Jaahas, sain selville tyttäreni (11v) olevan koulukiusaaja...
Vituttaa ihan kamalasti. Itse olin lapsena rajusti koulukiusattu, enkä ole vieläkään kunnolla toipunut siitä + muistoksi sain mielenterveysongelmia, yritin itsemurhaa ja jouduin käymään terapiassa ja psykiatrilla. No, suurin osa on kuitenkin jo takanapäin, eli ihan tasapainoinen ihminen nykyään olen. Itse en toivoisi kiusatuksi joutumista kenellekään. MUTTA! Tänään aikaisemmin sain soiton tytön opettajalta. Tyttöni on siis kiusannut jo KOLME KUUKAUTTA erästä heidän luokan vähän ujompaa ja hiljaista tyttöä! Olen ihan kamalan järkyttynyt ja syvästi pettynyt tyttäreeni. Heti kun hän tuli kotiin pidin hänelle tiukan puhuttelun. Hänhän voisi pahimmassa tapauksessa olla se lopullinen syy jonkun itsemurhaan! Käskin tytön vannomaan, ettei hän enää IKINÄ kiusaisi ketään. Olen niin pettynyt, niin surullinen, niin järkyttynyt... Luulin kasvattaneeni hänet hyvin, muttei näköjään! Pitäisikö soittaa tytön isälle (emme ole yhdessä) ja keskustella hänen kanssaan asiasta? Tai oman mieheni? Onneksi minun toinen lapseni (7-vuotias poika) ei ainakaan vielä ole alentunut tuollaiseen...
Kommentit (84)
Miten raakoja lapset voi olla :( Käy sääliksi tätä kiusattua tyttöä, luultavasti loppuelämä pilalla. Vetäisin kyllä ympäri korvia omaa lastani jos paljastuisi tällaisen tekijäksi.
entä jos kertoisit rehellisesti rankasta historiastasi? luulen että se olisi ainoa tapa todella herättää lapsesi tilanteen karmeuteen. oikeasti hänen tekonsa on todella pahoja, siispä kertominen menneisyydestäsi itsariyrityksineen ei olisi mielestäni liikaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:06"]miten kiusannut [/quote] Potkinut häntä muiden lasten kanssa, nimitellyt, sylkenyt päälle, syrjinyt ja levitellyt perättömiä juoruja. Olen oikeasti hyvin järkyttynyt, noin ei saisi tehdä KENELLEKÄÄN! ap
[/quote]
Potkiminen ei ole kiusaamista. Se on väkivaltaa.
[/quote]
Kiusaaminen on väkivaltaa, oli se sitten fyysistä tai henkistä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]
Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus.
[/quote]
Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi.
[/quote]
ja siellä taas yksi kiusaaja inisee! Ai että pistää vihaksi sunkaltaiset idiootit! Se kiusaaminenhan ei onneksinole vastenmielistä[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]
Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus.
[/quote]
Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi.
[/quote]
ja siellä taas yksi kiusaaja vikisee! Ymmärrätkö yhtään miten pistää vihaksi sunkaltaiset idiootit!! Se kiusaaminenhan ei onneksi ole yhtään vastenmieleistä, siinä ei nolata eikä siitä saa traumoja.
Tsemppiä aplle. Kamala tilanne, mutta onneksi tuli ilmi ja pääsette puuttumaan! Olet hieno äiti ja ihminen. Voimia sinne!
T. Itsekin koulukiusattu
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:24"]
En ymmärrä mistä voit sen tietää että kiusaa??? Koulusta ilmoitetaan ja sitten syytetään ja sitten sitä selvitetään että onko oikeasti kiusannut. Monesti nuo hiljaiset myös kuvittelee että niitä kiusataan.
[/quote]
Tämä meidän tytön kiusaaja jää näistä koulussa kiinni koska lapsi kertoo opettajalle (onneksi) ja luokkakaveritkin näitä tilanteita todistavat. Ja lapseni ei ole hiljainen vaan puolustaa muitakin tämän tytön kiusaamista vastaan. Koulu vain ei kerro näistä koteihin ei meille eikä kiusaajan vaan ne tulevat esiin lapsen kertomuksista ja kiusaajan vanhemmillekin kun soitan. Kiusaaja ei näistä kotona tietenkään kerro. Tämä tyttö on ollut lapsen synttäreillä ja päin vastoin ja käynyt meillä aiemmin mutta nyt en häntä vieraaksi enää aio otaa. Jääköön ainoana pois synttäreiltä seuraavan kerran. Elämän on vain ryhdytävä häntä opettamana kun ei muu näy auttavan.
t 13
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:43"]
Miten raakoja lapset voi olla :( Käy sääliksi tätä kiusattua tyttöä, luultavasti loppuelämä pilalla. Vetäisin kyllä ympäri korvia omaa lastani jos paljastuisi tällaisen tekijäksi.
[/quote]
Tää se vasta on ihme juttu!! Yllytetään väkivaltaan. 11 vuotiaasta ei ole mitään vastusta ja ehkä 14 vuotias on sellainen joka kykenee jo itseäsikin satuttamaan. Pari vuotta siitä lisää ja tappelut menee rajuiksi ja ne potkut ja lyönnit sattuu. Mun mielestä sä voit repiä sen lattialle ja kevyesti kurittaa tai pitää se siellä niin kauan että varmasti rauhoittuu tai huuhdella pään kylmällä vedellä tai pestä saippualla suuta jne. Hakkaaminen menee ihan yli. Mulla tuli joskus tytön kanssa sellainen tilanne että riideltiin niin että sanoin että vedän sua turpaan ja se sanoi takaisin vetävänsä mua turpaan. No sitten seistiin jo tappeluvalmiina jä mä en olis lyönyt vaan pistänyt sen lattialle. Onneksi siskonsa tuli väliin ja raivosi meidät lopettamaan ja mitään ei tapahtunut. Tarkoitan tällä sitä että se yksikin litsari voi aloittaa vaikka minkä tappelun ja vaikka ei heti aloittaisikaan niin se voi jäädä sen muistiin.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:07"]
[/quote]
Tää se vasta on ihme juttu!! Yllytetään väkivaltaan. 11 vuotiaasta ei ole mitään vastusta ja ehkä 14 vuotias on sellainen joka kykenee jo itseäsikin satuttamaan. Pari vuotta siitä lisää ja tappelut menee rajuiksi ja ne potkut ja lyönnit sattuu. Mun mielestä sä voit repiä sen lattialle ja kevyesti kurittaa tai pitää se siellä niin kauan että varmasti rauhoittuu tai huuhdella pään kylmällä vedellä tai pestä saippualla suuta jne. Hakkaaminen menee ihan yli. Mulla tuli joskus tytön kanssa sellainen tilanne että riideltiin niin että sanoin että vedän sua turpaan ja se sanoi takaisin vetävänsä mua turpaan. No sitten seistiin jo tappeluvalmiina jä mä en olis lyönyt vaan pistänyt sen lattialle. Onneksi siskonsa tuli väliin ja raivosi meidät lopettamaan ja mitään ei tapahtunut. Tarkoitan tällä sitä että se yksikin litsari voi aloittaa vaikka minkä tappelun ja vaikka ei heti aloittaisikaan niin se voi jäädä sen muistiin.
[/quote]
Vitun sekopää sulta pitäis ottaa lapset pois.
Onpa todella rankkaa kiusaamista ollut :O Ihme on, jos kiusatun tytön vanhemmat eivät tee rikosilmoitusta, kun on potkittukin. Itse tekisin ilman muuta vastaavassa tilanteessa. Se kannattaa ap:n kertoa myös tyttärelleen, että kiusaaminen ei ole "vain" koulun asia, vaan rikosoikeudellinen asia myös. Tuskin tavallinen teinityttö kovin hyvin ottaisi sitä, että pääsisi poliisilaitokselle kuulusteluihin ja selvittämään virallilsesti osuuttaan pahoinpitelyyn.
Ilman muuta ap:n kannattaa kertoa omasta kiusaamistaustastaan ja sen vaikutuksista, itsariajatuksista ja muusta. Uskon shokkihoitoon tässä, ihan helvetillinen hulabaloo päälle, itse ottaisin varmaan kunnon itkijänaisen roolin ja soittelisin joka paikkaan ja tekisin itse äitinä asiasta julkisen.
JA keskustelisin lapsen kanssa, että miksi hän toimii niin kuin toimii siinä vaiheessa, kun lapsi on kunnolla tajunnut, ettei ole mikään päänsilitysjuttu tämä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:12"]
Onpa todella rankkaa kiusaamista ollut :O Ihme on, jos kiusatun tytön vanhemmat eivät tee rikosilmoitusta, kun on potkittukin. Itse tekisin ilman muuta vastaavassa tilanteessa. Se kannattaa ap:n kertoa myös tyttärelleen, että kiusaaminen ei ole "vain" koulun asia, vaan rikosoikeudellinen asia myös. Tuskin tavallinen teinityttö kovin hyvin ottaisi sitä, että pääsisi poliisilaitokselle kuulusteluihin ja selvittämään virallilsesti osuuttaan pahoinpitelyyn.
Ilman muuta ap:n kannattaa kertoa omasta kiusaamistaustastaan ja sen vaikutuksista, itsariajatuksista ja muusta. Uskon shokkihoitoon tässä, ihan helvetillinen hulabaloo päälle, itse ottaisin varmaan kunnon itkijänaisen roolin ja soittelisin joka paikkaan ja tekisin itse äitinä asiasta julkisen.
JA keskustelisin lapsen kanssa, että miksi hän toimii niin kuin toimii siinä vaiheessa, kun lapsi on kunnolla tajunnut, ettei ole mikään päänsilitysjuttu tämä.
[/quote]
Apua, lapsi olikin vasta 11v. Muistin että 13 v, siksi puhuin teinistä. Lapsen kanssa kannattaa kyllä nyt ihan pohjamutia myöten keskustella, miksi hän on ajautunut kiusaamiseen. Mahdolliset vahingolliset kaveruuskuviot kannattaa myös perata tässä vaiheessa. Uskon tosi vahvaan interventioon tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]
[/quote]
[/quote]
Ai on siis ok repiä kannatusjuliste käsistä potkaista päähän ja jalkaan ja haukkua ihonväriä. Ja tälläista lasta ei saisi nolata vai???? Päätäkö pitäisi silittää? Oottoko siis ihan tosissasi? Joutuipa kiusaaja tuosta apulaisreksin puhutteluun, mutta mitäpä sillä on väliä kieroon kasvaneelle lapselle.
Itse olen kertonut näistä kiusamisista muillekin luokan tyttöjen vanhemmille ja kysynyt kiusataanko heidän lapsia, mutta ei kuulemma. En meinaa piiloitella tätä asiaa kiusaajan takia. Omapahan on häpeänsä kun kerta kiusaa.
t 13
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Usko pois että mä olen miettinyt aika monta kertaa että mun on mentävä hoitoon. En ole mennyt kun asiat aina tälläisten rajumpien kohtausten jälkeen on olleet kotona hyvin ja elämä rauhoittunut ja kaikki kunnioittaa toisiaan ainakin jonkin aikaa ja kaveeraa ja kaikki on tösi hyvin. Se on erikoinen tunne ja silloin tuntee että ne nimenomaan on mun lapsia.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Usko pois että mä olen miettinyt aika monta kertaa että mun on mentävä hoitoon. En ole mennyt kun asiat aina tälläisten rajumpien kohtausten jälkeen on olleet kotona hyvin ja elämä rauhoittunut ja kaikki kunnioittaa toisiaan ainakin jonkin aikaa ja kaveeraa ja kaikki on tösi hyvin. Se on erikoinen tunne ja silloin tuntee että ne nimenomaan on mun lapsia.
[/quote]
Mä en olis enää ikinä pystyny luottaan vanhempiini, jos jompi kumpi olisi uhannut vetää mua turpaan. Puhumattakaan siitä, että saman vanhemman mielestä on ok repiä lastaan pitkin lattioita ja upottaa pää vesiämpäriin/suihkuun jne. Pinnallisesti kaikki vois olla tollasen jälkeen ok, mutta perusluottamus olis iäksi mennyt. Hae apua, tollanen ei herranjumala todellakaan ole normaalia.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:22"]
Ap, tämä voi olla tuskallista sinulle mutta nyt olisi vielä selvitettävä, miksi lapsesi kiusaa. Kiusaajalla kun ei ole kaikki hyvin. On yleensä itsetunto-ongelmia ja pahaa oloa puretaan muihin. Tai sitten mennään porukan mukana, kun ei uskalleta erottautua. Oletko ollut yhteydessä koululn kuraattoriin? Tarvitsette myös muiden aikuisten tukea.
[/quote]
Näin juuri. Terve lapsi ei kiusaa. Terveen lapsen (tai aikuisen) ei tarvitse alentaa muita ylentääkseen itsensä. Terve ihminen uskaltaa olla sellainen kuin on eikä koe tarvetta nostaa oma itsetuntoaan polkemalla muita.
[/quote]
jotenkin tuo kiusaaminen on esillä kyllä kaikkien eläinlajien poikasten keskuudessa. se on valtataistelua ja hierarkian hakemista alusta asti. elämä on raakaa. jotenkin luulen että sitä esiintyy myös terveiden lasten keskuudessa, siihen vaan ihmisten pitää puuttua koska ymmärrämme asian emmekä asu viidakossa.
[/quote]
Tarkoitin terveellä siis tervettä itsetuntoa. Huomaan, että viestini oli hieman epäselvä ja pahoittelen sitä. Luulen, että kiusaajat ovat varmastikin yleensä noin muuten esimerkiksi mielenterveydeltään ihan yhtä terveitä ja normaaleja kuin muutkin. Ongelmat ovat nimenomaan itsetunnossa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.
[/quote]
En minä nyt ihan terveenä pitäisi lasta, joka ei monesta sanomisestakaan eikä apulaisrehtorin puhuttelustakaan huolimatta ymmärrä mitä on kiusaaminen. jotain vikaa lapsessa on mutta hyvähän se on vanhempien selittää sitä tempperamentillä. Miksi se "tempperamentti" vain kohdistuu meidän lapseen?
t 13
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]
[/quote]
[/quote]
Ai on siis ok repiä kannatusjuliste käsistä potkaista päähän ja jalkaan ja haukkua ihonväriä. Ja tälläista lasta ei saisi nolata vai???? Päätäkö pitäisi silittää? Oottoko siis ihan tosissasi? Joutuipa kiusaaja tuosta apulaisreksin puhutteluun, mutta mitäpä sillä on väliä kieroon kasvaneelle lapselle.
Itse olen kertonut näistä kiusamisista muillekin luokan tyttöjen vanhemmille ja kysynyt kiusataanko heidän lapsia, mutta ei kuulemma. En meinaa piiloitella tätä asiaa kiusaajan takia. Omapahan on häpeänsä kun kerta kiusaa.
t 13
[/quote]
Koulussa koulu päättää niistä rangaistuksista. Sitten jos ne on hirveän rajuja niin ne menee poliisille ja se rankaisee. Tietenkin jokainen äiti käskee lopettamaan kiusaamisen mutta ilman että nöyryytetään muiden edessä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:22"]
Ap, tämä voi olla tuskallista sinulle mutta nyt olisi vielä selvitettävä, miksi lapsesi kiusaa. Kiusaajalla kun ei ole kaikki hyvin. On yleensä itsetunto-ongelmia ja pahaa oloa puretaan muihin. Tai sitten mennään porukan mukana, kun ei uskalleta erottautua. Oletko ollut yhteydessä koululn kuraattoriin? Tarvitsette myös muiden aikuisten tukea.
[/quote]
Ei siihen mitään pahaa oloa tarvita, peruskouluikäinen saattaa olla ihan vaan niin ajattelematon ettei ymmärrä miten pahalta kiusatusta tuntuu, ja helposti mennään porukan mukana. Hyvä tietysti, että asiasta puhutaan ja se selvitetään, mutta ei ole pakko väkisin kaivaa jotain pahaa oloa ja itsetunto-ongelmia jos sellaisia ei oikeasti ole.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en olis enää ikinä pystyny luottaan vanhempiini, jos jompi kumpi olisi uhannut vetää mua turpaan. Puhumattakaan siitä, että saman vanhemman mielestä on ok repiä lastaan pitkin lattioita ja upottaa pää vesiämpäriin/suihkuun jne. Pinnallisesti kaikki vois olla tollasen jälkeen ok, mutta perusluottamus olis iäksi mennyt. Hae apua, tollanen ei herranjumala todellakaan ole normaalia.
[/quote]
Tälläiset kuulostaa paljon pahemmalta kuin ne on. Niille nauretaan jälkikäteen ja kai se on enemmänkin siitä kyse mihin ollaan totuttu. Kyllä sen ymmärrän että ihan hirveeltä se voi ulkopuolisen korviin kuulostaa. Kyllä sen tiedän ja ymmärrän ettei ole normaalia.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:06"]miten kiusannut [/quote] Potkinut häntä muiden lasten kanssa, nimitellyt, sylkenyt päälle, syrjinyt ja levitellyt perättömiä juoruja. Olen oikeasti hyvin järkyttynyt, noin ei saisi tehdä KENELLEKÄÄN! ap
[/quote]
Potkiminen ei ole kiusaamista. Se on väkivaltaa.