Myyntiin neuleita tekevät! Hajustettu huuhteluaine viimeistelyssä voi olla osalle asiakkaista ongelma!
Sain lahjaksi neuleen, joka on erään ammattimaisesti neuleita tekevän ja myyvän henkilön kutoma. Ilmeisesti siinä on käytetty viimeistelyyn hajustettua huuhteluainetta, ja paita haisee aivan todella voimakkaasti jollekin imelälle. Yritin ensin tuulettaa paitaa, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä. Nyt se on ollut toista vuorokautta etikkavedessä (jota toki vaihdan välillä). Ei oo oikeasti kiva juttu tämä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että tuolla pyykkietikoiden tms. käytöllä häivytetään esim. hometalosta johtuvia hajuja kirppistekstiileistä?
Onko pyykkietikka siis sama kun huuhteluaine? Mä oon luullut et se on vaan etikkaa. En käytä sellasia siks en tiiä.
Mutta en myöskään ymmärrä miksi neuleeseen suihkutellaan jotain huuhteluainetta.
Ei ole. Huuhteluaine ei ole sama kuin etikka, vaikka etikkaa toki ehdottomasti kannattaa käyttää huuhteluaineena (koska se sulkee vaatteiden kuidut). Mutta jos ihmiset puhuvat huuhteluaineesta, he tarkoittavat näitä: https://www.tokmanni.fi/siivous-ja-kodinhoito/pyykinpesu/huuhteluaineet
Pyykkietikka kait tarkoittaa yleensä sellaista hajustettua etikkaa. Mä käytän vain ihan Rajamäen väkiviinaetikkaa. Nyt sitä sai jo sentään 3 litran kanisterissa – olen miettinyt, voiko käsidesinvalmistus olla syynä sille, että kaupoissa ei ole ollut pitkään aikaan 10 litran etikkakanistereita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että tuolla pyykkietikoiden tms. käytöllä häivytetään esim. hometalosta johtuvia hajuja kirppistekstiileistä?
Onko pyykkietikka siis sama kun huuhteluaine? Mä oon luullut et se on vaan etikkaa. En käytä sellasia siks en tiiä.
Mutta en myöskään ymmärrä miksi neuleeseen suihkutellaan jotain huuhteluainetta.
Pyykkietikkaa käytetään huuhteluaineen tavoin. Sitä on helppo tehdä itsekin. Sitä voi käyttää myös yleispuhdistusaineena. Erehdyin kerran ostamaan valmista Le Pere Pelletier -merkkistä pyykkietikkaa. Se oli niin voimakkaasti hajustettua, että sain pestä ja liotella pyykkejä moneen kertaan.
Olen kuullut joidenkin käyttävän hiustenhoitoainetta vähentämään villan pistelevyyttä, niin ehkä jotkut käyttää huuhteluainetta samasta syystä. En itse neulojana käyttäisi koskaan kumpaakaan. Lanoliini ja marseille-saippua ajavat saman asian, eikä ne jätä turhia kemikaaleja neuleeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Huuhteluaine ei ole sama kuin etikka, vaikka etikkaa toki ehdottomasti kannattaa käyttää huuhteluaineena (koska se sulkee vaatteiden kuidut). Mutta jos ihmiset puhuvat huuhteluaineesta, he tarkoittavat näitä: https://www.tokmanni.fi/siivous-ja-kodinhoito/pyykinpesu/huuhteluaineet
Pyykkietikka kait tarkoittaa yleensä sellaista hajustettua etikkaa. Mä käytän vain ihan Rajamäen väkiviinaetikkaa. Nyt sitä sai jo sentään 3 litran kanisterissa – olen miettinyt, voiko käsidesinvalmistus olla syynä sille, että kaupoissa ei ole ollut pitkään aikaan 10 litran etikkakanistereita.
Ap
CM stä löytyy kanisterissa, ainakin näin säilöntäaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApCM stä löytyy kanisterissa, ainakin näin säilöntäaikaan.
Tuossa keväällä ja kesällä tuntui olevan saatavuusongelmia. Meidän S-marketissa ei ollut kotimaista väkiviinaetikkaa kuin puolen litran pulloissa, eikä missään paikkakuntamme kaupoista ollut 10 litran kanisteria. Nyt oli K-kaupassa 3 litran kanisteri
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan pesisi myytävän (uuden) neuleensa? Haju tulee jostain muualta.
Ei sitä pestä, vaan ilmeisesti jotkut suihkuttavat sitä villaan, kun kostuttavat neuleen.
Ap
Kostuttavat neuleen? Miksi ihmeessä muka?
Mä epäilen, että se haisee vanhan omakotitalon pellavaeristeeltä. Voi olla homeenhajuakin. Molemmat haisevat epämääräisellä tavalla imelältä.
Etikkaliotus on aika hyvä - sitten kuivatat ulkoilmassa tuulettamalla. Lähtee varmasti, jos ei ole homeessa.
Eikös neulepaidat lopuksi kostuteta ja muotoilla?
Se haisee todella vahvasti huuhteluaineelta. En nyt tiedä, kuka voisi sekoittaa huuhteluaineen hajun johonkin tuollaiseen.
Ap
Jos on hyvä neuloja, niin ei ole mitään tarvetta kostuttaa ja muotoilla.
Hyvällä neulojalla ei sitten ilmeisestikään ole myöskään tarvetta pestä neuletta koskaan. Koska silloinhan ne lopulliset mitat tulevat esiin.
Hei ja arvatkaapa mitä. Mä oon nyt liottanut sitä paitaa ensin etikassa, sitten saippuavedessä ja sitten vielä huuhteluvedessä 8 vrk. Tänään en enää jaksanut katsella sitä vatia vessassa ja ajattelin, että panen sen nyt villapesuun ja villanhoitoainetta joukkoon. Se haisee EDELLEEN aivan jumalattoman vahvalle.
Ap
Ainakin Islantilaisia villapaitoja neuvotaan liottamaan pyykkietikassa ja näin teen itsekin. Siitä jää mieto hyvä tuoksu.
Pyykinpesuaineet tarttuvat neuleeseen jo tekovaiheessa, jos neuletta tekevällä on hajustetut vaatteet päällä. Se lanka ja neulehan on koko ajan siinä sylissä tunti- ja päiväkausia, ei sitä hajua saa enää mitenkään pois.
Musta alkaa kyllä tuntua, että tuo haju ei tosiaankaan lähde ikinä pois :/ Tai ainakaan lähivuosina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä pestä, vaan ilmeisesti jotkut suihkuttavat sitä villaan, kun kostuttavat neuleen.
Ap
Miksi kukaan suihkuttaisi yhtään mitään ja kostuttaisi, kun käsin tehty neule viimeistellään kastelemalla se? Koneella tehtyä ei edes tarvitse kastella eikä kostuttaa. Ehkä tekijän asunnossa on niin vahva tupakan tai homeen haju, että se pitää peittää jollakin hajusteella.
Vierailija kirjoitti:
Hei ja arvatkaapa mitä. Mä oon nyt liottanut sitä paitaa ensin etikassa, sitten saippuavedessä ja sitten vielä huuhteluvedessä 8 vrk. Tänään en enää jaksanut katsella sitä vatia vessassa ja ajattelin, että panen sen nyt villapesuun ja villanhoitoainetta joukkoon. Se haisee EDELLEEN aivan jumalattoman vahvalle.
Ap
Villaa ei saisi liottaa. Viikon saippua- ja etikkakäsittelyn jälkeen villaneuleen suurin ongelma ei enää ole haju. Ei varsinkaan siinä tapauksessa, että täydennät tuhon pesukoneessa. Sopii toivoa, että ei se neule ole oikeaa villaa vaan jotain tekokuitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittaa villaan huuhteluainetta!?
No näköjään ihmiset saattavat käyttää sitä tuossa kostutuksessa. Ja toisaalta, kyllä varmasti monet pesevät villavaatteet ihan tavallisilla pyykkiaineilla.
Ap
En ole koskaan edes kuullut, että valmis neule pitäisi kostuttaa jostakin syystä. Kastellaan kyllä kunnolla, jotta käsiala tasoittuu, mutta siihen riittää pelkkä vesi. Käsintehty saattaa hyvinkin kaivata pesua, jos on tehty oikeasta lampaanvillasta vaikka kuinka olisi aina pesty kädet hyvin ennen kuin neule on otettu käsiin.
Villa kannattaa pestä hienopesuaineella tai saippualla, jossa ei ole entsyymiä. Ne nimittäin kuluttavat villan ja silkin kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kostuttavat neuleen? Miksi ihmeessä muka?
Mä epäilen, että se haisee vanhan omakotitalon pellavaeristeeltä. Voi olla homeenhajuakin. Molemmat haisevat epämääräisellä tavalla imelältä.
Etikkaliotus on aika hyvä - sitten kuivatat ulkoilmassa tuulettamalla. Lähtee varmasti, jos ei ole homeessa.
Eikös neulepaidat lopuksi kostuteta ja muotoilla?
Se haisee todella vahvasti huuhteluaineelta. En nyt tiedä, kuka voisi sekoittaa huuhteluaineen hajun johonkin tuollaiseen.
Ap
Sinä voit. Et liene koskaan haistanut voimakasta pellavaeristetaloa, se on juuri imelä haju, joka ei meinaa lähteä millään. Normaali huuhteluaine lähtee pesussa ja ulkokuivauksessa kyllä.
Siis mikä vanha pellavaeriste? Millainen se on? Tarkoitatko Isolina-eristettä? Tietääkseni se ei kyllä haise ja on suht uusi tuote.
Meillä on käytetty pellavarivettä.
Se haise millekään. Jos siihen työntää nenänsä on siinä toki tyypilllistä tuoksua joka ei ole paha, mutta ei sitä haista kun se paikoillaan siellä seinän raossa.
Joillakin on elämäntehtävä haistaa pöyristytttäviä hajuja myös silloin, kun hajuja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olepa nyt yhteydessä siihen, joka on sen paidan sulle neulonut. Kyllä siinä alkaa tosin muut lemut tuossa liotusajassa tulemaan, ja voi sanoa, että paita on pilalla, sun pikkumaisuutesi takia.
Meillä on käytetty pellavarivettä.
Se haise millekään. Jos siihen työntää nenänsä on siinä toki tyypilllistä tuoksua joka ei ole paha, mutta ei sitä haista kun se paikoillaan siellä seinän raossa.