Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perinteinen rosolli, apua kaivataan!

Vierailija
21.12.2014 |

Mies toivoo joulupöytään rosollia. Asutaan ulkomailla joten itse on tehtävä. Meillä ei ole koskaan ollut rosollia joulupöydässä, muistan vain lapsuudesta sellaisen rosollin jossa oli vierekkäin porkkanaa, punajuurta ja jotain muuta. Mies taas meinasi, että rosolli on vaaleanpunainen salaatti jossa on silliäkin. Noh googletin sitten "perinteinen rosolli" jolla löysin sekä minun muistaman version, että miehen muistaman version. Kysymys kuuluukin siis, että kumpi nyt siis on sitä oikeaa rosollia - ainekset erillään astiassa ja vierellä kastike vai ainekset sekoitettuna yhteen vaaleanpunaiseksi salaatiksi, vai onko vain makukysymys?? Mun mielestä toi yhteen sekoitettuna kuulostaa enemmänkin joltain sillisalaatilta, ei rosollilta? Mulle on oikeastaan ihan sama kumpaa teen, mutta jäi nyt häiritsemään pahasti onko nuo nyt molemmat rosollia vai ei.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Miksei miehesi voi itse tehdä jos sinun rosollisi ei kelpaa?

Vierailija
2/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:48"]Tuota. Miksei miehesi voi itse tehdä jos sinun rosollisi ei kelpaa?
[/quote]

Ei nyt ollut kelpaamisesta kyse vaan sitä ihmeteltiin, että kumpi nyt oileasti on rosollia. Ja mies on 14h:n yövuorossa aatonaattona/aattona niin minä teen ruoat kun lomilla olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista myydään täälläkin kaupassa nimellä sillisalaatti ja se sillitön on nimeltään rosolli.

Vierailija
5/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosollista on monia erilaisia versioita, ei niistä mikään ole sen oikeampi :) Jos miehesi muistelee kaiholla jotain sellaista, mihin löydät ohjeen ja ainekset, mikset tekisi sellaista? 

Vierailija
6/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:51"]Toista myydään täälläkin kaupassa nimellä sillisalaatti ja se sillitön on nimeltään rosolli.
[/quote]

No sillisalaatilta se tosiaan munkin mielestä kuulostaa :) Myydäänkö Suomessa ollenkaan sitä "ainekset erillään" -salaattia myös silliversiona?

-AP

Vierailija
7/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se kerma tuu siihen viekkuun?

Vierailija
8/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla saa niskakarvat pystyyn jo sana talousraha.

Vierailija
9/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:51"]Toista myydään täälläkin kaupassa nimellä sillisalaatti ja se sillitön on nimeltään rosolli. [/quote] No sillisalaatilta se tosiaan munkin mielestä kuulostaa :) Myydäänkö Suomessa ollenkaan sitä "ainekset erillään" -salaattia myös silliversiona? -AP

[/quote]

Katso Saarioisten linkki. Se sillisalaatti tarkoittaa vain sitä, että mukana on silliä ;)

Vierailija
10/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noi ainekset on sekaisin kulhossa. Kastike on erikseen. Ei mitään sillejä... :)

Keitettyä perunaa ja porkkanaa, omenaa, maustekurkkua ja etikkapunajuurta siis rosolliin paloiteltuna ei hirveän isoiksi paloiksi, ei kuitenkaan mitään pikku silppua. 

Kastikkeeseen kermaviiliä ja pikkasen kermaa ja väriä antamaan vaikka sitä punajuuren lientä tilkka jos haluaa. Ilmankin punajuurta pärjää. Muutakin maustetta on joskus kokeiltu, mutta minun mielestäni se on hyvä ihan noin pelkistettynä. Kastike kylmänä.

Jotkut laittaa myös sipulia ja silliä ja ehkä jättää omenat pois, mutta lapsille tuo meidän versio tuntuu kelpaavan paremmin.

Vierailija
11/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:53"]Rosollista on monia erilaisia versioita, ei niistä mikään ole sen oikeampi :) Jos miehesi muistelee kaiholla jotain sellaista, mihin löydät ohjeen ja ainekset, mikset tekisi sellaista? 
[/quote]

Kyllä mä ajattelin tehdä tuota miehen muistelemaa "sillisalaattia", mietin vaan, että onkohan se edes rosollia alkuunkaan jos vieraille tarjoilen sitä rosollina :) No ainakaan se ei kuulosta niin kuivalta kuin tuo "ainekset erillään" -versio, niin olkoot sitten meidän perheessä rosollia :)

Hyvää, rauhallista ja tunnelmallista joulua kaikille!

-Ap

Vierailija
12/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:47"]

Mies toivoo joulupöytään rosollia. Asutaan ulkomailla joten itse on tehtävä. Meillä ei ole koskaan ollut rosollia joulupöydässä, muistan vain lapsuudesta sellaisen rosollin jossa oli vierekkäin porkkanaa, punajuurta ja jotain muuta. Mies taas meinasi, että rosolli on vaaleanpunainen salaatti jossa on silliäkin. Noh googletin sitten "perinteinen rosolli" jolla löysin sekä minun muistaman version, että miehen muistaman version. Kysymys kuuluukin siis, että kumpi nyt siis on sitä oikeaa rosollia - ainekset erillään astiassa ja vierellä kastike vai ainekset sekoitettuna yhteen vaaleanpunaiseksi salaatiksi, vai onko vain makukysymys?? Mun mielestä toi yhteen sekoitettuna kuulostaa enemmänkin joltain sillisalaatilta, ei rosollilta? Mulle on oikeastaan ihan sama kumpaa teen, mutta jäi nyt häiritsemään pahasti onko nuo nyt molemmat rosollia vai ei.

[/quote]

Meillä oli rosolli sellainen, jossa punajuuret, sipulit, herkkukurkut, omenat, keitetyt perunat oli sekoitettu keskenään, maustettu suolalla ja pippurilla, joskus tillisilpulla. Sillisalaatti oli sama, mutta pieneksi hakattu silli oli sekoitettu vihannesten joukkoon. Yleensä silli oli erillisessä astiassa, josta sitä sai halutessaan sekoittaa rosollinsa joukkoon (kaikki eivät siitä tykänneet). Salaatin koristeena oli keitettyjä kananmunanlohkoja.

Kastike oli tehty löysäksi vatkatusta kermasta, joka värjättiin etikkapunajuurten liemellä vaaleanpunaiseksi ja maustettiin etikalla, valkopippurilla, suolalla, sokerilla. Se tarjottiin erikseen. Rosollia/ sillisalaattia syötiin monta päivää ja se säilyi jääkaapissa raikkaampana, ellei kastiketta (tai silliä) ollut seassa. Kastiketta vatkattiin sitä mukaa kun rosollia syötiin. Hyvin toimi ja hyvää oli! :)

Vierailija
13/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:51"]Toista myydään täälläkin kaupassa nimellä sillisalaatti ja se sillitön on nimeltään rosolli. [/quote] No sillisalaatilta se tosiaan munkin mielestä kuulostaa :) Myydäänkö Suomessa ollenkaan sitä "ainekset erillään" -salaattia myös silliversiona? -AP

[/quote]

Katso Saarioisten linkki. Se sillisalaatti tarkoittaa vain sitä, että mukana on silliä ;)
[/quote]

Joo just tarkistin linkin. Niinpä näkyy olevan.. Mä jotenkin olin aina kuvitellut, että rosollia on tasan yksi ja ainoa oikea resepti kun se tuntuu niin monen joulupöytään kuuluvan :)

-AP

Vierailija
14/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:55"]Mulla saa niskakarvat pystyyn jo sana talousraha.
[/quote]

Anteeksi mitä?

Vierailija
15/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:55"]Mulla saa niskakarvat pystyyn jo sana talousraha. [/quote] Anteeksi mitä?

[/quote]

feministi näkee mielessään perheen rahat ansaitsevan patriarkan myöntävän kotona keittiöön kahleella sidotulle pikkuvaimokkeelle rahaa ruokaostoksiin

tai jotain?

Vierailija
16/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinneruuista on tuhansia reseptejä ja jokainen niistä on oikea. Taoi "aivan väärä". :D

13

Vierailija
17/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rosolli (tai siis sallatti) sisältää keitettyä punajuurta, keitettyä perunaa, omenaa ja sipulia paloiteltuna ja sekoitettuna. Punajuuret ja perunat keitetään kuorineen ja kuoritaan kuumana. Tiedän, että joku laittaa sekaan myös etikkakurkkua tai silliä, mutta itse en pidä niistä mauista. Sallattiin tehdään etikkakermavaahtoa, jossa on punajuuren keitinvettä hiukkasen väriä tuomassa. Kermavaahto on eri purkissa kuin sallatti.

Vierailija
18/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikkapunajuuria, porkkanoita, maustekurkkua, omenaa, sipulia.

Ainekset sekaisin tai jos tykkää, punajuuri erikseen.  Tarjoillessa vasta sekoitetaan, samoin oudonpuoleinen ohje kananmunan viipaleista koristeena, nekin vasta pöydässä.   Perinteiseen laitettiin todella silliä joukkoon, se on sillsalad.

Käytännössä kenelläkään ei ole jääkaappitilaa niin paljon että monta astiaa.

Vierailija
19/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä vielä kyselee, että onko noi ainekset tarkoitus sekoittaa pöydässä jos tekee sellaisen "ainekset erillään" -rosollin, vai otetaanko vaan jokaista makua pikkasen lautaselle? Mä en lapsuudenkodissakaan syönyt rosollia enkä muista miten vanhemmat söivät (enkä todellakaan kysy, saisin kuulla siitä loppuelämäni joka joulu, äiti nälvivä narsisti).

Vierailija
20/35 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:55"]Mulla saa niskakarvat pystyyn jo sana talousraha. [/quote] Anteeksi mitä?

[/quote]

feministi näkee mielessään perheen rahat ansaitsevan patriarkan myöntävän kotona keittiöön kahleella sidotulle pikkuvaimokkeelle rahaa ruokaostoksiin

tai jotain?
[/quote]

Mä en kyllä ymmärtänyt miten tää liittyy millään rosollireseptin kyselyyn kun kyseessä on kaksi työssä käyvää vanhempaa joista äiti on ottanut vähän lomaa joulunaikaan, jotta saisi viettää extra-aikaa lasten kanssa kun isällä ei ole siihen tänä vuonna mahdollisuutta ennen aattoa vuorotyönsä vuoksi. On aika surullista miten kyynisiä ihmiset nykyään ovat ja kuvittelevat onnellisten parisuhteiden ja perheiden olevan jotain urbaanilegendaa.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme