Espoolaisen yksinhuoltajan perhe sai elämänsä joulun
http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html
Keskituloisena, yksinhuoltajaperheestä kotoisin olevana ja koko ikänsä opiskelleena ja työtä tehneenä hieman ihmetyttää
- jos vanhin lapsi on jo 11v, miten aikaisemmilta vuosilta ei ole säästynyt yhtään joulukoristetta. Älkääkä vilauttako avioerokorttia. Omaisuushan jaetaan puoliksi, joten luulisi nyt edes pari kuusenkoristetta olevan
- jos työttömyys on alkanut vasta syksyllä, miten kaikki säästöt on jo ehditty kuluttaa?
- onko oikein laittaa avunpyyntöjä useammalle sivustolle ja jatkaa lahjoitusten vastaanottamista, vaikka on niitä runsaasti jo saanut?
Kyllä, olen kateellinen. Minä käyn vaativassa työssä, joudun itse vähällä vapaa-ajallani valmistelemaan jouluni ja paistamaan laatikot. Hemmotteluhoitoihin ei ole varaa, koska tämä hyvinvointivaltion ylläpitäminen vie suuren osan palkastani ja joudun maksamaan asuntoni ja kinkkuni ihan itse
Tähän asemaan päästäkseni olen opiskellut monta vuotta ja lukenut tentteihin silloin, kun nämä nykypäivän köyhät hengailivat kylillä ja viettivät laiskana vapaa-aikaansa.
Kommentit (63)
Suomessa on vähän erinäköisiä kerjäläisiä kuin muualla maailmassa. Köyhää tässäkään ei taida olla muu kuin ajatusmaailma.
Joo, kyllä tuosta jutusta jäi vähän ikävä maku. Hyvä heille, että saavat kaiken tarvitsemansa ja vähän enemmänkin, mutta ihmettelen minäkin, että niitä avustuksia piti pyytää monta kertaa ja useista eri ryhmistä.
Työnhakuun menee tietysti oma aikansa, mutta työttömänä ollessa on kuitenkin varmasti enemmän aikaa kiertää esimerkiksi kirppiksiä ja ostaa sieltä leluja ja vaatteita lahjaksi ja askarrella niitä joulukoristeita. Jos vähän näkee vaivaa eikä mene ensimmäisenä Stockmannille tai vastaavaan paikkaan, voi päästä hyvinkin edullisesti (esim. itse ostin meille pienen joulukuusen torilta kolmella (!) eurolla, siihen kirpparilta setti koristeita eurolla. Opiskelijoita ollaan joten siksi rahat vähissä, mutta pojan ensimmäinen kunnon joulu joten jotain kivaa pitää keksiä).
Perhepäivähoitajana näyttää työskennelleen viimeksi, ilmeisesti nyt syksyllä ei ole löytynyt hoitolapsia enää.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 06:41"]
Ihmettelen myös miksi niin usein näiltä avuntarvitsijoilta puuttuu joulukoristeet. Heittävätkö aina joulun jälkeen suoraan roskiin? Mikseivät askartele itse?
[/quote]
Askartele itse? Sehän tulee vähintään saman hintaiseksi.
[/quote]
Askarrella voi myös ilmaiseksi kierrätysmateriaalilla. Jos minulla ei olisi yhtään joulukoristetta kotona, eikä rahaa niitä hankkia, tekisin kuusen täyteen valkoisia pahvista leikattuja lintuja (pahvia löytyy pakkauksista) ja taittelisin lehdet vanhojen kirjojen sivuista (niitä saa ilmaiseksi välillä esim kirjastoista). Lankaan pujottelin popparia ja saisin köynnöksen. Jos ei olisi varaa kuuseen (maksoi tänä vuonna 17€), keräisin metsästä tuulen irrottamia havuja isoon ruukkuun (vaikka tyhjään kurkkupurkkiin, jollaisia voi käydä ilmaiseksi kysymässä pienistä kaupoista).
Omat joulukoristeeni, joita ei ole paljon, olen ostanut 20 v:n aikana yksi kerrallaan joulun jälkeisistä alennusmyynneistä.
Lahjat paketoin kierrätyspapereihin ja sidon silkkinauhalla, jota tilasin muutama vuosi sitten ulkomailta pilkkahintaan. Nauhat säästetään ja käytetään taas ensi vuonna uudestaan. Osaan lahjoista askartelen joulun mainoslehdistä ruusukkeet. Teippiä tarvitaan vähän, mutta se on ostettu Tiimarin poistomyynnistä 70% alella.
t. espoolainen 50000 €:n vuosituloilla.
En ilmeisesti ollutkaan ainoa, jota tämä juttu ärsytti. Me olemme työssäkäyviä, mutta pienituloisia. Ei tulisi mieleenkään heittää joulukoristeita joulun jälkeen pois! Lahjapussitkin säästän, jos niitä saadaan, jos niitä ei voi käyttää uudelleen, niin niistä saa askerreltua kivoja kortteja tai jotain muuta. Käyttääkö joku oikeasti jouluverhoja? Ei ihme että tavara lentää roskiin joulun jälkeen, koska mihin sitä kaikkea saa mahtumaan?
Kun TE siellä askartelette niitä joulukorttejanne, sinä ja miehesi, oletan, niin käykö koskaan mielessä, että yksinhuoltajalla on aikamoinen taakka hoitaa yksin kaikki. Työttömyys tuo stressiä, on toimeentulo-ongelmia, huolta lapsista, mutta ei välttämättä ketään, jonka kanssa jakaa huolia.
P.S.
Sitten vielä monien halveksunta yh-äitejä kohtaan, kun itsehän ovat tilanteensa aiheuttaneet. Miehiä ei koskaan arvostella, vaikka olisivat jättäneet perheensä ja jättäisivät elatusmaksut maksamatta. Miespuolisiin yksinhuoltajiin, niihin harvoihin, suhtaudutaan kuin pyhimyksiin, nostetaan heti jalustalle palvottavaksi.
Nämä kadehtivat haaskalinnut ovat poikkeuksetta naisia, kumma kyllä.
Sivusta seurasin Facebookissa joku keräsi tuttavalleen lahjoja jouluksi ja sai uuden sängyn, lahjakortin, lapsille paketteja, äidille paketteja, kauneushoitoja. Sitte tää hyväkäs kehtaa huudella siellä niiden perään jotka eivät ole pakettia lähettänyt vaikka oli ottanut häneen yhteyttä. Joku oli sit sanonut että antaa mielummin vielä sellaselle joka ei ole saanut näin paljon. Ei ole ahneudella mitään rajaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:59"]
En ilmeisesti ollutkaan ainoa, jota tämä juttu ärsytti. Me olemme työssäkäyviä, mutta pienituloisia. Ei tulisi mieleenkään heittää joulukoristeita joulun jälkeen pois! Lahjapussitkin säästän, jos niitä saadaan, jos niitä ei voi käyttää uudelleen, niin niistä saa askerreltua kivoja kortteja tai jotain muuta. Käyttääkö joku oikeasti jouluverhoja? Ei ihme että tavara lentää roskiin joulun jälkeen, koska mihin sitä kaikkea saa mahtumaan?
[/quote]
Kyllä vain. Olohuoneessa ja keittiössä. On myös erikseen joulupöytäliinat.
t. 49
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:44"]
Sivusta seurasin Facebookissa joku keräsi tuttavalleen lahjoja jouluksi ja sai uuden sängyn, lahjakortin, lapsille paketteja, äidille paketteja, kauneushoitoja. Sitte tää hyväkäs kehtaa huudella siellä niiden perään jotka eivät ole pakettia lähettänyt vaikka oli ottanut häneen yhteyttä. Joku oli sit sanonut että antaa mielummin vielä sellaselle joka ei ole saanut näin paljon. Ei ole ahneudella mitään rajaa.
[/quote]
ai kauheeta. Köyhät sahaavat omaa oksaansa. Eivät kaikki onneksi ole ahneita, mutta osa kyllä ja siitä kärsivät sitten kaikki :(
Lahjoituksensaajista lukiessani olen iloinen heidän puolestaan, nyt haiskahti ensimmäisen kerran.
Mielestäni typerää toimintaa lehdeltäkin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:34"]
Kun TE siellä askartelette niitä joulukorttejanne, sinä ja miehesi, oletan, niin käykö koskaan mielessä, että yksinhuoltajalla on aikamoinen taakka hoitaa yksin kaikki. Työttömyys tuo stressiä, on toimeentulo-ongelmia, huolta lapsista, mutta ei välttämättä ketään, jonka kanssa jakaa huolia.
P.S.
Sitten vielä monien halveksunta yh-äitejä kohtaan, kun itsehän ovat tilanteensa aiheuttaneet. Miehiä ei koskaan arvostella, vaikka olisivat jättäneet perheensä ja jättäisivät elatusmaksut maksamatta. Miespuolisiin yksinhuoltajiin, niihin harvoihin, suhtaudutaan kuin pyhimyksiin, nostetaan heti jalustalle palvottavaksi.
[/quote]
Ihan kuule lasten kanssa olen askarellut. Ei me koko perhe, mies mukaanlukien niitä yhdessä pöydän ääressä askarrella :D Vuorotellen käydään töissä, kun halutaan hoitaa 1v kotona. Yhteisiä vapaita ei ole koskaan. Rahaa on varmasti enemmän kuin yh:lla, mutta suuremmat ovat myös menot, eikä tietty mitään tukia saada.
En halveksi yh-äitejä yhtään, mutta ahneutta halveksin ja sellaista ajattelua että "minä nyt vain ansaitsen tämän" tuloista viis.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:34"]
P.S.
[/quote]
Ihan kuule lasten kanssa olen askarellut. Ei me koko perhe, mies mukaanlukien niitä yhdessä pöydän ääressä askarrella :D Vuorotellen käydään töissä, kun halutaan hoitaa 1v kotona. Yhteisiä vapaita ei ole koskaan. Rahaa on varmasti enemmän kuin yh:lla, mutta suuremmat ovat myös menot, eikä tietty mitään tukia saada.
En halveksi yh-äitejä yhtään, mutta ahneutta halveksin ja sellaista ajattelua että "minä nyt vain ansaitsen tämän" tuloista viis.
[/quote]
Kyllähän toi pikkasen haiskahtaa yh-äitien halveksunnalta.
Koskaan et itse voi tietää, miten elämä koulii ja kulkee. Voit jäädä yksinhuoltajaksi monesta syystä ja yksinhuoltajia on paljon erilaisia.
Itse olen kahden lapsen yksinhuoltaja, mutta joulu kuten kaikki muukin kustannetaan omasta tilipussista. Lasten isältä tulee minimielarit, muuten mennään yhden keskituloisen palkalla. Se ostetaan, mihin on varaa. Joulukoristeet ja -kuusi on ostettu alesta monen vuoden ja se on säästössä (muovikuusi), samoin kuin valot. Lasten lahjoissa avustavat sukulaiset. Talvivaatteet ostetaan alesta joulun jälkeen.
Ymmärrän tosin, jos työttömyys iskee ja on ollut jo aiemmin huonopalkkaisessa työssä, niin ei siinä paljon ole päässyt rahaa säästämään. Ei ole itseltäni mitenkään pois, jos toinen saa avustusta.
Kyllä meni ainakin tuon naisen maine, oliko se ilmaisen tavaran kalastelu tämän arvoista?
"Tänä vuonna Osku, 2, Lassi, 8, ja Miro, 11, saavat elämänsä ikimuistoisimman joulun - juurikin avustusryhmien ansiosta. "
Voisi tuo toimittaja miettiä kahteen kertaan, ennenkuin käyttää sanaa "juurikin".
Ne kaikkein hädänalaisimmat eivät roiku Facebook-ryhmissä pyytämässä apua. Siksipä he voivat jäädä vähemmälle. Itse annan apuni mieluummin Pelastusarmeijalle tms. organisaatiolle kuin ihmiselle, joka kerää lahjoituksia monelta taholta Facebookissa. Mutta jos auttajat eivät koe tulleensa hyväksikäytetyiksi ja tuntevat apunsa menneen hyvää tarkoitukseen, niin tuskin tässä on ongelmaa. Jokainenhan saa itse valita auttaako vai ei ja ketä auttaa. Pienet lapset keräävät varmasti enemmän sympatioita kuin asunnottomat päihdeongelmaiset tai yksinäiset vanhukset.
Avasin samasta asiasta toisen ketjun, siinä ihmettelin yh:iden ainaista itkua. Tuokin yh saa lapsilisät + yh korotukset + vähintään minimielarit ja se on kolmesta lapsesta 960€ puhtaana käteen. Työmarkkinatuki, asumistuki, noi tulot... Miten voi olla talous kriisissä? Nimim. Myöskin yh, asun vieläpä Helsingissä enkä tienaa edes mediaanipalkan verran. En saa muita tukia esim sukulaisilta joten omillani meen. Kinkkuun ym ei ole varaa mutta laatikot ym saadaan enkä valita :)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:16"]
Avasin samasta asiasta toisen ketjun, siinä ihmettelin yh:iden ainaista itkua. Tuokin yh saa lapsilisät + yh korotukset + vähintään minimielarit ja se on kolmesta lapsesta 960€ puhtaana käteen. Työmarkkinatuki, asumistuki, noi tulot... Miten voi olla talous kriisissä? Nimim. Myöskin yh, asun vieläpä Helsingissä enkä tienaa edes mediaanipalkan verran. En saa muita tukia esim sukulaisilta joten omillani meen. Kinkkuun ym ei ole varaa mutta laatikot ym saadaan enkä valita :)
[/quote]
Mitä tämä viesti oli muuta kuin valitusta? Ketään ei pakoteta lahjoittamaan yhtään mitään kenellekään. Ja sinäkin saat ne ihan samat elarit ja lapsilisät ja yh -korotukset kuin muutkin.
Minäkin hieman ihmettelin kun juttua luin. Itse en kehtaisi tuollaista tehdä, tulisi niin huono omatunto! Mekin olemme vähävaraisia, minä olen hoitovapaalla ja mieheni työttömänä. Viime vuonna meillä ei sen kummempia joulukoristeita ollut, askarreltiin foliosta ja kontaktimuovista lumihiutaleita, ostin Tiimarin konkurssi-loppuunmyynnistä pinon nättejä joulukortteja joita teippailtiin seiniin ja oviin.. Joulun jälkeen ostin alesta kuusenkoristeet ja tänä jouluna meillä on muovikuusi, viime vuotisten askarrusten lisäksi. Joululahjat ostamme ajoissa pikkuhiljaa, sisältäen myös muiden sukulais-lasten lahjat. Aikuisten kesken on sovittu että vain lapsille lahjoja. Joulu tulee joka vuosi ja sen valmistelut voi aloittaa ajoissa, ei tule niin suurta meno-erää kerralla kuin jos aletaan joulukuussa kaikki hommaamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:12"]Ensinnäkin, miten yh'lla on varaa asua jossain Espoossa...?
[/quote]
Meillä Espoossa on myös kaupungin vuokra-asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 06:41"]
Ihmettelen myös miksi niin usein näiltä avuntarvitsijoilta puuttuu joulukoristeet. Heittävätkö aina joulun jälkeen suoraan roskiin? Mikseivät askartele itse?
[/quote]
Muuttanut toiselta paikkakunnalta ja varmaan jättänyt edelliseen kotiinsa koristeet
Mä kuulun yhteen noista jutussa mainituista ryhmistä ja olen avustanut tänä jouluna perheitä yli 1000:lla eurolla. Keskimäärin 100-200 €/perhe. Joillekin on mennyt teineille vaatteita, joita olen hakenut nuorten suosimista vaatekaupoista. Joillekin on mennyt ruokia varten lahjakortteja, joillekin ruokakasseja. Yhdelle hyvin lukiossa menestyneelle teinipojalle lähti vaatelahjan lisäksi 100 € lahjakortti kirjakauppaan.
Olen itsekin yh, mutta hyväosainen sellainen. On hyvä palkka ja iso suku, jolta lapseni ovat myös saaneet aina joululahjoja. Meidän joulumme ovat aina olleet yltäkylläisiä enkä koe mitenkään vääränä, jos vähävarainenkin perhe joskus saa erilaisten avustusten avulla sellaisen. Tiedän, että avustamani perheet ovat saaneet apua muualtakin, mutta ei se ole millään tavalla minulta pois. Päinvastoin olen siitä iloinen, että muutkin auttavat. Perheiden kanssa kuitenkin kommunikoidaan sen verran, etten aiempinakaan vuosina ole kuullut, että kenellekään olisi mennyt kahta kinkkua tai kahta joulukuusta.