Lapsi taitava piirtäjä
Ala asteella kymppi kuvis ja voittanut piirustuskilpailuja ja lahjakas piirtäjä. Ylä asteen opettaja antoi vain kasin, muut tytöt saivat ysejä tai kymppejä. Tyttö on itse vaatimaton. Mutta ihmetytti tosiaan kun sai vain kasin.Onko opettajalle käynyt virhe.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:22"]Millä tavalla lahjakas? Luovalla tavalla vai onko sellainen tietyn tyylin lahjakkuus, osaa siis kopioida taidokkaast esimerkiksi vaikka juuri tuota jonkun mainitsemaa manga-tyyliä, mutta ei oikein osaa piirtää oman genrensä ulkopuolelta.
[/quote]On todella luova ja kekseliäs. Ei piirrä vain hevosta hyvin:)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:22"]Millä tavalla lahjakas? Luovalla tavalla vai onko sellainen tietyn tyylin lahjakkuus, osaa siis kopioida taidokkaast esimerkiksi vaikka juuri tuota jonkun mainitsemaa manga-tyyliä, mutta ei oikein osaa piirtää oman genrensä ulkopuolelta. [/quote]On todella luova ja kekseliäs. Ei piirrä vain hevosta hyvin:)
[/quote]
Laita kuvaa ja saat kuulla muidenkin mielipiteet, ehkä olet sokea näkemään realistisesti lapsesi tekeleitä? Palaute on aina hyvästä, oli sitten positiivista tai negatiivista. Pieni neuvo kuitenkin, älä annan lapsesi nähdä arvosteluja jos kyseessä on herkkä lapsi, itsellesi se tekisi hyvää avata silmät!
Kuvaamataito on paljon muutakin kuin vain "hyvin piirtämistä". Ala-asteella saattaa ns. hyvä piirtäjä saada helposti kympin ja sitten ihmetellään kun yläloulun kuviksenope antaakin esim. juuri sen kasin. Jos lapsi piirtää esim. mangaa tai hevosia tai esim. tietyn tyyppisiä ihmishahmoja aina samoilla välineillä, niin ei se vielä takaa hyvää kuviksen numeroa. Kuvikseen kun kuuluvat erilaiset välineet (hiili, tussi, akvarelli, pastelli) ja tekniikat, sommittelu, värioppi ja värin käyttö jne.. Kolmiulotteiset työt esim. keramiikka ja kipsityöt, portfolioden tekeminen, valokuvaus, kuvankäsittelyt jne.
Eiköhän kannata mennä opettajan puheille ja kysyä häneltä perusteita ko. numerolle.
Yläkoulun kuvaamataidon opettajat ovat yleensä itsekin taiteilijoita. Mun vahvuudet kuviksessa ovat aina olleet omaperäinen toteutus ja erikoiset jipot. Taidot eivät vain ikinä riittäneet kunnolliseen toteutukseen, niin sain ala-asteella aina kasin. Yläasteella kuvisope osasi arvostaa niitä ideoiden yrittämisiä ja numero nousi ysiin.
Minulla oli samanlainen kokemus koulussa. Pidin lapsena piirtämisestä ja maalaamisesta todella paljon ja haaveilin joskus taiteilijan ammatistakin. Kun olin 11, luokkamme kuvaamataidon opettajaksi tuli "oikea" taidealan ihminen, joka oli opiskellut alaa myös rapakon takana. Hän nosti kuvaamataidon arvosanani kymppiin. Olin tietysti onnellinen.
Sitten hän siirtyi pois koulustamme ja tilalle tuli supisuomalainen kuvisope, ihan ammattitaitoinen hänkin. Hän pudotti arvosanani kympistä kasiin. Minullekin se oli tosi vaikea juttu.
Kävi ilmi, että hän piti runsaista ja vahvoista väreistä, kun minä taas olin mieltynyt siihen aikaan mustavalkoiseen, harmaaseen ja laimeisiin väreihin. Tämän opittuani sain nostettua arvosanan ysiin.
Mutta siis, en muista, että vanhempani olisivat mitenkään puuttuneet asiaan. Tietysti he olivat pahoillaan, koska asia merkitsi minulle silloin niin paljon, mutta en muista, että he olisivat ottaneet yhteyttä opettajaan tai kouluun tai tehneet muutakaan. Varmaan he neuvoivat minua jatkamaan piirtämistä ja maalaamista harrastuksena omaksi ilokseni.
Taiteilijaa minusta ei tullut, tajusin jossain vaiheessa itsekin, ettei innostus ja lahjat riitä siihen. Se vaatii paljon työtä ja sitkeyttä ja ahkeruutta.
Sinuna lohduttaisin tyttöäsi ja neuvoisin häntä selvittämään opettajalta, miten hän voisi opettajan mielestä parantaa töitään. Opettajan tehtävä on neuvoa ja auttaa.
numeroilla ei vielä peruskoulussa ole mitään väliä
Kuviksen työt arvioidaam suhteessa tehtävän tavoitteisiin. Teknisiä ja sisällöllisiä tavoitteita. Esim. työn tavoitteena voi olla oppia käyttämään monipuolisesti viivaa ja ymmärtää värin valööriskaala, sekä soveltaa työssään esim. surrealismia. Arvioinnissa työtä peilataan siihen, miten nämä tavoitteet toteutuvat + siihen miten oppilas on työtään miettinyt (luonnostelu ja ideointi), tehnyt, osallistunut yhteiseen keskusteluun jne. Aiheella ei ole väliä. Piirustustaidolla ei ole väliä.
Onko siellä tehty myös jotain muuta kuin piirretty? Maalausta, savitöitä, paperinasaaa tms missä tyttösi ei sitten olekaan niin hyvä.
En ymmärrä, miten kouluihin on iskoistunut niin vahvasti tuo "mangatyyli on itsensä toistoa". Lasta pitäisi rohkaista kokeilemaan erilaisia aiheita, kehittämään anatomiantajuaan, hahmotuskykyä, mittasuhteiden ja syvyyden ymmärtämistä. Ei hylkäämään sitä, mistä pitää ja minkä kokee omakseen ja inspiroivaksi, totta kai sillä mangatyylillä saa piirtää jos sen kokee "omaksi tyylikseen". Etenkin katkeroittavaa tuollainen kritiikki on, kun muut oppilaat piirtävät samanlaisia aiheita tai kopioivat suoraan vaikka kansion kannesta kuvat eivätkä saa minkäänlaista keppiä "mielikuvituksettomuudesta".
Kuvaamataidon opettajat oman kokemukseni mukaan ovat usein juuri niitä taiteilijoita, joilla on vahvat näkemykset "oikeasta" taiteesta. Sen takia he ovatkin opettajia...
..Onko sinulla tullut mieleesi, että lapsi ei välttämättä ole tehnyt kaikkia töitä? Tai ollut tunnilla aktiivinen?
Se voi tuossa teini-iässä tuntiaktiivisuus siirtyä muihin kivempiin juttuihin, kuten kavereiden kanssa pälpättämiseen, musiikin kuuntelemiseen tai mihin muuhun vain.
Pelkkä hyvä piirrustustaito ei riitä parhaaseen suoritukseen. Tunneilla katsotaan myös aktiivisuutta, yritystä ja ymmärrystä. Kyllä minäkin tunsin monia erittäin hyviä piirtelijöitä, yksi taisi taidetta alkaa opiskelemaan. Tuntiaktiivisuus tosin oli matala, joten numerotkin pysyivät "vain" hyvinä.
Ja hei, on se 8kin hyvä numero :)
8 voi olla tosiaan kuviksessa tosi huono jos ope antaa muuten herkästi ysiä tai kymppiä. Esim meillä sai ysin siitä että oli tunneilla paikalla, kymppi tuli jos oli tippaakaan aktiivisempi. 8 ja alemmat arvosanat meni lintsareille, ei koskaan niille jotka olisivat olleet huonoja piirtämään mutta yrittivät kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 15:35"]
Ala asteella kymppi kuvis ja voittanut piirustuskilpailuja ja lahjakas piirtäjä. Ylä asteen opettaja antoi vain kasin, muut tytöt saivat ysejä tai kymppejä. Tyttö on itse vaatimaton. Mutta ihmetytti tosiaan kun sai vain kasin.Onko opettajalle käynyt virhe.
[/quote]
laita kuva
Mun 9 luokkalainen tyttö on aina saanut jotain ysiä ja sai nytkin, tytär kertoi että heillä oli tämän syksyn aikana vain kaksi työtä jotka opettaja arvosteli, opettaja piti jokaiselle erikseen pienen arvostelukeskustelun ja kertoi siellä mitkä numerot sai niistä kahdesta työstä. Tyttöni sai molemmista töistä ysin ja sen myötä todistukseenkin 9. Opettaja myös oli sanonut tytärelleni että hänen värien käyttönsä on upeaa ja hänellä on värisilmää. Ja kertoi yhteisesti luokalle että numerot eivät välttämättä vastaa oppilaiden odotuksia jos esimerkiksi työ ei ole ehtinyt valmistua ajassa tai ei ole palauttanut ajoissa työtä! Tällöisetkin seikat voivat olla siis ehkä mahdollisia tyttösi kohdalla?
Ihan hyvin voit tiedustella opettajalta asiaa. Kerro, että lapsi on pettynyt ja hämmentynyt, kun numero on laskenut kahdella, vaikka on ollut hyvin innoissaan motivoitunut juuri kuvaamataidosta. Haluaisitte kuulla perusteluja, miksi numero on laskenut niin rajusti.
On muuten jännä, miten liikunnassa ja joissakin muissa aineissa harratuneisuus vaikuttaa, mutta kuvataiteissa koskaan ei....