Jaahas, sain selville tyttäreni (11v) olevan koulukiusaaja...
Vituttaa ihan kamalasti. Itse olin lapsena rajusti koulukiusattu, enkä ole vieläkään kunnolla toipunut siitä + muistoksi sain mielenterveysongelmia, yritin itsemurhaa ja jouduin käymään terapiassa ja psykiatrilla. No, suurin osa on kuitenkin jo takanapäin, eli ihan tasapainoinen ihminen nykyään olen. Itse en toivoisi kiusatuksi joutumista kenellekään. MUTTA! Tänään aikaisemmin sain soiton tytön opettajalta. Tyttöni on siis kiusannut jo KOLME KUUKAUTTA erästä heidän luokan vähän ujompaa ja hiljaista tyttöä! Olen ihan kamalan järkyttynyt ja syvästi pettynyt tyttäreeni. Heti kun hän tuli kotiin pidin hänelle tiukan puhuttelun. Hänhän voisi pahimmassa tapauksessa olla se lopullinen syy jonkun itsemurhaan! Käskin tytön vannomaan, ettei hän enää IKINÄ kiusaisi ketään. Olen niin pettynyt, niin surullinen, niin järkyttynyt... Luulin kasvattaneeni hänet hyvin, muttei näköjään! Pitäisikö soittaa tytön isälle (emme ole yhdessä) ja keskustella hänen kanssaan asiasta? Tai oman mieheni? Onneksi minun toinen lapseni (7-vuotias poika) ei ainakaan vielä ole alentunut tuollaiseen...
Kommentit (84)
Kerrankin joku kiusaajan äiti ilmottautuu.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:52"]Varmasti olisi hyvä jos juttelisit asiasta jollekin. Pääsisit purkamaan asiaa. Tyttärelle vielä uusi puhuttelu ja joku järkevä rangaistus kun olet rauhoittunut.
[/quote]
Kyllä, aion satavarmasti antaa hänelle rangaistuksen! Olisiko aresti hyvä? Tai ei kuukausirahaa puoleen vuoteen? ap
Kaikki kiusaavat joskus koulussa, joko aktiivisesti itse tai seuraavat passiivisesti vieressä puuttumatta kiusaamiseen. Hyvä kun otat asian vakavasti ja juttelet lapsesi kanssa. Aikuisten tehtävä on puuttua asiaan.
Järkevämpää on opettaa empatiaa ja käydä yhdessä pyytämässä anteeksi kiusatulta.
T. Isä, jolla sama tausta ja sama kokemus. Menettelin itse kuten yllä kuvasin ja kiusaaminen pysähtyi
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:57"]Järkevämpää on opettaa empatiaa ja käydä yhdessä pyytämässä anteeksi kiusatulta.
T. Isä, jolla sama tausta ja sama kokemus. Menettelin itse kuten yllä kuvasin ja kiusaaminen pysähtyi
[/quote]
Kyllä, aion myös passittaa lapseni pyytämään tältä kiusatulta anteeksi. ap
Mulla samat kokemukset koulukiusaamisesta kuin sinulla. Rauhoitu nyt ja tyttö koville sitten asiallisin keinoin. Saatat pelastaa jonkun lapsen elämän. Hyvä sinä!
anteeksi pyyntökirje ja viette sen sille kiusatulle tytölle tmv
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:06"]miten kiusannut
[/quote]
Potkinut häntä muiden lasten kanssa, nimitellyt, sylkenyt päälle, syrjinyt ja levitellyt perättömiä juoruja. Olen oikeasti hyvin järkyttynyt, noin ei saisi tehdä KENELLEKÄÄN! ap
Mutta sellaista tehdään jatkuvasti kouluissa. Rehtorien, opettajien ja vanhempien pitää tehdä yhteistyötä. T. Ope
Menepä sen lapsen kanssa sinne kiusatun kotiovelle ja pakota lapsi pyytämään anteeksi.
Muuten hyvä että puutut. Meillä lasta yksi tyttö kiusaa usein. Nytkin kolmen viikon kuraattorin seurantajaksolla joka viikko oli yksi päivä jolloin kiusattiin. Ja kiusaaminen on nimittelyä, lyömistä ja tönimistä. Ja tätä on jatkunut koko koulun ajan eli 2,5 vuotta. Vanhemmat eivät ilmoittele itsestään mitään vaikka on tunnettu jo aikaa ennen koulun alkua ja tosiaan nytkin tietävät näistä jutuista kuraattorin myötä. Olettavat kai että koulu hoitaa. Onhan se toki noloa kun oma lapsi on koulukiusaaja.
Koulu taas ei näytä pystyvän tätä hoitamaan koska tytön luonne on sellainen että siihen ei tunnu tepsivän mikään. Tähän vanhemmakin vetoavat. Joo luonnehan antaa oikeuden kiusata. onneksi ovat koko kouluajan olleet eri pienryhmissä ja nyt liikunnassakin on tätä jakoa eri ryhmiin on pakko toteuttaa. Tämä toinen tyttö kun oikein hakeutuu meidän tytön seuraan ja halua samana joukkueeseeen.
koulu on kiva-koulu, mutta joka kerta korattorila käynnit ovat lähteneet minun pyynnöstäni.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:06"]miten kiusannut
[/quote]
Potkinut häntä muiden lasten kanssa, nimitellyt, sylkenyt päälle, syrjinyt ja levitellyt perättömiä juoruja. Olen oikeasti hyvin järkyttynyt, noin ei saisi tehdä KENELLEKÄÄN! ap
[/quote]
Ainiin, ei myöskään ole päästänyt vessaan. Ihan hirveää ja kiusatulle varmasti todella kamalaa. ap
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:12"]Menepä sen lapsen kanssa sinne kiusatun kotiovelle ja pakota lapsi pyytämään anteeksi.
Muuten hyvä että puutut. Meillä lasta yksi tyttö kiusaa usein. Nytkin kolmen viikon kuraattorin seurantajaksolla joka viikko oli yksi päivä jolloin kiusattiin. Ja kiusaaminen on nimittelyä, lyömistä ja tönimistä. Ja tätä on jatkunut koko koulun ajan eli 2,5 vuotta. Vanhemmat eivät ilmoittele itsestään mitään vaikka on tunnettu jo aikaa ennen koulun alkua ja tosiaan nytkin tietävät näistä jutuista kuraattorin myötä. Olettavat kai että koulu hoitaa. Onhan se toki noloa kun oma lapsi on koulukiusaaja.
Koulu taas ei näytä pystyvän tätä hoitamaan koska tytön luonne on sellainen että siihen ei tunnu tepsivän mikään. Tähän vanhemmakin vetoavat. Joo luonnehan antaa oikeuden kiusata. onneksi ovat koko kouluajan olleet eri pienryhmissä ja nyt liikunnassakin on tätä jakoa eri ryhmiin on pakko toteuttaa. Tämä toinen tyttö kun oikein hakeutuu meidän tytön seuraan ja halua samana joukkueeseeen.
koulu on kiva-koulu, mutta joka kerta korattorila käynnit ovat lähteneet minun pyynnöstäni.
[/quote]
Oi, voimia lapsellesi! Varmasti kamalaa hänelle. Ja kyllä, juuri olen ajatellutkin sitä että pakotan pyytämään anteeksi minun ja esim. kiusatun vanhempien nähden. ap
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:57"]
Järkevämpää on opettaa empatiaa ja käydä yhdessä pyytämässä anteeksi kiusatulta. T. Isä, jolla sama tausta ja sama kokemus. Menettelin itse kuten yllä kuvasin ja kiusaaminen pysähtyi
[/quote]
Kyllä. Justiinsa tämä. Kiusattu saa helpotuksen elämäänsä ja vanhemmat nähdä, että joku oikeesti välittää, sekä omastaan että toisen lapsesta. Voi mahoton, että on upeeta lukea kerrankin jotain näin ihanaa!
Mitä sun tyttö tuumas puhuttelusta?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:14"]Mitä sun tyttö tuumas puhuttelusta?
[/quote]
Oli ihan hiljaa. Ei itse puhunut oikein mitään (paitsi että lupasi ettei enää kiusaa). Heti sen jälkeen juoksi yläkertaan omaan huoneeseensa ja paiskasi oven kiinni. ap
Vaikuttaa siltä, että tämäkin kiusaaminen on ollut ryhmäilmiö. Lapsesi on kiusannut mahdllisesti siksi, että on ollut kiusaajaporukassa tai jopa pelännyt joutuvansa kiusatuksii, jos ei kiusaa. Älä menetä keskusteluyhteyttä lapseesi. Äläkä tuomitse koko tyttöä tämän sinänsä pahan asian perusteella.
Kun menette anteeksipyyntöreissulle, pistä tyttö valitsemaan yksi joululahjapaketeistaan jonka vie kiusatulle.
Ap, tämä voi olla tuskallista sinulle mutta nyt olisi vielä selvitettävä, miksi lapsesi kiusaa. Kiusaajalla kun ei ole kaikki hyvin. On yleensä itsetunto-ongelmia ja pahaa oloa puretaan muihin. Tai sitten mennään porukan mukana, kun ei uskalleta erottautua. Oletko ollut yhteydessä koululn kuraattoriin? Tarvitsette myös muiden aikuisten tukea.
Varmasti olisi hyvä jos juttelisit asiasta jollekin. Pääsisit purkamaan asiaa. Tyttärelle vielä uusi puhuttelu ja joku järkevä rangaistus kun olet rauhoittunut.