Oletko tehnyt hoitotestamentin? Tai oletko elintenluovuttaja?
Kommentit (10)
Tuli näinkin pirtsakka aihe mieleen toisesta ketjusta jossa mietittiin, milloin on armeliasta antaa lemmikin mennä mahdollisen pitkittyneen kärsimyksen sijaan.
Ap on tehnyt hoitotestamentin. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko joku muukin.
Hoitotestamenttia ei ole, mutta olen tehnyt elintenluovutustestamentin. Mun kuoltua ei mulla itelläni oo niille enää käyttöä, niin miksi ei?
Jos sattuisin uudelleensyntymään, niin olen varma että saan uuden kropan entisen tilalle!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset ovat lähtökohtaisesti nykyään elintenluovuttajia.
Oho! Uutta tietoa tuo osuus. Pakko myöntää, että tuohon asiaan oma kanta aika neutraali. Mihinkään en itse elimiäni tarvitse, kun aika jättää. Tavallaan ihan kivakin, josko niistä jotain hyötyä. Johonkin vitriiniin pääsy ajatuksena kyllä aika vastenmielinen. -ap
Mun elimiä tuskin huolittaisiin koska olen saanut sytostaatteja ja sädehoitoja. Lääketiede ehkä voisi niitä tutkia mitkä hoitojen vaikutukset ovat olleet.
Ruumiini on pyhä aivan kuten kaikkien suurten johtajien joten minulle on rakennettava mausoleumi jossa kansalaiset käyvät itkien palvomassa eli minusta ei leikata milliäkään mitään elimiä!!! =)
Olen tehnyt elvytyskiellon ja elinluovutuskiellon. Mun maksa ei millekään juopolle mene
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt elvytyskiellon ja elinluovutuskiellon. Mun maksa ei millekään juopolle mene
Minulla on vain osittainen elvytyskielto. Toivottavasti ei tarvitse ikinä käytännössä testata, miten pätevä se kielto on. Kielto koskee tilannetta, että jatkaisin elämää ilman jotain raajaa, kasvot vaatisivat ison rekonstruktion tai loppuelämä kuluisi sänkyyn ja letkuihin sidottuna.
Tälle syynä on se, etten ole tiettyjen syntymässä saatujen ominaisuuksien takia elänyt päivääkään ilman kroonista kipua. Tuottava työssäkäyvä kansalainen jne. mutta onhan tässäkin jo ollut jaksamista.
Ja niinä joinain pahoina hetkinä olen luvannut itselleni, että mitään aavesärkyä, tahi muuta ylimääräistä kipua normin lisäksi minun ei tarvitse kestää. Jokaisella on rajansa, ja minun rajani on tasan tuo. -ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä paljon muitakin syitä miksi uuden maksan voisi tarvita. On lapsiakin, jotka tarvitsevat elinsiirtoja, eikä se taatusti johdu heillä alkoholista. Voithan sinä kieltää vain maksasi luovuttamisen jos haluat varmistua, ettei alkoholismiin sairastunut saisi toista mahdollisuutta sinun tarpeettomaksi jääneellä maksalla.
Hoitotahto oli tehtynä, mutta poistin sen kun halusin tehdä siihen muutoksia. En ole vielä saanut aikaiseksi päivittää sitä. Minulla on elinluovutuskielto, koska en saa luovuttaa vertakaan mahdollisen hullun lehmän taudin takia. Harkitsen ainakin aivojeni lahjoittamista tieteelle. Ehkä niistä löytyisi jotain vastauksia yhteen sairauteeni liittyen.
Kaikki suomalaiset ovat lähtökohtaisesti nykyään elintenluovuttajia. Myös minkä vaan elintenluovutustestamentin sai aiemmin kumottua, kun omainen vaan kielsi elinten käytön. Näin vissiin nykyäänkin. Miksi kukaan sitten tahtoo tuollaista tehdä, jää vähän epäselväksi. Ehkä eivät miellä, että omainen on oikeasti kuollut, eikä enää tarvitse elimiään itse.