Ensi viikolle plussakelejä ja ihmiset pää märkänä vaihtaa renkaita..
Kommentit (39)
Pitäisikö tuolla pimeässä ja viiden asteen pakkasessa ajella aamuyöllä kesärenkailla? Vaihdoin ja pidän. Ropiskoon.
Onneksi maksan veroja, pysyy tietkin hyvin kunnossa.
Pakko oli vaihtaa. Ollaan mökillä ja täällä ne on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi poliisi jakaa ensi viikolla sakkoja, keli ei anna myöden ajaa nastoilla.
Onneksi täällä maaseudulla ei ole poliiseja näkynyt vuosiin.
Aina on vaihdettu lokakuun loppupuolella talvirenkaat ja aina tulee väliin "kesäkelejä". Sellainen on Suomen talvi, mieluummin vähän liian aikaisin nastoilla perille kuin kesärenkailla ojaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi poliisi jakaa ensi viikolla sakkoja, keli ei anna myöden ajaa nastoilla.
Yksikään poliisi ei sakota nastarenkaista lokakuun viimeisellä viikolla, kyllä ne sen verran tajuaa Suomen syyssäistä.
Nastat raastaa asfaltista hiukkasia jotka menevät lasten aivoihin saakka. Hyvähyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään poliisi ei sakota nastarenkaista lokakuun viimeisellä viikolla, kyllä ne sen verran tajuaa Suomen syyssäistä.
Et ole tainnut lainsäädännön muutoksia viimeaikoina seurata?
Kyllä olen. Tänään viimeksi luin tieliikennelakia. Mutta silti Suomessa pidetään järki päässä nastarenkaiden suhteen. Joskus kesäkuussa tai elokuussa kesäkelillä nastoilla ajamisesta saattaisi tulla renkaidenvaihtokehotus, mutta väitän, että lokakuun lopussa poliisi ei kiinnitä mitään huomiota nastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ai missään päin Suomea?
Pää märkänä? Hiestä vai sateesta? Mulla ei koskaan ole ollut pää märkänä renkaiden vaihdon yhteydessä.
Mä järkytän sua nyt mutta Suomessa on muitakin paikkakuntia kuin Helsinki. Istahda ja kuukleta vaikka Inari ja sen säätiedotukset. Ja se ei ole sitten mikään salaliittoteoria että on keksitty semmoinen paikkakunta, ja yleensäkin Pohjois-Suomi on ihan oikeesti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut lainsäädännön muutoksia viimeaikoina seurata?
Kyllä olen. Tänään viimeksi luin tieliikennelakia. Mutta silti Suomessa pidetään järki päässä nastarenkaiden suhteen. Joskus kesäkuussa tai elokuussa kesäkelillä nastoilla ajamisesta saattaisi tulla renkaidenvaihtokehotus, mutta väitän, että lokakuun lopussa poliisi ei kiinnitä mitään huomiota nastoihin.
Talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat 1. kesäkuuta 2020. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.
Se on laki, ei poliisin mielipide.
Ja myös tuon ajan ulkopuolella saa nastoja käyttää, jos keli sitä edellyttää. Ja nyt kun tällä viikolla sataa lunta, tarvitaan talvirenkaat, ja jos ensi viikko vain on aikaa ennen 1.11. alkavaa talvirengaskautta, ei kukaan oikeasti passita välissä uudestaan kesärenkaiden vaihtoon, vaikka keli olisi sula. Varsinkin, kun heti perään saisi uudestaan vaihtaa talvirenkaat.
106 § (8.5.2020/360)
Ajoneuvon renkaiden liukuesteet
Ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa.
Autossa, moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 kilometriä tunnissa olevassa traktorissa sekä tällaiseen ajoneuvoon kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
1) hälytysajoneuvossa;
2) puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa;
3) tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa;
4) ajoneuvon kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa;
5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pää märkänä? Hiestä vai sateesta? Mulla ei koskaan ole ollut pää märkänä renkaiden vaihdon yhteydessä.
Mä järkytän sua nyt mutta Suomessa on muitakin paikkakuntia kuin Helsinki. Istahda ja kuukleta vaikka Inari ja sen säätiedotukset. Ja se ei ole sitten mikään salaliittoteoria että on keksitty semmoinen paikkakunta, ja yleensäkin Pohjois-Suomi on ihan oikeesti olemassa.
Nimen omaan. Ärsyttää nämä hesalaiset itsekeskeisyydessään. Täällä Pirkanmaallakin oli eilen aamulla -4, maa jäässä ja auton laseissa paksu jääkerros. Tänään sataa vettä. Ei niitä renkaita voi joka päivä sään mukaan edestakaisinkaan vaihdella, joten nastat on nyt alla ja pysyy ensi kevääseen saakka.
Kato meistä monet kulkee kunnon töissä jo aamu viiden jälkeen. Yöpakkaset jo ja monta kertaa jo ikkunat jäässä ym. Vai pitäskö sun mielestä vaihtaa kesänakit aina päivän ajaksi jne.?
Mulla on kitkat, eipähän rapise. Ja mitä sillä on väliä, on noita nastoja nähty juhannuksenakin.
Niin no, meillä joillakin on kymmeniä kilometrejä työmatkaa ja aikainen lähtö. Nyt on maa valkea. Oletatko, että niitä renkaita vaihdellaan edestakas aina sen päivän sään mukaan?
Joidenkin täytyy ajaa autollaan muuallekin kuin lähikauppaan. Vai pitäisikö talvirenkaat vaihtaa matkan varrella?
Mitähän nuo tuolla rengasliikkeessä ajattelis, jos soittais ja kysyis saako maanantaiaamuksi ajan kesärenkaiden vaihtoon ja uuden ajan 1.11. talvirenkaiden vaihtoon. Siis kun eilen vaihdatin talvirenkaat ja kesärenkaat ovat ko. liikkeessä hotellissa...
Saattaisin saada räkäiset naurut, että on tässä aika monet talvirenkaat vaihdettavana, että ajele nyt tyytyväisenä niillä nastoilla, jotka jo vaihdettiin.
Ja täällä siis on nyt lunta.
Minä en vaihda vielä. Luvassa tosiaan plussakelejä eikä aamuisin ole pakko etätöiden takia liikkua.