Jaahas, sain selville tyttäreni (11v) olevan koulukiusaaja...
Vituttaa ihan kamalasti. Itse olin lapsena rajusti koulukiusattu, enkä ole vieläkään kunnolla toipunut siitä + muistoksi sain mielenterveysongelmia, yritin itsemurhaa ja jouduin käymään terapiassa ja psykiatrilla. No, suurin osa on kuitenkin jo takanapäin, eli ihan tasapainoinen ihminen nykyään olen. Itse en toivoisi kiusatuksi joutumista kenellekään. MUTTA! Tänään aikaisemmin sain soiton tytön opettajalta. Tyttöni on siis kiusannut jo KOLME KUUKAUTTA erästä heidän luokan vähän ujompaa ja hiljaista tyttöä! Olen ihan kamalan järkyttynyt ja syvästi pettynyt tyttäreeni. Heti kun hän tuli kotiin pidin hänelle tiukan puhuttelun. Hänhän voisi pahimmassa tapauksessa olla se lopullinen syy jonkun itsemurhaan! Käskin tytön vannomaan, ettei hän enää IKINÄ kiusaisi ketään. Olen niin pettynyt, niin surullinen, niin järkyttynyt... Luulin kasvattaneeni hänet hyvin, muttei näköjään! Pitäisikö soittaa tytön isälle (emme ole yhdessä) ja keskustella hänen kanssaan asiasta? Tai oman mieheni? Onneksi minun toinen lapseni (7-vuotias poika) ei ainakaan vielä ole alentunut tuollaiseen...
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:43"]
Miten raakoja lapset voi olla :( Käy sääliksi tätä kiusattua tyttöä, luultavasti loppuelämä pilalla. Vetäisin kyllä ympäri korvia omaa lastani jos paljastuisi tällaisen tekijäksi.
[/quote]
Tää se vasta on ihme juttu!! Yllytetään väkivaltaan. 11 vuotiaasta ei ole mitään vastusta ja ehkä 14 vuotias on sellainen joka kykenee jo itseäsikin satuttamaan. Pari vuotta siitä lisää ja tappelut menee rajuiksi ja ne potkut ja lyönnit sattuu. Mun mielestä sä voit repiä sen lattialle ja kevyesti kurittaa tai pitää se siellä niin kauan että varmasti rauhoittuu tai huuhdella pään kylmällä vedellä tai pestä saippualla suuta jne. Hakkaaminen menee ihan yli. Mulla tuli joskus tytön kanssa sellainen tilanne että riideltiin niin että sanoin että vedän sua turpaan ja se sanoi takaisin vetävänsä mua turpaan. No sitten seistiin jo tappeluvalmiina jä mä en olis lyönyt vaan pistänyt sen lattialle. Onneksi siskonsa tuli väliin ja raivosi meidät lopettamaan ja mitään ei tapahtunut. Tarkoitan tällä sitä että se yksikin litsari voi aloittaa vaikka minkä tappelun ja vaikka ei heti aloittaisikaan niin se voi jäädä sen muistiin.
[/quote]
Vitun sekopää sulta pitäis ottaa lapset pois.
[/quote]
Usko pois että mä olen miettinyt aika monta kertaa että mun on mentävä hoitoon. En ole mennyt kun asiat aina tälläisten rajumpien kohtausten jälkeen on olleet kotona hyvin ja elämä rauhoittunut ja kaikki kunnioittaa toisiaan ainakin jonkin aikaa ja kaveeraa ja kaikki on tösi hyvin. Se on erikoinen tunne ja silloin tuntee että ne nimenomaan on mun lapsia.
[/quote]
Mä en olis enää ikinä pystyny luottaan vanhempiini, jos jompi kumpi olisi uhannut vetää mua turpaan. Puhumattakaan siitä, että saman vanhemman mielestä on ok repiä lastaan pitkin lattioita ja upottaa pää vesiämpäriin/suihkuun jne. Pinnallisesti kaikki vois olla tollasen jälkeen ok, mutta perusluottamus olis iäksi mennyt. Hae apua, tollanen ei herranjumala todellakaan ole normaalia.
[/quote]
Tälläiset kuulostaa paljon pahemmalta kuin ne on. Niille nauretaan jälkikäteen ja kai se on enemmänkin siitä kyse mihin ollaan totuttu. Kyllä sen ymmärrän että ihan hirveeltä se voi ulkopuolisen korviin kuulostaa. Kyllä sen tiedän ja ymmärrän ettei ole normaalia.
[/quote]
Multa olisi myös otettu lapset huostaan jos olisin avautunut. Sen jälkeen olisi ollut koko elämä pilalla. Ei kukaan ole halunnut noista sellaista tai muuten ne olisi kertoneet.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]
Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus.
[/quote]
Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi.
[/quote]
ilmeisesti sinun lapsesi kiusaa etkä ota mitään vastuuta? !?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]
Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus.
[/quote]
Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi.
[/quote]
Ai on siis ok repiä kannatusjuliste käsistä potkaista päähän ja jalkaan ja haukkua ihonväriä. Ja tälläista lasta ei saisi nolata vai???? Päätäkö pitäisi silittää? Oottoko siis ihan tosissasi? Joutuipa kiusaaja tuosta apulaisreksin puhutteluun, mutta mitäpä sillä on väliä kieroon kasvaneelle lapselle.
Itse olen kertonut näistä kiusamisista muillekin luokan tyttöjen vanhemmille ja kysynyt kiusataanko heidän lapsia, mutta ei kuulemma. En meinaa piiloitella tätä asiaa kiusaajan takia. Omapahan on häpeänsä kun kerta kiusaa.
t 13
[/quote]
Koulussa koulu päättää niistä rangaistuksista. Sitten jos ne on hirveän rajuja niin ne menee poliisille ja se rankaisee. Tietenkin jokainen äiti käskee lopettamaan kiusaamisen mutta ilman että nöyryytetään muiden edessä.
[/quote]
Koulu päättää omista rangaistuksistaan, mutta jos meinaa kasvattaa omasta lapsetaan jotenkin järkevän niin kyllä silloin on vain pistettävät nöyrtymään. Ei se anteeksi pyytäminen niin vaikea asia voi olla paitsi tietysti suomalaiselle.
Mutta kuten sanoin minä kerron tästä kiusaamisesta muille vanhemmille. Tosin saa jo rangaistusta siitäkin kun osa tytöistä ei leiki tämän kiusaajan kanssa ei koulussa eikä vapaa-aikana (osa vanhemmista ei anna edes leikkiä) sekä osa ei kutsu synttäreilleen.
Mutta kuten sanoin ensi syksynä lapsi jättää tämän kiusaajan synttärit väliin (luultavimmin vielä kutsutaankin) ja saa olla tulematta ainoana luokan tyttönä lapsen synttäreille. Kyllä se elämä sitten pistä nöyrtymään jos vanhemmat ei osaa.
t 13
[/quote]
Tolla tavalla syrjimällä tulee tytöstä vielä melkoinen ongelma. Ei se ainakaan paranna sen käyttäytymistä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"] Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus. [/quote] Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi. [/quote] ilmeisesti sinun lapsesi kiusaa etkä ota mitään vastuuta? !?
[/quote]
Ei. En vaan ymmärrä moninkertaisia rangaistuksia ja varsinkin kun kiusaamiset on melkein aina sana sanaa vastaan.
Ho, isot ylävitoset ap:lle tästä!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:41"]
[/quote]
[/quote]
Ai on siis ok repiä kannatusjuliste käsistä potkaista päähän ja jalkaan ja haukkua ihonväriä. Ja tälläista lasta ei saisi nolata vai???? Päätäkö pitäisi silittää? Oottoko siis ihan tosissasi? Joutuipa kiusaaja tuosta apulaisreksin puhutteluun, mutta mitäpä sillä on väliä kieroon kasvaneelle lapselle.
Itse olen kertonut näistä kiusamisista muillekin luokan tyttöjen vanhemmille ja kysynyt kiusataanko heidän lapsia, mutta ei kuulemma. En meinaa piiloitella tätä asiaa kiusaajan takia. Omapahan on häpeänsä kun kerta kiusaa.
t 13
[/quote]
Koulussa koulu päättää niistä rangaistuksista. Sitten jos ne on hirveän rajuja niin ne menee poliisille ja se rankaisee. Tietenkin jokainen äiti käskee lopettamaan kiusaamisen mutta ilman että nöyryytetään muiden edessä.
[/quote]
Koulu päättää omista rangaistuksistaan, mutta jos meinaa kasvattaa omasta lapsetaan jotenkin järkevän niin kyllä silloin on vain pistettävät nöyrtymään. Ei se anteeksi pyytäminen niin vaikea asia voi olla paitsi tietysti suomalaiselle.
Mutta kuten sanoin minä kerron tästä kiusaamisesta muille vanhemmille. Tosin saa jo rangaistusta siitäkin kun osa tytöistä ei leiki tämän kiusaajan kanssa ei koulussa eikä vapaa-aikana (osa vanhemmista ei anna edes leikkiä) sekä osa ei kutsu synttäreilleen.
Mutta kuten sanoin ensi syksynä lapsi jättää tämän kiusaajan synttärit väliin (luultavimmin vielä kutsutaankin) ja saa olla tulematta ainoana luokan tyttönä lapsen synttäreille. Kyllä se elämä sitten pistä nöyrtymään jos vanhemmat ei osaa.
t 13
[/quote]
Tolla tavalla syrjimällä tulee tytöstä vielä melkoinen ongelma. Ei se ainakaan paranna sen käyttäytymistä.
[/quote]
En minä voi puuttua jos muut eivät leiki tai muut vanhemmat eivät anna leikkiä. Olen tästä kyllä kertonut kuraattorille ja luokanvalvojalle, mutta en tiedä miten koulu on tähän puuttunut. Olen myös kehoittanut kiusaajan äitiä pyytämään että tämä kiusaaja pääsisi kurattorin juttusille ihan yksinäänkin, mutta en tiedä onko pyytänyt ja pääseekö edes. Minusta tarvitsisi näitä yksityiskäyntejä.
Sen tiedän, että on sanonut kotona että hänellä ei oikein ole kavereita koulussa. No ei ole kun käytös on tuota luokkaa. Osa siis ollut hänen kanssaan jo tarhassa samassa ryhmässä. Me ONNEKSI emme, mutta jo yhden harrastuksen myötä opin jo hänen tempperamenttisä tuntemaan ja sielläkin kiusasi lastani.
Onneksi luokanvalvoja on pitänyt tytöt eri jakoryhmissä ja liikuntatunneilakaan eivät jatkossa ole samoissa pienryhmissä, jos se vain on mahdollista. Eri koulun puolesta tätä tyttöä on jo eristetty meidän lapsesta kolme kokonaista vuotta ryhmäjaoilla, mutta kun sekään ei riitä.
t 13
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"] Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus. [/quote] Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi. [/quote] ilmeisesti sinun lapsesi kiusaa etkä ota mitään vastuuta? !?
[/quote]
Ei. En vaan ymmärrä moninkertaisia rangaistuksia ja varsinkin kun kiusaamiset on melkein aina sana sanaa vastaan.
[/quote]
Totuus on yleensä siellä jossain puolessa välissä. Harva kesksii kiusamisia kuitenkaan ihan omasta päästään. Jos joku kokee asian kiusaamiseksi sen on sitä vaikka kuisaajan mielestä se olisikin vain vitsi.
Kuten aiemmin sanoin oman lapsen kiusaamisilla ovat olleet luokakaverit todistajina ja hakeneet opettajaakin paiknäitä tilanteita huomanneet ja kiusaja saanut mm. välkkäkieltoja.
t 13
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:45"]
[/quote]
[/quote]
Siis mistä lähtien anteeksipyytäminen on ollut nolaamista? Vastenmieliseltä se saattaakin tuntua joo, mutta niin sen kuuluukin, jotta on mahdollista oppia mitään empatiataitoja. Ehkä siinä lapsi sitten oppii ymmärtämään, kuinka vastenmielinen olo sillä kiusatulla olikaan. Kuulostat sellaiselta vanhemmalta, jonka lapselle ei koskaan saa tulla paha mieli, viis siitä, kuinka huonosti hän muita kohtelee. Kuuluuko anteeksipyytäminen teidän kulttuuriin noin muuten?
Hohhoijaa. Kukaan ei väittänyt etteikö anteeksi pitäisi pyytää vaan se lahja idea, että kiusaaja saisi valita minkä oman lahjan vie kiusatulle, on tarpeeton ja lapsi voi kokea sen nöyryyttävä, ja kaikkihan me tiedäät, että se ei ainakaan paranna kiusaajaan itsetuntoa/pahaa oloa, josta kiusaaminen luultavasti johtuu. Lapsi pitää nyt opettaa puhumaan ja positiivisin keinoin saada avautumaan. Mutta kasvatuskeinot kullain, kun täälläkin suurin osa piti lahja ideaa hyvänä ideana...ei osaa ymmärtää. :(
Ota huomioon, että he voivat alkaa kiristämään sitä kiusattua. Ja sillä tavalla kiusaaminen jatkuu, mutta "salassa". Olet hyvä äiti! Mua kiusattiin monta vuotta ja eipä se mitään auttanut, että koulussa sitä asiaa puitiin yhden kuraattorin tms toimesta. Sen takia mä nyt kärsinkin masennuksesta yms yms. Toivottavasti saat lapsesi lopettamaan kiusaamisen! Hyvä että välität.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 10:12"]
Lukekaa Koulurauhaa-lehden 1/2014 artikkeli: Eskon teoria: Koulukiusaaminen johtaa joukkoväkivaltaan.
