Ärsyttää vegetaristit, jotka kuvittelevat olevansa vegaaneja
Muutaman ihmisen olen kuullut sanovan olevansa vegaaneja, mutta kummasti voi käyttää villaa, nahkaa ja syödä kananmunia ja hunajaa.
Ärsyttää, kun termit eivät ole kohdillaan, enkä itse ole edes kasvissyöjä, vaan sekasyöjä.
Kommentit (64)
Ihmettelen, miksi ihmiset kokevat niin tarvetta "nokittaa" toisia ruokavaliostaan, olipa sitten proteiinia kittaava fitness-harrastaja, terveellistä ruokavaliota opetteleva ylipainoinen, allerginen tai mitä tahansa erikoisruokavaliota noudattava. Okei, kohottaisin kulmiani, jos tuttavani mainostaisi vegaaniutta samalla, kun pudottaa hampurilaispihvin palasen krokotiilinnahkakengille majoneesi suusta tursuten ja mehiläisiä talutushihnassa taluttaen, mutta harvoinpa olen ihan tällaisiin törmännyt oikeassa elämässä.
Minä olen se pahamaineinen kala-kasvissyöjä. Jos joku kokee tarvetta udella, kysellä ja kuulustella, ymmärränkö kuinka epälooginen valioni on ja millä kivalla nimellä minulla on lupa nyt itseäni kutsua, kohautan olkiani. Ruokavalioni on oma henkilökohtainen valintani terveyteni eteen, eikä minun tarvitse sitä muille perustella, olipa termi kuinka vääräoppinen tahansa. Eri asia toki jos vouhkaisin asiasta silmät ja suut täyteen, mutta loppujen lopuksi aika moni ruokavaliotaan noudattava noudattaa sitä kuitenkin hiljaksiin ilman mainostamista, julistamista ja raivoamista, uskokaa tai älkää. Ja jos tuntuu, että tällaisia ihmisiä on tuttavapiirissä liikaa, kannattaa vaihtaa tuttavapiiriä.
hauskoja ne vegaanit jokka ei suostu ees lääkkeitä syömään :D vitun hipit, toivottavasti saatte kupan
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:42"]
Meilläkin on kissa mutta sanon sitä koiraksi koska minä!!!
[/quote]
Ei tuossa mitään, kun kohta Jussi voi olla Mikon vaimo. Voihan kissan nimi olla Koira.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:28"]Käytän satunnaisesti sanaa, jos pitää vaikka ilmoittaa jonnekin ruokavalio, vaikka olen vain semivegaani. Lähinnä siksi, että olen kuitenkin enemmän vegaani kuin vegetaristi. [/quote] Vegaani on joko-tai-juttu, mitään semivegaaneja ei ole. Ymmärrän, että voit toivoa vegaanista ruokavalioita, vaikka et ole vegaani, ja siinä tilanteessa onkin ihan oikein käyttää sanaa vegaani. Mutta muuten olet ilmeisesti vegetaristi.
[/quote]
palaako vegaani pyhässä tulessa ja muuttu ei-vegaaniksi, jos käy ilmi että jossain ihan missä tahansa vegaani ruoan valmistus tai kuljetusvaiheessa on kuollut joku eläin?
ruoka-auton kuljettajan ajon aikana hyttynen kuoli auton ikkunaan? ET OLE MIKÄÄN VEGAANI ENÄÄ
[/quote]
Vegaanille voi käydä noin ja käykin taatusti, mutta se, joka tietoisesti käyttää eläinkunnan tuotteita ei ole vegaani.
[/quote]
Kaikki tietävät, että ruoantuotannossa ja kuljetuksissa kuolee eläimiä, joskus pienempiä, joskus isompia. Eikö tästä loogisesti seuraa se, ettei kukaan ole vegaani?
[/quote]
No joo, mutta kyllä mä voisin rajoittaa sen siihen, että riittää, ettei henkilön omassa toiminnassa koske suoraan eläintuotteisiin, ellei se ole aivan välttämätöntä ja asiaa ei voi korvata mitenkään muuten.
Olen aina pitänyt veganismia tyhmyytenä, koska se on juuri niin ehdotonta hommaa. Naurettavaa. Mutta sitä se veganismi silti on, vaikka joku haluaakin viherpestä vaikkapa kala-ovo-vegetarisminsa vegaaniudeksi.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:30"]
Minä olen vegaani ja syön kalaa, munia ja hunajaakin. Villasukat on aivan ehdottomat vanhassa talossa. Siinähän ärsyynnyt, ei minua kiinnosta.
[/quote]
Et ole vegaani, sori. Vegaani välttää kaikkea sellaista, jossa on voitu vahingoittaa tai hyötykäyttää eläimiä, VARSINKIN munia ja hunajaa!
[/quote]
vältätkö kenkiä, kävelemistä, pyöräilyä jne koska siinä voi vahingoittaa esim. muurahaisia, matoja ja muita maahyönteisiä.
[/quote]
En ole vegaani, joten en.
Muakin jotenkin ärsyttää se. Omassa tuttavapiirissäni on vain yksi oikea täysvegaani. Loput vain käyttävät sitä sanaa, syystä tai toisesta. Pakko kyllä myöntää etten itsekkään tiedä oikeita nimityksiä kaiken erilaisille kasvissyöjille, yleensä jos tätyy jotakuta nimittää, sanon juuri kasvissyöjä. En tiedä on oikea termi, mielestäni aika ympäripyöreä.
T:kaikkiruokainen
Päivän vegaani-inhoavaus tuli näinkin myöhään illalla, olisin odottanut jollakin olevan näin tylsää jo työpäivän aikana.
Voisiko joku vegaani nyt vastata paljonko ja millaisia eläimiä voi kuolla ruokasi takia, jotta voit vielä kutsua itseäsi vegaaniksi? Vai onko se niin, että jos joku muu suorittaa tappamisen (esim. pilkkoo leikkuupuimurilla pikkulintuja, tai myrkyttää öttiäiset vihanneksistasi), sinä voit silti niitä hyvällä omallatunnolla syödä?
Ärsyttää trollit, jotka kuvittelevat olevansa nokkelia.
Vegaani voi olla vaikka söisi viljaa, vaikka sen tuotannossa kuoleekin eläimiä:
"Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon."
Lähde: Vegaaniliitto
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:42"]
Meilläkin on kissa mutta sanon sitä koiraksi koska minä!!!
[/quote]
Ei tuossa mitään, kun kohta Jussi voi olla Mikon vaimo. Voihan kissan nimi olla Koira.
[/quote]
Voi kun sä olet tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:12"]
Ärsyttää trollit, jotka kuvittelevat olevansa nokkelia.
[/quote]
Pätevä vastaus :D Oliko liian vaikeita kysymyksiä?
Mä olen ihminen ja syön ruokaa, eli varmaan traditionalisti.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:16"]
Vegaani voi olla vaikka söisi viljaa, vaikka sen tuotannossa kuoleekin eläimiä:
"Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon."
Lähde: Vegaaniliitto
[/quote]
Vegaani ei ole Vegaaniliiton suojattu nimike, eli kuka vaan voi käyttää sitä.
Minä olen kuitenkin lihaani. Syön eettisesti lihaa, jonka kanssa käytän mitä milloinkin ja jos kuulen valelihaanista, ilmoitan heti valviraan.
Termit on hyvä olla olemassa, että erottaa tärkeilijät heti kättelyssä. Olen lakto-ovo-vege=täysi pelle, joka tekee itsestään ja ruokavaliostaan numeron/En syö punaista lihaa=normaali ihminen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:26"]
Termit on hyvä olla olemassa, että erottaa tärkeilijät heti kättelyssä. Olen lakto-ovo-vege=täysi pelle, joka tekee itsestään ja ruokavaliostaan numeron/En syö punaista lihaa=normaali ihminen.
[/quote]
Siinäkin tapauksessa, että tämä "normaali ihminen" alkaa tentata ja hiillostaa ruokavaliosta, vaikka ei haluakaan tehdä siitä minkäänlaista numeroa? Onko silloinkin täysi pelle, joka tekee ruokavaliostaan numeron, vaikka sen tekeekin joku toinen? ;)
Käsittämätöntä skeidaa koko vegaanivouhotus. Niinkuin joku kirjoitti se on muotia. Ja jos on tarpeeksi nälkä ja vilu kyllä noi periaatteet unohtuu.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:18"]
Joo mää en kans tajuu niitä jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä, mutta sitten kalaa kuitenkin syövät. Siis tuo ruokavalio on ihan ok, mutta mielestäni kalaa syövä ei ole kasvissyöjä.
[/quote]
Tästä syystä en koskaan sano olevani kasvissyöjä, vaan sanon etten syö lihaa. Tarkka nimitys olisi kai ovo-lakto-pesco-vegetaristi (kasvissyöjä joka käyttää maitotuotteita, kananmunia ja kalaa - ei kuitenkaan siipikarjaa). Yleensä ihmiset tosin ylipäätään tajuavat edes kysyä asiasta vasta aikojen kuluttua, vaikka söisimme päivittäin yhdessä töissä tai koulussa, koska eipä tule mieleenkään mainostaa syömisiäni. Toki on silti hyvä olla termistö hallussa jonkun pätemisen tarpeessa olevan sekasyöjän varalta ;)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:02"]
Minä olen trans-vegaani, eli koen olevani kasvissyöjä sekaravinnonsyöjän ruumiissa. :/
[/quote]
olen bi-curious vegaani, haluaisin maistaa hyvää lihaa