Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät kasvata varallisuuttaan

Vierailija
17.12.2014 |

sijoittamalla ja ennen kaikkea käyttämällä velkavipua? Esimerkiksi Nordnetista saa halvalla lainoitusta vaikka 500 000€ ja sen voi kaiken dumpata indekseihin tai ETF:iin. Osakesijoittaminen on paljon järkevämpää kuin esimerkiksi sijoitusasunnon hankkiminen.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskisyys johtuu arvonvaihtelusta eli volatiliteetista. Nämä asiat vaikuttavat olevan liian monimutkaisia teidän pienille aivoillenne. Varmin siinä mielessä, että on riskialttiimpaa omistaa yksi osake kuin yksi indeksi...minkä takia yhden osakkeen tuotto voi olla monta kertaa indeksin tuotto...mutta se voi myös olla paljon vähemmän, jopa negatiivinen. Kuten aina olen taas oikeassa. Ap FM omaisuuden arvo +2Meur

Vierailija
62/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok eli asunnot ovat varmempi mutta vähemmän tuottava sijoituspaikka? Risk and reward? Jees.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti neuvoo (1500 nettona kuussa tienaavia?) ihmisiä ottamaan puolen miljoonan lainan jolla sitten lähtisivät pelaamaan osakekauppaa. Ja vielä tuntematta yhtään heidän taloudellista tilanettaan, lainoja joita jo on jne.

On totta että sijoittaminen voi olla todella viisasta, mutta jokaisella pitäisi ensin olla pohjalla tietty määrä rahaa jonka saa heti irti jos työttömyys, sairaus tms. yllättää. Osakkeita hankitaan niillä ylimääräisillä rahoilla jotka eivät mene arjen pyörittämiseen.

Myöskään lainaa ei oteta jotta voitaisiin ostaa osakkeita, ei etenkään mitään puolta miljoonaa. Ellei sitten ole oikeasti tuntemusta sijoittamisesta ja oikeasti varaa ottaa se riski joka sijoittamiseen kuuluu (siinäkin tapauksessa tuo puoli miljoonaa on järjetön esimerkkisumma). Asuntoon sijoittamista varten taas voi ottaa lainaa, koska sijoitusasunto hyvällä paikalla (vuokralainen löytyy aina) maksaa itsensä varmimmin takaisin mitä sijoituskohteisiin tulee.

Pienituloisten pitää pelata pienillä riskeillä taloudessaan ja toivon ettei kukaan pienituloinen usko täällä maisterin papereillaan ja omaisuudellaan leuhkivaa "asiantuntijaa".

Niin ja olen minäkin FM enkä ikinä pätisi noin mitä AP tekee. Toisaalta humanistina en kyllä olekaan mikään bisnesnainen. Jonkun verran kävin kyllä kauppiksessakin opintokokonaisuuksia, ja olen töissä johtotehtävissä. Tämä kommentti taas on ihan puhdasta maalaisjärkeä jota AP:nkin kannattaisi kaiken varallisuutensa keskellä harjoittaa.

Vierailija
64/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 03:47"]

Riskisyys johtuu arvonvaihtelusta eli volatiliteetista. Nämä asiat vaikuttavat olevan liian monimutkaisia teidän pienille aivoillenne. Varmin siinä mielessä, että on riskialttiimpaa omistaa yksi osake kuin yksi indeksi...minkä takia yhden osakkeen tuotto voi olla monta kertaa indeksin tuotto...mutta se voi myös olla paljon vähemmän, jopa negatiivinen. Kuten aina olen taas oikeassa. Ap FM omaisuuden arvo +2Meur

[/quote]Sulla on ylilaudan teiniviiksi tossa joku ylimääräinen ämmä. Ei sitä mielikuvitusakkaa tartte omaisuuden joukossa mainita.

Vierailija
65/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki varallisuus voidaan kätevästi realisoida tililtä toiselle. Hups, hakemaanne varallisuutta ei löydy. Eikö teitä yhtään arveluta se että varallisuutenne on pääasiassa lukema pankin tietokannassa? Entäs kun pankki kyykkää ja asiakkaiden varat tarvitaan hätävaraksi pikataseisiin jotta pankki ei näyttäisi ihan pa:lta? Siinä sitä on volatiliteettia kerrakseen kun tilit puhalletaan tyhjiksi yhdessä yössä. Minua ainakin pelottaisi, ja pelottaakin. Siksi jemmaan käteiseni tyynyliinan sisään, kaiken sen 200 euroa. Sitä eivät perkule vie.

Vierailija
66/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvälineisiin sijoittamiseen liittyy aina riskejä. Sijoitusten arvo ja tuotto voivat sekä nousta että laskea, ja sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Ennen rahastoihin sijoittamista sinun tulee perehtyä rahaston sääntöihin ja avaintietoesitteeseen. AP FM

Vierailija
67/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan älkää siis oikeasti ryhtykö mihinkään typerään, jos ette tiedä mitä teette. Ap

Vierailija
68/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi en neuvonut ketään henkilökohtaisesti tekemään mitään. Ap

Vierailija
69/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 01:49"]

Itse teen rahani reaalimaailman asioilla, ja maksan ostokseni käteisellä. Vanhanaikaista kyllä, mutta siinähän sitten riittää teillä vähän pidemmäksi aikaa vivutettavaa, kun kaikki eivät osallistu kuplien puhalteluun. 

Niin, ja ylimääräiset rahani sijoitan sampanjaan ja mahonkiveneisiin.

[/quote]

Anteeksi mutta mikä oli aasinsilta sijoittamisen ja kuplien puhaltelun välillä? Kuplien puhalteluahan on olla sijoittamatta, kotimaiset julkisesti noteeratut yritykset liukuvat tällöin ulkomaisten sijoittajien käsiin. Suurin osa Suomen osake- ja sekä yritys-, yksityis- että julkistalouden velkapääomista on ulkomaisia kun sosialisteiksi kasvatetut suomalaiset odottavat vain kustannustasoa nostavia tulosiirtoja rikkailta ja yrityksiltä eivätkä ota aktiivisesti osaa yhteiskuntaan ja sen rahoitussektoriin kuten länsimaissa isompi osa tekee. Niissäkin sossutukia vähäosaisille mutta suomalainenhan on niin yhteiskunnan elätti ettei pidä elintasonsa ylläpiroa tulosiirroin vähäosaisuutena.

Vierailija
70/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 04:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 01:49"]

Itse teen rahani reaalimaailman asioilla, ja maksan ostokseni käteisellä. Vanhanaikaista kyllä, mutta siinähän sitten riittää teillä vähän pidemmäksi aikaa vivutettavaa, kun kaikki eivät osallistu kuplien puhalteluun. 

Niin, ja ylimääräiset rahani sijoitan sampanjaan ja mahonkiveneisiin.

[/quote]

Anteeksi mutta mikä oli aasinsilta sijoittamisen ja kuplien puhaltelun välillä? Kuplien puhalteluahan on olla sijoittamatta, kotimaiset julkisesti noteeratut yritykset liukuvat tällöin ulkomaisten sijoittajien käsiin. Suurin osa Suomen osake- ja sekä yritys-, yksityis- että julkistalouden velkapääomista on ulkomaisia kun sosialisteiksi kasvatetut suomalaiset odottavat vain kustannustasoa nostavia tulosiirtoja rikkailta ja yrityksiltä eivätkä ota aktiivisesti osaa yhteiskuntaan ja sen rahoitussektoriin kuten länsimaissa isompi osa tekee. Niissäkin sossutukia vähäosaisille mutta suomalainenhan on niin yhteiskunnan elätti ettei pidä elintasonsa ylläpiroa tulosiirroin vähäosaisuutena.

[/quote]Et taida tietää mitä kupla tarkoittaa? Kupla syntyy, kun ihmiset syöksyvät laumana ostamaan jotakin ja kysynnän ja hypen vuoksi vapaasti muodostuva hinta karkaa kauas "todellisesta" arvosta. Kuplaa ei luo se, että osake/asunto ym ei kelpaa kenellekään. Pikemminkin tuossa on kyse käänteisestä kuplasta, huonouden illuusiosta.

Vierailija
71/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesijoittamisessa on myös riskinsä. Itse olen sellainen ihminen, joka ei pidä minkäänlaisista riskeistä. Mielestäni on kuitenkin hienoa, että jotkut uskaltavat yritää ja sijoittaa.

Vierailija
72/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sijoitusasunto on ja pysyy vaikka osakkeet kuinka rohmahtaisivat.

Vierailija
73/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia ja mukaansa ei mitään saa, joten miksi vaivautua. Varallisuutta on jo nyt riittävästi.

Vierailija
74/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille koetan opettaa muunlaista asennetta, kuin että kumartakaa minun kahta miljoonaa. Eiköhän heille riittävän hyvät elämän eväät saada ilman yökautisia vauvapalstalla meuhkaamisiakin.

Vierailija
75/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi ap:lta lähteä nyt siivu laskennallisesta omaisuudestaan viimeaikojen turbulenssissa. Ja nyt pitää koettaa vakuuttaa itseäänkin että hyvin menee.

Itse en, lähivuosien kurssikehitys huomioiden, nyt lähde lisäämään osakesijoituksia. Tässä on sellainen nousu takana että tuskin lähikuukausina noustaan. Korjausliikettä veikkaan.

Vierailija
76/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 03:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 02:52"]

Eiköhän pk-seudulla sijoitusasunnon pito johtuen arvonnoususta, vuokrien kasvusta ja laskeneista koroista ole viimeisten 10 vuoden aikana voittanut pörssin aika selvästi. 

[/quote]

Ongelma on siinä, että OMXH25-indeksiä ei ole ollut olemassa tarpeeksi kauan voidaksemme tehdä hyviä vertailuja. Kuitenkin Amerikkalaiset indeksit ovat päihittäneet asuntomarkkinat mennen tullen, kuten pitääkin.

[/quote]

Kyllä tosiaan. Osinkotuoton pitää olla korkeampi kuin asuntosijoittamisen tuoton. Kyllähän tuotannolliseen toimintaan investoinnin ja automaation pitää tuottaa enemmän kuin pakollisten perustarpeiden tyydyttämiseen tarkoitetun investoinnin. Eikö vähän aikaa sitten ollut jossain että pääomatuotot ovat kasvaneet nopeammin kuin bkt? Sehän viittaisi myöskin siihen, että pääomilla rahoitettu automaatio on tehostanut tuotantoa.

Vierailija
77/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin olen jo aiemminkin sanonut, omistaminen on kupla.

Vierailija
78/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 10:14"]

Ihan niin kuin olen jo aiemminkin sanonut, omistaminen on kupla.

[/quote]

Elokuvaviisautta: "Omistamasi asiat omistavat lopulta sinut" -Tyler Durden

Vierailija
79/79 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on paskaa orvanahkaa. Ainoa arvoni on taitoni. Jos talouspolitiikka olisi uskottavampaa saattaisi sitä arvostaa. onko rikkauitta omistaa osake onko rikkautta omistaa paikka jossa asua onko kulkuneuvo rikkautta?? Elämänne on köyhää. Enimmäkseen henkinen puoli, materiaali ei kuitenkaan ole rikkautta ellei ole taitoa käyttää sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme