Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, sain selville tyttäreni (11v) olevan koulukiusaaja...

Vierailija
17.12.2014 |

Vituttaa ihan kamalasti. Itse olin lapsena rajusti koulukiusattu, enkä ole vieläkään kunnolla toipunut siitä + muistoksi sain mielenterveysongelmia, yritin itsemurhaa ja jouduin käymään terapiassa ja psykiatrilla. No, suurin osa on kuitenkin jo takanapäin, eli ihan tasapainoinen ihminen nykyään olen. Itse en toivoisi kiusatuksi joutumista kenellekään. MUTTA! Tänään aikaisemmin sain soiton tytön opettajalta. Tyttöni on siis kiusannut jo KOLME KUUKAUTTA erästä heidän luokan vähän ujompaa ja hiljaista tyttöä! Olen ihan kamalan järkyttynyt ja syvästi pettynyt tyttäreeni. Heti kun hän tuli kotiin pidin hänelle tiukan puhuttelun. Hänhän voisi pahimmassa tapauksessa olla se lopullinen syy jonkun itsemurhaan! Käskin tytön vannomaan, ettei hän enää IKINÄ kiusaisi ketään. Olen niin pettynyt, niin surullinen, niin järkyttynyt... Luulin kasvattaneeni hänet hyvin, muttei näköjään! Pitäisikö soittaa tytön isälle (emme ole yhdessä) ja keskustella hänen kanssaan asiasta? Tai oman mieheni? Onneksi minun toinen lapseni (7-vuotias poika) ei ainakaan vielä ole alentunut tuollaiseen...

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:57"]

Järkevämpää on opettaa empatiaa ja käydä yhdessä pyytämässä anteeksi kiusatulta. T. Isä, jolla sama tausta ja sama kokemus. Menettelin itse kuten yllä kuvasin ja kiusaaminen pysähtyi

[/quote]

Minua kiusattiin myös koulussa, ja olen kanssasi ihan samaa mieltä. Olisi tärkeää saada kiusaaja ymmärtämään, miltä kiusatusta tuntuu. Siis oikeasti ymmärtämään. Olen joskus aiemmin kirjoittanut samasta aiheesta ja ehdotin, että kiusaaja pistettäisiin kirjoittamaan kiusatun näkökulmasta esimerkiksi 2-4 sivun pituinen aine/essee/kertomus. En tiedä onko kukaan koskaan kokeillut, mutta jos itse joutuisin puuttumaan kiusaamiseen, voisin hyvin kokeilla tätä konstia.

Vierailija
22/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:56"]

Kaikki kiusaavat joskus koulussa, joko aktiivisesti itse tai seuraavat passiivisesti vieressä puuttumatta kiusaamiseen. Hyvä kun otat asian vakavasti ja juttelet lapsesi kanssa. Aikuisten tehtävä on puuttua asiaan.

[/quote]

joo ja kun koulussa opettajat eivät puutu asiaan mitenkään...  mihin lapset voivat luottaa jos paikallaolevat aikuiset eivät tee mitään muuta kuin juovat kahvia, tuijottavat kaukaisuuteen eivätkä näe mitä nenän edessä tapahtuu.  syyllistävät uhrin ja rankaisevat tekijöitä sanomalla lässyttävästi... 'ei saa'  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:22"]

Ap, tämä voi olla tuskallista sinulle mutta nyt olisi vielä selvitettävä, miksi lapsesi kiusaa. Kiusaajalla kun ei ole kaikki hyvin. On yleensä itsetunto-ongelmia ja pahaa oloa puretaan muihin. Tai sitten mennään porukan mukana, kun ei uskalleta erottautua. Oletko ollut yhteydessä koululn kuraattoriin? Tarvitsette myös muiden aikuisten tukea.

[/quote]

Näin juuri. Terve lapsi ei kiusaa. Terveen lapsen (tai aikuisen) ei tarvitse alentaa muita ylentääkseen itsensä. Terve ihminen uskaltaa olla sellainen kuin on eikä koe tarvetta nostaa oma itsetuntoaan polkemalla muita.

Vierailija
24/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mistä voit sen tietää että kiusaa??? Koulusta ilmoitetaan ja sitten syytetään ja sitten sitä selvitetään että onko oikeasti kiusannut. Monesti nuo hiljaiset myös kuvittelee että niitä kiusataan.

Vierailija
25/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kiusaajan usein näennäisesti vahva itsetunto on pelkkä kupla täynnä tyhjää.

Vierailija
26/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:12"]

Mutta sellaista tehdään jatkuvasti kouluissa. Rehtorien, opettajien ja vanhempien pitää tehdä yhteistyötä. T. Ope

[/quote]

mikseivät opet ja rehtori tee mitään?  

tehän siellä olette paikan päällä.  vanhemmat ovat töissä ja luottavat että lapset ovat turvassa koulussa aikuisten valvonnassa.   

Vierailija
27/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:22"]Ap, tämä voi olla tuskallista sinulle mutta nyt olisi vielä selvitettävä, miksi lapsesi kiusaa. Kiusaajalla kun ei ole kaikki hyvin. On yleensä itsetunto-ongelmia ja pahaa oloa puretaan muihin. Tai sitten mennään porukan mukana, kun ei uskalleta erottautua. Oletko ollut yhteydessä koululn kuraattoriin? Tarvitsette myös muiden aikuisten tukea.
[/quote]

Kuraattorin ja kiusatun vanhempien kanssa aiomme selvittää tämän (luultavasti) joululoman jälkeen perinpohjaisesti. ap

Vierailija
28/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:21"]

Kun menette anteeksipyyntöreissulle, pistä tyttö valitsemaan yksi joululahjapaketeistaan jonka vie kiusatulle.

[/quote]

Eli sä haluaisit että oma tyttösi nolataan ja alistetaan täysin siis. 

Vierailija
29/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli tytön reaktio?

Vierailija
31/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:24"]

En ymmärrä mistä voit sen tietää että kiusaa??? Koulusta ilmoitetaan ja sitten syytetään ja sitten sitä selvitetään että onko oikeasti kiusannut. Monesti nuo hiljaiset myös kuvittelee että niitä kiusataan.

[/quote]

Aina kiusaajat jaksaa. Yleistä on myös puolustella "se oli sarkasmia". Miten potkimisen ja sylkemisen voi kuvitella? 

Vierailija
32/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä voi olla tuskallista sinulle mutta nyt olisi vielä selvitettävä, miksi lapsesi kiusaa. Kiusaajalla kun ei ole kaikki hyvin. On yleensä itsetunto-ongelmia ja pahaa oloa puretaan muihin. Tai sitten mennään porukan mukana, kun ei uskalleta erottautua. Oletko ollut yhteydessä koululn kuraattoriin? Tarvitsette myös muiden aikuisten tukea.

[/quote]

Näin juuri. Terve lapsi ei kiusaa. Terveen lapsen (tai aikuisen) ei tarvitse alentaa muita ylentääkseen itsensä. Terve ihminen uskaltaa olla sellainen kuin on eikä koe tarvetta nostaa oma itsetuntoaan polkemalla muita.

[/quote]

jotenkin tuo kiusaaminen on esillä kyllä kaikkien eläinlajien poikasten keskuudessa. se on valtataistelua ja hierarkian hakemista alusta asti. elämä on raakaa. jotenkin luulen että sitä esiintyy myös terveiden lasten keskuudessa, siihen vaan ihmisten pitää puuttua koska ymmärrämme asian emmekä asu viidakossa.   

Vierailija
33/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:28"]Mikä oli tytön reaktio?
[/quote]

Mihin? ap

Vierailija
34/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:12"]

Mutta sellaista tehdään jatkuvasti kouluissa. Rehtorien, opettajien ja vanhempien pitää tehdä yhteistyötä. T. Ope

[/quote]

mikseivät opet ja rehtori tee mitään?  

tehän siellä olette paikan päällä.  vanhemmat ovat töissä ja luottavat että lapset ovat turvassa koulussa aikuisten valvonnassa.   

[/quote]

Aika paksua väittää, etteivät opet aj reksit mitään tee. Kyllä tekevät. 

Vierailija
35/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus.

Vierailija
36/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:28"]

[/quote]

Aina kiusaajat jaksaa. Yleistä on myös puolustella "se oli sarkasmia". Miten potkimisen ja sylkemisen voi kuvitella? 

[/quote]

Onko sille joku todistaja vai onko sana sanaa vastaan?

Vierailija
37/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:28"]

[/quote]

[/quote]

jotenkin tuo kiusaaminen on esillä kyllä kaikkien eläinlajien poikasten keskuudessa. se on valtataistelua ja hierarkian hakemista alusta asti. elämä on raakaa. jotenkin luulen että sitä esiintyy myös terveiden lasten keskuudessa, siihen vaan ihmisten pitää puuttua koska ymmärrämme asian emmekä asu viidakossa.   

[/quote]

Tarkoitin terveellä siis tervettä itsetuntoa. Huomaan, että viestini oli hieman epäselvä ja pahoittelen sitä. Luulen, että kiusaajat ovat varmastikin yleensä noin muuten esimerkiksi mielenterveydeltään ihan yhtä terveitä ja normaaleja kuin muutkin. Ongelmat ovat nimenomaan itsetunnossa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.

Vierailija
38/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ootko kertonut tytölle omista kokemuksistasi? Voisi toimia lievänä shokkihoitona, kun saa elävän esimerkin siitä miten kiusaaminen on johonkin läheiseen vaikuttanut. Kannatan myös ehdottomasti kiusaamisen syyn selvittämistä ja kiusatulta anteeksipyyntöä

Vierailija
40/84 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:30"]

Ilman muuta se anteeksipyyntö kiusatulta. Ei mitään kirjeitä, vaan ihan kasvotusten. Perusteellinen keskustelu lapsesi kanssa. Painota sitä, että mikään syy maailmassa ei voi oikeuttaa tuollaiseen toimintaan. Voisit myös yrittää kertoa niistä omista kiusatuksi tulemisen kokemuksista. Toki jonkinlainen kohtuullinen rangaistus on paikallaan. Ja yksi tärkeä asia: olen aika varma, että nyt kiinnijäätyään lapsi pyhästi lupaa lopettaa kiusaamisen. Varmista, että niin myös tapahtuu. Kerro lapsellesi, että aiot jonkin ajan kuluttua kysyä uhrilta, että onko kiusaaminen nyt sitten täysin loppunut. Kerro myös, että jos ei, niin sitten seuraa ankarampi rangaistus.

[/quote]

Ymmärtköhän yhtään miten vastenmieliseltä se tytöstä tuntuu? Ihan nolaamiseen asti ei tarvitsis mennä koskaan. Siitä tulee traumoja ja se saattaa vaan pahentaa. Koulut myös rankaisee ja kyllä niissä rangaistuksissa on yleensä ihan riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä