Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen koulukiusaaminen

Vierailija
20.12.2014 |

2 luokkalainen tyttö ei pääse leikkeihin välitunneilla mukaan. Joka porukka sanoo ei. Häntä on mys haukuttu ikävillä nimillä, sitä on selvitelty myös opettajan kanssa koulussa. Opettaja ripittää tästä oppilaita, mutta ei auta. Yksi ystävä on luokalla. Hänetkin on syrjäytetty luokan tyttöjen piireistä täysin. Eivät suostu olemaan tekemisissä, jatkuvaa halveksuntaa ja mitätöimistä. Kyllä 8-vuotiaat tytöt voivat olla häijyjä. Lapseni ja ainoa kaverinsa ovat rauhallisia ja hiljaisia.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:51"]

Jos kotona on kaikki hyvin ja lasta tuetaan hän varmasti tulee pärjäämään. :) Ota toki yhteyttä opettajaan ja kerro tuo minkä aloitusviestissäsi kerroit. Kysy myös mitä opettaja aikoo tehdä, että moinen loppuu, koska aiemmat keinot eivät ole tuottaneet tulosta.

[/quote]

muakin joskus aikoinaan koulukiusattiin, ja se oli kamalaa. Itsetunto oli romuna vielä vuosia sen jälkeenkin. Vaihtakaa koulua jos sitä ei saada loppumaan.

Vierailija
2/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin opettajaan yhteyttä ja vaatisin, että kiusaamisen on loputtava. Täytyy koulullakin olla jokin vastuu, mitä siellä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää. Kiusaajien vanhempiin heti yhteys. Sulla on iso homma iinä.

onko meiliosoitteita tai vanhempien rinkiä?  Että voisit laittaa yhteisen viestin.

rehtoriin ota yhteys. Laita mieli ja soita.

kyllä sen koko koulun on puututtava, koska nyt siellä on isompi jumi, jota oma ope ei pysty korjaamaan.

muista kertoa omalle lapsellesi, ettei kiusaaminen ole hänen vikansa, muista muistuttaa siitä joka päivä, että hän on hieno ja arvokas. Pyytäkää se toinen hiljainen leikkimään vapaa-aikana. Tukekaa vapaa-ajalla. Harrastus?

Vierailija
4/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin, että opettaja ottaisi yhteyttä kotiin, jos minun lapseni syrjii tai kiusaa. Yhteydenotto syrjijien koteihin on hyvä keino saada muutos aikaan. Pyydä opettajaa laittamaan viesti esim. "Luokalla on havaittu tyttöjen joukossa syrjimästä ja kiusaamista ja toivoisin, että jokaisessa kodissa puhuttaisiin miten tärkeää on, ettei ketään jätetä yksin." Tsemppiä teille ja rukoilen, että kaikki järjestyy kevätlukukauden aikana teillä!

Vierailija
5/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla, että kiusaajapomo on jo kuraattorin vakioasiakas, mutta ei siitä teille kerrota. Nykyään aika harvoin opettaja yksin setvii kiusaamisia, vaan siihen kuuluu monenlaista ammattikuntaa.
Yksi hankala tekijä on kuitenkin se, että kiusaaminen tapahtuu yleensä piilossa aikuisten silmiltä. Ja kun lapset kertovat omasta näkökulmastaan, molemmat osapuolet kuulostavat yhtä vakuuttavilta. Vai mitä sanoisit siitä, että kiusaajatytön äiti tai opettaja soittaisi teille kyselläkseen miksi teidän tytär jatkuvasti halveksii muita oppilaita eikä suostu mihinkään yhteistyöhön luokkakavereiden kanssa?Meille kävi niin. Onneksi sitten oli kuraattoria ja merkkaria opettajien ja vanhempien apuna. Meillä tilanne meni niin, että tytöt molemmin puolin suhtautuvat toisiinsa jo valmiiksi nihkeästi, mutta loppujen lopuksi kyse ei ollut niinkään kiusaamisesta, vaan pikemminkin henkilökemioista, jotka eivät pelanneet lainkaan, ja tytöt itse tulkitsivat sen kiusaamiseksi, ja kertoivat siitä kotona niin. Minäkin olin aivan raivoissani, mutta ennen kuin ennätin ottaa itse yhteyttä kouluun, sainkin yhteydenoton, että minun tyttäreni on kiusannut. Luokassa järjestettiin sitten erityisen painokkaasti vuorovaikutusharjoituksia, ja tilanne tasaantui. Nyt pari vuotta myöhemmin tulevat toimeen, mutta eivät edelleenkään mitään ystäviä ole, kyllä se toinen tyttö minun tyttöni mielestä on edelleen ärsyttävä.
En väitä, ettei oikeaa kiusaamista ole, ja teidän tapauksessa varmasti onkin, kun kaksi on syrjäytetty koko ryhmästä. Mutta ne lasten selitykset voivat johtaa opettajaakin harhaan, vaikka siellä kuinka haluttaisiin työskennellä kiusaamista vastaan. Kerro vaan jatkossakin opettajalle mitä lapsesi sanoo, niin siihen on pakko puuttua. Mutta jos opettaja ei tiedä kuinka säännöllistä ja järjestelmällistä syrjiminen on, hän ei voi sitä sellaisena käsitellä, vaan yksittäisinä erimielisyyksinä.

Vierailija
6/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut tuollainen syrjijä ja olen jälkikäteen miettinyt, miksi en ollut fiksumpi. Uskon, että jos joku aikuinen, opettaja tai kuka vaan, olisi ihan kahden kesken kysynyt silmiin katsoen, miltä minusta olisi tuntunut olla se hyljeksitty, olisin ehkä lopettanut.
Toisaalta kaikki lapset kokevat olevansa heikoilla, minäkin yritin pitää kovasti kiinni parista ystävästäni, jotta olisin pysynyt piireissä. Olisi pitänyt olla tosi vahva itsetunto, jotta olisin voinut sanoa, hei, otetaan tuokin mukaan leikkeihin.
Lähtisikö joku lasten vanhemmista mukaan sellaiseen, että vapaa-ajalla järjestäisitte/pakottaisitte ei-kaverukset vaikka uimahalliin tai jonnekin kanssanne? Säännöllisesti? Ei tämä välttämättä auttaisi koulussa heti, mutta ainakin oma lapsesi voisi tulla kiusaajan silmissä inhimillisemmäksi. Nimittäin siitä syrjitystä tulee helposti tavallaan epäinhimillistetty tyyppi, jonka tunteista ei tarvitse välittää, kun ei häntä muu porukka enää kuuntele vaan pahimmillaan keksii vain hänestä juttuja ja antaa epäreilusti joitain ominaisuuksia, joiden vuoksi tietty kiusaaminen vahvistuu ja saa muka oikeutuksen. Tämän kierteen voisi ehkä saada katkaistua tutustuttamalla lapsia kouluporukan ulkopuolella.

Vierailija
7/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo tuonikäiset tytöt voivat olla täysiä kusipäitä. tsemppaa vaan lastasi, että ei ottaisi niin vakavasti, vaikka se tuntuukin ihan hemmetin pahalta, kun ei kukaan halua olla.  säälittävien perheiden paskahousuja tuollaiset kiusaajat. että pistää vihaksi.

Vierailija
8/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona on kaikki hyvin ja lasta tuetaan hän varmasti tulee pärjäämään. :) Ota toki yhteyttä opettajaan ja kerro tuo minkä aloitusviestissäsi kerroit. Kysy myös mitä opettaja aikoo tehdä, että moinen loppuu, koska aiemmat keinot eivät ole tuottaneet tulosta.

Vierailija
9/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun olen ollut yhteyksissä, kuten aloituksessa sanoinkin. Lapsi itse on myös kertonut opettajalle monia kertoja. Ei vain ole auttanut. Miten tuosta hyljeksimisestä voikin tulla tuommoinen ryhmäilmiö jo tuossa iässä? 

AP.

Vierailija
10/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Toivon näin parikymppisenä, että itselleni oltaisiin tehty niin, vaikka lapsena sitä vastaan vain olinkin. Kuvittelin sen aiheuttavan lisää kiusaamista. Kiusaamista kestikin sitten koko ala- ja yläasteen, ja vielä lukiossakin minut eristettiin porukoista. Mitä aikaisemmin kiusaaminen saadaan kuriin, sitä parempi. Siitä jää aivan kamalat arvet ja itsetunto-ongelmat. Toivottavasti lapsesi kiusaaminen saadaan nujerrettua, tsemppiä!

Vierailija
11/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 21:39"]

Ota yhteyttä kiusaajien vanhempiin. Toivon näin parikymppisenä, että itselleni oltaisiin tehty niin, vaikka lapsena sitä vastaan vain olinkin. Kuvittelin sen aiheuttavan lisää kiusaamista. Kiusaamista kestikin sitten koko ala- ja yläasteen, ja vielä lukiossakin minut eristettiin porukoista. Mitä aikaisemmin kiusaaminen saadaan kuriin, sitä parempi. Siitä jää aivan kamalat arvet ja itsetunto-ongelmat. Toivottavasti lapsesi kiusaaminen saadaan nujerrettua, tsemppiä!

[/quote]

Tätä minäkin toivon. Mutta kun koko luokka syrjii, niin kaikilleko sitten pitäisi alkaa kotiin soittelemaan? Ap.