Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lista narsistin käytösmalleista

Vierailija
17.10.2021 |

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute

Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit osaavat olla todella hurmaavia, keskustelutaitoisia, huumorintajuisia ym. Mutta sitten kun tulee konflikteja tai erimielisyyksiä niin muuttuvat ihan erilaisiksi. Kanssaihmiset huomaavat tunneälyn puuttumisen.

Just noin. Niin kauan menee "hyvin", kun olet täysin samaa mieltä ihan joka ikisestä asiasta. Mutta ajan myötä tämä on mahdotonta, koska aina nyt vain on asioita, mistä ollaan eri mieltä. Ja narsistin kanssa ainakin, kun hänen mielipiteensä ja kantansa muuttuvat epävakaasti ja radikaalisti sinne tänne. Riippuu ihan tuulen suunnasta ja päivästä. Kukaan ei pysy siinä mukana.

Narsisti oikein kaivaa niitä asioita sinusta, jotka ovat sinulle tärkeitä. Edustavat sinulle tärkeitä arvoja. Sitten se haastaa erityisesti niitä koko ajan ja pyrkii tallaamaan ne itselle tärkeät asiat ja näkemykset. Ne ovat kuin pakkomielle narsistille, jos joku ajattelee eri tavalla ja pitää jotain asiaa itselle tärkeänä, on ylpeä ja iloinen ja onnellinen jostain jne. Se ilon tunne ja toisen tasapaino pitää pyrkiä likaamaan ja tuhoamaan.

Vaikka narsku osaa teeskennellä aikansa hurmaavaa ja mukavaa, AINA tulee se hetki (ketkä läheisemmässä kanssakäymisessä ovat), kun se raivostuu, yrittää tallata sinut maan rakoon ja paljastaa sen syvimmän oman itsensä. Ja se on aina tosi rumaa, mitä sieltä tulee esiin.

Vierailija
22/44 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulospäin- ja sisäänpäinsuuntautuvat, eli extravertti/introvertti, narsistit ovat erilaisia. Jos etsii avauksen listan kohtia, niin voi siitä huolimatta päätyä narsistin leikkikaluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulospäin- ja sisäänpäinsuuntautuvat, eli extravertti/introvertti, narsistit ovat erilaisia. Jos etsii avauksen listan kohtia, niin voi siitä huolimatta päätyä narsistin leikkikaluksi.

On introvertti tai ekstrovertti, niin se ratkaisee ja paljastaa narsistin, että miten hän kohtelee muita ihmisiä. Takana on paljon poltettuja siltoja ja pahoja riitoja "kaikkien" kanssa. Aina muissa on ollut vika. Paljastavimpia tilanteita ovat yllättävät tilanteet, missä narsisti toimii vaistonvaraisesti. Ja kaiken kaikkiaan se, miten kohtelee muita pitkällä aikavälillä (mukavasti, neutraalisti, alaspainaen, nöyryyttäen?). Se, miten käyttäytyy ja kohtelee sinua konfliktitilanteissa.

Vierailija
24/44 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On introvertti tai ekstrovertti, niin se ratkaisee ja paljastaa narsistin, että miten hän kohtelee muita ihmisiä. Takana on paljon poltettuja siltoja ja pahoja riitoja "kaikkien" kanssa. Aina muissa on ollut vika. Paljastavimpia tilanteita ovat yllättävät tilanteet, missä narsisti toimii vaistonvaraisesti. Ja kaiken kaikkiaan se, miten kohtelee muita pitkällä aikavälillä (mukavasti, neutraalisti, alaspainaen, nöyryyttäen?). Se, miten käyttäytyy ja kohtelee sinua konfliktitilanteissa.

Jos ihminen puolustautuu voi hänkin vaikuttaa ihan miltä vaan.

Ja kännykamerat räpsii.

Vierailija
25/44 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osatotuus, kuten avauskin.

Vierailija
26/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on kyllä pahimpia pään vikoja mitä voi olla, ja täysin parantumaton seinähulluus.

Vierailija
27/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on kyllä pahin hulluus maailmassa, ja täysin parantumaton pään vakava vika. Väkivaltaisia on myös jokainen. Kaikki psyykkisesti, monet myös fyysisesti.

Pahoinpitelevät kaikkia läheisiään, ja muille taas esitellään ihan erilaista ihmistä. Ulkokultauksen määrä on valtava narsismissa.

Mulla on eräs tuttava (en voi häntä aidoksi ystäväksi kutsua), josta olen pähkinyt onko narsisti vai psykopaatti. Tunnekylmä jokatapauksessa ja väläyttelee sitä säännöllisesti mutta hyvin hienovaraisesti. Ja hänellä on kouluikäisiä lapsia (eivät asu luonaan).

Voivat olla pelottavan normaaleja. Tämä käyttäytyy jopa häiritsevän hyvin, on kohtelias, imartelee (olemme seukanneet aiemmin mutta eron jälkeen vielä tekemisissä satunnaisesti).

Minun on ollut vaikea päättää, mikä hän on ja mitä hänestä lopulta tiedän, mitä toivon ja mitä kuvittelen.

Ja tuo juuri itsessään tekee heistä vaarallisia. He tarvitsevat ihmisiä, jotka uskovat heidän kunniallisen fasadinsa. Siellä alla on täyttä tyhjää, jopa murhanhimoa. Tämän jo tiedän.

Mutta enpä ole vaan vielä saanut lopetettua yhteydenpitoa. Jokin outo lumo näissä on. Ja oma taustani on narsisteja täynnä. Haluaisin vaan joskus heittää näille luonteille oikeasti hyvästit. Nyt opettelen tajuamaan eroja ihmisten käytöksessä (puheet/teot/olo mikä jonkun seurasta jää).

Vierailija
28/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tekemisissä narsistien kanssa. Heiltä olen kuullut omituisimmat kysymykset omasta historiasta mikä ei liity mitenkään aikuisten yleisiin tapoihin. Tiedon keruuta siis.

Se on sitä jatkuvaa shakin peluuta mitä ja miten keskustelut sisältää. Hovilaisen osa on helpoin, niin pitkään kuin hänestä on tukea ja apua narsistille. Uuden tuttavuuden "käännytys" tapahtuu yleensä erikoisin paljastuksin narsistin elämästä, uhriutuu, nopeasti. Tässä on hyvä sauma antaa narsistin luulla että on onnistunut hovittamaan, mutta vasta-isku on tehokkain vasta myöhemmin.

Narsistin pitää päästä niskan päälle sosiaalisissa kanssakäymisessä joko henkisesti tai fyysisesti (urheilu suoritusten vertailu esim.) hovilaisestaan. Muut ovat vihollisia joiden taustat on pengottava jotta vahingoittamiseen tarvittavaa tietoa saa.

Narsistista on oikein että ihmiset jotka ovat hänen asteikolla alempiarvoisia saa kostaa, haukkua, kohdella kaltoin ja jopa pahoinpidellä vain koska ovat huonompia, lyhyempiä, köyhempiä tai lihavampia.

Harva pärjää yksin narsistiaan vastaan. Mutta mitä tapahtuu jos moni kohtelee narsistia kuin hän heitä?

Vierailija
29/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on kyllä pahin hulluus maailmassa, ja täysin parantumaton pään vakava vika. Väkivaltaisia on myös jokainen. Kaikki psyykkisesti, monet myös fyysisesti.

Suurin osa perhesurmaajista on narsisteja, joilla napsahtaa päässä viimeisen kerran.

Kannattaa oikeasti jättää se dg:n tekeminen ammattilaisille.

Kannattaa esim. Googlata epäluuloinen persoonallisuushäiriö...

Aika moni tarina, mitä täällä on voi esim. kertoa tästä...

Olen yhtä mieltä kanssasi. En ymmärrä tätä narsisti villitystä. Epävakaa ja epäluuloinen persoonallisuushäiriöinen ei kykene hillitsemään raivoaan sen enempää kuin narsistikaan. Ko. häiriöiset ovat ilkeitä, manipuloivia ym. siinä missä narsistikin.

Klusteri b pers. häiriöiset ovat kaikki epävakaita ja narsistisia omalla tavallaan. Eli kyllä näissä on myös yhteisiä piirteitä. Samoin kuin toimintakyvyssä, toiset menestyvät urallaan hyvinkin (usein ne klassiset avonarskut) ja toiset ovat kynnysmattoka (piilonarsistit ja epävakaat). Huomiohakuisia löytyy paljon somesta ja ovat juuri niitä pinnallisia outoja vouhkaajia, jotka heittäytyvät mieluusti uhreiksi ja rakastavat pinnallisuutta&draamaa.

Kaikki tyhjiä ja kylmiä sisältä, ja tarvitsevat muita ympärilleen.

Muissa pers häiriöisissä löytyy enemmän niitä jotka ovat selkeästi outoja ja/tai erakkoja tai hyvin jäykkiä käytökseltään. Mutta esim vainoharhaisuutta esiintyy monessa.

Vierailija
30/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se miten n eristää.

Mulla oli henkisesti sairas ja tuomitseva koti, ja aikuisena kaikki ihmissuhteet on olleet epäterveitä ja eristäviä. Siis valta on se juttu. Joku sanoisi sado-masokismi. Rakkaudesta n ei tajua mitään. Se ei tietenkään estä häntä teeskentelemästä esim hyvää vanhempaa mestarin elkein.

Lapset tuo tuhoaa sisältä. Se valhe ja pahuuden voima on niin murskaava narsistisessa kodissa. Lapset jäävät aina ja kaikessa viimeiseksi. He oppivat arvottomuutensa jo hyvin varhain ja moni rankaisee siitä itseään lopun ikänsä.

Epäiikeudenmukaisuus ja julmuus on noiden suhteiden ydintä. Itsetiedoton pimeys, joka saa voimaa omasta pahuudestaan. Uskon että moni lamaava masennus tässä maassa on narsistin kylmyyden ja välinpitämättömyyden aikaansaamaa. Uhri ei edes tajua, miten häntä on vedätetty. Ja kun tajuaa, sitä on vaikea kestää tai ymmärtää.

Vierailija
31/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli henkisesti sairas ja tuomitseva koti, ja aikuisena kaikki ihmissuhteet on olleet epäterveitä ja eristäviä. Siis valta on se juttu. Joku sanoisi sado-masokismi. Rakkaudesta n ei tajua mitään. Se ei tietenkään estä häntä teeskentelemästä esim hyvää vanhempaa mestarin elkein.

Lapset tuo tuhoaa sisältä. Se valhe ja pahuuden voima on niin murskaava narsistisessa kodissa. Lapset jäävät aina ja kaikessa viimeiseksi. He oppivat arvottomuutensa jo hyvin varhain ja moni rankaisee siitä itseään lopun ikänsä.

Epäiikeudenmukaisuus ja julmuus on noiden suhteiden ydintä. Itsetiedoton pimeys, joka saa voimaa omasta pahuudestaan. Uskon että moni lamaava masennus tässä maassa on narsistin kylmyyden ja välinpitämättömyyden aikaansaamaa. Uhri ei edes tajua, miten häntä on vedätetty. Ja kun tajuaa, sitä on vaikea kestää tai ymmärtää.

narsisti vanhempi kohtelee lapsiaan siten että yhdestä lapsesta tulee musta lammas jota saa pilkata ja toisesta se kultalapsi jonka kautta narsisti saa elää.

moni lapsi riistää itseltään hengen teini iässä kun ei lapsena ole saanut kasvatuksessa tarvittavia valmiuksia kestää elämää.

luonnollisesti tämänkin tappion narsisti kääntää voitoksi uhriutumalla ja käyttämällä sitä syöttinä saadakseen ihmiset jatkossakin tekemään kuten hän haluaa vetoamalla muiden tunteisiin.

Vierailija
32/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pahinta on se että narsisti kokoaa sen oman hovin ja vaikuttaa uhriinsa hovin kautta. esimerkiksi onkii niitä kullan arvoisia tietoja joilla voi sitten pilkata ja nolata. ei riitä että eristää narsistin pitää eristää koko hovi ja se on todella ikävää mm. työyhteisössä.

monelle vinkiksi jos työyhteisössä on se henkilö jolla on hauskaa omassa porukassa eikä tee oikeasti töitä vaan delegoi ne muille ja on saanut suhteilla työpaikan kannattaa laittaa tarkkailuun.

harvemmin narsisti on se hiljainen ahertaja joka yksin tunnollisesti tekee parhaansa.

Vierailija
33/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaja antaja kananpaskan kantaja. Eräskin tapaus sai joukon ihmisiä luottamaan itseensä, lupaili kaikenlaista apua ja juttuja joita tekisi, tarjosi muka asiantuntevia neuvoja. Esiintyminen erittäin vakuuttavaa, jos tyyppiä ei tunne. Mutta: kun mieli muuttuu katoaa tavoittamattomiin, mikään mitä on sopinut ei pidä ja jättää ihmiset pulaan. Toteaa vain ylimielisesti " ja minähän kun en paskaakaan välitä...". Tällainen pyörii ainakin eräässä harrastetoiminnassa. Jos tunnistit, kierrä kaukaa.

Vierailija
34/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listasta kysyttävää. Kontrolloiva sukulainen, joka talloo varpaille jatkuvasti, ongelmat olleet olemassa hyvin pitkään. Rajuimpina lapseni terveyden vaarantaminen päästämällä 2-vuotias uimaan ilman valvontaa, kun lapsi oli hänelle hoitoon jätetty. Uhriutui ja itki, kun olin silmin nähden järkyttynyt asiasta (eikö kuka tahansa äiti olisi). Tilanne päättyi siihen, että minä olin paha ihminen ja kiusaaja, ja vieraannutan lasta, kun en anna hänen enää hoitaa. Sama tyyppi + hänen hovinsa painosti minua juomaan alkoholia kun olin raskaana jne. diippiä tavaraa. Uintikeissi ei ollut ainoa, aiemmin lapsi oli kompastunut tän ihmisen luona niin, että puoli päätä oli mustana, tästä hän ei halunnut keskustella lainkaan. Vein lapsen lääkäriin ja siellä tehtiin kirjaus.

Kysymykseeni, miten narsku suhtautuu kiitokseen? Hän on tehnyt pieniä palveluksia, joista normaalisti kiitetään. Vaikka nyt oven avaaminen kun toisella kauppakassit kädessä. Kun vaistonvaraisesti kiitän, hän sähisee, että häntä ei kiitellä. Tai "älä kiitä minua!" Todella erikoisia tilanteita.

Lahjoista hän ei myöskään enää tykkää. Viimeksi sanoi, että luulenko ettei hän itse osaa ostaa tulppaaneja kaupasta, kun hyvän tahdon eleenä vein hänelle kukkia mennessäni. Meidän on välillä tavattava, ja saatan viedä kukkia tai pienen tuliaisen muutenkin ystävilleni ja kyläpaikkoihin. Voiko narsistia loukata vilpitön, siis ihan oikeasti vilpitön kiitos ja tuliainen? En ole enää vienyt mitään, enkä kiitä häntä mistään, ja narsku on paljon tyytyväisempi. Itselle kylläkin melko luonnoton tilanne. Toki manipuloi edelleen jatkuvasti ja hänen tapaamisensa on kuormittavaa, mutta mikä tuossa kiitoksessa on, ettei hän kestä sitä?

Vierailija
35/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on monien ketjussa olevien kuvailujen mukainen. Yksi lapsi oli lempilapsi, yksi aika sama ja yhdestä ei ollut mihinkään. Olin se, joka ei kelvannut.

Ihastuin ja rakastuin ja menin naimisiin ystävällisen naisen kanssa. Avioliiton aikana emme juurikaan riidelleet, olen hyvin myötäilevä. Jos asiat eivät menneet kuten vaimoni halusi, hän saattoi pitää jopa viikkojen mykkäkoulua. Jos tuona aikana kävi vieraita, hän muuttui mitä aurinkoisimmista ihmisistä. Mykkäkoulut loppuivat vasta, kun oli pakko puhua lasten tai muista asioista. Nykyään olemme eronneet. Eron jälkeen tapasin uuden naisen ja exäni otti lapset ja muutti satojen kilometrien päähän. Meillä oli viikko-viikko tapaamissopimus, ja nykyään lapseni pääsevät käymään noin kerran kuussa. Silti minua haukutaan, kun en ole riittävä isä. Menetin mahdollisuuden lapsiini, mutta en kadu täysin tunnekylmästä suhteesta lähtemistä. Sain pahimman koston rikkoessani hänen täydellisen kulissinsa. Hän jopa erosta puhuessani sanoi, että mitä kaikki ajattelevat.

Tässä tarinani, jossa elämääni ikävä kyllä ovat värittäneet äärimmäisen narsistiset ihmiset. Tiedä sitten saisivatko diagnoosia.

Vierailija
36/44 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle narsisti kertoi pelaavansa ihmisillä aivoshakkia! Aivoshakkia, siis ihmissuhteet ovat mielestään joku peli! Totesi myös usein, että tieto on valtaa. Pyrkikin kartoittamaan kohteensa heikkoja kohtia. Aina piti osata olla varpaisillaan, ja miettiä mistä jutella, että voi suojata itsensä.

Vierailija
37/44 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno lista!

Vierailija
38/44 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttävä, syyllistävä, ei muutu edes vuosikymmenien aikana. Ei näe toisen näkökulmaa koskaan sopivana. Hän yrittää joka lauseella "opettaa" toiselle jotain tai antaa opetuksen.

Vierailija
39/44 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listasta kysyttävää. Kontrolloiva sukulainen, joka talloo varpaille jatkuvasti, ongelmat olleet olemassa hyvin pitkään. Rajuimpina lapseni terveyden vaarantaminen päästämällä 2-vuotias uimaan ilman valvontaa, kun lapsi oli hänelle hoitoon jätetty. Uhriutui ja itki, kun olin silmin nähden järkyttynyt asiasta (eikö kuka tahansa äiti olisi). Tilanne päättyi siihen, että minä olin paha ihminen ja kiusaaja, ja vieraannutan lasta, kun en anna hänen enää hoitaa. Sama tyyppi + hänen hovinsa painosti minua juomaan alkoholia kun olin raskaana jne. diippiä tavaraa. Uintikeissi ei ollut ainoa, aiemmin lapsi oli kompastunut tän ihmisen luona niin, että puoli päätä oli mustana, tästä hän ei halunnut keskustella lainkaan. Vein lapsen lääkäriin ja siellä tehtiin kirjaus.

Kysymykseeni, miten narsku suhtautuu kiitokseen? Hän on tehnyt pieniä palveluksia, joista normaalisti kiitetään. Vaikka nyt oven avaaminen kun toisella kauppakassit kädessä. Kun vaistonvaraisesti kiitän, hän sähisee, että häntä ei kiitellä. Tai "älä kiitä minua!" Todella erikoisia tilanteita.

Lahjoista hän ei myöskään enää tykkää. Viimeksi sanoi, että luulenko ettei hän itse osaa ostaa tulppaaneja kaupasta, kun hyvän tahdon eleenä vein hänelle kukkia mennessäni. Meidän on välillä tavattava, ja saatan viedä kukkia tai pienen tuliaisen muutenkin ystävilleni ja kyläpaikkoihin. Voiko narsistia loukata vilpitön, siis ihan oikeasti vilpitön kiitos ja tuliainen? En ole enää vienyt mitään, enkä kiitä häntä mistään, ja narsku on paljon tyytyväisempi. Itselle kylläkin melko luonnoton tilanne. Toki manipuloi edelleen jatkuvasti ja hänen tapaamisensa on kuormittavaa, mutta mikä tuossa kiitoksessa on, ettei hän kestä sitä?

Voi olla ihan vain että saa sinut epävarmaksi itsestäsi ja varuilleen, kun ”loukkaantuu” kiittämisestä. Olet helpommin hallittava kun koetat hermona seurata hänen oikkujaan.

Johonkin toiseen sama ihminen voisi käyttää päinvastaista, loukkaantuu kun häntä ei kiitetä, mikäli se saisi sen toisen ihmisen suunniltaan. Pääasia että tekee toisen hulluksi.

Vierailija
40/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaja antaja kananpaskan kantaja. Eräskin tapaus sai joukon ihmisiä luottamaan itseensä, lupaili kaikenlaista apua ja juttuja joita tekisi, tarjosi muka asiantuntevia neuvoja. Esiintyminen erittäin vakuuttavaa, jos tyyppiä ei tunne. Mutta: kun mieli muuttuu katoaa tavoittamattomiin, mikään mitä on sopinut ei pidä ja jättää ihmiset pulaan. Toteaa vain ylimielisesti " ja minähän kun en paskaakaan välitä...". Tällainen pyörii ainakin eräässä harrastetoiminnassa. Jos tunnistit, kierrä kaukaa.

Tämä. Minun tuntemani katoaa välittömästi jos tilanne on hänelle liian vaikea esim sairauden vuoksi. Täysin tyhjää ihmisyyttä. ”Minä en ole mikään hyväntekijä!”