vinkkejä juustolautaseen ja viinin valintaan ekakertalaiselle?
Mitä juustoja laittaisin lautaselle, entä lisukkeet? Mikä viini sopisi? Ja tulisi sis ihan oman perheen illanistujaisiin.
Kommentit (9)
Ihn riippuu siitä, millaisista juustoista te tykkäätte.osta sellaisia, mutta "täysrasvaisia". Eli jos teilä tykätään kermajuustosta, osta vaikks prästiä tai paprikakeermajuudtoa. Jos teillä ykätään emmentaliata, osta pal maasdameria ja mustaleimaa. Jostykätään goudasta, osta pala sitä ( hyvää maalaisgoudaa mlkein kannattaa kyllä koeilla, vaikkei olisi tottunutkaan). Jos tykkäät homejuustoista, osta semmosta, jos tuorejuustoista osta sellaista.
itse aloitelijaja valkkaisin esim
just sen paprikakermajuuston tai kuminakermajuuston
maalaisgoudan
valkoisen brien
,ahdollisesti sen rambolskin kirsikkatuorejuuston
tähän kaveriksi hedelmänpalasia (omenaa, päärynää), esim mustikka- tai viikunahilloa ja vaikka darjeeling-tyyppitä teetä. Alkota vi pyytää suosituksen oan hintatasosa viiniin.
jos otst keksiä juostotarjttimelle, niin ota jotai sellaisia englantilaistyypopisiä miedonmakuisia kuvia watercrackereita. Siis ei mitäön tucsjea tms liian suolaisia, joiden kanssa juusto ei maistu enää.
Minulla on kolme ehdotonta lempijuustoa:
!. Juustoportin brandy-pähkinä
2. Regina sinihomejuusto
3. Välimere gouda
Muita hyviä ovat esim. chiligouda, ja chaddar. (En muista nyt minkänimistä ollaan ostettu Prismasta, joku vintage cheddar..... )
Viineistä kysyiisn itse Alkosta, itse pidän enemmän juustoista kuin viineistä =)
Muutenkin samoilla linjoilla lsiukkeista kuin kolmonen.
Alkossa osaavat kyllä neuvoa juustoille sopivat viinit tai viineihin sopivat juustot :D Eli sieltä lähtisin kyselemään. :)
Varmaan aika mietoja ja "helppoja" jos ei kauheasti ole tullut juustoja syötyä.
Noiden mainittujen lisäksi ehdottaisin Morbier(tuhkaraita)juustoa, ihan mielenkiintoinen enkä ole vielä ketään tavannut joka ei olisi tykännyt.
Mäkin suosittelen sitä Alkosta kysymistä niin täydentävät sitten juustot ja viini toisiaan, helposti voi käydä niin että molemmat ovat oikein laadukkaita mutta eivät sovikaan yhteen. Portviini muuten käy juustojen kanssa myös. Ehkä kuitenkin voimakkaampien kuin mitä tässä on mainittu.
Itse pidän raakamaidosta tehdyistä ja kauan kypsytetyistä vahvoista (ja voimakkaan tuoksuisitakin ;)) juustoista.
Muista ottaa ne ajoissa lämpenemään ennen nauttimista :)
Casu Marzu, Sardinialainen juusto, sopii pöytään kuin pöytään.
perussetti voisi olla vaikka
sinihomejuusto
brie
gouda tai joku kermajuusto
joku kova ja suolainen, esim. grana padano
joku pehmeä, levitettävä esim. cantadou tuorejuusto tai mustapekka tms.
Valitse näistä 3-5 joista tykkäät
Lisukkeeksi pipareita, patonkia, patonkia, jotain hedelmiä esim. viinirypäleitä. Viinisuositusta kannattaa kysyä Alkon myyjiltä sen mukaan mitä juustoja tarjoat.
t.ex juustokauppias
Juustoportin brandy-pähkinä on hyvää, kunnon itkevää mustaleimaa myös. Varmaan jotain brietä myös ja sitten kermajuustoa ehkä
Pari kovaa, pari pehmeää, keksejä ja hedelmiä. Punaviini, kysy alkosta.