Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perinteinen rosolli, apua kaivataan!

Vierailija
21.12.2014 |

Mies toivoo joulupöytään rosollia. Asutaan ulkomailla joten itse on tehtävä. Meillä ei ole koskaan ollut rosollia joulupöydässä, muistan vain lapsuudesta sellaisen rosollin jossa oli vierekkäin porkkanaa, punajuurta ja jotain muuta. Mies taas meinasi, että rosolli on vaaleanpunainen salaatti jossa on silliäkin. Noh googletin sitten "perinteinen rosolli" jolla löysin sekä minun muistaman version, että miehen muistaman version. Kysymys kuuluukin siis, että kumpi nyt siis on sitä oikeaa rosollia - ainekset erillään astiassa ja vierellä kastike vai ainekset sekoitettuna yhteen vaaleanpunaiseksi salaatiksi, vai onko vain makukysymys?? Mun mielestä toi yhteen sekoitettuna kuulostaa enemmänkin joltain sillisalaatilta, ei rosollilta? Mulle on oikeastaan ihan sama kumpaa teen, mutta jäi nyt häiritsemään pahasti onko nuo nyt molemmat rosollia vai ei.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:12"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:55"]Mulla saa niskakarvat pystyyn jo sana talousraha. [/quote] Anteeksi mitä? [/quote] feministi näkee mielessään perheen rahat ansaitsevan patriarkan myöntävän kotona keittiöön kahleella sidotulle pikkuvaimokkeelle rahaa ruokaostoksiin tai jotain? [/quote] Mä en kyllä ymmärtänyt miten tää liittyy millään rosollireseptin kyselyyn kun kyseessä on kaksi työssä käyvää vanhempaa joista äiti on ottanut vähän lomaa joulunaikaan, jotta saisi viettää extra-aikaa lasten kanssa kun isällä ei ole siihen tänä vuonna mahdollisuutta ennen aattoa vuorotyönsä vuoksi. On aika surullista miten kyynisiä ihmiset nykyään ovat ja kuvittelevat onnellisten parisuhteiden ja perheiden olevan jotain urbaanilegendaa. -Ap

[/quote]

Kyseessä oli väärään ketjuun tullut kommentti.

Vierailija
22/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:12"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:55"]Mulla saa niskakarvat pystyyn jo sana talousraha. [/quote] Anteeksi mitä? [/quote] feministi näkee mielessään perheen rahat ansaitsevan patriarkan myöntävän kotona keittiöön kahleella sidotulle pikkuvaimokkeelle rahaa ruokaostoksiin tai jotain? [/quote] Mä en kyllä ymmärtänyt miten tää liittyy millään rosollireseptin kyselyyn kun kyseessä on kaksi työssä käyvää vanhempaa joista äiti on ottanut vähän lomaa joulunaikaan, jotta saisi viettää extra-aikaa lasten kanssa kun isällä ei ole siihen tänä vuonna mahdollisuutta ennen aattoa vuorotyönsä vuoksi. On aika surullista miten kyynisiä ihmiset nykyään ovat ja kuvittelevat onnellisten parisuhteiden ja perheiden olevan jotain urbaanilegendaa. -Ap

[/quote]

Kyseessä oli väärään ketjuun tullut kommentti.
[/quote]

No se selittääkin asian. :) Mutta miten ihmeessä voi onnistua kommentoimaan väärää viestiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainekset sekoitetaan jo valmistusvaiheessa, jotta etikkapunajuuri värjää muut ainekset. Kaupan rasioissa ainekset on erillään, jotta kuluttaja näkee mitä ostaa.

Perinteisin resepti on: etikkapunajuuri, peruna, porkkana, maustekurkku, sipuli ja omenaakin monet laittavat.
Kastikkeeksi erittäin löysäksi vatkattu kerma, jota maustetaan suolalla ja punajuuren liemellä sekä halutessa etikalla. Tarjotaan erikseen.

Vierailija
24/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosollireseptejä on PALJON.... =) Meillä taas siihen tulee vain keitettyä punajuurta ja porkkanaa pilkottuna, ja sipulisilppua. Kuutiona tulee kuivakkaampi kuin pilkottuna vapaalla kädellä. Omenaa lisäksi on suvussa toisille. Perunaa ja maustekurkkua ei kenelläkään, silmistä puhumattakaan Tässä on isot alueelliset ja suvulliset vaihtelut.
.
Kannattaa pitää silli ja kastike erillään, niin säilyy paremmin. Tai sekoittaa vain siihen annokseen, jonka olettaa menevän yhdellä aterialla.

Vierailija
25/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:26"]

AP täällä vielä kyselee, että onko noi ainekset tarkoitus sekoittaa pöydässä jos tekee sellaisen "ainekset erillään" -rosollin, vai otetaanko vaan jokaista makua pikkasen lautaselle? Mä en lapsuudenkodissakaan syönyt rosollia enkä muista miten vanhemmat söivät (enkä todellakaan kysy, saisin kuulla siitä loppuelämäni joka joulu, äiti nälvivä narsisti).

[/quote]

yleensä ne kasvikset sekoiteaan tarjoillessa, mutta kastike pidetään erillään ja usein se sillikin - koska kaikki ei tykkää ja moni voi olla allerginen jne. Ja koska kastike pysyy kauniimpana erillään, runsaan suolan ja etikan kanssa sekoitetuna se alaa vähän juoksettua. Mutta tämä on toki makuasia.

huomaa, että sekoitusajankohta vaikuttaa sörsselin ulkonäköön: mitä kauemmin aineet ova yhdessä, sitä punajuurenvärisemmäksi koko sössö muuttuu. Perinne ei kerro, pitääkö sun haluta moniväristä vai punaista sörsselä.

meillä kastikkeena muuten käyteään smetanaa, ei sitä löysää kermaa. Mutta meidän versio on perinnettä Karjlast, ei länsirannikolta..

Vierailija
26/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulla meni kyllä ihan pasmat sekaisin :D Siis jos ostaa kaupasta sellaisen valmiin rosollirasian missä on ainekset erillään niin nekin on tarkoitus sekoittaa keskenään ennen tarjoilua? Eli joka tapauksessa rosolli tarkoittaa keskenään sekoitettuja kuutioituja punajuuria, porkkanaa, perunaa, sipulia, maustekurkkua ja ehkä myös silliä?? Siihen sitten joko kastike suoraan sekaan tai vierelle?
-AP

Vierailija
28/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:59"]

Nyt mulla meni kyllä ihan pasmat sekaisin :D Siis jos ostaa kaupasta sellaisen valmiin rosollirasian missä on ainekset erillään niin nekin on tarkoitus sekoittaa keskenään ennen tarjoilua? Eli joka tapauksessa rosolli tarkoittaa keskenään sekoitettuja kuutioituja punajuuria, porkkanaa, perunaa, sipulia, maustekurkkua ja ehkä myös silliä?? Siihen sitten joko kastike suoraan sekaan tai vierelle? -AP

[/quote]

Ne sekoitetaan ennen tarjoilua. Sillin voi laittaa erikseen, koska kaikki eivät pidä siitä. Kastike ei tulee koskaan sekaan vaan vierelle (jos tarkoitat sitä etikkakermavaahtoa).

Vierailija
29/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:59"]Nyt mulla meni kyllä ihan pasmat sekaisin :D Siis jos ostaa kaupasta sellaisen valmiin rosollirasian missä on ainekset erillään niin nekin on tarkoitus sekoittaa keskenään ennen tarjoilua? Eli joka tapauksessa rosolli tarkoittaa keskenään sekoitettuja kuutioituja punajuuria, porkkanaa, perunaa, sipulia, maustekurkkua ja ehkä myös silliä?? Siihen sitten joko kastike suoraan sekaan tai vierelle?
-AP
[/quote]

Juuri näin. Sekoitetaan ennen tarjoilua ja kastike erikseen tarjottuna.

Vierailija
31/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:42"]Rosollireseptejä on PALJON.... =) Meillä taas siihen tulee vain keitettyä punajuurta ja porkkanaa pilkottuna, ja sipulisilppua. Kuutiona tulee kuivakkaampi kuin pilkottuna vapaalla kädellä. Omenaa lisäksi on suvussa toisille. Perunaa ja maustekurkkua ei kenelläkään, silmistä puhumattakaan Tässä on isot alueelliset ja suvulliset vaihtelut.
.
Kannattaa pitää silli ja kastike erillään, niin säilyy paremmin. Tai sekoittaa vain siihen annokseen, jonka olettaa menevän yhdellä aterialla.
[/quote]

Toisilla... Ja sillistä puhumattakaan. Kiitos autocorrect..

Vierailija
32/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nimenomaan kyse perinneruoasta, joka vaihtelee alueittain ja jopa perheittäin. Turha alkaa väitellä siitä, mikä on oikeaa rosollia ja mikä ei. Tämä jos mikä on makuasia.

Vierailija
33/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9

Vierailija
34/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli on saapunut Suomeen jo 1700-luvulla, jolloin sitä valmistettiin Lounais-Suomen säätyläispiireissä. 1800-luvun aikana pitokokit ja kotitalouskoulut levittivät sen tekotaitoa koko kansan keskuuteen. Varhaisimmat rosollit eivät tosin kamalasti nykyista punajuurisalaattia muistuttaneet, sillä ne valmistettiin perunoista, hienonnetusta sipulista ja suolasilakoista.
http://m.iltalehti.fi/ruoka/2014121718935711_ru.shtml
pitäisikö tehdä perinteistä...

Vierailija
35/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tykkään kun ainekset on erillään. Voi ottaa haluamansa lautaselle ja päälle kastiketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän