Yh, työtön toimeentulolla. Ei varaa oikein mihinkään. Häh?
Seiskasta:
"Joka kuukausi täytyy nipistää, jotta saan pojalleni vaippoja ja ruokaa. Imuriakaan meillä ei ole, enkä itse omista mitään talvivaatteita, kun ei ole varaa ostaa. Haluaisin Seiskan auttavan meitä, että saisimme edes muuta ruokaa kuin makaronia, äiti kirjoitti Seiskalle."
Ihmetyttää, sillä me olemme työssäkäyvä pienituloinen perhe velattomassa asunnossa, vastike 500, tukia emme saa. Eräs tuttavani kertoi, mitä toimeentulotuki on ja totesin, että käyttörahaa jää perheisiimme saman verran. Me pärjäämme, on varaa ostaa talvihaalarit ja ruuat. Miten tuo Seiskan juttu on mahdollista. Miten ei riitä rahat edes perusjuttuihin, valaiskaa nyt vähän tyhmää.
Kommentit (44)
Nuo niitä ikuisuus valittajia ja kerjääjiä, joilla rahat menee kaikkeen muuhun kuin tarpeelliseen. "Lapselle pitäisi saada vaippoja jne" siihen riittää kyllä ihan hyvin lapsilisä ja riittää vielä vaatteisiinkin. Toimeentulotuelka voi sitten ostaa ruokaa.
Itse olen pieni tuloinen yh jolla asumiskulujen (asuntolaina, yhtiövastike ja sähkö) jälkeen jää kaikkeen muuhun alle 400e. Se on reilusti vähemmän kuin toimeentylotukiasiakkailla ja riittää todella hyvin. Meillä ei lapsen (8 vuotias) kanssa ole mistään pulaa. Aina on terveellistä ruokaa, ehjät, sopivat, sään mukaiset vaatteet molemmilla jne. Lisäksi harrastamme ja matkustelemme. Jos ei toimeentulotuella pärjää on hyvin vika itsessä!
Eläkkeellä olevat, ootteko aatellut muuttaa jonnekin halvempaan maahan?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:09"]
Jokaiselle yksinasuvalle täytyy jäädä n. 480e rahaa kuukaudessa vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, pakollisten lääkäri-ja lääkekulujen jälkeen.
Jos saatte liian vähän, valittakaa. Ei virkailijat kerro mitä kannattaa hakea.
[/quote]
Meillä jäi aikoinaan kuutisen sataa kiinteiden menojen jälkeen neljälle, miehen tulot sen verran isot että jäin juuri ja juuri työmarkkinatuen ulkpuolelle sen ajan lakien mukaan. Eikä meillä bruttotulojen perusteella mitään oikeutta mihinkään tukiin ollut. Tilanne oli vielä se, että yksi lapsi oli lukiossa eikä saatu edes lapsilisää hänestä enää. Onneksi sitten pääsin tvp-koulutukseen ja sain sen työmarkkinatuen, niin tuntui, että rahaa on vaikka mihin. Kallis vuokra-asunto, josta emme raskineet luopua paitsi rauhallisuuden, myös koulun läheisyyden vuoksi ja siitä oli lyhyt matka myös linja-autoasemalle yms, ja ajattelimme että jos saan töitä kauempaa, on helpompi lähteä.
Pientä liiottelua tuo juttu!! Ihan varmasti saa sossusta rahaa lapsen tarpeisiin....
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:09"]Jokaiselle yksinasuvalle täytyy jäädä n. 480e rahaa kuukaudessa vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, pakollisten lääkäri-ja lääkekulujen jälkeen.
Jos saatte liian vähän, valittakaa. Ei virkailijat kerro mitä kannattaa hakea.
[/quote]
Ei ole ihan noin jos on sossun normeja kalliimpi asunto (niinkuin melkein kaikilla on) niin maksat loput vuokrasta perusosasta.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:45"]
Ehkä perheellä on paljon velkaa? Itse elän toimeentulotuella ja rahaa jää vuokran jälkeen 1100€ / kk. Tällä saa kyllä ruuat ja talvivaatteet ostettua. Ei ole toki varaa samoihin ylellisyyksiin kun töissä ollessa, mutta tämä on väliaikaista.
[/quote]
Miten ihmeessä saat noin paljon rahaa? Kuinka monta lasta sulla on? Itse olen yksinelävä, saan työmarkkinatukea ja asumistukea yht 700 euroa, josta maksan vuokran ja ihan kaiken muun.
[/quote]
Siis 700 e/kk ja maksat siitä kaiken? Hae nyt ihmeessä sossusta tukia, 480 e pitäisi jäädä vuokran ym. asumiskustannuksien jälkeen.
[/quote]
Mulla on pari tonnia säästöjä, olen ymmärtänyt että ne pitäisi olla käytetty, ennen kuin sossusta tippuu mitään. Toisaalta en haluaisi säästöjäkään turhaan törsätä, jos tulee yllättäviä menoja.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:45"]
Ehkä perheellä on paljon velkaa? Itse elän toimeentulotuella ja rahaa jää vuokran jälkeen 1100€ / kk. Tällä saa kyllä ruuat ja talvivaatteet ostettua. Ei ole toki varaa samoihin ylellisyyksiin kun töissä ollessa, mutta tämä on väliaikaista.
[/quote]
Miten ihmeessä saat noin paljon rahaa? Kuinka monta lasta sulla on? Itse olen yksinelävä, saan työmarkkinatukea ja asumistukea yht 700 euroa, josta maksan vuokran ja ihan kaiken muun.
[/quote]
En ole edellinen, mutta saan saman verran työmarkkinatukea kuin sinä, minulla on yksi lapsi ja saan lisäksi lapsilisän + yh korotuksen ja kelan maksaman elatusavun ja asumistuen Minulla jää vuokran, veden jälkeen käteen noin 700-800 euroa.
Mulle jää 1300€ käteen vuokran, veden ja sähkön jälkeen. Muita laskuja on ehkä keskimäärin 200€/kk, jos sitäkään, joten säästöön jää joka kk jotain. T. Kahden lapsen työtön yh-äiti
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 18:37"]Mulle jää 1300€ käteen vuokran, veden ja sähkön jälkeen. Muita laskuja on ehkä keskimäärin 200€/kk, jos sitäkään, joten säästöön jää joka kk jotain. T. Kahden lapsen työtön yh-äiti
[/quote] Joten aika hyvin pitää asiansa sotkea, jos ei ole vaippoihin rahaa.
Miten ihmeessä ei ole vaippoja eikä muuta ruokaa kuin makaronia? Vaippaikäinen ei paljoa syö ja talvivaatteet saa kirpparilta. Huostaanoton paikka jos lapsi pelkällä makaronilla elää! Saa kuitenkin lapsilisät, elarit ja mikä sit onkaan tulo. No, itse maksan yh:na esim. lapsen musiikkiharrastuksen, ruokaa on, vaatteita on eikä käydä sossussa minimituloillakaan. Minimielarit. Ei tupakkaa, ei alkoa, ei autoa.
Röökiin ja viinaan löytyy kuitenkin aina rahaa?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 20:20"]Röökiin ja viinaan löytyy kuitenkin aina rahaa?
[/quote] Tietysti! Kuuluu jokaisen perusoikeuksiin!
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 20:20"]
Röökiin ja viinaan löytyy kuitenkin aina rahaa?
[/quote]
Älkää jaksako. Hitto kuinka täällä onkin sairasta porukkaa vuodesta toiseen :(
t. kolmen lapsen työtön leski-yh, vittuiluun jo väsynyt
niin, ja sen työpaikan menetin tänä vuonna yt-neuvotteluiden seurauksena yli 150:n entisen kollegan kanssa.
Siis onko täällä ihmiset oikeasti näin sairaita et vaivautuu kirjottamaan "miks et tapa ittees luuseri"? Kannattaiskohan hakeutua hoitoon jos menee noin heikosti käytöstapojen puolella...
Minä työkyvyttömyyseläkkeellä, asumistukea ja eläkettä saan. Vuokran jälkeen jää käteen vähän reilu 500€. Lapsia ei ole, kaksi koiraa kylläkin. Vaatteet ostan pääosin kirpputorilta, koirat syö laadukkaita ruokia. Tingin omista menoista mielummin kun eläinten. Tupakkaa poltan, alkoholia en käytä. Pärjätään mukavasti, säästöjä ei jää. :)
Voi olla liian kallis vuokra (eli joutuu siitä maksamaan osan tuosta 1100:sta) tai sitten opintolainaa lyhennettävänä.
Tai sitten ihan vain rahankäytöllisiä ongelmia tai jokin autolaina, pikavippi tmv, jota edelleen makselee.
Eihän tuo summa paljon ole, mutta kyllä sillä pitäisi pärjätä, varsinkin kun suurissa asunnoissa vuokrat ovat aina suhteessa pienemmät kuin yksiöissä, eli asumisestakaan ei pitäisi tulla yhtä suuria kuluja per henkilö kuin yksinasuvalle, jonka perusosa on tuosta alle puolet.
Omasta mielestä tuntuu, että yksinhuoltajille maksettavien tukien määrää ei ole ihan täysin mietitty suurperheiden kannalta, on vain ajateltu, että yksinhuoltajalla on se yksi tai kaksi lasta. Ja sitten kun niitä lapsia onkin useampi, niin tukisummat kasvavat ihan valtavan isoiksi, ja oikeasti kannustavat jäämään sinne kotiin syrjäytymään. En usko, että lapsettoman 700 euron työmarkkinatuki ihan hirveästi laittaa miettimään, että kannattaako työssäkäynti, mutta monilapsisella yh:lla tuet voivat olla päälle 2000 - sitä summaa ei nykyään kovin monesta työpaikasta edes saa, varsinkaan työttömän asemassa töitä hakeva.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 14:15"]
Tässä näkyy Suomen sairas yhteiskunta, jos vuokran jälkeen jää käteen tukia 1100-1300 euroa. Töissä ollessa pitäisi siis tienata lähemmäs kaksi tonnia, jotta voisi pitää samaa elintasoa. Ei helvetti tää on sairasta. Muut maksavat tällaiset menot ja toisilla jää vielä säästöön yhteiskunnan maksamista rahoista. Suomi on täsin oleiluyhteiskunta, jossa työnteko ei kannata.
Ei riitä jos palkka pari tonnia tuohon elintasoon. Mulla palkka 2900, saan käteen rapiat 1700 e, siitä sitten vuokrat ja laskut pois niin ei montaa sataa jää kuussa rillutteluun.Katsokaan joutuu maksamaan veroja että toisille jää menojen jälkeen sossutukia 1300 e kuussa. Mutta tämähän on ihan oma valintani että töihin menin.
[/quote]