Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v koiran kallis hoito, miten pitkään hoitaa koiraa?

Vierailija
18.10.2021 |

Meillä vastaava tilanne, 13v koira saisi avun toimenpiteistä joiden hinta-arvio reilu tonni. Arvio on, että kuntoutuu mahdollisesti, ei täysin varmasti. Vakuutus loppui kymmenvuotiaana. Eläinlääkäri tietysti haluaisi tarjota hoitoa, mutta en tedä... Tuntuu etten haluaisi kiusata vanhusta enää niillä, mutta teenkö väärin jos luovutan ja päädyn eutanasiaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse piikki, se on kaikkien kannalta paras vaihtoehto.

Vierailija
2/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenpiteet ovat stressaavia ja kivuliaita, ja vanhuksen on haasteellista mennä klinikalle, jossa on muiden eläinten hajuja, stressiä ja haukkuja ilmassa. Mahdollisesti herätä kipuihin, mahtaako kivunlievitys olla riittävä ja onhan niistäkin ja muista hoidoista sivuoireita.

Ajattelen että jos itse olisin sairas vanhus ja paljon ikää mittarissa, varmaan jo kuolisin jos joutuisin hoitotoimenpiteiden kohteeksi, joten itselleni piikki olisi parempi kuin loppuaika stressin ja kivun parissa, jos edes heräisi toimenpiteistä.

Ja nythän voitte vaikka kutsua saattohoidon kotiin, tai sen viimeisen piikin. Nimittäin kissalleni järjestin näin vaikka se maksoi enemmän mutta stressiä oli vähemmän, vaikka heitäkin oli kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suurella todennäköisyydellä koira saa elää loppuelämänsä kivutta? Miten toivoisit itseäsi kohdeltavan vastaavassa tilanteessa? 

Vierailija
4/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan koiran kokonaistilanteesta ja -voinnista. Jotkut pikkukoirat elää terveenä 16-18 vuotiaiksi. Jos koira on virkeä, muuten terve ja sen elämänlaatu on hyvä, en lopettaisi vielä. Mutta jos ei näin ole niin sitten lopetus.

Vierailija
5/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En määrittelisi eurorajaa vaan miettisin jäljellä olevaa aikaa ja hoitojen raskautta eläimelle.

Vierailija
6/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tämän lukemista jokaiselle koiranomistajalle. Asiallista asiaa vaikeasta aiheesta.

https://herrahyvantuuli.fi/olipa-kerran-elainlaakari/harmiton-patti/

Vierailija
7/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En määrittelisi eurorajaa vaan miettisin jäljellä olevaa aikaa ja hoitojen raskautta eläimelle.

Näinhän sen pitäisi olla, mutta se ajattelee vain rahaa. Älkää, pli7s, ihmiset ottako lemmikkejä, jos ette hoida niitä loppuun asti!

Vierailija
8/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sen pitäisi olla, mutta se ajattelee vain rahaa. Älkää, pli7s, ihmiset ottako lemmikkejä, jos ette hoida niitä loppuun asti!

Onhan aloittaja hoitamassa loppuun asti. Hän vain miettii missä kohtaa se loppu pitäisi tulla. Ei ole helppoa. Mutta raha ei ole itsellä se tärkein kriteeri, vaan koiran elämän laatu. Jos raha on tiukalla, sitäkin on pakko miettiä, mutta ei se silloinkaan saisi olla ainoa määrääva tekijä.

Vierailija
9/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa koiran , pitää myös tajuta, että on valmis maksamaan lääkärinhoidosta ym. Vakuutukset ei ap:n tapauksessa enää pelaa. Uskoisin, että koiran elinaika on loppumetreillä muutenkin. 13v tarkoittanee koiralla 91v ihmisiäksi muunnettuna.

Vierailija
10/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten vakuutusten voimassa-oloaikoja saisi pidentää. Usein jotain 7-vuotta max.

Vierailija
11/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita viestejä joten sori, jos tulee toistoa.

13-vuotiaalle koiralle ei tule tehdä pitkän, epämiellyttävän ja epävarman toipumisen aiheuttavia toimenpiteitä vaikka ne olisivat ilmaisia.

Vierailija
12/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaikea valinta edessä. Tonni on sinällään sellainen summa, jonka maksaisin, jos hyvä elämä toimenpiteiden jälkeen olisi varmaa, mutta jos on mahdollista, että elämänlaatu jää heikoksi valitsisin piikin.

Itse jouduin lopettamaan 12-vuotiaan koiran useiden vuosien kalliiden ja kivuliaiden hoitojen jälkeen. Siinä vaiheessa tuntui, että olin vain pitkittänyt kärsimystä ja armeliaampaa olisi ollut lopettaa koira jo monta vuotta aiemmin. Ihmiset monesti kiintyy liikaa.

Vierailija
13/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoito on kärsimystä ja elämä kärsimystä, sitten eutanasia. Jos hoito auttaa, eikä kipuja usein, ottaisin hoidot.

Vierailija
14/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee väärin. On armeliaampaa luopua kuin pitkittää kärsimystä.

Vierailija
15/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tonni ole edes paljon mitään. Mutta kuinka huonossa kunnossa koira on ja kuinka raskas olisi operaatio ja toipuminen? Ennuste ilmeisesti siis ei ole kovin hyvä?

Vierailija
16/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläinrakas ja suosittelen tässä tapauksessa ikiunta lemmikillesi. Koiran iäksi 13 vuotta on paljon. Koirasi on vanhus ja hänelle on annettava hyvä kuolema. Jos koirasi parasta ajattelet niin nukutus on oikea valinta.

Minulla oli joskus naapuri joka pitkitti liian kauan koiransa elämää, oli viimeiset ajat sokea ja kuuro, koiralla oli lääkityksiä. Mielestäni viimeinen vuosi oli koiralle kidutusta. Armollista olisi päästä koira kärsimyksistään.

Olen samaa mieltä myös ihmisen suhteen, jokaisella parantumattomasti vaikeasti sairaalla pitäisi olla oikeus valita eutanasia. 

Vierailija
17/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Taannoin tein hyvin raskaan päätöksen viedä piikille 17-vuotiaan kissani. Tilanne vahva epäilys vatsakasvain, munuaisissa ongelmaa, valmiiksi oli jo dementiaa. En kokenut aiheelliseksi tehdä ultraa diagnoosin varmistamiseksi, tahi syöpähoitoja. Jos olisi ollut epäilys pelkästä munuaisvaivasta, sitten olisin varmaan hoitoja jatkanut. En koe, että raha oli tässä se ratkaisevin, vaikka sekin vaikutti kyllä. 

Vierailija
18/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella omistajalla on oma rajansa. Katso sitä koiraa. Miltä se näyttää? Jos yhtään epäröit, lopeta. Mikäli koet koiran selviävän sitten jatkat. Valitettavasti useat eläinlääkärit myy jopa halvaantuneelle eläimelle turhia hoitoja, siksi omistajan pitää itse tehdä se päätös.

Vierailija
19/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläinrakas ja suosittelen tässä tapauksessa ikiunta lemmikillesi. Koiran iäksi 13 vuotta on paljon. Koirasi on vanhus ja hänelle on annettava hyvä kuolema. Jos koirasi parasta ajattelet niin nukutus on oikea valinta.

Minulla oli joskus naapuri joka pitkitti liian kauan koiransa elämää, oli viimeiset ajat sokea ja kuuro, koiralla oli lääkityksiä. Mielestäni viimeinen vuosi oli koiralle kidutusta. Armollista olisi päästä koira kärsimyksistään.

Olen samaa mieltä myös ihmisen suhteen, jokaisella parantumattomasti vaikeasti sairaalla pitäisi olla oikeus valita eutanasia. 

Itkuhan tässä taas pääsi. Tämä on se helvetillisin asia lemmikin omistamisessa. Joku päivä voi joutua tekemään päätöksen antaa toisen mennä. Ja se on ihan kauhea päätös ja vastuu. Sitä asettaa tavallaan itsensä jonkun jumalan asemaan vastentahtoisesti. Samalla se kuuluu siihen vastuuseen, kun eläimen ottaa. Äärimmäinen rakkauden osoitus on sekin, ettei pitkitä toisen kärsimystä. 

Vierailija
20/24 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkuhan tässä taas pääsi. Tämä on se helvetillisin asia lemmikin omistamisessa. Joku päivä voi joutua tekemään päätöksen antaa toisen mennä. Ja se on ihan kauhea päätös ja vastuu. Sitä asettaa tavallaan itsensä jonkun jumalan asemaan vastentahtoisesti. Samalla se kuuluu siihen vastuuseen, kun eläimen ottaa. Äärimmäinen rakkauden osoitus on sekin, ettei pitkitä toisen kärsimystä. 

Sairainta tässä on varsinkin ketjuklinikoiden tapa hyväksikäyttää omistajien hätää. Pienemmillä klinikoilla sanotaan suoraan tai joskus ollaan kokonaan sanomatta.

Eläin luottaa siihen ettei sille tuoteta tuskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme