Minkälaisella pyörällä pysyy pystyssä loska kelillä?
Omassa pyörässä ns tavalliset renkaat, hieman normaalia paksummat. Viime talvella pystyi ajamaan ihan hyvin, mutta loskassa ja jäällä ei pysynyt pystyssä. Tänään katsoin niin oaa ihmisistä talutti pyöriään ja muutama ajoi ilman että pyörä huojui yhtään. Itse kaaduin kahdesti 100m matkalla ja kävelin loppumatkan.
Riittääkö että vaihtaa nastarenkaat vai pitääkö talveksi olla jokin erikoispyörä?
Kommentit (28)
Kaikilla pysyy pystyssä mutta ajaminen ei ole kovin mukavaa. Loskaan ja lumeen sopii parhaiten läskipyörä. Nastat toimivat jäällä.
Meillä on teinillä paksurenkainen maastopyörä (ei läskipyörä), johon vaihdetaan vielä eteen nastarengas talveksi. Sillä on ajanut ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on teinillä paksurenkainen maastopyörä (ei läskipyörä), johon vaihdetaan vielä eteen nastarengas talveksi. Sillä on ajanut ympäri vuoden.
Tätä suosittelisin itsekin. Riittää varsin hyvin useimpiin tilanteisiin Suomen talvessa.
Ajan itse ympäri vuoden. Riippuen kotikunnan hiekoituksesta tai suolauksesta, kannattaa harkita haluaako pilata hyvää pyörää talviajossa? Itse olen hankkinut jonkun vanhan käytetyn, max. 50€ perusmaastopyörän, jonka ruostumisella ei ole hirveästi väliä.
Pitää olla nopeutta ja massaa niin pääsee kulkemaan. Jos jompikumpi puuttuu niin pyörät jää jumiin aivan kaikkeen mitä loskan alla on.
Läskipyörällä mennään...ja tullaan👍
Mummofillari on ollut minulle toimiva, varsinkin kun eteen vaihtaa nastarenkaan talveksi.
Polkupyörä ei ole liikkumisratkaisu tämän maan ilmastossa. Ajattelu nyt 60-70 vuotiasta mummoa pistelemässä menemään loskassa taikka -20 pakkasessa. Ei mitään järkeä.
Talvipyöräilijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on teinillä paksurenkainen maastopyörä (ei läskipyörä), johon vaihdetaan vielä eteen nastarengas talveksi. Sillä on ajanut ympäri vuoden.
Tätä suosittelisin itsekin. Riittää varsin hyvin useimpiin tilanteisiin Suomen talvessa.
Ajan itse ympäri vuoden. Riippuen kotikunnan hiekoituksesta tai suolauksesta, kannattaa harkita haluaako pilata hyvää pyörää talviajossa? Itse olen hankkinut jonkun vanhan käytetyn, max. 50€ perusmaastopyörän, jonka ruostumisella ei ole hirveästi väliä.
Pyörä ei ruostu jos sitä säilyttää kotona lämmitetyssä tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä ei ole liikkumisratkaisu tämän maan ilmastossa. Ajattelu nyt 60-70 vuotiasta mummoa pistelemässä menemään loskassa taikka -20 pakkasessa. Ei mitään järkeä.
Jos se mummo ei pyöräile niin se joutuu kävelemään ja samaan matkaan menee 3-4 kertaa enemmän aikaa. Lisäksi kävellen on paljon vaikeampi pysyä pystyssä.
Ei kannata ajaa siinä loskakerroksessa mikä on katujen laidalla. Keskemmällä katua missä autojen pyörät pitävät kadunpinnan tasaisena on paljon parempi ajaa. Muutenkin on hyvä ajaa hieman keskemmällä eikä aivan reunakivessä kiinni.
Ihmeen hyvin sitä pysyy liukkaallakin pyörällä pystyssä. Ihan peruspyörä ja ajan tosi varovasti liukkaalla. Samoin ajan autollakin vaikkei sillä niin kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä ei ole liikkumisratkaisu tämän maan ilmastossa. Ajattelu nyt 60-70 vuotiasta mummoa pistelemässä menemään loskassa taikka -20 pakkasessa. Ei mitään järkeä.
Semmoista keliä ei suomessa ole joka mummon pysäyttäisi. Monen maan treenatut sissitkin hyytyy ennenkuin suomalainen mummo menee hakemaan tarjouksessa olevaa kahvia. Älä koskaan aliarvioi mummojen sitkeyttä.
Mitä tarkoitat loskan pystyssä pysymisellä? Pakkaskelillä se tietysti pysyy pystyssä jos sattuu jäätymään pystyasentoon.
Tarviiko sitä mennä pyörällä hulluilee ?
Nastarengas auttaa paljon jäällä. Eteen se on helppo vaihtaa ja se voi riittää, koska yleensä pyörällä kaatuminen aiheutuu eturenkaan pidon loppumisesta, mutta takarenkaan luisuminen on vielä korjattavissa. Itsellä on talvirengas valmiiksi vanteella, vaihtaa parissa minuutissa eteen ja pyöräily jatkuu. Silti yleensä kerran talveen pitää kaatua aina sen yhden kerran ennen kuin oppii ajamaan riittävän varovaisesti.
Loskassa toimii parhaiten avoin nappulakuvio, siis talvipintaa alle. En ole ihan vakuuttunut että mitä leveämpi sen parempi, kapeampi rengas leikkaa paremmin kovaan pohjaan. Suurin ongelma on nimittäin upottava pohja joka tulee eteen kun leveä rengas jää "kellumaan" sohjon päälle. Perus maastopyörä tai vanha ATB joka ei ole niin "äkkiväärä" muljaamaan (haarukan kallistuskulma).
Ja kyllä se talvipinta tarvii olla myös takana, lähtee melko hätäisesti myös takapyörä alta.
Kolmipyörä pysyy hyvin pystyssä kelissä kuin kelissä.