Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias seurustelee, mitä mieltä?

Vierailija
21.12.2014 |

Esikoiseni on siis 13-vuotias tyttö (nuoremmat on 11v ja 2v). On seurustellut jo kuukauden. Aluksi pidin perus hömppänä (tyyliin kävellään käsi kädessä ja ehkä vähän jutellaankin), mutta nyt olen jo saanut selville että mm. pussailevat (siis ihan kunnon kielareita!) ja halailevat. Itseäni ärsyttää aina, kun poikaystävä on meillä. Ei siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta jokin vaan siinä pojassa ärsyttää! Mutta siis: onko tällainen seurustelu 13-vuotiaalle sopivaa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat ovat vain 13 niin tuskin menevät vielä sänkyyn ja toisaalta epistä se oilsi kieltää seurustelu jos he ovat tosi rakastuneita toisiinsa.

isä

Vierailija
42/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:18"]Jos molemmat ovat vain 13 niin tuskin menevät vielä sänkyyn ja toisaalta epistä se oilsi kieltää seurustelu jos he ovat tosi rakastuneita toisiinsa.

isä
[/quote]

Menetin neitsyyteni 13v samanikäiselle pojalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna kondomipakettia. Etenkin, jos suunnittelit vaan antavasi sen ilman mitään kunnon keskustelua se vaan antaa nuorille merkin, että seksi on äidin puolesta fine. Mitä se tuskin on. Muutenkin olen itse aina ollut sitä mieltä, että nuorten pitäisi ostaa itse kondominsa. Jos ei kehtaa ostaa kortsuja tai muuten huolehtia ehkäisystä, ei mielestäni ole valmis seksiinkään. Itse noudatin tätä ohjetta ja olen edelleen tyytyväinen päätökseen.

Vierailija
44/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla olla viisasta kieltää, saat vain lapsestasi vihamiehen, voi vaikuttaa koko loppuiän teidän suhteeseenne. Tuon ikäisten seurustelu kyllä loppuu aikanaan, koita kestää ja pitää hyvä keskusteluyhteys yllä. Ei ne aikuisten ja isojen lastenkaan kumppanit aina ole mieleisiä vanhemmille, mutta viisasta on jättää se sanomatta. Voimia, vanhemmuus on kova laji ;)

Vierailija
46/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kysynyt tätä ennenkin, eli miksi teette lapsia, jos ette kestä niiden kasvamista? Ettekö ajattele yhtään pitemmälle? Se pikku pallero kasvaa ja haluaakin seurustella ja irtautua vanhemmista. Jos on noin kova paikka, ettekä osaa ajatella pitemmälle, niin oikeesti, jättäkää pennut panematta alulle. Itse en tee lapsia ollenkaan ja tajuan ilmeisesti teitäkin paremmin, että ne kasvavat joskus aikuisiksi.

Vierailija
47/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olisi keskustella poikaystävästä ja varmistaa, että tyttö muistaa sen, että kaikki saa tapahtua omaan tahtiin. Anna hänen puhua ja kertoa pojasta. Älä paasaa päälle äläkä vasn sano, ettet pidä pojasta. Huolehdi myös, että ehkäisy on kunnossa, mutta kerro ettei kiirettä ole. Muistuta häntä, että odottaa, kunnes varma. Itse olin 14 eikä kaduta.

Vierailija
48/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana seurustelun aloittanut tyttö täällä moi. Ja nyt kaksi vuotta myöhemmin vielä onnellisesti saman pojan kanssa yhdessä. On meitä vakavasti otettaviakin. :)

Vierailija
49/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:29"]

14-vuotiaana seurustelun aloittanut tyttö täällä moi. Ja nyt kaksi vuotta myöhemmin vielä onnellisesti saman pojan kanssa yhdessä. On meitä vakavasti otettaviakin. :)

[/quote]

Juu sehän tarkoittaa, että teidät voi ottaa vakavasti, kun olette jo 16,ja kaikkea.

Täällä on vissiin jotain irstasta väkeä liikkeellä, kun 13-vuotiaan on ok seurustella heidän mielestään. Minun mielestäni ehdottomasti ei, ja isompana tyttö voi hyvin toivoakin, että äiti olisi puuttunut. Sen ikäisen aivot on kehittymättömät, eikä kykene tekemään päätöksiä kuten aikuinen, painostuksen alla saattaa suostua, mihin ei halua. Äidin tehtävä on ainakin yrittää suojella lasta. Jos epäonnistuu, sitten on niin, mutta ainakin pitää yrittää. 

Vierailija
50/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:34"]

Hyvä olisi keskustella poikaystävästä ja varmistaa, että tyttö muistaa sen, että kaikki saa tapahtua omaan tahtiin. Anna hänen puhua ja kertoa pojasta. Älä paasaa päälle äläkä vasn sano, ettet pidä pojasta. Huolehdi myös, että ehkäisy on kunnossa, mutta kerro ettei kiirettä ole. Muistuta häntä, että odottaa, kunnes varma. Itse olin 14 eikä kaduta.

[/quote]

Minä olin 16 ja mies noin 23. Minua kaduttaa. Olisin jälkeenpäin halunnut lapseni isän olevan ensimmäinen. Enkä todellakaan olisi ollut yläasteikäisenä millään tasolla valmis mihinkään, vaikka ihastuksia, onneksi äitini oli tuolloin ankara, etten joutunut hankaliin tilanteisiin. 

Vierailija
51/69 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
52/69 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini seurusteli ja suukotteli poikistensa kanssa jo ala-asteella. Vanhemmat tuskin tiesivät seurustelusuhteista. Tosin olihan se vähän erilaista, aika lapsellista. Yläasteella jo tietää, että niitä suhteita alkaa tulla monille, kun se vastakkainen sukupuoli kiinnostaa ja ihastutaan puolin ja toisin. Vm.88

Vierailija
53/69 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:52"]

[/quote]

Juu sehän tarkoittaa, että teidät voi ottaa vakavasti, kun olette jo 16,ja kaikkea.

Täällä on vissiin jotain irstasta väkeä liikkeellä, kun 13-vuotiaan on ok seurustella heidän mielestään. Minun mielestäni ehdottomasti ei, ja isompana tyttö voi hyvin toivoakin, että äiti olisi puuttunut. Sen ikäisen aivot on kehittymättömät, eikä kykene tekemään päätöksiä kuten aikuinen, painostuksen alla saattaa suostua, mihin ei halua. Äidin tehtävä on ainakin yrittää suojella lasta. Jos epäonnistuu, sitten on niin, mutta ainakin pitää yrittää. 

[/quote]

Ja tosiaan, ollaan kumpikin vastuullisia ihmisiä. Molempien vanhemmat aina suhtautuneet myönteisesti, josta olemme erittäin kiitollisia.

Vierailija
54/69 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:52"]

[/quote]

[/quote]

Ja tosiaan, ollaan kumpikin vastuullisia ihmisiä. Molempien vanhemmat aina suhtautuneet myönteisesti, josta olemme erittäin kiitollisia.

[/quote]

Se onkin sitten eri asia, oletko vielä samaa mieltä 25-vuotiaana. Ihminen näkee itsensä ja tekonsa toisella tavalla vanhempana. 

Vierailija
55/69 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut 13 vuotiaana rakastuneet ovat koko loppu elämänsä yhdessä. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii kuningatar Elisabeth ja prinssi Philip. He ovat olleet kohta yhdessä jo 80 vuotta joista 70 vuotta naimisissa.

Vierailija
56/69 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. lapsesi on liian nuori seurustelemaan. Piste.

Vierailija
57/69 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini kokee tunteita, mutta siinä ei ole kyse rakastumisesta, vaan jostain teinihullaantumisesta. Sen takia juuri kukaan ei ole aikuisena naimisissa 13-vuotiaana tapaamansa henkilön kanssa, johon silloin oli hullaantunut. 

Mä tunnen yhden parin joka alkoi seukata 12-v, eka lapsi kun olivat 14. Tekivät sittemmin pitkän uran yrittäjinä, ovat 50 vuotta myöhemminkin yhdessä, mutta eihän tuo ole mitenkään ihailtavaa. Perheen äiti tunnusti että olisi kauhistus jos joku heidän lapsistaan tekisi samoin kuin he.

Vierailija
58/69 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö itse ehkäisyä? Jos et, älä tyrkytä sitä lapsillesikaan.

Vierailija
59/69 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsi on nyt 20v, olisi kiva kuulla, miten kävi. Aborttien määrä? Amis vai lukio? Tatskoja, huumeita, hakkaavia poikakavereita?

Vierailija
60/69 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, olet vastuussa lapsistasi. Järkevä rauhallinen keskustelu tyttösi kanssa. 13 vuotias on lapsi. Jos sinulla on ikävä fiilis siitä pojasta, luota omaan intuitioosi. Itselläni lapset jo isompia yli 16. En antaisi noin nuoren seurustella. Lapsi on hyvä ohjata harrastusten pariin ja seurustella ehtii myöhemmin. Kun 13 vuotiaana alkaa seurustelemaan, se onkin sitten sitä koko nuoruus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän