Kuinka paljon vauvaa voi "ulkoistaa"?
Vuorokaudesta montako tuntia alle 9 kk vauvan voi "ulkoistaa" muulle ihmiselle kuin äidille?
Kommentit (72)
Omituinen kysymys koska raskaaksi yleensä hankkiudutaan kun halutaan se vauva ja sen kanssa olla. Jos haluat ulkoistaa vauvasi niin miksi edes hankit sen? Sama kuin kyselisin täällä kuka voisi syödä pizzan jonka kohta tilaan? Kuka haluaisi käyttää konserttiin jotka ensi kuussa tilaan? Voisiko joku tulla aattona meille avaamaan huomenna ostamiani joululahjoja?
Sen verran vielä tuota vauva-ajasta, että äidit hormoonimyrskyssään kiinnittyvät lapseensä yleensä täydellisesti. Sitä rakastuu enemmän, kuin koskaan ennen (ainakin itselläni kävi molempien lasten kanssa niin). Kun olen saanut ja joutunut viettämään lähes kaiken ajan ensimmäisen vuoden aikana lapsen kanssa, tapahtuu kiinnittymistä ja rakastumista pakosti vähän väliä. Esikoiseni oli koliikkilapsi, joka todella huusi 3kk päivät ja yöt ympäriinsä. Tästä syystä lapsi oli sylissäni lähes koko ajan ja kiintymyssuhteestamme muodostui heti hyvin vahva. Koin itse, että lapseni koki saavansa täydellistä rakkautta ja kiintymystä joka nyt hänen ollessaan 4 näkyy mm. hyvässä itsehillinnässä, siinä että hän osaa antaa rakkautta ja huolenpitoa myös meille vanhemmille ja muille henkilöille.
Vanhemmuus ei ole helppo nakki, se on (ainakin tulisi olla) elinikäinen sitoomus. Lapsen takia toivoisin, että siihen suhtauduttaisiin aina riittävällä vakavuudella.
Valitettavasti näitäkin on. Kaverini tuli vahingossa raskaaksi, piti lapsen, mutta on itsekin avoimesti sanonut ettei tunne juuri mitään lasta kohtaan. On voinut käydä baareissa täysin normaalisti, eka kerta taisi olla kun vauva oli kaksiviikkoinen. Kävivät kylässäkin ja kun vauva heräsi itkien niin jouduin sanomaan siitä kaverilleni joka naurahti vain että aika usein käy näin etten edes huomaa vauvan itkevän. Hän kuvaili myös ettei tunne mitään tarvetta auttaa vauvan itkua, toivoisi vaan välinpitämättömästi että se loppuu. Hoitaa hän lapsen kyllä, mutta jo raskausaikana puhui kaikista tulevista menoistaan ilman vauvaa tms. Onneksi vauvan isä kuulemma on todella rakastunut vauvaan ja on tosi hyvä isä.
Itse äitinä olen kokenut niin valtavat äidinvaistot etten tiennyt sellaista olevan edes olemassa ennen kuin esikoiseni sain. Todella sääli, että kaikki lapset eivät saa vilpitöntä, välitöntä, aitoa ja huolehtivaa rakkautta, läsnäoloa ja aitoa halua tehdä kaikkensa lapsen eteen :(
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:10"]
Vastasyntynyt vauva nukkuu noin. 20 tuntia vuorokaudessa. Eiköhän siinä jotain saa aikaiseksi.
[/quote]
Kiitos, pelastit yöni ja toit toivoa! :)
Itse en antanut kenellekään vauvaa hoitoon, ei ollut sellaista menoa ja mies oli myös.
Huomioiminen tähän, että äitiysvapaan eivät edes ole olleet nykyisen pituisia kuin muutaman vuosikymmenen. Lapset laitettiin hoitoon muualle tai joku tuli hoitamaan heitä kotiin. Tiedä sitten kuinka narsistisia lapsista kasvoi muiden hoidossa. Monessa maassa tänäkin päivänä lapset hoidetaan muiden voimin kuin vanhempiensa, ihan vaan niiden maiden käytäntöjen mukaisesti. Toki monessa maassa myös nainen jotuu vielä tänä päivänä luopumaan urastaan ja jäämään kotiin lasten synnyttyä. Työhön voivat siirtyä vasten kasvettua isoiksi. Suomessa ei enää valitettavasti ole kotiapulaisia, aupairin voisi yrittää saada, omt ongelmansa niissäkin järjestelyissä on. Tähänkin keskusteluun toivoisi laajempaa perspektiiviä ja ilman syyllistämistä.
Kuten jo aikaisemmin totesin, tämä foorumi ei ole paras faktatiedon saamiselle. Saat varmasti mielipiteitä suuntaan ja toiseen, mutta jos haluat tietoa, suosittelen minä myös yhden kommentoijan kanssa sinua lukemaan Liisa Keltinkangas-Järvisen teoksia. Hän on ymmärtääkseni huippuja lapsen kehityksen saralla. Tämä ei mielestäni ole mielipide asia, koska kyseessä on lapsen psyykeen kehittyminen, ei esim. se mihin yhteiskunnan resursseja tulisi suunnata enimmin.
Se puolestaan, että jossain äidin tulee mennä jo 2vk päästä synnytyksestä takaisin töihin, ei tee siitä oikeata toimintatapaa lapsen kannalta. Jos haluaa (siis JOS) toimia parhaalla tavalla lapsen puolesta, tulee toiminnan perustua faktoihin, ei siihen miten asiat on nyt jossain puolella maailmaa. Tällainen keskustelu on turhaa, tähän voisi vetää samalla sen, että jossain puolella maailmaa lapsia myydään orjiksi.. sitäkin tapahtuu.
Siksipä suosittelen, että jos haluat tehdä lapsellesi nykytiedon valossa parhaalla mahdollisella tavalla, tutustut alan kirjallisuuteen tai juttelet alan asiantuntijoiden kanssa. Jos puolestaan haluat tehdä omalla tavallasi, niin teet niin, ainoa mitä tulevan lapsesi puolesta toivon, on että teet päätökset aina hänen parastaan silmällä pitäen ja että tulet kokemaan saman rakastumisen, kuin mitä esim. itse lapsien kohdalla olen kokenut. Jo synnärillä tunsin (ja kommentoin hoitajallekin), että jo nyt olisin valmis hyppäämään lentokoneesta lapseni takia, jos se hänet pelastaisi. Eli lapseni saivat leijonaemon :).
Ap, ei sinun kannata vielä miettiä tällaisia asioita, koska et selvästikään ole valmis hankkimaan lasta vielä useampaan vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:15"]
Vuorokaudesta montako tuntia alle 9 kk vauvan voi "ulkoistaa" muulle ihmiselle kuin äidille?
[/quote]
Eikö lapsella ole isää?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 10:58"]
Ap, ei sinun kannata vielä miettiä tällaisia asioita, koska et selvästikään ole valmis hankkimaan lasta vielä useampaan vuoteen.
[/quote]
Hankin lasta koko ajan. Moni vastaaja sanoo, että älä hanki lapsia. Totean nyt, että uusien vastaajien on tuota enää turha sanoa. Se on sanottu jo aika monta kertaa ja se ei muuta mieltäni. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:15"]
[/quote]
Eikö lapsella ole isää?
[/quote]
On. Isä tekee päivätöitä, mutta ehkä saa jotenkin joustettua
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:15"]
Omituinen kysymys koska raskaaksi yleensä hankkiudutaan kun halutaan se vauva ja sen kanssa olla. Jos haluat ulkoistaa vauvasi niin miksi edes hankit sen? Sama kuin kyselisin täällä kuka voisi syödä pizzan jonka kohta tilaan? Kuka haluaisi käyttää konserttiin jotka ensi kuussa tilaan? Voisiko joku tulla aattona meille avaamaan huomenna ostamiani joululahjoja?
[/quote]
Kuka tässä on sanonut haluavansa suoranaisesti vauvan? Mielestäni vauva ja lapsi ovat eri asioita.
