Jos jouluruuat olisi oikeasti hyviä, miksi niitä ei syödä ympäri vuoden
Ei ole ainakaan ainesten saatavuudesta ja hinnasta kiinni.
Itse en tykkää mistään perinteisestä jouluruuasta, siksi en osaa vastata.
Kommentit (16)
Mä oon ajatellu niin että ne ruuat kuuluu jouluun, eihän jouluateria tuntus mitenkään juhlavalta jos söis samaa ruokaa usein.
Ja niihin helposti ehkä kyllästyis.
Kyllähän kinkkua vedetään leivän päällä ja graavilohtakin ämpätään naamaan. Laatikot taitaa olla ainuita, mitä ei niinkään syödä muulloin
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:30"]
Kyllähän kinkkua vedetään leivän päällä ja graavilohtakin ämpätään naamaan. Laatikot taitaa olla ainuita, mitä ei niinkään syödä muulloin
[/quote]
Moniko tekee sellaista joulukinkkua vuoden aikana?
Entä moniko syö mämmiä ympäri vuoden ?
Olen monesti ajatellut, että juhannukseksi voisi hankkia kinkun, mutta vielä en ole päässyt tuumasta toimeen. Maksalaatikkoa ja savustettua lohta tulee syödyksi usein. Lanttulaatikko on sitten nimenomaan vain jouluisin syötävää ruokaa.
Asun maalla ja meillä lanttu- sekä porkkanalaatikko ja rosolli ovat ihan tavallista syysruokaa. Tavoitteena on, että ruoka tehdään kauden tuotteista, syksyllä siis juureksista. Perunalaatikko on aika mautonta sellaisenaan, siksi jauhelihaperunasoselaatikko on tavallisempi.
Kuluttajat on oppineet, että kaikkea on saatavilla ympäri vuoden, siksi ei viitsitä syödä halpoja kausiruokia.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:33"]Entä moniko syö mämmiä ympäri vuoden ?
[/quote]
Mun appiukko xD ostaa oikein pakkaseen että saa varmasti ympäri vuoden
Ja ainakin omalla kohdalla tulee aina jouluna syötyä niin paljon jouluruokia että seuraavan kerran tekee mieli vasta seuraavana jouluna.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:33"]Entä moniko syö mämmiä ympäri vuoden ?
[/quote]
Minun äiti!
Kyllä meillä syödään jouluruokia ei nyt ihan ympäri vuoden mutta melkein. Koko repestuaaria ei tietenkään ole kerralla pöydässä kuin jouluna.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:33"]Entä moniko syö mämmiä ympäri vuoden ?
[/quote]
Minun äiti!
[/quote] :)
Lanttulaatikko on aivan MAHTAVAA ja söisin sitä ympäri vuoden jos aineksia olisi saatavilla. No joo voihan sitä pakastaa jos on pakottava tarve, ei ihan niin pakottava ole vielä ollut. Jouluruuat kaikenkaikkiaan on hyviä, lipeäkalaa ja maksalaatikkoa lukuunottamatta. Yleensäkin monet perinneruuat ovat ihan makuisia. Toki uudetkin maut kiinnostaa ja on hyviä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:34"]
Olen monesti ajatellut, että juhannukseksi voisi hankkia kinkun, mutta vielä en ole päässyt tuumasta toimeen. Maksalaatikkoa ja savustettua lohta tulee syödyksi usein. Lanttulaatikko on sitten nimenomaan vain jouluisin syötävää ruokaa.
[/quote]
minä tilasin kerran jussikinkun ja tein siitä rosvopaistia. Hyvää oli mutta lihatiskin poikia nauratti.
Mielestäni jouluruuat on ihan mielettömän hyviä mutta ne vaan kuuluvat jouluun ja näin se menee... ei olis kovin juhlavaa jos niitä syötäisiin arkenakin...
Mua kans pelottaa et esim.laatikoihin kyllästyy jos niistä tulee arkiruokaa. Toisaalta taas harmittaa kun niitä saa vaan jouluna. Ihan aidosti ja oikeasti tykkään kovasti porkkana-ja lanttulaatikosta, joten tämä on vähän ristiriitainen juttu.
Joo, ei mitään juhlaruokia syödä aina, sittenhän joulussa ei olisi mitään odottamista eikä juhlallista. Ne ruuat on myös sen takia hyviä kun niihin ei kyllästy koskaan, kun kerran vuodessa syö. Kinkku ja laatikot, joulukinkku kuitenkin maistuu ihan erilaiselta jostain syystä kuin se porsaanliha jota syödään arkenä vähintään pari kertaa viikossa. Maksalaatikko tehdään jouluna itse, ja se maistuu ihan erilaiselta kuin arkinen kaupan laatikko.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:47"]
Lanttulaatikko on aivan MAHTAVAA ja söisin sitä ympäri vuoden jos aineksia olisi saatavilla. No joo voihan sitä pakastaa jos on pakottava tarve, ei ihan niin pakottava ole vielä ollut. Jouluruuat kaikenkaikkiaan on hyviä, lipeäkalaa ja maksalaatikkoa lukuunottamatta. Yleensäkin monet perinneruuat ovat ihan makuisia. Toki uudetkin maut kiinnostaa ja on hyviä.
[/quote]
Miksi aineksia olisi saatavilla vain jouluna? Mä syön lanttua ympäri vuoden.(no, en kesällä)