Aihetta käsitelty todella perinpohjin ja uusia ajatuksia herättävästi.
Mm kuvaa kiusaamisen ilmönä joka laajenee ajan edetessä. Syistä: vallan tavoittelua ja kateus syynä (esim. alakouluikäisellä toisen vanhemmat kotona enemmän ja aidosti kiinnostuneita lapsensa asioista, lasta huomioidaan yms) Toteaa myös että kiusaajaan EI kannata vedota argumentein " mieti miltä toisesta tuntuu"- kaikki eivät kykene empatiaan (oma kommentti: luonnehäiriö taustalla?)
[/quote]
Ainakin tämän meidän kiusaajan kanssa näyttää selvältä että hänellä on jonkinlainen luonnehäiriö, koska keskustelut eivät auta. Ei suostunut ekalla luokalla pyytämään edes anteeksi. Nyt tässä on edistytty sentään vähän.
Mietin mitä tämä tyttö voisi lapsessani kadehtia. Ehkä se on eksoottisuus, kun ei ole perinteisen suomalaisen näköinen. Lapsi on liikunnallisesti lahjakas, joten sekin voi olla syynä, että haluaa aina samaan ryhmään liikunnassa. Oli niin tai näin niin tästä tytöstä on syytä pysyä erossa. koska luonnehäiriöisenä ei tule olemaan teininä todellakaan hyvää seuraa.
t 13
Itse olen vasta yläkoulu ikäinen mutta eikun rangaistusta kehiin :p Olen 8lk ja ykkösluokasta asti kiusattu. Ei opet mitään tee ja sieltä kamalimmasta päästäkin juttuja tullut kuunneltua (pitää ns. riistää ola henki tms.) Nyt --> Epäsosiaalinen, "vihaan" itseäni, "vihaan" ulkonäköäni. Kyllä on paskaa kun tietää että asiat jää painamaan kun ei osaa niistä puhuakkaan...
En kaikkia kommentteja lukenut, mutta hienoa, että otat vastuuta! Tosiaan kertoisin omista kokemuksistani tyttärelle ja koettaisin saada hänet ymmärtämään tekojensa seuraukset. Pelkkä rangaistus ei kasvata tai saa tytärtäsi muuttamaan käytöstään. Saattaa oppia vain taitavammaksi piilokiusaajaksi. Meillä ei käynyt niin onnekkaasti. Tytärtäni kiusattiin yhden tytön toimesta. Tämän vanhemmat kiistivät mitään tapahtuvan, vaikka otin asiallisesti yhteyttä. Tyttäreni sai sairaskohtauksen (kiusaajan aiheuttaman kouluahdistuksen takia), oli pois koulusta ja lopulta vaihtoi koulua. Vieläkin vituttaa vanhempien asenne...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:45"] [quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"] Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus. [/quote] Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi. [/quote] ilmeisesti sinun lapsesi kiusaa etkä ota mitään vastuuta? !? [/quote] Ei. En vaan ymmärrä moninkertaisia rangaistuksia ja varsinkin kun kiusaamiset on melkein aina sana sanaa vastaan. [/quote] Siis mistä lähtien anteeksipyytäminen on ollut nolaamista? Vastenmieliseltä se saattaakin tuntua joo, mutta niin sen kuuluukin, jotta on mahdollista oppia mitään empatiataitoja. Ehkä siinä lapsi sitten oppii ymmärtämään, kuinka vastenmielinen olo sillä kiusatulla olikaan. Kuulostat sellaiselta vanhemmalta, jonka lapselle ei koskaan saa tulla paha mieli, viis siitä, kuinka huonosti hän muita kohtelee. Kuuluuko anteeksipyytäminen teidän kulttuuriin noin muuten?
[/quote]
Mä olen joutunut tälläiseen tilanteeseen ja tyttöni on kieltäytynyt pyytämästä anteeksi ja sanonut että mitä muuta tahansa mutta anteeksi ei ala pyytelemään koska ei ole omasta mielestään väärin tehnytkään. En voi sellaiseen pakottaa tai alkaa puristamaan siitä väkisin sitä anteeksi pyyntöä. Olen aina käskenyt jättämään rauhaan ja pysyttelemaan erossa sellaisista jotka tuntee noin. Se on oikeasti melkein ainoa mitä voin tehdä. En voi olla koulussa valvomassa vaan sitä varten koulussa on opettajat. Sen mä olen voinut tehdä että mun vanhin on saanut tehtäväkseen katsoa nuoremman perään että se toimii siten miten koulussa on vaadittu. Isosisko on maailman paras vahtikoira tarvittaessa ja en mä usko ettei nuorempikin sisarus sitä voisi olla.
Lapsi pitää pakottaa pyytämään anteeksi jos hänellä itsellään ei riitä siihen kykyä. En tarkoita pakottaa väkivalloin, vaan muulla tavoin. Lapsi jota vanhempi ei auta nöyrtymään sen vertaa että pyytää oman väärän tekonsa anteeksi teon kohteelta, ei osaa aikuisenakaan pyytää anteeksi vaan luulee että hänellä on oikeutus ihan mihin vaan.
Mä voin taata ja alleviivata sen että jos lastani kiusataan, niin tulen myös itse kiusaamaan tämän kiusaajan vanhempia, siinä on jo ylitetty se raja että minua ei kiinnosta tippaakaan asiasta mahdollisesti seuraavat sanktiot.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:11"]
Lapsi pitää pakottaa pyytämään anteeksi jos hänellä itsellään ei riitä siihen kykyä. En tarkoita pakottaa väkivalloin, vaan muulla tavoin. Lapsi jota vanhempi ei auta nöyrtymään sen vertaa että pyytää oman väärän tekonsa anteeksi teon kohteelta, ei osaa aikuisenakaan pyytää anteeksi vaan luulee että hänellä on oikeutus ihan mihin vaan.
[/quote]
Mun mielestä kuitenkin pääasia on että se ns kiusattu saa olla rauhassa eikä ainakaan fyysistä kiusaamista tapahdu. Siihen muuhun on ihan mahdottoman vaikea puuttua kun se sisältää kaveriporukoita ja ne vaikuttaa paljon. Kotona meillä pyydetään anteeksi. Ymmärrän mitä tarkoitat mutta jos on vaan mahdottoman vaikeaa niin sellaiseen pakottaminen voi kyllä johtaa aika huonoonkin tulokseen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:11"]
[/quote]
Mun mielestä kuitenkin pääasia on että se ns kiusattu saa olla rauhassa eikä ainakaan fyysistä kiusaamista tapahdu. Siihen muuhun on ihan mahdottoman vaikea puuttua kun se sisältää kaveriporukoita ja ne vaikuttaa paljon. Kotona meillä pyydetään anteeksi. Ymmärrän mitä tarkoitat mutta jos on vaan mahdottoman vaikeaa niin sellaiseen pakottaminen voi kyllä johtaa aika huonoonkin tulokseen.
[/quote]
Jaahas taas näitä vitun vässyköitä joilla pikku hitleri määrää kaapinpaikan. Kasvata sitä lastasi tai joku muu sen tulee tekemään.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 01:59"]
Ota huomioon, että he voivat alkaa kiristämään sitä kiusattua. Ja sillä tavalla kiusaaminen jatkuu, mutta "salassa". Olet hyvä äiti! Mua kiusattiin monta vuotta ja eipä se mitään auttanut, että koulussa sitä asiaa puitiin yhden kuraattorin tms toimesta. Sen takia mä nyt kärsinkin masennuksesta yms yms. Toivottavasti saat lapsesi lopettamaan kiusaamisen! Hyvä että välität.
[/quote]
Tätä samaa uumoilen meilläkin että kiusaminen ei lopu vaikka kuraattori on mukana. Koulu on Kiva-koulu mutta mitään isompia Kiva-menetelmiä eivät ole kiusamisen kitkemiseen käyttäneet. Ei tepsi tarra+palkkiosysteemi. Eivät onneksi saaneet palkkiota koska kiusaamista oli kerran viikossa. Ja monet kiusaamisista ovat olleet heti samana päivänä sen jälkeen kun olivat kuraattorin luona käyneet. Eli ei mene tämän tytön järkeen keskustelut.
t 13
[/quote]
[/quote]
t 13
[/quote]
[/quote]
t 13