Miksi ateistit ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena
jos joku uskoo Jumalaan? Eihän se heidän ateistien elämää liikauta millään tavalla? Samalla ihmettelen noita vihakommentteja tuossa tsunamidoku-ketjussa joissa jotkut suuren onnettomuuden kohdatessa kertovat uskovansa jumalaan ja taivaaseen. Että miksi sen ääneen sanominen aiheuttaa ateisteissa hirvittävän vihan ja raivon ja he alkava suoltaa ala-arvoista vihapuhetta tätä "uskovaista" kohtaan? Ei voi kuin ihmetellä.
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:08"]
Ei se ole henkilökohtainen loukkaus. Uskonnollinen ajattelu on vain virheellistä ajattelua, ja virheellinen ajattelu on syytä korjata.
[/quote]
Tämä.
Naurettavaa uskoa taikoihin 2000-luvulla.
Parhaat ystäväni ovat ateisteja. Yhden kanssa ollaan sovittu ettei jankata uskonasioista koska hän menee siitä kiihdyksiin, toisen kanssa pystytään keskustelemaan jonkin verran mutta meillä on niin paljon muuta yhteistä (mm. rakkaus metallimusiikkiin :] )ettei siihen tule kiinnitettyä paljoakaan huomiota, kolmannen kanssa puhutaan useinkin uskonnoista, Raamatusta ja jumaluskosta sekä uskonnottomuudesta. Kun kumpikaan ei ole fanaattinen vaan paremminkin järkeilijä ja molemmat kestävät sen että toinen ajattelee toisin niin nuo keskustelut ovat palkitsevia molemmille.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:08"]
Ei se ole henkilökohtainen loukkaus. Uskonnollinen ajattelu on vain virheellistä ajattelua, ja virheellinen ajattelu on syytä korjata.
[/quote]
Tämä.
Naurettavaa uskoa taikoihin 2000-luvulla.
[/quote]
Miten "korjaatte" sellaisen ihmisen maailmankatsomuksen, joka on syvästi kokenut kohtaamisen Jumalan kanssa? Ja miksi toisten usko pitää korjata, jos se ei vaikuta omaan elämään?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:25"]Ostin joululahjaksi uskovaiselle sisarelleni Dawkinsin Jumalharha-kirjan! [/quote] Tuo kirja kannattaa kaikkien tämänkin ketjun uskovaisten lukea. Lainatkaa vaikka kirjastosta täysin ilmaiseksi ja lukekaa avoimin mielin.
[/quote]
Lainatkaa te ateistit sitten Raamattu tai Uusi testamentti ja lukekaa avoimin mielin :)
[/quote]
Idiootti. Luuletko etteivät ateistit ole lukeneet raamattua? Tai koraania? Itse tiedän enemmän raamatusta ja kristinuskosta kuin moni uskovainen ja silti olen ja tulen aina olemaan ateisti. Olen lukenut myös koraanin ja sitä ei ole moni kristitty lukenut. (pelkäävät jopa koskea koraaniin)
[/quote]
Kiva tapa sulla vastata. Antaa hyvän kuvan susta. Eipä tee paljon mieli sun kanssa enää keskustella. Mutta tiedän kyllä, että moni ateisti EI ole lukenut Raamattua. Meidän työpaikka on esim. täynnä sellaisia. Samoin minun ei-uskovat kaverini. Osa taas on lukenut sieltä täältä ja sitten vääristellen siteeraa yksittäisiä jakeita.
[/quote]
Miten tuo "vääristellen siteeraa yksittäisiä jakeita" eroaa nykyisestä luterilaisuudesta? Poimitaan rusinat Raamatusta.
Kaikki minun tuntemani ateistit ovat Raamatun lukeneet ja suhtautuvat uskontoihin avomielisesti ja ovat valmistautuneet ja valmiit keskustelemaan asiallisesti aiheesta. En ole koskaan haukkunut yhtäkään uskovaa idiootiksi, mutta minun on kerrottu palavan helvetin tulessa kuolemani jälkeen. Vaikka en helvettiin uskokaan, on silti epäkohteliasta ja loukkaavaa, että minulle toivotaan pahaa, johon toivottaja itse uskoo.
Yksikään ateistisukulaiseni ei ole suurimmassakaan hädässä kääntynyt uskoon ja ovat kuolleet rauhallisina, edelleen uskomatta. Sairaalapastorin vierailusta kieltätyivät.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:59"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:49"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:41"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:32"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:25"]Ostin joululahjaksi uskovaiselle sisarelleni Dawkinsin Jumalharha-kirjan! [/quote] Tuo kirja kannattaa kaikkien tämänkin ketjun uskovaisten lukea. Lainatkaa vaikka kirjastosta täysin ilmaiseksi ja lukekaa avoimin mielin. [/quote] Lainatkaa te ateistit sitten Raamattu tai Uusi testamentti ja lukekaa avoimin mielin :) [/quote] Idiootti. Luuletko etteivät ateistit ole lukeneet raamattua? Tai koraania? Itse tiedän enemmän raamatusta ja kristinuskosta kuin moni uskovainen ja silti olen ja tulen aina olemaan ateisti. Olen lukenut myös koraanin ja sitä ei ole moni kristitty lukenut. (pelkäävät jopa koskea koraaniin) [/quote] Kiva tapa sulla vastata. Antaa hyvän kuvan susta. Eipä tee paljon mieli sun kanssa enää keskustella. Mutta tiedän kyllä, että moni ateisti EI ole lukenut Raamattua. Meidän työpaikka on esim. täynnä sellaisia. Samoin minun ei-uskovat kaverini. Osa taas on lukenut sieltä täältä ja sitten vääristellen siteeraa yksittäisiä jakeita. [/quote] Itsehän aloitit haukkumisen. Ateistit eivät vain ole koskaan lukeneet raamattua ja siksi eivät tajua kristinuskon hienoutta... Itse taas et suostu edes avaamaan kirjaa joka voisi valottaa ateistien ajatuksia. [/quote] Ehkä SÄ olet lukenut Raamattua, mutta MONI MUU ATEISTI EI OLE! Koeta ymmärtää. Et ole maailman napa. [/quote] Väittäisin että suurin osa ateisteista ja uskonnottomista on tutkinut esim. raamattua ja kristinuskoa ja se on sitten osaltaan myötävaikuttanut ateismiin/uskonnottomuuteen. Noin pääsääntöisesti ateisteilla ja uskonnottomilla on vankemmat perustiedot uskonnoista kuin uskovaisilla, joille uskovaisuus on joko vanhempien peruja (esim. tapauskovaisuus "koska muutkin kuuluvat kirkkoon" "niin on aina ollut" jne.) tai sitten on hurahdettu johonkin lahkoon jossa usein kaikki oma ajattelu tuomitaan ja raamattua tulkitsee vain lahkon johtoporras. [/quote] Jos pidät kaikkia uskovaisia joko vanhempiaan tahdottomasti seuraavina tapauskovaisina tai omaan ajatteluun kykenemättöminä lahkolaisina, sekin on yhtä alentuvan ennakkoluuloinen näkemys kuin uskomus, etteivät ateistit tunne Raamattua.
[/quote]
Paitsi että ateistit yleensä tuntevat raamattua, jopa vähän paremmin kuin uskovaiset.
[/quote]
Paitsi etten kiistänytkään sitä, vaan huomautin, että kaikki uskovaiset eivät ole lahkolaisia tai tapakristittyjä.
Kyllähän se Raamattu on pääsyyllinen tähänkin asiaan. Sinne on lisäilty kirkolliskokouksessa mitä halutaan ja kirjoitukset pohjautuvat löyhästi tositapahtumiin.
On järkyttävää miten moni kristitty ei löydä kirjastaan sitä punaista lankaa, eli Jeesuksen asennetta.
Kirjassa on naurettava vanhatestamentti höpöpaskajuttuineen ja siihen äkkinäinen ateisti mielellään takertuu.
Ihmeellistä miten ne kristityt jotka sillä kirjallaan hakkaavat toisia päähän, eivät ole tajunneet sitä Fariseus(kirjanoppineen mulkut joille Jeesus naureskeli päin naamaa, nyky ajan Päivi Räsäset) juttua oikein. Sellaisilla ihmisillä on kädessään simpukasta ne kuoret ja mätä löllöke, eikä helmeä.
Sillä löllerosälällä on aika turha takoa mitään järkeä pehmeäpäiseenkään ateistiin, jolla ei ole muuten minkään näköistä abstraktia ajattelukykyä itselläänkään, mitä tulee maailmankaikkeuden rakenteen pohtimiseen.
Jos minulle jankattaisiin loputtomasti, että sänkyni alla on mörkö, niin totta helvetissä vetäisin jossain vaiheessa herneen nenään.
Minkä takia teitä uskovaisia pitäisi kunnioittaa ja arvostaa? Miten te poikkeatte mörköjä pelkäävästä mielipuolesta?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:07"]
jos joku uskoo Jumalaan? Eihän se heidän ateistien elämää liikauta millään tavalla? Samalla ihmettelen noita vihakommentteja tuossa tsunamidoku-ketjussa joissa jotkut suuren onnettomuuden kohdatessa kertovat uskovansa jumalaan ja taivaaseen. Että miksi sen ääneen sanominen aiheuttaa ateisteissa hirvittävän vihan ja raivon ja he alkava suoltaa ala-arvoista vihapuhetta tätä "uskovaista" kohtaan? Ei voi kuin ihmetellä.
[/quote]
Mistä sä tollasta skeidaa olet saanut päähäsi. Suurinta osaa ateisteista ei häiritse pätkääkään mihin uskot.
Näin minäkin. Tasan siihen saakka, kun alat käännyttämään minua ja lyöt raamatullasi päähän mitätöiden mun arvovalintani.
Otan sen uskovan ihmisen henkilökohtaisena naiviutena ja juvenaalisuutena, sekä merkkinä henkilöstä joka haluaa ja tarvitseekin ulkopuolista tukea minuuteensa. Loukkaus, ehei missään nimessä. Maailma olisi ateistille upea paikka jos uskovaiset oikeasti noudattaisivat omia oppejaan - eläisivät siveästi, eivät tuomitsisi ja kääntäisivät toisenkin posken. Mutta ei, on se ensimmäinen kivi aina heitettävä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:08"] Ei se ole henkilökohtainen loukkaus. Uskonnollinen ajattelu on vain virheellistä ajattelua, ja virheellinen ajattelu on syytä korjata. [/quote] Tämä. Naurettavaa uskoa taikoihin 2000-luvulla. [/quote] Miten "korjaatte" sellaisen ihmisen maailmankatsomuksen, joka on syvästi kokenut kohtaamisen Jumalan kanssa? Ja miksi toisten usko pitää korjata, jos se ei vaikuta omaan elämään?
[/quote]
Emme mitenkään.
Hihhulin kanssa on ihan turhaa väitellä -ei se usko järkipuhetta. Kun päässä on vikaa niin antaa olla.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:10"]Jos minulle jankattaisiin loputtomasti, että sänkyni alla on mörkö, niin totta helvetissä vetäisin jossain vaiheessa herneen nenään.
Minkä takia teitä uskovaisia pitäisi kunnioittaa ja arvostaa? Miten te poikkeatte mörköjä pelkäävästä mielipuolesta?
[/quote]
Entäs ne uskovat, jotka eivät jankuta?
On aika kaamea vitsaus, että maailma on täynnä ihmisiä, jotka uskovat asioihin, joista ei voi saada tietoa. Tämä johtaa väistämättä monenlaisiin ongelmiin verrattuna tilanteeseen, jossa keskitytään senhetkiseen tiedon tasoon. Ihmiset ovat esittäneet noin 5000 jumaluutta. Nämä kaikki ovat yhtä arvokkaita ja hyödyllisiä.
Tässä ketjussa on enimmäkseen yleistyksiä ja uskomuksia ateisteista ja uskovaisista "vastapuolelta" katsottuna. En voi mitenkään allekirjoittaa noita yleistyksiä koska tunnen ja olen tavannut niin monenlaisia uskovia ja ateisteja että tiedän molempiin ryhmiin mahtuvan kaikenlaisia ihmisiä ja monenlaisia suhtautumisia. Tuntuu että monetkaan täällä eivät ole oikeassa elämässä tunteneet oikeasti ihmisiä joiden vakaumus on erilainen kuin heidän omansa, mielipiteet on omaksuttu lukemalla jostain.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:35"]
Ja edelleen sama ateisti 55: Olen lukenut Raamatun ja käynyt rippikoulun. Olen tutkinut koraania ja monia muiden uskontojen pyhiä tekstejä. En voi uskoa ihmisten kirjoittaman kirjan sanomaan joka on täynnä ristiriitaisuuksia ja joka on nykyihmiselle vanhentunut. Raamattu ei ole edes historiallisesti pätevä lähde, sillä lähteen tulisi olla kirjoitettu samaan aikaan kuin tapahtunut. Moraali ja etiikka ovat uskosta riippumattomia. Jeesuksen opetuksiin "uskon", mutta ne opetukset eivät ole uniikkeja kristinuskolle.
[/quote]
Alekstanteri Suuren elämäkerta kirjoitettiin lähes tuhat vuotta hänen kuolemansa jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:12"]
Otan henkilökohtaisena loukkauksena sen että joku ajattelee minun olevan huonompi ja moraalittomampi ihminen koska en usko. En ole koskaan vielä tavannut kristittyä joka pitää ateisteja yhtä arvokkaina ja yhtä moraalisina kuin kristittyjä.
[/quote]
Nyt en ymmärrä, anteeksi vain. Miten niin joku ajattelee sinun olevan huonompi? Sitten ymmärrän jos joku uskis sanoo sinulle päin naamaa että tuomitsee sinut, mutta jos joku hiljaa sisimmässään suuren hädän keskellä kirjoittaa että hänelle, huom. HÄNELLE lohtua tuo usko jumalaan, niin miten saat siitä väännettyä että hän ajattelee sinun olevan huonompi??
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:12"]
Otan henkilökohtaisena loukkauksena sen että joku ajattelee minun olevan huonompi ja moraalittomampi ihminen koska en usko. En ole koskaan vielä tavannut kristittyä joka pitää ateisteja yhtä arvokkaina ja yhtä moraalisina kuin kristittyjä.
[/quote]
No nyt olet. Tosin vain näin virtuaalisesti.
[/quote]
Ja tässä tapaat toisenkin!
[/quote]
Täällä kanssa yks :)
Tästäkin ketjusta huomaa miten ikävästi ateistit kommentoivat: haukutaan uskovia tyhmäksi, Jumalaa mielikuvitusolennoksi ja tekeydytään itse ylimielisesti kanssaihmisiä paremmaksi. En ihmettele että ateisteista saa paskamaisen kuvan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:32"]
Tästäkin ketjusta huomaa miten ikävästi ateistit kommentoivat: haukutaan uskovia tyhmäksi, Jumalaa mielikuvitusolennoksi ja tekeydytään itse ylimielisesti kanssaihmisiä paremmaksi. En ihmettele että ateisteista saa paskamaisen kuvan.
[/quote]
Se voi olla, että tietyn tyyppiset ateistit ovat eniten äänessä näillä keskustelupalstoilla. Sitten menee maine kaikilta. Samalla lailla raamatullapäähänhakkaajat ovat netissä liian näkyvillä.
Elämä kannattaa elää niin, että kuoleman jälkeen ei ole mitään. Ei mitään naurettavia rangaistuksia lapsenraiskaajille ja murhaajille. Ottakaa elämästä irti nyt kaikki ja kokekaa elämyksiä, mutta älkää jääkö kiinni, koska jokainen hetki on kohta ohi ja eletty. Köyhälsi jäämällä ja hyviä tekoja tekemällä ei palkkaa saa kuoleman jälkeen. On vain nyt ja tässä ja nautinto keinolla millä hyvänsä ja kuoleman jälkeen ikuinen tyhjyys.
Toivottavasti jokainen ateisti ja kristitty valaistuu nyt tästä ketjusta ja ymmärtää että kristityn ja ateistin ei tule olla ystäviä keskenään eikä varsinkaan aviopuolisoita. Sanon nimenomaisesti kristityt koska minulla ei ateistina koskaan ole ollut ongelmia muslimien tai buddhalaisten kanssa, vain kristityiden.