Jos sinun pitäisi nyt kouluttautua uudestaan, mille alalle hakeutuisit?
Kommentit (49)
Lääkäriksi. Nyt olen vain vähän arvostettu sairaanhoitaja. Jos olisin jaksanut panostaa lukiossa, enkä olisi haikaillut poikien perään, olisin nyt vastavalmistunut lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:07"]
Lääkäriksi. Nyt olen vain vähän arvostettu sairaanhoitaja. Jos olisin jaksanut panostaa lukiossa, enkä olisi haikaillut poikien perään, olisin nyt vastavalmistunut lääkäri.
[/quote]Ihmiset eivät opi koskaan että laiskuudesta ja tyhmyydestä elämä sakottaa aina!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:07"]Lääkäriksi. Nyt olen vain vähän arvostettu sairaanhoitaja. Jos olisin jaksanut panostaa lukiossa, enkä olisi haikaillut poikien perään, olisin nyt vastavalmistunut lääkäri.
[/quote]
Mikä estää vielä kouluttautumasta lisää? Kerranhan täällä eletään.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:07"]
[/quote]Ihmiset eivät opi koskaan että laiskuudesta ja tyhmyydestä elämä sakottaa aina!
[/quote]
Aina ei ole kyse laiskuudesta tai tyhmyydestä...
Varmaankin lääkäriksi. Olin nuorena niin naiivi, että valitsin liian epävarman alan. Sitten valitsin toisen kerran. Tämäkin on haastava, mutta parempi. Kolmatta kertaa en enää aio valita. Sitä vain miettii, että olisipa lähipiiri takonut järkeä päähäni silloin nuorena.
Ja tiedoksi muuten kaikille viisastelijoille, että opiskelupaikkoihin ei ikinä pääse jokainen hakija sisälle. Ajatellaan kärjistettynä, että tuhat ahkeraa ja fiksua tyyppiä hakee koulutukseen, jossa aloituspaikkoja on kymmenen. Se että nämä 990 ihmistä eivät pääse kyseiseen koulutukseen ei tee näistä ihmisistä laiskoja ja tyhmiä.
Valitsin kerralla oikein. Eräs tekniikan ala (DI).
Itseasiassa kouluttaudun parhaillaan uudestaan ja konetekniikan alalle nyt. Perusteluina hyvä työllistymismahdollisuus, esimiestason työtehtävät, parempi palkka, miesvaltainen ala (aiemmin olen ollut naisvaltaisella enkä koskaan sopeutunut joukkoon) ja kiinnostus.
Hammaslääkäri. Hyvä liksa, päivätyö, ei kenekään henki vaarassa
Opettajaksi tai lääkäriksi. Seuraisin kutsumustani enkä miettisi niinkään rahaa. Nyt KTM.
Mikä vika oikeasti sairaanhoitajassa? Miksi tällä palstalla saa aina kuulla ikävää nimenomaan tästä tutkinnosta? Sehän on alempi korkeakoulututkinto eikä sellaisenaan rinnastettavissa kuin kandiin. Terveystieteiden maisteri sen sijaan on ja jatkotutkintona oikein mainio. Sairaanhoitaja on todella hyvä ammattivalinta, ylöspäin pääsee, haastavaa työtä, jota voi tehdä missä tahansa maassa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:25"]
Mikä vika oikeasti sairaanhoitajassa? Miksi tällä palstalla saa aina kuulla ikävää nimenomaan tästä tutkinnosta? Sehän on alempi korkeakoulututkinto eikä sellaisenaan rinnastettavissa kuin kandiin. Terveystieteiden maisteri sen sijaan on ja jatkotutkintona oikein mainio. Sairaanhoitaja on todella hyvä ammattivalinta, ylöspäin pääsee, haastavaa työtä, jota voi tehdä missä tahansa maassa.
[/quote]
Lisään vielä, että ihan oikeasti ihmettelen tämän tutkinnon aliarvostamista. Harvalla kandin tutkinnolla pääsee takuuvarmalle 2500e peruspalkalle ja yli 3000e palkalle vuorotöissä, töitä riittää ympäri maailman ja tutkinto tunnustetaan kaikkialla. Sen sijaan esim. sosiaalityöntekijä ja kunnallisella puolella toimiva psykologi ovat palkkaukseltaan vain noin 2800-3200e, maisterin tutkinnolla. Melko alipalkattuja viiden vuoden koulutukseensa nähden. Terveystieteiden maisterin (joka sairaanhoitajan tutkinnon päälle kaksi vuotta) keskipalkkaus on näitä parempi. Ihan turhaa tutkintonsa aliarviointia.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:07"]Lääkäriksi. Nyt olen vain vähän arvostettu sairaanhoitaja. Jos olisin jaksanut panostaa lukiossa, enkä olisi haikaillut poikien perään, olisin nyt vastavalmistunut lääkäri. [/quote] Mikä estää vielä kouluttautumasta lisää? Kerranhan täällä eletään.
[/quote]
No tavallaan perhe estää. Joutuisimme muuttamaan eri kaupunkiin jos pääsisin opiskelemaan. Tulomme tippuisivat. Lääkäriksi opiskelu kestää kuitenkin 6 vuotta. En tiedä olisinko valmis riskeeraamaan perheemme talouden minun työhaaveen vuoksi. Nyt meillä molemmilla on vakityö, lapset pieniä. Se opiskeluaika olisi kuitenkin osaltaan lapsilta pois, koska joutuisin todennäköisesti käymään myös töissä opiskelun ohella. Mutta ihanaahan se olisi opiskella sitä alaa, johon nuorena halusin.
Varmaan luonnontieteiden alalle...
... Olen tosin vasta puoli vuotta ollut lähihoitajakoulutus kun ysin lopulla tuli sekoiltua mutta nyt on onneks pää paremmassa kunnossa ja joululoman jälkeen aloitan lukiossa :)
Ehdottomasti hammaslääkäri. Krooninen työvoimapula. Lähtöpalkka +6000e, reseptinkirjoitusoikeus (auttaa tosi paljon lapsiperheessä), ei yötyötä.
Mun äiti oli sairaanhoitaja ja siksi en ikipäivänä halunnut hoitsuksi itse. Lapsena tuntui että se oli aina joko töissä tai nukkui eikä saanut häiritä. Myös kaikki juhlapyhät.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:33"]
Mun äiti oli sairaanhoitaja ja siksi en ikipäivänä halunnut hoitsuksi itse. Lapsena tuntui että se oli aina joko töissä tai nukkui eikä saanut häiritä. Myös kaikki juhlapyhät.
[/quote]
Samahan se on sairaaloiden lääkäreillä, valtaosa päivystää myös öisin ja iltaisin sekä pyhinä.
[/quote]
En minä ammattiani häpeile, toki pidän tästä sairaanhoitajan työstä. Mutta palkka on oikeasti aika huono verrattuna työn vaativuuteen, vastuuseen ja raskauteen. Lääkäri on taas se "korkea voima" jolle ei sanota vastaan, ja hänen sanansa on laki, näin niinkuin potilaan näkökulmasta ajateltuna. Sairaanhoitajille (toki myös lähihoitajille) jupistaan ja valitetaan sitten niistä lääkäreiden päätöksistä ym. Eli toisin sanoen ainakin nykyaikana vanhuspotilaat kunnioittavat lääkäreitä erittäin paljon, kun taas sairaanhoitajat ovat sitä "pohjasakkaa". Jonkun verran tietenkin yleistän, on poikkeuksiakin ja olen myös kuullut aivan ihania kannustuksia ja ihailuja kuinka arvokasta ja hyvää työtä teemme. Kiitos niistä ilman muuta, se auttaa kovasti jaksamaan hoitotyötä.
Jokin käsityöammatti. En jakaa enää tätä työmäärää, vastuuta, korporaatio-kakkaa ja ikuista kiirettä. Koulutus DI ja esimiestehtävissä IT-alalla. Olin lapsena ja nuorena paljon töissä isäni verstaalla, rakastin sitä hommaa. Valitsin vanhempieni patistamana ihan toisen alan.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:37"]
[/quote]
En minä ammattiani häpeile, toki pidän tästä sairaanhoitajan työstä. Mutta palkka on oikeasti aika huono verrattuna työn vaativuuteen, vastuuseen ja raskauteen. Lääkäri on taas se "korkea voima" jolle ei sanota vastaan, ja hänen sanansa on laki, näin niinkuin potilaan näkökulmasta ajateltuna. Sairaanhoitajille (toki myös lähihoitajille) jupistaan ja valitetaan sitten niistä lääkäreiden päätöksistä ym. Eli toisin sanoen ainakin nykyaikana vanhuspotilaat kunnioittavat lääkäreitä erittäin paljon, kun taas sairaanhoitajat ovat sitä "pohjasakkaa". Jonkun verran tietenkin yleistän, on poikkeuksiakin ja olen myös kuullut aivan ihania kannustuksia ja ihailuja kuinka arvokasta ja hyvää työtä teemme. Kiitos niistä ilman muuta, se auttaa kovasti jaksamaan hoitotyötä.
[/quote]
Palkkaus on mitä on, mutta tosiaan.. Itse olen sairaanhoitaja AMk ja opiskelen tällä hetkellä myös yliopistossa, en terveystieteitä. En tiedä mitään niin hyvää amk-tutkintoa TAI yliopiston puolelta kandin tutkintoa, kuin sairaanhoitajan tutkinto on. Sehän mahdollistaa haltijalleen todella paljon. Voit jatko-opiskella mitä haluat, koska voit tienata opiskelurahat keikkailemalla. Voit muuttaa lähes mihin tahansa EU- tai ETA-maahan työhön ongelmitta, jos opiskelet kieltä. Voit lähteä sapattivapaalle ja palata takaisin hoitotyöhön tai lähteä kriisialueille, tai tekemään vapaaehtoistyötä vanhempana (monessa paikkaa haluavat koulutettua henkilökuntaa). Voit kouluttautua ammattiin, jonka työllisyys ei ole 100% koska sinulla on tämä "takaportti". Todellisuudessa tutkinto on ihan arvostettu, eivät ainakaan minulle ole koskaan halveksineet. Ammatista saa paljon ihan käytännön osaamistakin, ja vuorotyössä palkkaus on noin 3000e joka on suomalaisten keskipalkka. Ei hullumpo tutkinto olla takataskussa!
Alalle, jonka työpaikat ovat pääosin muualla kuin julkisella sektorilla. Elämme suurten rakennemuutosten aikaa.