Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi taitava piirtäjä

Vierailija
21.12.2014 |

Ala asteella kymppi kuvis ja voittanut piirustuskilpailuja ja lahjakas piirtäjä. Ylä asteen opettaja antoi vain kasin, muut tytöt saivat ysejä tai kymppejä. Tyttö on itse vaatimaton. Mutta ihmetytti tosiaan kun sai vain kasin.Onko opettajalle käynyt virhe.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, kysy opettajalta.

Vierailija
2/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät muiden numerot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos numero on pudonnut suoraan kahdella, niin ehkäpä voisit kysellä asiaa suoraan opelta.

Vierailija
4/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän makuasiahan toi piirtäminen on. Tai ehkä opettaja painottaa tekniikkaa ja sen oppimista eikä luontaisia lahjoja?
Ei meilläkään enää kymppejä yläkoulussa saanut.
Tai jos ope on itse taiteilija niin onko sillä hyvin voimakas mielipide siitä "hyvästä taiteesta"...

Vierailija
5/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö kertoi itkusilmässä. Rakastaa piirtämistä ja on tosiaan lahjakas. Hänen kaverinsakin ihmettelivät kun sai vain kasin.

Vierailija
6/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei taitava kirjoittaja, opettaja antanut helpolla numeron äidinkielestä? Yhdys-sanat, ala-aste/yläaste, otsikkokin hieman kyseenalainen, itse olisin otsikoinut vaikka seuraavasti; Lapseni on taitava piirtäjä, no kukin tavallaan.

Anna lapsesi piirtää ja kehittyä vaikka opettaja ei näkisi asiaa sinun silmin.

Vierailija
7/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kasin takia itketään :"DDD voivoi pikku-jessicaa

Vierailija
8/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 15:41"]Aloittaja ei taitava kirjoittaja, opettaja antanut helpolla numeron äidinkielestä? Yhdys-sanat, ala-aste/yläaste, otsikkokin hieman kyseenalainen, itse olisin otsikoinut vaikka seuraavasti; Lapseni on taitava piirtäjä, no kukin tavallaan.

Anna lapsesi piirtää ja kehittyä vaikka opettaja ei näkisi asiaa sinun silmin.
[/quote]Kirjoitin kiireessä. Sori!

Vierailija
9/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen tulee kaksi syytä: joko lapselta on jäänyt työ tai useampi kesken tai tekemättä kokonaan tai sitten hänen työnsä eivät miellytä opettajaa. On sitä ennenkin nähty, että keskiverto oppilas saa kympin kaatamalla "vahvoja värejä" paperille suoraan purkista ja hillitympää tyyliä harrastava jää sinne kasiin. Mutta kannattaa tosiaan kysyä opettajalta itseltään.

Vierailija
10/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on typerää, että annetaan arvosanoja tuollaisessa aineessa johon ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Miten helvetissä minä olisin ikinä voinut saada kuvaamataidosta kymppiä näillä lahjoilla.

Urheilusta meidän opettaja sentään antoi sen mukaan numeroita miten paljon viitsi yrittää, tajusi että ei kaikista tule Jari Litmasia vaikka potkisivat palloa kuinka paljon tahansa. Kuviksesta en ikinä saanut 7 tai 8 parempaa, aivan sama paljon yrität koska ei vain lahjat riitä kuin raapustamaan harakanvarpaita.

Vierailija
11/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu noita kirjoitusvirheitä meille jokaiselle, ei pahalla. Jos lapsesi tykkää piirtää, ei kai se kouluarvosana ole kovin tarkeä? Varsinkin kun on kyseessä lapsi, luova tekeminen ja siitä nauttiminen on mielestäni tärkeämpää kuin arvosana.

Itsekin tykkäsin lapsena piirtämisestä ja kaikesta muusta käsillä tekemisestä, koulutodistuksissa se ei kyllä näkynyt. Kuvaamataidosta sain tavallisesti 6-7 samoin käsitöistä, mutta ei se minua haitannut kunhan sain tehdä.

Sen sijaan, että odotat lapseltasi, tai lapsesi odottaa korkeaa numeroa, kannustaisin ja rohkaisisin jatkamaan piirtämistä. Itse en saanut koskaan kannustusta miltään taholta, piirsin ja piirrän yhä edelleen omaksi iloksi kun sille tuntuu.

7

Vierailija
12/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko taiteenopettaja on katkera jostain tai..

Muistan tosin omasta lapsuudestani samanlaisen tapauksen. Olen koko ikäni harrastanut musiikkia ja tuohon aikaan kävin sekä soittotunneilla että teoriassa, säveltelin omia kappaleitani joista jotkut päätyivät jopa harrastajalehteen. Kun sitten sain musiikista arvosanaksi muistaakseni 8, vanhempani olivat raivoissaan. Ajattelen edelleen että se oli vähän turhaa, mutta mentiin sitten opettajan puheille kaikkien todistusteni ja stipendien ym kanssa ja selvitettiin opettajalle ilmeisesti vähän tilannetta ja motivaation laskua ja sain sitten korkeamman numeron. 

