Espoolaisen yksinhuoltajan perhe sai elämänsä joulun
http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html
Keskituloisena, yksinhuoltajaperheestä kotoisin olevana ja koko ikänsä opiskelleena ja työtä tehneenä hieman ihmetyttää
- jos vanhin lapsi on jo 11v, miten aikaisemmilta vuosilta ei ole säästynyt yhtään joulukoristetta. Älkääkä vilauttako avioerokorttia. Omaisuushan jaetaan puoliksi, joten luulisi nyt edes pari kuusenkoristetta olevan
- jos työttömyys on alkanut vasta syksyllä, miten kaikki säästöt on jo ehditty kuluttaa?
- onko oikein laittaa avunpyyntöjä useammalle sivustolle ja jatkaa lahjoitusten vastaanottamista, vaikka on niitä runsaasti jo saanut?
Kyllä, olen kateellinen. Minä käyn vaativassa työssä, joudun itse vähällä vapaa-ajallani valmistelemaan jouluni ja paistamaan laatikot. Hemmotteluhoitoihin ei ole varaa, koska tämä hyvinvointivaltion ylläpitäminen vie suuren osan palkastani ja joudun maksamaan asuntoni ja kinkkuni ihan itse
Tähän asemaan päästäkseni olen opiskellut monta vuotta ja lukenut tentteihin silloin, kun nämä nykypäivän köyhät hengailivat kylillä ja viettivät laiskana vapaa-aikaansa.
Kommentit (63)
Voi kateus, laita itsekin avunpyyntöjä jos on niin vaikeaa.
Lapset ei harrasta jos on oikeasti vähävarainen, joten ei tarvitse autoakaan. Espoossa pääsee aika hyvin busseilla ja junalla liikkumaan, ainakin noilta massan asuma-alueilta.
Espoo on kyllä jokseenkin kallis asuinpaikka. Vielä kalliimpi se on, jos on ottanut jonkun ns. uuden vuokra-asunnon joltain näistä yksityisistä isoista firmoista.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 06:41"]
Ihmettelen myös miksi niin usein näiltä avuntarvitsijoilta puuttuu joulukoristeet. Heittävätkö aina joulun jälkeen suoraan roskiin? Mikseivät askartele itse?
[/quote]
Askartele itse? Sehän tulee vähintään saman hintaiseksi.
En tarvitse! Olen ihan itse töissä käynyt ja rahani ansainnnut. Ja vailla en hyvää palkkaa saakaan, aina on joulu järjestetty. Myös silloin kun vielä opiskelin ja olin yh eli ei miehen rahoilla. Ärsyttää vain kun joku ilkeää olla noin ahne! Menee koko hyvästä asiasta idea kun jotkut käyttävät hyväksi ja kinuavat koko joulun muilta!Itse ei tehdä mitään asian eteen vaan kaikki kannetaan kotiovelle. /23
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:28"]
Mitkä säästöt? Espoossa asuminen maksaa maltaita, kolmen lapsen kasvattaminen vielä enemmän. Auto on pakko olla jos lapset harrastavat ja sekin nielee rahaa. Hienoa että apua uskalletaan pyytää ja hienoa että sitä myös annataan ja vain palstalla ollaan yleisesti sitä mieltä että se on huono juttu. Armollisuus, muistakaa armollisuus, haahkat.
[/quote]
Olen helsinkiläinen työssäkäyvä yh ja lapsen harrastukset valitettavasti valitaan sen mukaan, että pääsee julkisilla. Tarkoittaa siis sitä, että äidillä pitää olla enemmän aikaa töiden jälkeen (ei voi alkaa kovin aikaisin), matka ei ole pitkä (pääsee kävellen tai yhdellä julkisella), harrastus ei voi olla kovin monena iltana (jotta jää aikaa muuhunkin). Ei siis ole varaa pitää autoa. Palkka riittä kuitenkin muuten elämiseen, emme saa mitään ylimääräisiä tukia (ainoastaan lapsilisän yh-korotus).
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 06:41"]
Ihmettelen myös miksi niin usein näiltä avuntarvitsijoilta puuttuu joulukoristeet. Heittävätkö aina joulun jälkeen suoraan roskiin? Mikseivät askartele itse?
No varmaan siksi puuttuu kun eihän nyt samoja koristeita voi käyttää kahta vuotta peräjälkeen. Helpompaa kerjätä uudet!
Onpa täällä taas, yllätys, yllätys, pahansuopaa ja pikkusieluista besserwisseriä oksentamassa pahaa oloaan.
Tuo juttu teki itselleni hyvän mielen.
Mulla tulee tuollaisesta mieleen joku amerikkalainen hurja remontti tms. ohjelma jossa koko perheen kaikki umelmat muka totetutetaan ja joku valkaistuhampainen ukko huutaa sylki vaahdoten ja ihmiset itkee ja hokee oumaigaad. Kaikki näytelmää... Vähään tyytyväisiä ja sitten ylimääräisen muille antavia ei enää ole. Pitää olla blingiä ja massiivista ja yolo ja unelmia toteutetaan yhä uudelleen.
Ensinnäkin, miten yh'lla on varaa asua jossain Espoossa...?
Ei tuossa kerrottu, mistä työstä äiti on jäänyt työttömäksi. Jos hän on ollut vaikka siivooja, niin ei ole palkasta paljon säästelty. Apua ei saa jos sitä ei pyydä, ja minusta on auttaneiden ihmisten arviointikyvyn vähättelemistä sanoa, että tätä perhettä ei olisi pitänyt auttaa. Suomessa on niin vahva yksin pärjäämisen kulttuuri, että harva varmaan haluaa nöyryyttää itseään julkisesti alkamalla kerjäläiseksi, jos ei ole pakko. Tietäähän sen, että sellaisesta saa juuri edellä olevien viestien kaltaista palautetta.
Mitä noihin koristeisiin tulee, niin ehkä ne vanhat halppiskoristeet on käytetty risaisiksi asti, eikä niitä ole enää haluttu laittaa esille omaa köyhyyttä korostamaan. Eikä kaikkia ole siunattu kädentaidoilla.
Mutta joo, jokainen kadehtija voi toki laittaa oman avunpyynnön faceen.
Iso pala punaista kartonkia maksaa ehkä euron verran, jos sitäkään. Siitä saa parikymmentä tonttua vilistämään pitkin seiniä ja ikkunoita.
Vähän arveluttava juttu tuo..Ja juurikin tuon takia, että kalastelee noita avustuksia monelta suunnalta.
Tässä näkee hyvin, etteivät ne rikkaat aina ole niitä ahneimpia vaikka sellainen mielikuva monella on...
Ihan käsittämätöntä että IS tekee tuollaisen jutun. Tahallaanko? Minä en ainakaan lahjoita koskaan enää yhteenkään tuollaiseen jouluapua-tyyppiseen epäviralliseen hyväntekeväisyys-keräykseen. Vien tästä lähtien aina vain pelstusarmeijalle kuten yleensä olen tehnytkin. Vaarana kun on että tavaratt menevät juuri tuollaiselle ahneelle kalastelijalle.
Häpeäisi edes ja antaisi osan NOTKUVISTA lahjoista ja herkuista jollekin vähävaraiselle perheelle, joka ei olisi kalastellut itsrlleen tuohon malliin materiaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 06:41"]
[/quote]
Askartele itse? Sehän tulee vähintään saman hintaiseksi.
[/quote]
Tietty kierrätysmateriaaleista! Ei vitsi ihmiset mua ärsyttää tällaiset kommentit... Kertoo niin paljon siitä, miksi jollain ei ole rahaa, ja sitten vielä kinutaan muilta!!
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:12"]
Ensinnäkin, miten yh'lla on varaa asua jossain Espoossa...?
[/quote]
Mikähän olisi sopiva kaupunki elää, jos on yh?
T. Yh, joka elää Espoossa, käy töissä Espoossa ja kuskaa lapsiaan harrastuksiin Espoossa.
Onko elämä jossain toisaalla erilaista?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 09:29"]
Tässä näkee hyvin, etteivät ne rikkaat aina ole niitä ahneimpia vaikka sellainen mielikuva monella on...
Ihan käsittämätöntä että IS tekee tuollaisen jutun. Tahallaanko? Minä en ainakaan lahjoita koskaan enää yhteenkään tuollaiseen jouluapua-tyyppiseen epäviralliseen hyväntekeväisyys-keräykseen. Vien tästä lähtien aina vain pelstusarmeijalle kuten yleensä olen tehnytkin. Vaarana kun on että tavaratt menevät juuri tuollaiselle ahneelle kalastelijalle.
Häpeäisi edes ja antaisi osan NOTKUVISTA lahjoista ja herkuista jollekin vähävaraiselle perheelle, joka ei olisi kalastellut itsrlleen tuohon malliin materiaa.
[/quote]
Joo kyllä olen monet kerrat todennut, että moni köyhä on todella ahne. Tein tänne joskus aloituksenkin aiheesta, kun käytetty HYVÄKUNTOINEN tavarakaan ei kelpaa, vaan aina pitää olla uutta.. Itse säästeliäänä ihmisenä, pienipalkkaisessa työssä käyvänä ottaa todella paljon päähän.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:39"]Miksi lahjat ovat nyt jo lapsilla?
[/quote]
Oiskohan kuvaajan pyynnöstä.
En ilmeisesti ollutkaan ainoa, jota tämä juttu ärsytti. Me olemme työssäkäyviä, mutta pienituloisia. Ei tulisi mieleenkään heittää joulukoristeita joulun jälkeen pois! Lahjapussitkin säästän, jos niitä saadaan, jos niitä ei voi käyttää uudelleen, niin niistä saa askerreltua kivoja kortteja tai jotain muuta. Käyttääkö joku oikeasti jouluverhoja? Ei ihme että tavara lentää roskiin joulun jälkeen, koska mihin sitä kaikkea saa mahtumaan?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:44"]Voi kateus, laita itsekin avunpyyntöjä jos on niin vaikeaa.
[/quote] Ei mahduttu jouluapuryhmään, ei olla sossun, diakonian eikä lastensuojelun asiakkaita. Ajattelin, että noihin ryhmiin huolitaan vaan ihan megaköyhät ja jaettavaa on vähän. Olin väärässä.
Ei ole reilua että yksi saa kaiken! Varmaan jäi moni lapsi ilman lahjaa tuon ahneen naisen takia. Jospa heillä aiemmin on ollut tuollainen joulu kun äiti on ollut vielä töissä...ei voi vaatia samaa työttömänä eli täytyisi elää tilanteen mukaan. Nyt muut kustantivat tuon ökyjoulun kun jossain toisaalla lapset jäivät ilman lahjan lahjaa!