Olen nyt vakuuttunut asiasta. Aion ulkoistaa lasta niin paljon kuin mahdollista. AP
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:46"]
Vauvani varmasti pärjäisi tuntikausia ilman minua, mutta itselläni ei tosiaankaan ole minkäänlaista tarvetta olla hänestä pitkiä pätkiä erossa. En siis antaisi vauvaa hoitoon useammaksi tunniksi vain sillä ajatuksella, että näin paljon vauvaa voi "ulkoistaa". Toisaalta olenkin yh, eikä tulisi pieneen mieleenikään riepotella hänen olemistaan vaan olla vakaa ja "aina läsnä", koska häneltä puuttuu "normaali" perhemalli jo muutenkin.
[/quote]
Ymmärrän kyllä tilanteesi. Kuten itsekin sanoit, sinulla ei ole tarvetta olla lapsestasi erossa. Minulla on se tarve. Mietin edelleen, miksi äidin on oltava se jatkuva ykköshenkilö vauvavaiheessa? Mitä tapahtuu lapsille, joiden läheiset ovat kuolleet?
[/quote
Mitä tapahtuu? No tilastollisesti suurin osa vankilassa olevista on jäänyt ilman sitä kiintymyssuhdetta äitiin. Ei se vauva siihen kuole mut se vetää masennuslääkkeitä aikuisena. Mieti ap mitä tapahtuu eläimelle joka jää ilman emoa? Se kuolee.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:46"]
Vauvani varmasti pärjäisi tuntikausia ilman minua, mutta itselläni ei tosiaankaan ole minkäänlaista tarvetta olla hänestä pitkiä pätkiä erossa. En siis antaisi vauvaa hoitoon useammaksi tunniksi vain sillä ajatuksella, että näin paljon vauvaa voi "ulkoistaa". Toisaalta olenkin yh, eikä tulisi pieneen mieleenikään riepotella hänen olemistaan vaan olla vakaa ja "aina läsnä", koska häneltä puuttuu "normaali" perhemalli jo muutenkin.
[/quote]
Ymmärrän kyllä tilanteesi. Kuten itsekin sanoit, sinulla ei ole tarvetta olla lapsestasi erossa. Minulla on se tarve. Mietin edelleen, miksi äidin on oltava se jatkuva ykköshenkilö vauvavaiheessa? Mitä tapahtuu lapsille, joiden läheiset ovat kuolleet?
[/quote
Mitä tapahtuu? No tilastollisesti suurin osa vankilassa olevista on jäänyt ilman sitä kiintymyssuhdetta äitiin. Ei se vauva siihen kuole mut se vetää masennuslääkkeitä aikuisena. Mieti ap mitä tapahtuu eläimelle joka jää ilman emoa? Se kuolee.
[/quote]
Ei kiinosta. Haluan kaksi lasta, koska se on nykyään oikea ja standardi tapa toimia. Haluan myös panostaa hienoon uraani puhelinmyyntifirman tiiminvetäjänä. Bää bää.
ap
Olipas taas niin ikäviä kommentteja etten jaksanut lukea koko ketjua läpi. No, asiaan..
Itse palaan takaisin opintojeni pariin ensi kuussa, jolloin lapsemme on 5 kk vanha. Isänsä ottaa hoitovastuun minun ollessa luennoilla. En usko mitään ongelmia syntyvän siitä, ettei lapsi ole jatkuvasti juuri ÄIDIN hoidossa. Olennaisinta lienee tuttu ja turvallinen aikuinen, jonka kanssa lapsen on hyvä olla. Rintaruokintaakin voi jatkaa pumppaamalla maitoa pakkaseen. Kyllä äideilläkin saa olla elämää kodin ulkopuolella. Älä kuuntele vittumasia palstamarttoja, vaan tee äitiydestäsi itsesi näköinen, sitten kun aika koittaa!
24 tuntia. Ei terve lapsi äitiä kaipaa, jos tarjolla on ruokaa, puhdas vaippa ja unta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 22:18"]
Riippuu vähän kenestä kyse?
[/quote]
Avaatko hieman?
Vastasyntynyt vauva nukkuu noin. 20 tuntia vuorokaudessa. Eiköhän siinä jotain saa aikaiseksi.