Hopean puhdistus/kiillotus?
Eli miehen hopeiset kalvosinnapit ja solmioneula olisi puhdistuksen ja kiillotuksen tarpeessa.
Kyseessä Kalevalan "Miehen ääni" korut.
Hieman on tummumista tullut ja sellaista käytössä tullutta pientä "naarmua" (tai siis sellaista hyvin hienoa hinkkaumaa), ei pahaa mutta olisi kiva jos nuo saisi kiillottamalla taas nätimmiksi.
Itse olen välillä pöytähopeaa esim puhdistanut kahdella eri tavalla:
1. Vuorannut kattilan folioon ja kuumaan veteen lisännyt merisuolaa ja hopeat.
2. kietonut hopeat yksittäisesti löysästi folioon ja laittanut kattilaan kuumaan veteen kera ruokasoodan.
Jotenkin nyt kuitenkin tuntuisi siltä, että en noita koruja viitsisi ihan kuinka sattuu alkaa puhdistelemaan, etten vaan mene niitä pilaamaan.
Sitten mietin myös sitä, että minkälaisia hopeanpuhdistusaineita kaupoissa myydään ja onko kellään kokemusta siitä, että onko hyviä?
Ja mietin myös sitä, että jos sittenkin veisin esim kultasepälle puhdistettavaksi niin paljonkohan moinen maksaa noin suunnilleen nykyään? Jos siis puhdistaisi ja kiillottaisi korut.
Vinkkejä mielellään vastaanotetaan :)
Kommentit (11)
Olen ostanut kultasepänliikkeestä hopeanpuhdistusainetta ja se on kätevää. Korut upotetaan litkuun erillisessä korissa. Muutama sekunti ja ketjut ja kaikki ovat kirkkaita. Huuhdellaan vain välittömästi vedellä.
Ennenvanhaan puhdistin hopeat tupakantuhkalla, kostealla rätillä dipattuna tuhkaan ja sillä hopeiden hankaus lopuksi huuhtelu.
silver quick, nestemäinen ja hyvä tulee kun huuhtele vaan lämpimällä vedellä sen jälkee.
Muutaman sekunnin huljuttelee aineessa niin se on siinä.
Ihmiset pilaa hankausaineilla hopeoitaan , koska hankausaine jättää aina jäljet vaikka silmä ei sitä näkisi.
Itse tykkään niistä hopeanpuhdistusaineella käsitellyistä liinoista, tosin ei ole yhtä tehokas kuin liuos. Tietääkö joku muuten miten takan edessä olevan messinginvärisen lattiapellin saa puhtaaksi tummumista? En ole varma materiaalista, eikä ole uskaltanut kokeilla vielä millään aineella. Kelpaako hopeankiillotusaine?
Messingille on eri aineet, tavarataloissa myydään. Sinuna veisin hopeakorut kultasepälle ja pyytäisin hinta-arviota puhdistukselle ennen kuin jätän koruni sinne. Jos on aivan hurja hinta niin kysyisin toiselta ja ehkä kolmanneltakin. Paja jossa itse olen puhdistanut hopeakoruja tekee sen perusteellisesti ultraäänilaitteella ja liekillä, suurimmat naarmut hiotaan ja korut saavat uuden hienohopeapinnan. Silloin korut palautuvat asiakkaalle kuin uusina.
Varsinkin arvokorut kannattaa putsauttaa ammattilaisella. Hopeakorut olisi hyvä säilyttää puhtaina ja ilmatiiviisti. Minusta jotkut korut voivat patinoitua myös kauniisti, mutta useimmille hopean patinoituminen ja tummuminen tietysti näyttää lialta.
Minä puhdistan hopeaesineet tuolla folio, suola, kuumavesi -systeemillä edelleen.
Minä puhdistin antiikkiset hopeat hammastahnalla ja pehmeällä liinalla. Voi käyttää myös pehmeää hammasharjaa kaiverruksiin ym koloisuuteen.
Hyvät tuli, oikein hyvät. :)
Hammastahna kannattaa olla jotain xtran tai vastaavaa missä ei ole mitään muovorakeita hankaamassa. Halvimmat hammastahnat ovat parhaimpia ihan hampaillekin kun eivät tuhoa kiillettä hankaamalla sitä ajan saatossa pilalle kun ns.valkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään niistä hopeanpuhdistusaineella käsitellyistä liinoista, tosin ei ole yhtä tehokas kuin liuos. Tietääkö joku muuten miten takan edessä olevan messinginvärisen lattiapellin saa puhtaaksi tummumista? En ole varma materiaalista, eikä ole uskaltanut kokeilla vielä millään aineella. Kelpaako hopeankiillotusaine?
Hammastahnalla kokeilisin tuotakin. :) Toinen on ruokasooda. Kastelen esim.pyyhe lämpimään soodaveteen ja jätä hetkeksi pellin päälle. Sitten kuivaat. Näin saa myös hanat ym kiiltäviksi. Hellan levyt ja autojen/mopojen jne. osat saa kiillotettua sokeripalalla.
Se voisi tuossakin tehota tahroihin jos sellaisia on. Ei naarmuta.
Hopean puhdistusaineet on ihan hyviä. Upottaa sinne hetkeksi ja huuhtelee vedellä niin tulee ihan hyvä.