Miksi haluatte oman lapsen ettekä adoptoi?
Miksi haluatte juuri oman, biologisen lapsen ettekä esimerkiksi adoptoi? Maailmassa näkee kymmenet tuhannet lapset nälkää joka hetki ja useimmat haluavat silti omia geenejä kantavan lapsen. Onko geeninne jotenkin erityisen hyviä, että niitä täytyy saada eteenpäin?
Ja jos ette voi hankkia adoptiolasta esimerkiksi taloudellisten asioiden vuoksi, miksi hankitte silti oman lapsen? Eikö omallekin lapselle pitäisi silloin turvata taloudellisesti vakaa elämä?
Kommentit (78)
Tottakai mä haluan itse olla kantassa mun lasta 9kk ja synnyttää sen. Ja myös pistää alulle. Haluan kokea tämän ainakin kerran jos toisenkin, kaikkine vikoineen ja iloineen. Ihan sama tuleeko muuten adoptoitua.
NO ei kai se adoptio ole kenenkään ensimmäinen vaihtoehto!
Mieti nyt itsekin. Joudut selittelemään ventovieraille asioista elämästäsi, tekemään anomuksia, maksamaan rahaa, että asiat lähtee rullaamaan. Hirveä härdelli, ja kaiken huipuksi et edes saa vastasyntynyttä vaan jonkun yksivuotiaan...
Kun tekee vauvan itse, saa sen heti syliinsä ja riittää kun käy odotusaikana muutaman kerran neuvolassa. Niin, ja se on ihan OMA.
Tässä nyt muutamia syitä, miksi olen ikionnellinen siitä, ettei tarvitse adoptoida.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:16"]
Halusin ja sain OMAN lapsen adoption kautta :)
[/quote]
Tiedäthän, että tarkoitin "omalla lapsella" itse synnytettyä...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:18"]
NO ei kai se adoptio ole kenenkään ensimmäinen vaihtoehto!
Mieti nyt itsekin. Joudut selittelemään ventovieraille asioista elämästäsi, tekemään anomuksia, maksamaan rahaa, että asiat lähtee rullaamaan. Hirveä härdelli, ja kaiken huipuksi et edes saa vastasyntynyttä vaan jonkun yksivuotiaan...
Kun tekee vauvan itse, saa sen heti syliinsä ja riittää kun käy odotusaikana muutaman kerran neuvolassa. Niin, ja se on ihan OMA.
Tässä nyt muutamia syitä, miksi olen ikionnellinen siitä, ettei tarvitse adoptoida.
[/quote]
Meille oli miehen kanssa vaihtoehto nro 1 adoptoida. Ei olisi tullut mieleenkään itse synnyttää.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:16"]
Halusin ja sain OMAN lapsen adoption kautta :)
[/quote]
Yleensä kai tarkoitetaan, että oma lapsi = biologinen lapsi
Mä just mietin et ihanaa jos sais toisen lapsen ja se olis valmiiks jo vaikka 2v ni ei tarttis"kärsiä" vauvavuotta
Adoptio ei ole takuu vanhemmuuteen. Kansainvälinen adoptio on yhä hankalampaa, vuosien prosessi. Eikä edes eettisesti aina kestävää.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:18"]
[/quote]
Niin, tarkoitatko, että on kivempaa tehdä lapsi kun siihen ei tarvitse nähdä vaivaa? Tai laittaa rahaa?
Mä haluisin adoptoida jos se olisi mahdollista esim. venäjältä. mutta ei onnistu, emme ole taloudellisesti varakkaita vaan keskituloisia isoinen lainoineen, emme siis voi maksaa kymmeniätuhansia, meillä on jo kaksi kouluikäistä lasta, olemme vain avoliitossa. Että se siitä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:24"]Adoptio ei ole takuu vanhemmuuteen. Kansainvälinen adoptio on yhä hankalampaa, vuosien prosessi. Eikä edes eettisesti aina kestävää.
[/quote]
Väitätkö hyvä alapeukuttaja, että esimerkiksi Afrikasta tai Kiinasta adoptoimisessa ei ole eettisiä kysymyksiä?
Ei sitä adoptiolasta aina saa, ja joutuu yleensä odottamaan hirveän pitkään.
Adoptio lapsi on erittäin vaikea/jopa mahdotonta saada, siinä yksinkertainen syy!
Siksi että tällaisia pohditaan lähinnä lukion filosofian tai uskonnon kursseilla ja sitten siellä aikuisen elämässä lapsi tehdään itse, jos sellainen halutaan ja suinkin saadaan. Jos ei saada, ruvetaan miettimään muita vaihtoehtoja.
Adoptio kuulostaa varmasti helpolta ratkaisulta sellaiselle, joka ei sitä oikeasti joudu pohtimaan. Me kärsimme lapsettomuudesta ja adoptio on näin ollen ollut mietinnässä myös. Emme ole päättäneet vielä suuntaan tai toiseen, mutta mm. seuraavat asiat mietityttävät:
- Prosessi on pitkä, monivuotinen, eikä lapsen saamisesta ole senkään jälkeen varmuutta. Luomuna saa tietysti seksiä harrastaa mutta lapsettomuushoidot on lopetettava adoptioprosessin alkaessa eli selkeä päätös on tehtävä siinä vaiheessa.
- Tosiaan vauvaa on vaikea saada ja mitä vanhempi lapsi on, sitä hankalampi hänen on sopeutua uuteen perheeseen ja kenties uuteen kulttuuriin. Olisi myös ihana seurata oman lapsen kehitystä heti ensiparkaisusta lähtien, eikä vasta esim. 2-vuotiaasta lähtien.
- Varsinkin kv-adoptiossa lapset revitään täysin juuriltaan ja he voivat kantaa siitä arpia vielä aikuisenakin. Tähän liittyvät muut eettiset ongelmat, miksi vanhemmat antavat lapsen pois, onko oikein hyötyä toisen menetyksestä?
- Lapsi voi joutua kokemaan rasismia ja ulkopuolisuuden tunteita, jos hän on kovin erinäköinen kuin kantasuomalaiset.
- Biologinen tarve olla raskaana ja synnyttää.
Adoptio on hankalaa, kallistaa ja epämiellyttävää kaikkine haastatteluineen ja soveltuvuustesteineen. Lisäksi prosessi on pitkä ja epävarma. Lisäksi ihan pienen vauvan saaminen on hyvin epätodennäköistä. Lisäksi lapsella saattaa olla menneisyyden painolastia(=traumoja) joiden käsittelyyn oma kapasiteettini ei riitä
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:37"]
- Biologinen tarve olla raskaana ja synnyttää.
[/quote]
Tällaista ei ole olemassakaan.
Adoptiolapsi on oma lapsi. Biologisen lapsen saa kuka vaan, adoptiolasta ei todellakaan.
Eikä adoptoidun lapsen kanssa elo ole yhtään helpompaa, voi olla vaikeampaa. Ikinä tiedä taustoista ja traumoista, joita lapsi on kokenut. Voi olla todella vaativa lapsi ja vaatia vanhemmilta paljon tukea ja apua sekä myös mahdollisesti psyykkiseen oloonsa ulkopuolista hoitoa. Ei se, että lapsi on vanhempi tarkoita millään tavalla helpompaa.. Kun miettii käytösongelmia, tunne-elämän pulmia.. Jne. Jne.
Koska en halua ruskeanväristä lasta?