Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ei kirjoittanut krooniseen sairauteeni sikiölle vaarallista lääkettä, koska ei usko, etten aio vahingossakaan lisääntyä

Vierailija
20.10.2021 |

Minulla on vaikea (toistan: vaikea) psoriasis, ja hoito on ollut hyvin haasteellista koko näiden kymmenen sairastamisvuoden ajan. Paikallishoidosta ei ole hyötyä, eikä se ole käytönnössä mahdollistakaan sairauteni levinneisyyden vuoksi, eikä ihoni kestä valohoitoa. Jäljelle jää systeeminen hoito, eli tabletit/pistokset. Lääke metotreksaatti. Lääke on vaarallinen sikiölle jopa jonkin aikaa lääkityksen keskeyttämisen jälkeen.

Minä itse otin systeemisen hoidon ja metotreksaatin puheeksi. Erikoislääkäri kuitenkin torppasi idean, koska:

- ”Olet hedelmällisessä iässä.”
- ”Ainoa käyttämäsi ehkäisy on kondomi.”
- ”Saatatkin nuorena naisena yllättäen haluta yrittää lasta.”

Anteeksi!?

Todellisuudessa: olen 30-vuotias nainen, joka en ole koskaan halunnut lapsia, enkä tule haluamaan. Hormonaalista ehkäisyä en käytä, koska se ei sovi minulle - kokeiltu on kaikki minipillereistä Mirenaan. Kuparikierukkaa en halua, koska minulla on krooninen hiiva. Kondomi on hyväksi todettu lääke vahinkovauvoihin. Ei ole kertaakaan puhjennut eikä mies ole tehnyt siihen reikiä.

Minulla EI ole mitään impulsiivista häiriötä, että yhtäkkiä jättäisin kortsupaketin vetolaatikkoon. Olen vastuuntuntoinen, en vaarantaisi lapsen terveyttä (itsenikään takia).

Tietenkin keskustelin takaisin, mutta pysyi kannassaan, ja vaihtoehdoista ei edes puhuttu, koska tämä olisi se minun lääkkeeni, mut-ei-sit-kuitenkaan.

Sanon nyt vaan, että mitä v’’tua? Käytännössä sanoi, että ”pärjäile”, ja lähetti kotiin odottamaan kirjettä, jossa kontrolliaika. :D

Oliko lääkärillä huono päivä, vai mihin perustuu, ettei uskota potilasta ja luoteta tämän sanaan? Onko ok, että joutuu perustelemaan omia päätöksiään lääkärille? Eikö sana riitä? Tämä ei voi olla nykypäivää..?

Ennen kaikkea: miten itse lähtisitte purkamaan lääkärin ajatuksenjuoksua, kun kontrollin aika tulee?

Kiitos.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoa itsemääräämisoikeuteesi. Tai kerro, että miehesi on menossa vasektomiaan, tai sinä itse olet hankkimassa sterilisaation.

Vierailija
2/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi yksistään ei todellakaan ole luotettava ehkäisy. Lääkäri toimii ihan oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea ikäsi puolesta sterilisaatioon. Mitä lääkitykseen tulee niin etsi toinen lääkäri. Olen itsekin käyttänyt vuosia metotreksaattia ja steroideja psoriasiksen hoitoon eikä asiasta ole mitään vängätty kanssani. Sinun lääkärilläsi on asennevamma eikä se hoidu odottamalla vaan lääkäriä vaihtamalla. Toivottavasti löytyy apua. Minä sain välittömän avun Daivobet voiteesta ja ajan kanssa metotreksaatista. Nyt en ole syönyt metoa enää vuosiin ja tilanne ei ole enää äitinyt pahaksi. Pärjään ruokavaliohoidolla ja lyhyillä kortisonihoidoilla suppealle alueelle.

Vierailija
4/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetoa itsemääräämisoikeuteesi. Tai kerro, että miehesi on menossa vasektomiaan, tai sinä itse olet hankkimassa sterilisaation.

Erittäin hyvä idea. Ehkä jopa laitan sterilisaatioprosessin käyntiin, vaikka se tuntuisikin siltä, että täytyy todistella saadakseen hoitoa.

Ap

Vierailija
5/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä potilasasiamieheen.

Vierailija
6/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea ikäsi puolesta sterilisaatioon. Mitä lääkitykseen tulee niin etsi toinen lääkäri. Olen itsekin käyttänyt vuosia metotreksaattia ja steroideja psoriasiksen hoitoon eikä asiasta ole mitään vängätty kanssani. Sinun lääkärilläsi on asennevamma eikä se hoidu odottamalla vaan lääkäriä vaihtamalla. Toivottavasti löytyy apua. Minä sain välittömän avun Daivobet voiteesta ja ajan kanssa metotreksaatista. Nyt en ole syönyt metoa enää vuosiin ja tilanne ei ole enää äitinyt pahaksi. Pärjään ruokavaliohoidolla ja lyhyillä kortisonihoidoilla suppealle alueelle.

Kiitos rohkaisevasta kommentista! Tämä antaa toivoa.

Ap

Vierailija
7/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,no,mulle määrättiin erästä lääkettä joka aiheutti aikoinaan talidomidia tms mikäsenytoli. Lääkäri kysyi,että aiotko vielä tehdä lapsia,katsoi paperia ja punastui kun huomasi että olen yli 40v,sanoi anteeksi. Minä vaan naurahdin että ihan ok kysyä,ei koskaan voi tietää. 

Pyydä sieltä jostain lääkärin vaihtoa ja kerro kriteerit,ja se,että SITTEN jos ko asia tulee ajankohtaiseksi,osaat kyllä olla ilman sitä lääkettä x-varoajan!

EN pidöä tuommoisista lääkäreistä jotka määräilee asiasta tuommoisissa asioissa.

Ihan sam,jos raskausaikana saisit tietää olevasi raskaana ja lääkäri vaan toitottaa aborttiabortti! Lääkärin tehtävä on suojella elämää ja se mahdollinen äiti,hoito jatkuu sitten kun on lapsi maailmassa!

Nyt tais tulla sohaisu muurahaispesään :D

Vierailija
8/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö aborttiin jos vahinko kaikesta huolimatta käy?

Jos ei ole ongelma, ei lääkitys ole ongelma. Tämän voi sanoa lääkärille. Ja jos tulee "abortti ei ole ehkäisy" puheita, voit kertoa ettei siitä ole kyse, vaan siitä ettet ole hankkiutumassa raskaaksi lääkityksen aikana.

Vierailija
9/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin lääkkeitä ei saa antaa ennen kuin lääkäri on varmistanut kunnollisen ehkäisyn asiakkaalla. Lääkäri tekisi virheen kirjoittamalla reseptin, kun ehkäisysi ei ole kunnossa.

Vierailija
10/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, MITÄ?! Onko tää ihan oikeasti tapahtunut asia?? Tekisin kyllä valitusta kyseisestä lekurista eteenpäin. Itselläni oli väärä diagnoosi reumasta (!!!) ja siihen sain hoitona piikitettävää metotreksaattia. Vaikka olin hieman alle kolmekymppinen nainen! Ei siinä ollut muuta kuin sanottiin, että aivan ehdottoman tärkeää huolehtia ehkäisystä. Eihän se metotreksaatti nyt loppuelämäksi haittaa tee lisääntymiselle, joten lääkärin perustelu "saatat yllättäen haluta" on täysin järjetön... Sinuna laittaisin valitusta lääkäristä menemään ja vaatimalla vaatisin päästä eri lääkärille ja heti! Kyllähän sun nyt on hoitoa saatava. 

Vierailija
11/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa outoa. Itse sain metotreksaatin reumaan vaikka oli tulevaisuudessa lisääntymistarkoituskin. On niitä vaikka kuinka paljon muitakin sikiövaarallisia lääkkeitä.

Vierailija
12/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitakin lääkkeitä ei saa antaa ennen kuin lääkäri on varmistanut kunnollisen ehkäisyn asiakkaalla. Lääkäri tekisi virheen kirjoittamalla reseptin, kun ehkäisysi ei ole kunnossa.

Kondomi riittää.

Vierailija
13/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat asian uusiksi lääkärin kanssa puheeksi.

Hän ei ole se henkilö, joka päättää sinun lisääntymisestäsi.

Voit sitä paitsi sanoa, että sun mies on steriloitu, tai voit mennä sterilisaatioon itse.

Vierailija
14/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rohkaisevasta kommentista! Tämä antaa toivoa.

Ap

Olen ollut koko elämäni psoriaatikko.

Kävin psoriaatikoille tarkoitetussa illassa ja sain tietoa lääkkeistä ja hoidoista mitä nykyään on. Lähes 30 vuotta oli hoidettu huonosti ja olin päästä varpaisiin psorin peitossa ja kehossani oli useampaa eri lajia psoriasista. Nukuin rauhoittavilla koska kutina oli niin kova. Oikeat hoidot antoi ihan uuden elämän. Toivottavasti sinäkin saat apua. Todella tuskallinen ja rajoittava sairaus pahimmillaan.

Vierailija
15/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkausseloste: Siksi sinun on varmistettava, että käytät tehokasta ehkäisyä koko tämän jakson ajan (katso myös kohta Varoitukset ja varotoimet).

Kondomi ei ole yksistään tehokas ehkäisy.

Vierailija
16/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi määrätä myös esim. ehkäisypillerireseptin, mutta potilaan ei ole mikään pakko hakea pillereitä apteekista tai käyttää niitä. Tämä siis vinkkinä, jos törmäät vielä vastaavaan vänkäämiseen.

Mutta joo, itse tekisin valituksen ja menisin toiselle lääkärille.

Vierailija
17/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukuttelen täällä kommenttejanne!

Potilasasiamies kävi mielessä, mutta ajattelin kuitenkin päästä lääkärin kanssa yhteisymmärrykseen sitten kontrollissa. Olen sairastanut sen verran kauan, että puolisen vuotta ei tunnu niin kamalan pahalta.

Ja samaa mieltä, minunkin mielestäni hoitoa pitää saada.

Kondomi on ihan yhtä hyvä ehkäisy kuin mikä tahansa muukin, sillä mikään ei ole täysin varma. Näin minä ajattelen, varsinkin kun muut eivät kertakaikkiaan sovi. Sterilisaatio toki on vaihtoehto, joka on käynyt mielessäkin.

Abortin tekisin JOS kuitenkin tulisin raskaaksi, se on selvä.

Ap

Vierailija
18/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kondomi riittää.

Ei riitä kun ei ole luotettava yksinään.

Vierailija
19/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saanut näin 48-vuotiaana akneeni Roaccutan- lääkitystä, koska en suostunut laitattamaan kierukkaa (e-pillereitä en voi käyttää). Eivät uskoneet etten ole tulossa raskaaksi, vaikka en ole parisuhteessa, en harrasta satunnaista seksiä ja olen viimeksi seksiä harrastanut n. 12 vuotta sitten. Vaihdevuosioireita on jo, joten tuskin edes tulisin raskaaksi. Yritin kovasti kertoa ettei ole pelkoa lisääntymisestä, mutta kun nyt naisten vaan täytyy ko. lääkityksen aikana ehkäisyä käyttää, vaikka olisi minkä ikäinen tahansa, tai ainakin periaatteessa lisääntymiskykyinen ja ikäinen.

Näin meitä naisia holhotaan toisinaan, kun emme ilmeisesti itse tiedä mitä kropallamme teemme. Ehkä lääkärit ajattelivat, että pyhästä hengestä olisin tulossa raskaaksi n. 6 kk hoitojakson aikana. Osaan pidättäytyä seksistä 6 kk, kun olen osannut jo näin kauan nytkin. ;)

Vierailija
20/38 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla lääkärin logiikalla ei kai sitten hoideta yhtäkään miestä eikä lisääntymiskykyistä naista? Psoriasis liitosta kannattaa kysyä myös apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme