Joo hyvää matkan alkua vaan Helsinki-Vantaalta!?! Ettekö te osaa lukea etukäteen matkustajamääriä??!
Menin 2 tuntia ennen kentälle, käsimatkatavaroilla. Lippujen chekaus ei sitten iiiihan juu onnistunut: siitä koneesta oli loppunut printtipaperi, eikä ne muuten toimineet muutenkaan.
Aula mustanaan väkeä. Sitten jonottamaan ihan vaan tiskille itselleen lippua hakemaan. Edellä jonossa onkin lähdössä joku suurperhe vissiinkin isiensä maille lomaileen: isoisomuori rullatuolissa ja kukaan ei puhu mitään kieltä. Jono ulko-ovelle.
Ja kun siitä pääsee vihdoin niin tuvatarkastus on tukossa.
Niin monet, monet lapsiperheet olikin päättäneet lähteä reissuun myöskin: pikkulaukkuja, vaatenyssäköitä, maskotteja, tavaraa…
Kun pääsin portille juosten, niin boarding olikin jo käynnissä.
Että jumalauta terveisiä vaan sinne niille tunareille, jotka tasan varmasti pystyy lukemaan kaikki bookkaukset ja lentojen määrät etukäteen jos vaan viitsisivät!! Että ei voi tulla yllärinä ruuhka, ei vaan voi.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne voi lukea etukäteen?
Tässä tarkoitetaan lentokentän henkilökuntaa ja he tietävät matkustajamäärät, mutta eivät ole lisänneet lomien ajaksi henkilökuntaa jolla voisi välttää ruuhkautumista.
eri
Ne sai kaikki kenkää kun korona alkoi. Onko lisää kysyttävää?
Miksi eivät palkanneet lisää henkilökuntaa kun koronan jäljiltä ollaan palautumassa normaaliin.
Lisää älyttömiä viisasteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mennyt kentälle hyvissä ajoin?
Stanan puusilmä; etkö osaa lukea? Olin siellä 2 kokonaista tuntia ennen. Ko. hommaan menee normaalisti n 45 min ja on portilla.
Pysy sinä siellä Rumpanperällä, äläkä lähde maailmalle yrittämään ollenkaan. Ilman sisälukutaitoa täällä ei pärjää.
Jos itse olisin lähdössä syyslomateissulle, varaisin kyllä kolme tuntia tietäen, että kaikki muutkin eteläsuomalaiset ovat lähdössä syyslomareissulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne voi lukea etukäteen?
Tässä tarkoitetaan lentokentän henkilökuntaa ja he tietävät matkustajamäärät, mutta eivät ole lisänneet lomien ajaksi henkilökuntaa jolla voisi välttää ruuhkautumista.
eri
Kuulepas viisastelija. Koronakurimuksen jälkeen henkilökunnan lisääminen ei ole mikään pikkujuttu. Kyllä siellä henkilökuntaa on ihan riittävästi, matkustajakin voi käyttää järkeään ja loma-aikana mennä itse ajoissa kentälle.
Poikani oli turvatarkastajana Hki-Vantalla kevääseen 2020 asti. Sitten alkoivat lomautukset, tietysti. Hän lähti muulle alalle aika nopeasti, ja viimeisimmän tiedon mukaan näin teki suurin osa hänen entisistä työkavereistaankin. Nyt sitten Airprolla onkin iso ongelma saada jostain revittyä riittävä määrä koulutettua väkeä sinne turvatarkastukseen - siihen hommaan vaaditaan mm. turvallisuusselvitystä, vaarallisten aineiden opiskelua ja monta muuta juttua, mitä ehkä ei tule ajatelleeksi. Eli uusien rekrytointikin vie aina jonkin aikaa. Itse olen tosi iloinen, ettei hän ole enää tuolla, aika riistomeininkiä oli. Huono palkka ja oudot työvuorot.
Eikös niintä chekkaus automaatteja ole siellä useampia? Ei kait sen yhden koneen paperin loppuminen estä käyttämästä viereistä? Mutta ymmärrän kyllä, että kun homma lähtee menemään poskelleen, niin kaikki pienetkin vastoinkäymiset kiristävät hermoja. Jonottaminen ja lentokenttien ihmismassat eivät erityisemmin minuakaan innosta. Sivistyneesti käyttäyvät ihmiset eivät tuota ongelmia, mutta känniääliöt, huutavat ja riehuvat lapset, jne. nostavat verenpainetta todella nopeasti.
? Me tehdään chekkaus aina itse, edellisenä iltana jo omalta puhelimelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stanan puusilmä; etkö osaa lukea? Olin siellä 2 kokonaista tuntia ennen. Ko. hommaan menee normaalisti n 45 min ja on portilla.
Pysy sinä siellä Rumpanperällä, äläkä lähde maailmalle yrittämään ollenkaan. Ilman sisälukutaitoa täällä ei pärjää.Oletpa sinä kierroksilla.