Toisaalta jos opettaja arvioi luokassa oppilaiden osaamista tasavertaisesti, niin ehkä siihen pitäisi tyytyä. Mutta toisaalta ei ole iso asia mielestäni huomioida silti lapsen intohimon esimerkiksi piirtämiseen ja täten antaa parempi numero koska lapsi panostaa kyseiseen aineeseen keskivertoa enemmän. Samoin kuin futispelaajat saavat automaattisesti paremman arvosanan liikunnasta vaikkeivät muuta kuin pomota huonompia ja valita koululiikunnan tasosta.

Vierailija
13/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että oppilaiden numerot ovat sekoittuneet. Itse olen varma, että sain kuviksesta väärän numeron (9). Kaverini sai 8 vaikka hän oli paljon parempi piirtäjä. Meillä oli lähes samanlainen (harvinainen) etunimi.

Vierailija
14/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä ap jos laittaisit jonkun lapsesi työn kuvan tänne, kuulisit muiden arvion niistä ja saisit hieman perspektiiviä lapsesi piirrustustaitoihin?

Vierailija
15/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:03"]

Mitäpä ap jos laittaisit jonkun lapsesi työn kuvan tänne, kuulisit muiden arvion niistä ja saisit hieman perspektiiviä lapsesi piirrustustaitoihin?

[/quote]

meinaatko että tulisi realistista palautetta ja kaikki me ymmärrettäisi ikäkohtaiset heikkoudet ja vahvuudet. Sitä samaa "ihan kiva piirros mutta kyllä tuon ikäinen osaisi jo paremmin sitä ja tätä, ei ole realistinen, varjostus on puutteellinen ja korva suhteessa silmään liian alhaalla että kyllä itse piirsin paremmin tuon ikäisenä että eiköhän ollut ihan oikea arvio opettajalta". Kuitenkin lapsesta puhutaan..

Vierailija
16/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtääkö mangatyylillä? Jos ei, onko lapsella selkeästi tietty tyyli tai aihe, jota toistaa työstä toiseen? Esim. pelkkiä hevosia piirtämällä ei hevostytöt enää kymppiä saa. Oli sitten tekmisesti kuinka taitava, samojen aiheiden käyttämistä ei katsota hyvällä. Aiheiden tulee olla monipuolisia ja tyylin vaihtelevaa ja mukautuvaa ohjeenannon mukaan. Jos tunneille kuuluu esim.porrfoliotyöskentelyä ja teoriaa ja lapsesi on laiminlyönyt näitä asioita, ei kymppiä voi antaa. Jos mikään näistä tai edellä mainituista asioista ei täyty, en tiedä, miksi numero on pudonnut noin rajusti. Koin tosin itse kärsiväni kuvisopen mielivaltaisuuudesta. Kemiamme eivät kohdanneet, minkä vuoksi en enää opettajan vaihdon takia saanut koskaan 10 kuvataiteesta. Kahden numeronpudotusta aiheessa ei ikinä tosin ollut. Sen sijaan, ne jotka tekivät vasemmalla kädellä jotain, saivat kymppejä. Kyllä muuten ärsytti.

Vierailija
17/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni arvosanaa 10 ei saisi antaa kenellekään koskaan, sillä kukaan ei oikeasti ole täyden kympin arvoinen. Jokin yksittäinen työ saattaisi olla 10, mutta lukukauden aikainen arviointi onkin eri asia.

Pelkästään 8 ja 9 ovat kovia numeroita, mutta sinne täyteen kymppiin ei vaan voi kukaan yltää.

Vierailija
18/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:03"]

[/quote]

meinaatko että tulisi realistista palautetta ja kaikki me ymmärrettäisi ikäkohtaiset heikkoudet ja vahvuudet. Sitä samaa "ihan kiva piirros mutta kyllä tuon ikäinen osaisi jo paremmin sitä ja tätä, ei ole realistinen, varjostus on puutteellinen ja korva suhteessa silmään liian alhaalla että kyllä itse piirsin paremmin tuon ikäisenä että eiköhän ollut ihan oikea arvio opettajalta". Kuitenkin lapsesta puhutaan..

[/quote]

Lähetä pois vaan. Täällä on yksi joka sai täydet kympit ja on luonnonlahjakkuus. En sen vertaa käyttänyt piirustustaitojani, koska koin että taiteenalana se ei ollut minulle oikea. Kuitenkin olen ns. harjaantumaton lahjakkuus. Eli minulla oli jotain taitoa, minkä näki töistä, mutta sitä ei koskaan kehitetty pidemmälle.

Vierailija
19/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla lahjakas? Luovalla tavalla vai onko sellainen tietyn tyylin lahjakkuus, osaa siis kopioida taidokkaast esimerkiksi   vaikka juuri tuota jonkun mainitsemaa manga-tyyliä, mutta ei oikein osaa piirtää oman genrensä ulkopuolelta. 

Vierailija
20/56 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala asteella tosiaan sai kiitettäviä ja kymppejä. Opettaja ja monet kehuivat töitä. Lapsi on hiljainen ja ujo, sanoi että uusi opettaja on vähän tylykin välillä häntä kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi