Helsingin yliopistolla rasismikohu Afrikan Tähti -pelistä
Tummihoisen vaihto-opiskelijan mielestä Afrikan tähti -peli on rasistinen. Siinä kuulemma toiset ovat orjuuttajia ja toiset jäävät orjiksi. Black face kuulemma löytyy myös pelistä (en itse löytänyt kuin kuvia tunmaihoisista ihmisistä. Ehkä tummaihoisten piirtäminen on rasismia). Ja sitten kaiken kukkuraksi kolonialistisesti kerätään timantteja. Sitten fuksiaisten järjestäjät pyytävät anteeksi, vaikka oikea reaktio olisi ollut vain sanoa get over it.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6584f8b-1314-46fb-aa1b-72ecbae5b461
Kommentit (2811)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, eikö siinä pelissä vaan yritetä löytää se harvinaisin jalokivi ja keretä sitten pika pikaa maaliin? Jos joku toinen pelaaja kerkeää ensin maaliin, hän saa ryöstettyä jotenkin sen tähden/voittaa pelin? Niin mä muistelisin, että se olisi mennyt, en muista mitään orjia. Varkaita kyllä ja niitä piti kai varoa, jotta jäi varaa lentää kaupungista kaupunkiin niistä muista jalokivistä saaduilla rahoilla. Pelaajat voi olla ihan minkä maalaisia vain eikä muulla ole väliä kuin että kun tähti on löydetty niin pitää ehtiä ekana maaliin? Näitä jalokiviä etsitään kyllä Afrikassa, juu. Missä muualla niitä olisi uskottavaa etsiä.
Tämän verran orjuutta pelissä esiintyy: "Orjarannikolla tyhjän pelimerkin saanut joutuu jäämään orjaksi kolmen pelivuoron ajaksi".
Tuskin tässä kuitenkaan on käynyt niin, että opiskelijat olisivat pelanneet tätä irl ja joku rosvo tai muu hahmo toteaisi jonkun orjarannikolla tyhjän saanneen olevan nyt hänen orjansa.
En kyllä muista tuollaista orjarannikkokohtaa ollenkaan 80-luvun pelistä. Lisäksi pelin voi voittaa hevosenkengälläkin.
Tulee olemaan iso urakka puhdistaa afrikkalaiset ja aasialaiset kulttuurit länsimaita koskevista stereotypioista. Aivan valtava urakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkissä kyseisen uhrin suomivihamielisiä twiittejä.
Okei, ymmärrän että jotkut hiustyylit voivat olla kulttuurin omimista, mutta miksi valkoiset eivät saisi käydä mustalla kampaajalla? Eikö se ole hyvä jos hänen asiakkaistaan 60% on valkoisia, muuten asiakkaat olisivat varmaan vähissä. Se että kampaaja laittaa valkoisten hiuksia, ei varmaan tarkoita, etteikö hän osaisi käsitellä tummaihoisten hiuksia. Mielestäni on nimenomaan ennakkoluulotonta ja antirasistista mennä mustalle kampaajalle ns perisuomalaisen ohuen maantietukan kanssa, vaikka hän ei olisi erikoistunut sellaiseen. Hän varmaan itse tietää millainen kampaus on sopivaa tehdä asiakkaalle.
Jos kampaamolla ei olisi asiakkaita, sama henkilö syyttäisi suomalaisia rasisteiksi (mitä toki tekee jo nyt) koska syrjivät mustia kampaajia. Joko huomaat, että näiden kanssa on turha yrittää käydä minkäänlaista logiikkaan ja järkeen perustuvaa keskustelua, koska haluavat rypeä uhristatuksessaan?
Mun mielestä voisi erottaa kys. opiskelijan. Kiinassa, jenkeissä yms oltais niin jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan nyt. Mistähän 60-luvun amerikkalaisesta elokuvasta tuo "tuijottava suomalainen nainen" on otettu? Nimi ei juuri nyt tule mieleen, mutta näyttelijä tuo on.
Luulen kyllä tuota feikkiprofiiliksi ihan sen perusteella, että kukaan omalla naamallaan somessa esiintyvä ei pane profiiliinsa kuvaa, jossa nenäkarvat ovat etummaisina.
Kuvan nainen on Ellen Burstyn elokuvassa Manaaja.
https://www.imdb.com/title/tt0070047/mediaviewer/rm899766528/
Vierailija kirjoitti:
Kyllä afrikantähti on rasistinen. Täällä persutrollit koittaa väittää musta valkoiseksi. Kyllä on anteeksipyynnön paikka. Hävettää olla suomalainen kun tälläistä rakenteellista rasismia on joka paikassa. Tutkimusten mukaan Suomi on yksi Euroopan rasistisin maa.
Joo, ja myös onnellisin maa, ja korruptiotakaan ole ole ollenkaan. Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä afrikantähti on rasistinen. Täällä persutrollit koittaa väittää musta valkoiseksi. Kyllä on anteeksipyynnön paikka. Hävettää olla suomalainen kun tälläistä rakenteellista rasismia on joka paikassa. Tutkimusten mukaan Suomi on yksi Euroopan rasistisin maa.
Jos Suomi olis rasistinen maa, tuo saksalainen ei olisi uskaltanut edes suutaan avata.
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä miksei tästä voisi keskustella? Itse en osaa sanoa onko Afrikan tähti kuinka rasistinen. Itse en sitä sellaisena ole mieltänyt. Mutta jos ajatellaan sitä asusteista törkypalautteen määrää, mitä tämä saksalainen on saanut, niin ei voi väittää etteikö Suomi olisi rasistinen.
Ok. Ollaanko kuinka rasistisia verrattuna esim. sanotaanko nyt vaikka.... Afrikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kohun alullepanijan omia rasistisia twiittejä suomalaisista. Nyt Twitter on tietenkin poistettu, kun tehtiin hyvesignaloiva lehtijuttu.
Ei kai tuo voi olla hänen oikea tilinsä? Pakko olla joku trolli? Hänhän tekee itsestään ihan täysin typerän julkaisemalla tuollaisia juttuja. Ja miten kukaan voisi pitää tuollaista koko kansan haukkumista tiedostavana ja hyväksyttävänä toimintana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ymmärrän että jotkut hiustyylit voivat olla kulttuurin omimista, mutta miksi valkoiset eivät saisi käydä mustalla kampaajalla? Eikö se ole hyvä jos hänen asiakkaistaan 60% on valkoisia, muuten asiakkaat olisivat varmaan vähissä. Se että kampaaja laittaa valkoisten hiuksia, ei varmaan tarkoita, etteikö hän osaisi käsitellä tummaihoisten hiuksia. Mielestäni on nimenomaan ennakkoluulotonta ja antirasistista mennä mustalle kampaajalle ns perisuomalaisen ohuen maantietukan kanssa, vaikka hän ei olisi erikoistunut sellaiseen. Hän varmaan itse tietää millainen kampaus on sopivaa tehdä asiakkaalle.
Minulle näytettiin aikoinani ovea kahdessa kalliolaisessa etnisessä kampaamossa, joihin yritin mennä asiakkaaksi. Minulla on hyvin kiharat mutta pohjoismaiset hiukset, ja ajattelin, että kiharaan tottunut kampaaja saisi niistä parhaat puolet esille. En muista sanatarkasti, miksi rahani eivät kelvanneet, mutta hyvin selväksi asia kyllä tuli.
Luottaa siihen että mustana voi marssia mihin vaan ja sanoa mitä vaan ja on moraalisesti oikeassa.
Vaihtarille voi sanoa: It's only history.
Tsekatkaapa tämä: https://yle.fi/uutiset/3-6186347
Onnistuisiko Yleltä enää tänä päivänä tällainen uutisointi =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä miksei tästä voisi keskustella? Itse en osaa sanoa onko Afrikan tähti kuinka rasistinen. Itse en sitä sellaisena ole mieltänyt. Mutta jos ajatellaan sitä asusteista törkypalautteen määrää, mitä tämä saksalainen on saanut, niin ei voi väittää etteikö Suomi olisi rasistinen.
Ihme ne, joka ei ole ymmärtänyt koko peliä nostaa hirveän metakan ja sitten pahoittaa mielensä kun hänen typeryydestään huomautetaan. Myös poc voi olla typerä, mutta sitä ei saa ääneen sanoa?
Typerä on myöskin tuo poc -nimitys...
Voi tsiisus tätä älyvapaitten maailmaa kun lastenpelistäkin jota on pelattu iät ja ajat saadaan tälläinen kohu. No, ei kohta mikään ihmetytä mua. Pitäsköhän vaihtaa mustat verhot äkkiä valkoisiksi, ettei vaan kukaan loukkaannu :o
Sanotte sille mimmille, että luopuu kännykästään. Se on valkoisten keksintö ja valkoisten kulttuuria. Sitä ei saa omia. Ja muuttaa asumaan savimajaan. Talot on valkoisten miesten rakentamia alunperin.
Mikä sen valittajan instagram-tili ja Twitter-tili on? Jasmin on etunimi.
Älytöntä. Keskittyis opiskeluihinsa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen valittajan instagram-tili ja Twitter-tili on? Jasmin on etunimi.
Tämän verran orjuutta pelissä esiintyy: "Orjarannikolla tyhjän pelimerkin saanut joutuu jäämään orjaksi kolmen pelivuoron ajaksi".
Tuskin tässä kuitenkaan on käynyt niin, että opiskelijat olisivat pelanneet tätä irl ja joku rosvo tai muu hahmo toteaisi jonkun orjarannikolla tyhjän saanneen olevan nyt hänen orjansa.