Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vinkkejä juustolautaseen ja viinin valintaan ekakertalaiselle?

Vierailija
19.12.2014 |

Mitä juustoja laittaisin lautaselle, entä lisukkeet? Mikä viini sopisi? Ja tulisi sis ihan oman perheen illanistujaisiin. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kovaa, pari pehmeää, keksejä ja hedelmiä. Punaviini, kysy alkosta.

Vierailija
2/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihn riippuu siitä, millaisista juustoista te tykkäätte.osta sellaisia, mutta "täysrasvaisia". Eli jos teilä tykätään kermajuustosta, osta vaikks prästiä tai paprikakeermajuudtoa. Jos teillä ykätään emmentaliata, osta pal maasdameria ja mustaleimaa. Jostykätään goudasta, osta pala sitä ( hyvää maalaisgoudaa mlkein kannattaa kyllä koeilla, vaikkei olisi tottunutkaan). Jos tykkäät homejuustoista, osta semmosta, jos tuorejuustoista osta sellaista.

itse aloitelijaja valkkaisin esim

just sen paprikakermajuuston tai kuminakermajuuston

maalaisgoudan

valkoisen brien

,ahdollisesti sen rambolskin kirsikkatuorejuuston

tähän kaveriksi hedelmänpalasia (omenaa, päärynää), esim mustikka- tai viikunahilloa ja vaikka darjeeling-tyyppitä teetä. Alkota vi pyytää suosituksen oan hintatasosa viiniin. 

jos otst keksiä juostotarjttimelle, niin ota jotai sellaisia englantilaistyypopisiä miedonmakuisia kuvia watercrackereita. Siis ei mitäön tucsjea tms liian suolaisia, joiden kanssa juusto ei maistu enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme ehdotonta lempijuustoa:
!. Juustoportin brandy-pähkinä
2. Regina sinihomejuusto
3. Välimere gouda

Muita hyviä ovat esim. chiligouda, ja chaddar. (En muista nyt minkänimistä ollaan ostettu Prismasta, joku vintage cheddar..... )

Viineistä kysyiisn itse Alkosta, itse pidän enemmän juustoista kuin viineistä =) 
Muutenkin samoilla linjoilla lsiukkeista kuin kolmonen.

Vierailija
4/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkossa osaavat kyllä neuvoa juustoille sopivat viinit tai viineihin sopivat juustot :D Eli sieltä lähtisin kyselemään. :)

Vierailija
5/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika mietoja ja "helppoja" jos ei kauheasti ole tullut juustoja syötyä.

Noiden mainittujen lisäksi ehdottaisin Morbier(tuhkaraita)juustoa, ihan mielenkiintoinen enkä ole vielä ketään tavannut joka ei olisi tykännyt.

Vierailija
6/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suosittelen sitä Alkosta kysymistä niin täydentävät sitten juustot ja viini toisiaan, helposti voi käydä niin että molemmat ovat oikein laadukkaita mutta eivät sovikaan yhteen. Portviini muuten käy juustojen kanssa myös. Ehkä kuitenkin voimakkaampien kuin mitä tässä on mainittu.

Itse pidän raakamaidosta tehdyistä ja kauan kypsytetyistä vahvoista (ja voimakkaan tuoksuisitakin ;)) juustoista.

Muista ottaa ne ajoissa lämpenemään ennen nauttimista :)

Vierailija
7/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Casu Marzu, Sardinialainen juusto, sopii pöytään kuin pöytään.

Vierailija
8/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

perussetti voisi olla vaikka

sinihomejuusto

brie

gouda tai joku kermajuusto

joku kova ja suolainen, esim. grana padano

joku pehmeä, levitettävä esim. cantadou tuorejuusto tai mustapekka tms.

Valitse näistä 3-5 joista tykkäät

Lisukkeeksi pipareita, patonkia, patonkia, jotain hedelmiä esim. viinirypäleitä. Viinisuositusta kannattaa kysyä Alkon myyjiltä sen mukaan mitä juustoja tarjoat.

t.ex juustokauppias

Vierailija
9/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoportin brandy-pähkinä on hyvää, kunnon itkevää mustaleimaa myös. Varmaan jotain brietä myös ja sitten kermajuustoa ehkä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme