Vinkkejä lentomatkustamisen sujuvuuteen
Ollaan lähdössä perheen kanssa (neljä henkilöä) heti joulun jälkeen uudeksi vuodeksi Eurooppaan sukuloimaan. Edellisestä lentomatkastamme taitaa olla pari vuotta. Yritimme eilen illalla muistella ja kaivella netistä lähtöselvitys ym. asioita ja aikatauluja. Onko täällä ketään kuka osaisi antaa hyviä vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä kannattaa tehdä ja jättää tekemättä. Kaipaamme vinkkejä etenkin lähtöselvityksen, matkatavaroiden, turvatarkastuksen, lähtöportin ja aikataulujen osalta. Menemme yhdellä välilaskulla ja palaamme suoralla lennolla.
Kommentit (29)
Mitä tälläiseen nyt voi oikein sanoa?
Hoidat lähtöselvityksen, netissä tietysti jos ja kun sellainen vaihtoehto on... sitten kentällä jätätte ruumaan menevät matkatavarat "Baggage drop" tiskille jonka jälkeen menette turvatarkastukseen (muista nestesäännöt). Tarkasta lähtöportti lentokentän näyttötauluista vaikka se siinä boarding passissa onkin merkitty (se voi muuttua) ja olkaa portilla viimeistään boarding passiin merkityn "boarding time" aikaan.
Kolmosella hyvät ohjeet. Lisäksi, menkää kentälle riittävän ajoissa, niin ei tarvitse stressata. Pari tuntia ennen koneen lähtöä saa kulumaan ihan helposti, joko pakollisiin juttuihin tai sitten kahvitteluun ja siirtymiin.
Ja siitä lähtöportilta ei tarvitse ensimmäisenä rynniä sinne koneeseen. Paljon mukavampaa on mennä viimeisten joukussa, niin ei tarvitse sietää sitä käytävillä riekkuvien ihmisten mölinää. Ja kone lähtee saman tien.
Ota mukaan pelkät käsimatkatavarat. Sukulaisvierailulle riittää aivan varmasti, koska voitte varmasti pestä koneellisen pyykkiä majapaikassanne. Ja uusivuosi nyy on niin lyhyt aika, ettei se välttämättä ole edes tarpeen.
Laittakaa pyjamat päälle jo kentällä jos on yölento. Koneessa on ahdasta vaihtaa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:48"]
Ja siitä lähtöportilta ei tarvitse ensimmäisenä rynniä sinne koneeseen. Paljon mukavampaa on mennä viimeisten joukussa, niin ei tarvitse sietää sitä käytävillä riekkuvien ihmisten mölinää.
[/quote]
Joo, kivempi kiivetä vieruskavereiden yli sille omalle penkille.
Ota mukaan pelkät käsimatkatavarat. Sukulaisvierailulle riittää aivan varmasti, koska voitte varmasti pestä koneellisen pyykkiä majapaikassanne. Ja uusivuosi nyy on niin lyhyt aika, ettei se välttämättä ole edes tarpeen.
[/quote]
Kellä riittää kellä ei. Minulla esim. jo kaveratarvikkeista (järkkäri putkineen) tulee repullinen tavaraa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:51"]
Ja siitä lähtöportilta ei tarvitse ensimmäisenä rynniä sinne koneeseen. Paljon mukavampaa on mennä viimeisten joukussa, niin ei tarvitse sietää sitä käytävillä riekkuvien ihmisten mölinää.
[/quote]
[/quote]
No minä olen sen verran viisas, että varaan jo kotona paikat koneesta ja niin, että ei tarvitse kiivetä yhtään mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:56"]
[/quote]
[/quote]
No minä olen sen verran viisas, että varaan jo kotona paikat koneesta ja niin, että ei tarvitse kiivetä yhtään mihinkään.
[/quote]
No kaikki nyt ei vaan tykkää istua siinä käytävän vieressä.
Ota mukaan pelkät käsimatkatavarat.
[/quote]
Ja osta dödöt, shampoot, hoitoaineet, hammastahnat, meikit ja muu kosmetiikka paikan päältä.
Halvemmaksi ja kätevämmäksi tulee ottaa se ruumaan menevä matkalaukku mukaan.
Mä teen aina etukäteen check innin, jos se on vaan mahdollista. Samalla voi yleensä varata mieluisat istumapaikat koko porukalle. Tykkään myös olla ajoissa kentällä, ettei tarvitse hötkyillä ja voi rauhassa vaeltaa ja katsella (yleensä) iloisia matkalle lähteviä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No en istu siinä käytävän vieressä, johan sanoin, että varaan paikat etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:58"]
Ota mukaan pelkät käsimatkatavarat.
[/quote]
Ja osta dödöt, shampoot, hoitoaineet, hammastahnat, meikit ja muu kosmetiikka paikan päältä.
Halvemmaksi ja kätevämmäksi tulee ottaa se ruumaan menevä matkalaukku mukaan.
[/quote]
Kaikki viikon reissussa tarvittava kosmetiikka ja muut nesteet mahtuvat mainiosti käsimatkatavaroihin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 15:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No en istu siinä käytävän vieressä, johan sanoin, että varaan paikat etukäteen.
[/quote]eli könyät sen käytäväpaikalla istuvan yli omalle paikallesi.
Mun mielestä kyllä vähän turhaa ostaa meikit/kosmetiikka paikan päältä.. Roskiinko ne sitten laitetaan muutaman päivän käytön jälkeen? Helpostihan nuo ottaa mukaan käsimatkatavaraan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:03"]
Kaikki viikon reissussa tarvittava kosmetiikka ja muut nesteet mahtuvat mainiosti käsimatkatavaroihin.
[/quote]
No aika taikuri saat olla, että siihen 100 ml:n mahdutat kaiken kosmetiikan ja nesteet. Jo normikokoinen dödö (lasketaan nesteeksi) on sen 50 ml.
Parissa vuodessa lentokentällä asiointi on siirtynyt yhä enemmän itsepalvelun suuntaan, riippuu toki lentoyhtiöstä mutta todennäköisesti check-in ja baggage drop täytyy tehdä itse automaateilla. Ohjeistus on kuitenkin hyvä ja helppo seurata. Matkalle kannattaa varata jotain mieluista tekemistä, Euroopan sisälläkin lennot saattaa muuten olla puuduttavia kun on sidottuna pieneen penkkitilaan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:08"]
[/quote]
No aika taikuri saat olla, että siihen 100 ml:n mahdutat kaiken kosmetiikan ja nesteet. Jo normikokoinen dödö (lasketaan nesteeksi) on sen 50 ml.
[/quote]
Yksittäinen pakkaus saa olla sen 100ml, niitä saa olla vaikka viisi kunhan mahtuvat siihen minigrip-pussiin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:08"]
[/quote]
[/quote]
Siis eihän yhteismäärä ole 100ml..? Vaan se litran(?) pussi joissa maksimissaan 100 ml pulloja. Eihän sinne mitään jättimegaextrahypersäästö shamppoota mahdu, mutta itsellä on ihan jo kuntosalikäyttöönkin sellaisia pieniä täytettäviä pulloja, ne on helppo ottaa matkallekin mukaan. Ymmärrän toki jonkun dödön oston paikan päältä, mutta että ostaisi jotain ripsareita/meikkivoiteita yms. niin sitä en oikein hokaa.
Vähän matkustelevaa porukkaa tällä palstalla?