Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaisissa tuotteissa "laadukkainta" on yleensä hinta?

Vierailija
20.12.2014 |

Olen tässä monestikin miettinyt, miksi suomalaiset tuotteet ovat usein melko keskinkertaisia, mutta erittäin kalliita. Toki Suomesta löytyy oikeasti kansainvälisesti kilpailukykyistä huippulaatuakin, mutta aivan kuin monet perinteisetkin suomalaisfirmat olisivat tuudittautuneet menneisyyden ansioiden suomaan itsetyytyväisyyteen miettimättä sitä, mitä kuluttajat ihan oikeasti haluavat ja mistä he ovat valmiita myös maksamaan. 

Esimerkiksi vaateteollisuudessa osa on hyvinkin innovatiivisia toimijoita, mutta muutamilla firmoilla kuosit ja mallit ovat jääneet 70-80-luvuille ja sitten ollaankin yllättyneitä, kun kauppa ei käy. Aivan kuin firmojen johdossa olisi jääty hymistelemään vanhoille ajoille ja siellä oltaisiin kykenemättömiä haistelemaan uusimpia ja raikkaimpia trendejä ja suuntauksia sekä toisaalta sokeuduttu laatuvaatimuksille.

Moni suomalaistuote on nimittäin huonolaatuisesta kankaasta huonoilla kaavoilla tehty pesussa nukkaantuva muodoton "rätti". Jos haluaa etsiä oikeasti laadukkaista kankaista hyvin leikkauksin tehtyjä vaatteita, täytyy mennä ostoksille jonnekin kansainvälisiin suurkaupunkeihin tai sitten kaukoitään. Monestikin riittäisi jo sekin, että joku firma tekisi luotettavan laadukkaita perusvaatteita, mutta niitäkään ei meinaa löytää suomalaisvalmisteisina.

Ruoka Suomessa on yleensä mautonta ja hailakkaa sekä tehty huonolaatuisista raaka-aineista. Pääasiallisin mauste näyttäisi olevan suola. Kotimaiset vihannekset ovat yleensä mauttomampia kuin eteläeurooppalaiset vastineensa ja monet maitotuotteet ovat usein jotain kummallisia sokerilla tärveltyjä ja sakeuttamisaineilla yms. viimeisteltyjä lisäainesekoituksia sen sijaan, että ne olisivat vain tuoreen raikkaita perusraaka-aineita ilman turhia lisäaineita.

Suomessa on valtavasti potentiaalia ja monet firmat ovatkin onnistuneet tekemään kansainvälisesti kilpailukykyisiä tuotteita, mutta ne kannattamattomuuden alhossa taapertavat joutuvat katsomaan itseään peilistä - samoin katselemaan, mitä ihmiset oikeasti ostavat, mikä on laadukasta, mikä on mielenkiintoista, jotta erottuu muista. Hyvä ja laadukas tuote menee kyllä yleensä omalla painollaankin kaupaksi, varsinkin nykyään sosiaalisen median ansiosta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet markkinat..?

Vierailija
2/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä! Suomesta ei saa hyvälaatuista jakkupukua mitenkään, joten pakko lähteä Pariisiin ostoksille, Ei joku 3000 e ole lainkaan liikaa siitä, että asu on istuva ja tyylikäs, Suomessa ei vain ymmärretä, että laatu menee hinnan ohi. Kaukoidästä en ostaisi työvaatteita, koska siellä ei yleensä yksityiskohdissa olla yhtä tarkkoja kuin Pariisissa.

Maitoni ostan Puolasta: raikasta ja tuoretta eikä mitään maitojuomaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä päinvastaista mieltä. Tosin mä käytän paljon pienten ja keskikokoisten suomalaisten firmojen suomessa tehtyjä tuotteita, en juuikaan näitä suomikuvalla myytyjä mutta bangladishissa tuotettuja kamoja.

Vierailija
4/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon vaatteet tehdään kiinassa nykyään?

Vierailija
5/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun rupesin asiaa miettimään, niin mieleen ei kyllä äkkiseltään tule muita laadukkaita suomalaisia vaatevalmistajia ja -brändejä kuin Andiata, jonka vaatteista itse pidän. Onko niitä edes muita?  :O Luhta tekee kyllä ihan ok talvitakkeja, mutta se on eri asia...

Vierailija
6/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 17:19"]

Marimekon vaatteet tehdään kiinassa nykyään?

[/quote]

Niimpä kai. Isoista tekstiililafkoista taitaa Nanso olla ainoa, joka vielä sinnittelee Suomessa.

Vierailija
7/7 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista, tärkeä aihe...