No kun se lomailu on niin rentouttavaa. Tässähän meillä nyt on rento ap. Millainen lienee normaalisti tai stressaantuneena.
Tuliko tosiaan yllärinä että on syyslomakausi?
Periaatteessahan tuo 2h pitäisi riittää mutta mä menen 3h etukäteen koska noita ylläreitä nyt vaan tulee vähän väliä siellä kentällä, tai jo matkalla kentälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy sinä siellä Rumpanperällä, äläkä lähde maailmalle yrittämään ollenkaan. Ilman sisälukutaitoa täällä ei pärjää.Sun ulosanti on sitä luokkaa, ettei ihan normaali sisälukutaito riitä.
-ohis
Hauska kuvitella sitä, kun ap:llä menee töissä hermot, siinä saa kaikki olla korvat punaisina. :D
Voi ei, ja mun 80v superhidas äiti änkeää ens viikolla tonne, kun Espanjaan pakko päästä
Vierailija kirjoitti:
Nyt korona-aikana tämä ei onnistu kaikilla lentoyhtiöillä, Finnairilla kyllä.
Työntekijöistä:
Osa sai kenkää ja osa lomautetuista löysi muuta tilalle 1,5 vuoden aikana. Kentälle ei saa kiireapua lyhyellä varoajalla ihmisistä, joilla ei jo ennestään ole kaikkia tarvittavia lupia ja osaamista. Lisäksi firmoilla edelleen valtavat säästöpaineet henkilöstökuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit sitten itse päättänyt lähteä reissuun koulujen syyslomalla?
No joopa, näin vissiin joo. Jotkut meistä käy töissä ja ihan pitää lähteä joskus suonpohjanperäjokea kauemmaksi! Ja siinä ei oikein kysellä että onko pikkupilttisillä lomaa vai ei.
Sitä olettaa että lentokentällä JOKU katselis työvuoroja ja miehityksiä vaikkapa näitä lapsosten lomia silmällä pitäen. Etukäteen ihan.
Koko kentän hierarkiassa halvimmat ja paskimilla soppareilla työssä olevat voidaan kutsua hommiin juurikin niitä ruuhkia purkamaan.
Jos olisin myöhästynyt tältä lennolta, olisi se maksanut minulle tuhansia euroja ja muille enemmän.
Kylläpäs sinä nyt olet Tärkeä ihminen.
Työvoimapula! Ei niitä työntekijöitä taiota tuosta vaan ruuhkahuippuja varten. Maailma on muuttunut.
Vaikuttaa keksityltä, minä kyllä tiedän, jutulta. Taisi olla pitkästyttävä hetki ja piti keksiä jotain ja päätit "lähteä trendikkäästi matkalle" ja sitten kiristit verkkahousujen kuminauhaa ja menit parvekkeelle tupakalle.
Mihin ap tarvitsi printatun paperin? Check Inin voi tehdä etukäteen.
Onko joku koululaisten syyslomien aikataulu jotain sellaista aivan yleismaailmallista tietoa, että se pitäisi kaikkien tietää? Ja suunnitella työmatkat ja tekemiset sen mukaan? Juuei.
Tuttavapiirissäni ei ole kuin joku kummilapsen pikkusisko kouluikäinen. Mistä tuommoisia ehtii kukaan töitä tekevä selvittämään?
En käy kylpylöissä enkä rantalomilla, en huvipuistoissa, en ikinä millään laivaristeilyillä,missä näitä lomailijoita voisi parveilla.
Haluan vaan ehtiä normaalissa ajassa aamun lentoon sen kentän läpi.
Ne automaatit ei mitkään toimineet T2:n aulassa, finskin selvitykset. Että oli kait sitten paperi loppunut han keskitetysti kaikista.
Voitko ap vastata noihin varmaan kymmeneen viestiin, jossa kysytään, miksi et hoitanut tuota edellisenä iltana jo? Koska joku älylaitehan sulla on pakko olla, kun tännekkin itket. Ja jos olet Noin Tärkeä Ihminen, miten ihmeessä sulla ei platina-korttia jolla luikahtaa jonojen ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt korona-aikana tämä ei onnistu kaikilla lentoyhtiöillä, Finnairilla kyllä.
Ja silti täytyy matkustusasiakirjat tiskillä näyttää, eli rokotepassi, testitulokset jne. Sama noissa self check ineissä
No joopa, näin vissiin joo. Jotkut meistä käy töissä ja ihan pitää lähteä joskus suonpohjanperäjokea kauemmaksi! Ja siinä ei oikein kysellä että onko pikkupilttisillä lomaa vai ei.
Sitä olettaa että lentokentällä JOKU katselis työvuoroja ja miehityksiä vaikkapa näitä lapsosten lomia silmällä pitäen. Etukäteen ihan.
Koko kentän hierarkiassa halvimmat ja paskimilla soppareilla työssä olevat voidaan kutsua hommiin juurikin niitä ruuhkia purkamaan.
Jos olisin myöhästynyt tältä lennolta, olisi se maksanut minulle tuhansia euroja ja muille enemmän.