Jaahas, sain selville tyttäreni (11v) olevan koulukiusaaja...
Vituttaa ihan kamalasti. Itse olin lapsena rajusti koulukiusattu, enkä ole vieläkään kunnolla toipunut siitä + muistoksi sain mielenterveysongelmia, yritin itsemurhaa ja jouduin käymään terapiassa ja psykiatrilla. No, suurin osa on kuitenkin jo takanapäin, eli ihan tasapainoinen ihminen nykyään olen. Itse en toivoisi kiusatuksi joutumista kenellekään. MUTTA! Tänään aikaisemmin sain soiton tytön opettajalta. Tyttöni on siis kiusannut jo KOLME KUUKAUTTA erästä heidän luokan vähän ujompaa ja hiljaista tyttöä! Olen ihan kamalan järkyttynyt ja syvästi pettynyt tyttäreeni. Heti kun hän tuli kotiin pidin hänelle tiukan puhuttelun. Hänhän voisi pahimmassa tapauksessa olla se lopullinen syy jonkun itsemurhaan! Käskin tytön vannomaan, ettei hän enää IKINÄ kiusaisi ketään. Olen niin pettynyt, niin surullinen, niin järkyttynyt... Luulin kasvattaneeni hänet hyvin, muttei näköjään! Pitäisikö soittaa tytön isälle (emme ole yhdessä) ja keskustella hänen kanssaan asiasta? Tai oman mieheni? Onneksi minun toinen lapseni (7-vuotias poika) ei ainakaan vielä ole alentunut tuollaiseen...
Kommentit (84)
Ihana ap, että oikeasti otit asian puheeksi! Itsekin, jos poikani joskus paljastuu koulukiusaajaksi otan asian heti puheeksi ja sovin vaikka kiusatun vanhempien kanssa tapaamisen että lapseni saa katsoa kiusattua silmästä silmään ja pyytää läsnäolijoiden edessä anteeksi.
Stna.
Kerroppa tyttärellesi mitä sinun kiusaajasi sai sinun elämääsi vaikutettua, ihan rauhallisesti ja myötätuntoisesti. Sano ettei hänen tarvitse olla ko henkilön paras kaveri tms, muuta kiusaaminen jättää loppu elämäksi arvet. Ja koitappa samalla selvittäää (ei selviä yhdellä kerralla) mikä hänellä kiusaamisessa on taustalla. Itse kiusasin koulussa kun tunsin itse olevani niin paska, pakko ottaa joku heikompi uhriksi ja saada todennettua että hän olisi vielä huonompi. Olen todella pahoillani aiheuttamasta murheesta ja nyt kotona on nollatoleranssi kiusaamisen suhteen.
Lukekaa Koulurauhaa-lehden 1/2014 artikkeli: Eskon teoria: Koulukiusaaminen johtaa joukkoväkivaltaan.
Aihetta käsitelty todella perinpohjin ja uusia ajatuksia herättävästi.
Mm kuvaa kiusaamisen ilmönä joka laajenee ajan edetessä. Syistä: vallan tavoittelua ja kateus syynä (esim. alakouluikäisellä toisen vanhemmat kotona enemmän ja aidosti kiinnostuneita lapsensa asioista, lasta huomioidaan yms) Toteaa myös että kiusaajaan EI kannata vedota argumentein " mieti miltä toisesta tuntuu"- kaikki eivät kykene empatiaan (oma kommentti: luonnehäiriö taustalla?)
Koulukiusaaja kakarat ansaitsee niskalaukauksen! Pilaa muiden loppuelämän teoillaan.