Voiko psykoosista parantua ilman lääkkeitä?
Luulen, että minulla oli synnytyksen jälkeinen psykoosi 3 vuotta sitten.
Olin synnytyksen jälkeen todella masentunut ja luulin, että lähes kaikki ihmiset olivat minua vastaan. Tästä syystä eristäydyin kotiimme lapsemme kanssa niin paljon kuin mahdollista. Mieheeni luotin jotenkin ja hänen ansiostana pääsinkin siitä tilanteesta ylös ja jaloilleni. Jälkeenpäin ajateltuna, mieheni on joutunut kestämään aika paljon, mutta oli suuri tuki.
Kommentit (28)
Voi ja usein niin käykin. Lääkkeet on aika uusi "lääke" psykoosiin joka on tuhansia vuosia vanha tila.
millaiset asiat auttaa psykoosin hoidossa? siis jos ei lääkitystä ole.
Ei sulla mitään psykoosia ollut, siitä ei selviä ilman apua. Ehkä synnytyksen jälkeinen masennus, jos sitäkään. Taidat provoilla, miksi kyselet asioita 3 vuotta tapahtuneen jälkeen?
Voihan psykoosista toipua, mutta onneksi nykyisin on lääkkeitä joilla auttaa ihmistä. Psykoosi on pelottava tila. Ap sinun voisi olla hyödyllistä jutella esim neuvolan psykologin kanssa jos asia mietityttää.
no ihan sama mitä te ajattelette, mutta haluaisin silti vastauksen kysymyksiini :)
eli siis otetaampas kertaus että yksinkertaisemmatkin tajuaa:
mitkä asiat auttavat psykoosin hoidossa jos ei lääkitys käytössä?
Varmaan AP kyselee siksi nyt, koska äsken Kätilöt -sarjassa oli nainen, jolla oli "lapsivuodepsykoosi". Miten se jakso muuten loppui, piti lähteä kesken kauppaan..
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:11"]
Varmaan AP kyselee siksi nyt, koska äsken Kätilöt -sarjassa oli nainen, jolla oli "lapsivuodepsykoosi". Miten se jakso muuten loppui, piti lähteä kesken kauppaan..
[/quote]Sairastuneelle annettiin sähköshokkeja. 50-luvulla ei tainnut vielä psykoosilääkkeitä tainnut olla.
Luulen että ahdistus, stressi ja masennus sotkeutuu nyt psykoosin kanssa? Viimeisimmästä minulla ei onneksi ole kokemusta.
Jep!
Juuri siksi! alkoi muutenkin asia kiinnostamaan :)
kätilöt oli muuten hyvä sarja, eka kerta kun katsoin..
ap
mut edelleenkin kiinnostaisi että miten psykoosia voi hoitaa ilman lääkkeitä?
Hmm, en halua vähetellä kokemuksiasi, mutta kertomasi perusteella en ensimmäisenä sanoisi sinun olleen psykoosissa, vaikka vakavia ja inhottavia asioita oletkin käynyt läpi. Siskoni sairastaa skitsofreniaa, ja on ollut psykoosissa muutamankin kerran. Pelkästään tuo, että olet pystynyt huolehtimaan lapsestanne kertoo mielestäni siitä että et psykoosissa ole ollut. Siskoni ei muista noista psykoosiajoista yhtään mitään, ja oli silloin aivan eri planeetalla muutenkin, häneen ei saanut minkäänlaista kontaktia. Siihen en kuitenkaan osaa vastata, voiko psykoosista parantua ilman lääkkeitä, voihan se olla mahdollista, mutta silloin ei kyllä ihminen varmastikaan ole vaipunut "kunnolla" psykoosiin. Toivottavasti asiat ovat Sinulla jo paremmin :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:15"]
mut edelleenkin kiinnostaisi että miten psykoosia voi hoitaa ilman lääkkeitä?
[/quote]
Oikeanlaisella keskusteluavulla, kärsivällisyydellä ja tuella. Pitäisi löytää kultainen keskitie jossa potilaan oikkuihin ei lähdetä mukaan mutta niitä ei myöskään tyrmätä hulluutena jolloin potilas kääntyy auttajaansa vastaan. Lepo, aika ja rauhallinen mutta jämäkkä omahoitaja. Loputtomasti kärsivällisyyttä.
Psykoosista on mahdollista toipua ilman lääkkeitä, mutta tieten tahtoen sille tielle ei kannata lähteä. Psykoosi on tila, joka vaatii aina ammattiapua ja ne lääkkeet. Lääkkeetön toipuminen saattaa antaa kunnon takapotkun ja jälki on rumaa. Lisäksi toipumiseen menee kohtuuttomasti aikaa ja omaisten energiaa. Enemmän läheistään auttaa järjestämällä tämän ammatiavun piiriin.
Joo, siis mä mä en pyytänyt missään vaiheessa analyysi siitä olenko ollut psykoosissa vai en. Halusin vaan noihin kysymyksiini vastaukset...
Edelleenkin mulle on se ja sama mitä te ootte mun mahdollisesta psykoosista mieltä
millaisen takapotkun se lääkkeetön toipuminen voi antaa? kerro lisää
Minä olen monesti juonut itseni psykoosiin.
Voi kun kyseessä on esimerkiksi rankka hermoromahdus tai masennus joka on riistäytynyt käsistä. Mielenterveys jaotellaan neljään kategoriaan: "terve", neuroosi, rajatila ja psykoosi. Terve mieli on kaikissa realiteeteissa ja kiinni todellisuudessa niin paljon kuin on mahdollista, psyykoottinen mielenterveyden häiriö eristää ihmisen todellisuudesta. Rajatilassa elävät useat skitsofreenikot jotka saavat ajoittaisia oireita, mutta tauti pysyy kurissa lääkkeillä usein hyvin. Psykoosi on aina rankka psyykeelle ja et ollut psykoottinen tuona ajan jaksonasi - vain masentunut ja ahdistunut synnytyksestä / rasituksesta / muutoksesta. Voit pyytää apua myös jälkikäteen koska erilaiset tilat ovat aina merkki psyyken kuormittumisesta ja sisäisistä ristiriidoista.
Et sä missään psykoosissa ole ollut. Tod.näk. olisit noussut uutisten aiheeksi siinä tilassa kun kolmen lapsen kanssa eristäytynyt. Olet kärsinyt mökkihöperyydestä. Siihen toimii lääkkeenä ulkona liikkuminen ja ihmisiin totuttelu.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:14"]
Luulen että ahdistus, stressi ja masennus sotkeutuu nyt psykoosin kanssa? Viimeisimmästä minulla ei onneksi ole kokemusta.
[/quote]
Luulen ettei sotkeudu noitten ja psykoosin välinen ero on veteen piirretty viiva. Kun noista kärsii riittävän pitkään niin on vaan lääkäristä kiinni milloin hän voi diagnosoida potilaan psykoottiseksi.
Kyllä.