkin todella mukavia. Sen sijaan molemmat vanhempani sekä vielä kotona asuva vanhempi sisarukseni ovat vaikeasti mielenterveysongelmaisia, sekä isä rappio alkoholisti. Asunto on kuin pommin jäljiltä, eläinten ulosteita, likaisia vaatteita ja astioita, viinapulloja yms. ympäriinsä, hamstrausongelmaa on, lattiat ym. pinnat pinttyneen lian peitossa... olen yrittänyt tarjota apua, mutta ei kelpaa. Miten kehtaan viedä miehen näytille, kun itsekkin olen kotona vierailun jälkeen aina enemmän tai vähemmän järkyttynyt, vaikka osaan varautua tilanteeseen?? :( pelkään niin, että tulen jätetyksi tämän takia...
Kommentit (14)
Älä miestä sinne äläkä itsekään käy. Esittele vanhempasi miehelle vaikka omassa kodissasi.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 16:27"]
Minä tapasin ihanan miehen ja vein hänet näytille vanhempieni luokse, vaikka ei olisi ehkä pitänyt. EIvät tulleet toimeen, ei muuta ongelmaa. Ei siitä tapaamisesta pisteitä irronnut ja hän alkoi ajattelemaan minua erilailla. Mutta minulle vanhempani ovat tärkeämpiä, eli bye bye miehelle, joka sen vuoksi karttelee.
[/quote]
Eli todellisuudessa se mies ei merkinnyt sinulle juurikaan ja olet vanhemmissasi kiinni henkisesti. Kypsä, itsenäinen ihminen näkee kumppaninsa tärkeämpänä kuin vanhempansa, olkookin kuinka rakkaita tahansa. Se on ihan bieologinen juttu, lapset ja pennut, kasvavat erilleen, no ei aina, esim. sinun tapauksessasi.
Miksi sun täytyy saada se mies sun vanhemmillesi kotiin? Eihän tossa ole mitään järkeä. Se mies on SUN kanssasi, ei sun vanhempien ja niiden asunnon kanssa parisuhteessa.
Minä samassa ja varmaan vielä pahemmassa tilanteessa oleva...vein ja kerroin miehelle heti...ja 15- vuotta on naimisissa oltu...todellinen rakkaus ei noin pieniin asioihin kaadu...jos kaatuu...niin on tarkoitus...onneksi toinen näistä juoppohulluista hautaan jo yhdessä saatettu...
Muista, että sinä ja se miehesi ovat tässä pääosassa, vanhempien roolin ei tarvitse olla kuin taustarooli jos sitäkään. Ole avoin, kyllä se mies ymmärtää ja sietää varmasti vuoksesi ne kotisi olot.
Yksi vaihtoehto on juuri niin kuin joku jo ehdottikin, että esittele ne vanhempasi vaikka sinun nykyisessä kodissasi tai menette yhdessä vaikka jonnekin syömään ym.
Tsemppiä, kukaan ei jätä sinua tuon takia.
-mies joka ei ole koskaan tavannut kumppaninsa vanhempia-
Älä vie sitä miestä sinne. Ihan oikeasti.
En usko, että sinulle ja parisuhteellesi olisi hyväksi se, että viet miehen "näytille". Sinuna kuitenkin keroitisin hänelle totuuden perheestäni. Vetoa kertomaasi ja sano, että et usko kenenkään hyötyvän siitä, että mies tulisi "näytille" vanhempiesi luokse. Josain vaiheessa voisit ehkä kutsua vanhempasi kylään luoksesi tapaamaan poikaystävääsi. Lyhyesti kahvit ja pulla. Kiitos ja hei. Sinulle on hyväksi myös näyttää poikaystävällesi, että osaat pitää etäisyyttä vanhempiisi, eivätke he pääse sotkemaan sinun elämääsi.
Älä vie miestä lapsuudenkotiisi. Jos vanhempiesi tilanne aiheuttaa sinulle pahan mielen, niin suosittelen, että vältät itsekin käyntejä heillä.
Olen pahoillani, että olet kasvanut tuollaisessa perheessä.
Mulla on samantyyppinen tausta. Ei noin paha, mutta kotia häpesin. Olisiko mahdollista, että tuo eka tapaaminen tapahtuis jossain muualla kuin vanhempien kotona? Kutsuttuna teillä, ravintolassa tai vaikka jossain julkisessa tapahtumassa.
Minä tapasin ihanan miehen ja vein hänet näytille vanhempieni luokse, vaikka ei olisi ehkä pitänyt. EIvät tulleet toimeen, ei muuta ongelmaa. Ei siitä tapaamisesta pisteitä irronnut ja hän alkoi ajattelemaan minua erilailla. Mutta minulle vanhempani ovat tärkeämpiä, eli bye bye miehelle, joka sen vuoksi karttelee.
Jos mies on tosissaan kanssasi niin hän ei välitä. Itsellä sama tilanne. Meni kauannennen kuin avauduin kodistani ja vanhemmistani. Vähitellen kerroin. On alkoholismia yms muuta minunkin kodissani. Kerro hänelle.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 16:11"]Älä vie miestä lapsuudenkotiisi. Jos vanhempiesi tilanne aiheuttaa sinulle pahan mielen, niin suosittelen, että vältät itsekin käyntejä heillä.
Olen pahoillani, että olet kasvanut tuollaisessa perheessä.
[/quote]
miksi sitä pitää hävetä ja elää valheessa? Parempi kertoa mikä on tilanne ja viedä kotiinsa jos siellä itsekin käy. On yksi salailun taakka vähemmän. Jos mies senntakia jättää niin on miehen moka.
Puhu ennen vierailua miehelle kotisi olosuhteista ihan suoraan, avoimesti ja häpeilemättä. Kerro kaikki liat ja muut niin, että hän ei hämmästy sinne mennessään. Sulla ei ole mitään hävettävää. Jos mies sut tuon takia jättää, niin ei se silloin se oikea sulle ollutkaan.